فیلم «رستگاری در شاوشنک» از فیلم‌های برتر IMDb است که اگر از علاقه‌مندان فیلم و سینما باشید، حتما آن را دیده‌اید. نکات جالبی در مورد این فیلم وجود دارد که در این مطلب به آنها می‌پردازیم.

رستگاری در شاوشنک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از yardbarker، «رستگاری در شاوشنک» فیلمی شگفت‌انگیز بود که استقبال خوبی از آن شد، اما قطعاً بزرگ‌ترین فیلم سال ۱۹۹۴ نبود. در واقع، این سال یکی از بزرگ‌ترین سال‌های سینمایی در سه دهه اخیر است و همین باعث شد که «رستگاری در شاوشنک» در آن سال کمتر به چشم آید. با این حال، این فیلم با گذشت زمان، تبدیل به محبوب‌ترین فیلم در سیستم رتبه‌بندی مخاطبان IMDb شد. در این مطلب ده نکته در مورد «رستگاری در شاوشنک» آورده شده که شاید تاکنون نمی‌دانستید.

این فیلم بر اساس رمانی از استیون کینگ ساخته شده است

تاکنون اقتباس‌های زیادی از داستان‌های استیون کینگ انجام شده است که تقریباً همه آنها در ژانر ترسناک هستند. شما مطمئنا انتظار ندارید که فیلمی درباره زندان از استیون کینگ عناصر ماورای طبیعی نداشته باشد، اما باید گفت رمان «ریتا هایورث و رستگاری شاوشنک» از کینگ که فیلم «رستگاری در شاوشنک» بر اساس آن ساخته شده است، برای اولین بار است که خالی از این عناصر است.

۱۰ حقیقت جالب درباره «رستگاری در شاوشنک» که احتمالا نمی‌دانید

«رستگاری در شاوشنک» اولین همکاری مشترک کینگ و فرانک دارابونت کارگردان نبود

دارابونت اولین بار در سال ۱۹۸۳ با کینگ ملاقات کرد. او می‌خواست داستان کوتاه کینگ یعنی «زنی در اتاق» را اقتباس کند. کینگ حق داستانش را به‌ازای یک دلار به او فروخت. این در واقع یک کار عادی بود که کینگ داستان‌های کوتاهش را به کارگردان‌های جدید و بی‌تجربه می‌فروخت تا به آنها کمک کند در معرض دید قرار گیرند.

بهترین بازیگرانی که نقش دراکولا را در سینما بازی کرده‌اند 

۱۰ حقیقت جالب درباره «رستگاری در شاوشنک» که احتمالا نمی‌دانید

انتخاب مورگان فریمن برخلاف داستان کینگ بود

مورگان فریمن نقش رد (قرمز) را بازی می‌کند، محکومی که با اندی دوست می‌شود و به او کمک می‌کند. این انتخاب کمی با شخصیت رد در رمان متفاوت بود. در کتاب، او یک ایرلندی سفیدپوست است. بدیهی است که فریمن هیچ کدام از اینها نیست. شوخی‌ای هم در فیلم وجود دارد که در آن اندی از رد می‌پرسد که چرا به او رد می‌گویند، که او با کنایه گفت: «شاید به این دلیل است که من ایرلندی هستم.»

۱۰ حقیقت جالب درباره «رستگاری در شاوشنک» که احتمالا نمی‌دانید

ابتدا برد پیت به عنوان بازیگر این فیلم انتخاب شد

در ابتدا برد پیت جوان و ناشناخته برای نقش تامی انتخاب شد. تا زمانی که فیلم «تلما و لوئیز» بیرون آمد. بعد از آن پیت که دیگر تقریبا مشهور شده بود، تصمیم گرفت برای دنبال کردن فرصت‌های دیگر، از بازی در این فیلم کناره‌گیری کند. به‌جای او، گیل بلوز، که اولین فیلم خود را بازی می‌کرد، ایفای نقش کرد.

۵ فیلم‌ ترسناک روانشناسانه که با الهام از «روانی» هیچکاک ساخته شده‌اند

۱۰ حقیقت جالب درباره «رستگاری در شاوشنک» که احتمالا نمی‌دانید

نام کینگ در تبلیغات فیلم آورده نمی‌شد

کینگ یکی از محبوب‌ترین و پرکارترین نویسندگان تاریخ است. به همین دلیل به نظر می‌رسد نام او تبلیغ بزرگی برای فیلم باشد. برخی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی اساساً با مشارکت کینگ فروخته شده‌اند، اما «شاوشنک» متفاوت بود. وقتی نوبت به تبلیغ اکران فیلم می‌رسید، به‌سختی از کینگ نام می‌بردند. استودیوی پخش فیلم که به دنبال «مخاطبان باپرستیژ» بود، احساس می‌کرد که با نام بردن از کینگ، این فیلم را با داستان‌های دیگر او مانند «کوجو» و «سمتاری حیوان خانگی» مرتبط می‌کند.

تصاویر | خلاقانه‌ترین اسلحه‌ها در ۶ فیلم‌ سینمایی مشهور جهان | از تفنگ گیتاری تا شمشیر نوری

۱۰ حقیقت جالب درباره «رستگاری در شاوشنک» که احتمالا نمی‌دانید

فیلم در باکس‌آفیس شکست خورد

«رستگاری در شاوشنک» اکنون یک فیلم محبوب است، اما در ابتدا اینطور نبود. در واقع، «شاوشنک» در اکران اولیه خود تنها ۱۶ میلیون دلار درآمد قبل از پخش داشت. با توجه به اینکه ساخت این فیلم ۲۵ میلیون دلار هزینه داشت، این یک فاجعه بود. با این حال، این فیلم یک اکران مجدد و یک اکران بین‌المللی داشت که فروش آن را به ۵۸.۳ دلار و به یک جایگاه مادام‌العمر در باکس‌آفیس رساند. 

۱۰ حقیقت جالب درباره «رستگاری در شاوشنک» که احتمالا نمی‌دانید

با وجود شکست در گیشه، اسکار آن را دوست داشت

انتشار مجدد فیلم پس از کسب نامزدی در چند شاخه از جوایز اسکار رخ داد. آکادمی فیلم را بیشتر از تماشاگران اولیه بررسی کرد. «شاوشنک» هفت نامزدی اسکار، از جمله برای بهترین فیلم، دریافت کرد. افسوس که حتی یک مورد از آن جوایز را نبرد.

درخت شاوشنک دیگر وجود ندارد

در فیلم، اندی یادداشتی را در زیر درخت بلوط برای رد به جا می‌گذارد که رد را به دیدار مجدد آنها در مکزیک هدایت می‌کند. این درخت به «درخت شاوشنک» معروف و کمی بعد به یک جاذبه گردشگری تبدیل شد. در سال ۲۰۱۱، این درخت مورد اصابت صاعقه قرار گرفت و کمی آسیب دید، اما سرپا ماند. در سال ۲۰۱۶ باد شدید کار درخت شاوشنک را به پایان رساند و آن را از بین برد. در سال ۲۰۱۷ این درخت را قطع و از آن برای ساختن یادگاری‌های «شاوشنک» استفاده کردند.

۱۰ حقیقت جالب درباره «رستگاری در شاوشنک» که احتمالا نمی‌دانید

دارابونت پس از «شاوشنک» دو داستان دیگر کینگ را کارگردانی کرد

واضح است که دارابونت از طرفداران کینگ است. او دو فیلم دیگر را بر اساس داستان‌های کینگ کارگردانی کرده است. یکی از آنها، «راه سبز» که موفقیت بزرگی بود و نامزد اسکار شد. دیگری، «مه» که با اینکه چندان محبوب نبود، اما طرفداران خود را دارد. 

۱۰ حقیقت جالب درباره «رستگاری در شاوشنک» که احتمالا نمی‌دانید

استیون کینگ هرگز چک دارابونت را نقد نکرد

دارابونت یک چک ۵۰۰۰ دلاری به کینگ داد تا امتیاز اقتباس از رمانش را بگیرد. اما کینگ هرگز آن را نقد نکرد. به جای آن، کینگ چک را قاب کرد و برای دارابونت پس فرستاد. او یادداشتی هم اضافه کرد که در آن نوشته شده بود: «در صورت نیاز به وثیقه. با عشق، استیو».

۱۰ حقیقت جالب درباره «رستگاری در شاوشنک» که احتمالا نمی‌دانید

۱۰ فیلم تماشایی در مورد فضا که این روزها حتما باید ببینید | این فیلم‌ها شما را روی صندلی میخکوب می‌کند

کد خبر 690490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha