افرادی که اعتراض خود را نسبت به عدم دریافت یارانه، ثبت یا به عنوان متقاضی جدید ثبت‌نام کرده‌ و در مرحله شناسایی و دهک‌بندی تعیین‌ تکلیف شده‌اند، درصورت قرار گرفتن بین دهک اول تا نهم مشمول پرداخت یارانه خواهند بود و تا آخر هفته جاری برایشان معوقه نیز پرداخت می‌شود.

یارانه

به گزارش همشهری آنلاین، در اردیبهشت‌ماه سال جاری و با تغییر رویه در پرداخت یارانه‌های نقدی، از بین ۷۸ میلیون نفر یارانه‌بگیر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، حدود شش میلیون نفر حذف و باقی‌مانده در قالب ۹ دهک مشمول دریافت یارانه شدند. بر این اساس مبلغ  ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر برای دهک اول تا سوم و ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر دهک چهارم تا نهم از اردیبهشت ماه پرداخت شده است.

ایسنا در این باره نوشت: با دستور رئیس جمهوری برای پیگیری وضعیت معترضان به عدم پرداخت یارانه نقدی،‌ برای تمامی سرپرستان خانواری که اعتراض کرده بودند، یک مرحله یارانه نقدی با مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر عضو خانوار به صورت مشروط واریز شد؛ به این صورت که تا زمان نتیجه بررسی اعتراضات قابل برداشت نبود تا لیست این افراد، در وزارت رفاه مورد بررسی قرار گرفته و دهک‌بندی شوند.

آن طور که حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: طی بررسی‌های وزارت رفاه و لیستی که در اختیار این سازمان قرار گرفته، برای افرادی که اعتراض کرده و مشخص شد که بین دهک ۱ تا ۹ قرار گرفته‌اند، یارانه تیرماه همانند سایر مشمولان واریز شده است.

به گفته وی، برای این دسته از افراد یارانه دو مرحله اردیبهشت و خرداد نیز به عنوان معوق واریز می‌شود؛ با این توضیح که در صورت قرارگیری آنها در دهک اول تا سوم، یارانه مسدودی اردیبهشت‌ آنان که ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر عضو خانوار بود، به ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند که همراه با یارانه خرداد تا پایان هفته جاری به حسابشان واریز خواهد شد.

اما گروه دیگر کسانی هستند که تاکنون اصلا یارانه‌ای دریافت نکرده یا یارانه آنها قبلا قطع شده و متقاضی دریافت آن بودند. این دسته از افراد می‌توانستند از اواخر اردیبهشت‌ماه از طریق سامانه my.gov.ir ثبت‌نام کنند تا درخواست آنها مورد بررسی و پایش قرارگیرند.

طبق اعلام سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، بررسی‌ درخواست کسانی که تا ۱۵ خرداد نیز برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده بودند، انجام شده و بر اساس لیستی که از سوی وزارت رفاه در اختیار سازمان هدفمندی قرار گرفته است، یارانه اردیبهشت، خرداد و تیرماه آنان به صورت یکجا و به تناسب دهک‌بندی صورت گرفته، تا پایان هفته جاری به حسابشان واریز خواهد شد.

در این رابطه یادآور می‌شود که متقاضیان ثبت‌نام و همچنین کسانی که یارانه‌ آنها از اردیبهشت ماه قطع شده است، همچنان فرصت مراجعه به سامانه‌های مربوطه و ثبت درخواست، دارند.

اما در این همین ارتباط تجارت نیوز نوشت: پیش از این سازمان هدفمندی یارانه‌ها از ادامه واریز یارانه تیرماه تا پایان هفته جاری خبر داده بود، در عین حال پیگیری‌ها از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که احتمالا یارانه جاماندگان به هفته آینده موکول می‌شود.

بر اساس این گزارش، واریز یارانه تیرماه از بامداد سه‌شنبه بیست و یک تیرماه آغاز شد. اما تنها ۹ دهک اول درآمدی جامعه یارانه این ماه را دریافت کردند و یارانه جاماندگان پرداخت نشد.

همان زمان سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که یارانه معیشتی جاماندگان تا پایان هفته جاری یعنی تا ۲۴ تیر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. اما پیگیری‌های از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که شاید یارانه‌ها هفته آینده واریز شود.

در تقویم سال ۱۴۰۱، روز دوشنبه، بیست و هفتم تیر، مصادف با عید سعید غدیر خم است. براین اساس عجیب نیست که اگر واریزهای این مرحله از یارانه نقدی تا اواسط هفته آینده ادامه پیدا کند.

پیش از این سازمان هدفمندی یارانه‌ها دلیل طولانی شدن واریز این مرحله از یارانه معیشتی را اصلاح لیست یارانه بگیران عنوان کرده بود.

اصلاح لیست یارانه‌بگیران به دلیل آن است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از بررسی درخواست معترضان و جاماندگان یارانه جدید، با درخواست شماری از متقاضیان یارانه جدید موافقت کرد.

طبق اطلاعیه این سازمان قرار است تا پایان هفته جاری این گروه از متقاضیان علاوه بر دریافت یارانه ماه تیر، یارانه مربوط به معوقات اردیبهشت و خرداد را نیز دریافت کنند. با این حال اطلاعات جدید از احتمال تمدید زمان واریزها تا روز عید غدیر خم حکایت دارد.

البته اصلاح لیست یارانه‌بگیران اتفاقی است که از این پس دست‌کم هر ۶ ماه یکبار خواهد افتاد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طریق به‌روز رسانی اطلاعات مربوط به دهک‌بندی درآمدی، فهرست یارانه بگیران را تغییر خواهد داد.

برنامه اصلاح ارز ترجیحی از بامداد بیستم اردیبهشت ماه آغاز شد، به دنبال اجرای این برنامه نحوه واریز یارانه‌های نقدی تغییر کرد و تمامی پرداختی‌های قبلی در یارانه معیشتی جدید تجمیع شدند.

مطابق این برنامه شهروندانی که از نظر درآمدی در دهک اول تا سوم باشند، ماهانه ۴۰۰ هزار تومان و شهروندانی که در دهک چهام تا نهم قرار دارند ماهانه ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد.

این یارانه بابت جبران قیمت اقلام اساسی است و دولت موظف است آنها را به نرخ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تامین کند.

در این برنامه برای شهروندان دهک دهم درآمدی یارانه‌ای پیش بینی نشده است اما این بخش از جامعه نیز می‌توانند مانند سایر دهک‌های درآمدی از یارانه نان، سوخت و بنزین استفاده کنند.

کد خبر 690377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 40
  • نظرات غیرقابل انتشار: 41
  • ولی الله خشت زر IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    15 1
    صد تومان میدین ده برابرشو ازشون می کشین بالا،
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    17 1
    یارانه پیر مردهفتاد پنج ساله را به بهانه درآمد فرزندان مجردش که کیلومترها دوراز او زندگی میکنندرا قطع میکنید پیرمردی که هیچ درآمد وبیمه ای ندارد خدایا ببین گیر چه کسانی افتادیم اعتراض محترمانه میکنیم ترتیب اثر نمیدن
    • ابوالفضل صبور محمد لو IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      16 0
      من یه بازنشسته با شش میلیون حقوق با35 سال سابقه ویه ماشین چه چوری دهک دهم محسوب شدم ویرانه من قطع شده این انصافه این چه بررسی من متعجب شدم
  • جمال روحی بخش DE ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    18 3
    این که صحبت از عدالت اجتماعی می شود باید گفت بی عدالتی اجتماعی مناسبت بیشتری دارد
  • یک مستمری بگیر IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    27 10
    تمام اخبارمان شده یارانه و حقوق مستمری بگیرها !!!
  • ناشناس IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    17 2
    همانطوری که سازمان حسابرسی هرساله حساب دستگاههای دولتی را بررسی میکنند بهمین دلیل سازمان دیگری دهک بندی سازمان هدفمندی را راستی آزمایی کند ممنونم بازنشسته ایکه دهک دهی شناخته شده ...!
    • حسین US ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      8 0
      جنگ روانی اخبار نیست،؟؟اطاق فکر شون تصمیم میگیره چطور افکار مردمه سر گرم کنه
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    8 1
    مادفعه قبل 400صدتومن برایمان ریختن این دفعه 300هزار تومن ریختن چرا
  • محسن IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    15 1
    من یک مستمری بگیر هستم با یک حقوق پنج تومنی چطور دهک ده هستم خودم نمیدونم هرچی اعتراض هم میکنم رسیدگی نمیشه
    • علی IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      4 4
      آنچه که به جایی نرسد فریاد است
    • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      8 1
      آقا جان به کی باید به گیم من ی پیرمرد 66 ساله با ی پراید مدل 93 با اسنپ کار میکنم پسر مجرد من با من زندگی نمیکنه هیچ بیمه این نیستم بیاین درست برسی کنید جانباز وایسارگرم هستم هرچیم احتراز میکنیم کسی بنا جواب نمیده چطور منو دهک دهم زدن هیچ درآمدی ندارم به کی باید بگیم آنوقت کسی رو سراغ دارم قیمت خانه صد میلیارد هست یارانه میگیرن
  • عبدالله انصاری IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    9 0
    سلام. من معلم با ۴۵۰۰ دریافتی و یک ماشین یارانه ام قطع شده
  • محمد حسین IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    7 1
    سلام خیلی جالبه شرکت نفتی ها یارانه میگیرن من شرکت نفتی میشناسم که یارانه و معیشتی و همه چیزای دیگم میگیره خدایا کجای این عدالته
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    8 1
    با عرض سلام یارنه اردیبهشت و خرداد برای ما واریز شد اما یارانه خرداد پس از آزاد سازی برای ما فعال نشد ما یارانما چهار نفره بود از وقتی دخترم ازدواج کرده یارانش با ما بوده ووقتی واریز مشد یارانش را بهش می‌دادیم تازه سال اول است که دبیر هستن شوهرش هم بیکارند اما حقوق۰ش به درآمد ماتو سیستم یکجا حساب شده حالا تکلیف یارانه خرداد چی میشه لطفا جواب مارا بدهید ممنون
  • حسین نجمی IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    9 0
    بنده یک بازنشسته هستم ولی ازسال 93یارانه ما رو قطع کردند چند دفعه اعتراض کردم خبری نیست لطفا فکری به حال مابکنید
  • Jgbn IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    7 1
    به همه باید تعلق بگیره
  • میلاد IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    3 0
    خدا شاهده من فرد قطع نخاع هستم بعد منو گذاشتن دهک دهم. چی بگم؟ به کی بگم؟😐😐
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    4 1
    سلام من یک زن مستمربگیرم نوبت اول دوم ۴۰۰ تومان دادی چرا حالا ۳۰۰ برایم واریز کردی حقوقم ۱۵۰۰۰ تومان است
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    3 0
    شوهر من جانباز شیمیایی از کار افتاده ایثارگر با ۱۵ درصد با حقوق ۲ میلیون که تازه ماه خبردارشد ۵ ت بخاطر درآمد پسرم که ازدواج کرده و فقط یارانه اش را جدا نکرده بود رایانه مارا قطع کردن
  • مهدی ابلوج IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    5 0
    این ماه به ما یارانه ندادن شش نفر هستیم لطفا پیگری کنید
  • سهیلا رعیت نژاد IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    من تحت پوشش کمیته هستم دفعه قبل 400واریزکردن اما این ماه 300دلیلش چیه لطفاً رسیدگی کنید
  • محسن عبدالهی IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    3 0
    برا ما اون دوتا را ۴۰۰ دادن این دفه ۳۰۰ ینی تو این دوماه چ اتفاقی افتاد با این وضع مملکت ما از دهک ۳ رفتیم ۴ ک یارانه کم شده اصلا معلوم نیس بر چ اساسی هست ای کاش روشنمون میکردن حداقل یکی ک دوطبقه خونه داره دوتا ماشین هم خودش درآمدش خوبه هم خانومش ۴۰۰ بگیرن ولی من کارگر ک باید شبا تا کی برم اسنپ ک امورات بگزره ۴۰۰ باید بش ۳۰۰
  • محسن DE ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    5 0
    پدرم بازنشستس ومن ده ساله باخانواده زندگی نمیکنم ومجرد هستم ولی تابحال یارانه ای بهم تعلق نگرفته درصورتی که نه خونه نه ماشین ونه کاردرستی دارم
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    5 2
    سلام خسته نباشید میخوام بدونم کسیکه تحت پوشش کمیته امداد بی سرپرست و اجاره نشینه چرا باید یارانه ش ۳۰۰باشه دوتا یارانه قبلی ۴۰۰بوده یارانه تیر ماه چرا ۳۰۰ریختن دلیلش چیه ؟؟!!!مگه نگفتین کمیته و بهزیستی نفری ۴۰۰میریزن پس الان چی شده که واسه این برج ما نفری ۳۰۰ ریختن ما ثروتمند شدیم خودمون خبر نداریم ؟؟!!!
    • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      0 0
      تنها راهش جدا کردن یارانه خود از خانواده است
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    7 4
    خجالت بکشید با این دهک بندی ،بنده یک کارمند با چندرغاز حقوق چطوری در دهک ۱۰ قرار گرفته ام،مگه داریم یعنی ما همردیف آقازاده‌ها و.....
  • حجی قربان حسن پور اسفراین IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    5 2
    مسوولان محترم وزارت تعاون و رفاه یک کارتن خواب جزوه کدام دهک است جزوه دهک ۸قرار داده اید يعني ۸۰درصد زندگی خوبی داره کارتن خواب کجا زندگی خوبی داره زندگی پوچی داره آه ندارم که با ناله سودا کنم هیچ گونه درآمد ندارم گوشه از خیابان های شهر زندگی می کنیم بازهم جزوه دهک ۸قرار داده اید
  • تحسین مقدسی پور IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    3 0
    بنده خانواده ۴نفره هستم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستم دوره فروردین واردیبهشت جزو دهک اول تاسوم بودم با اینکه خانمم مریضه وخودم بیکارهستم متاسفانه اینبار مراجزو دهک نهم قرار دادن خاهش میکنم پیگیری بفرمایید ممنونم
    • IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      2 1
      سلام من سری قبل اعتراض کرد م بهم یارانه داددند ولی نشد برداشت کنی این سری تا حالا پرداخت نکردند بچه هام تشکیل خانواده دادهاند واز من جدا زنگی می کنند ولی بازهم توی لیست اقتصادی خانوار جز خانوار من محسوب می لطفا رسیدگی بفرمایید و به بازنشسته ها کمک کنید .
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    5 0
    بازنشسته ها هم دهک دهمی شده اند یارانه هرکسی را که ازدولت روحانی تا کنون بدون اجازه او قطع نموده اید باید پرداخت نمایید وعدالت رابرقرار نمایید . نتیجه بی عدالتی ونپرداختن حق یک عده ای چه یارانه باشد وچه عدم افزایش حقوق ودستمزد با این تورم وگرانی .سیل وزلزله وطوفان است که باید چند هزاربرابر این مبلغ را خرج کنید و همه در رنج وعذاب باشند .این چه جراحی اقتصادی بود که عفونت آن وتورمش بیشتر شد.
  • نعیمه IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    1 0
    سلام من ومادرم تحت نزرکمیته امدادهستیم ولی نفری ۲۷۰تومان برامون واریزکردن چرا
  • arash IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    4 1
    سلام از اردیبهشت ماه باتغیریارانه ها من رادر دهک دهم قراردادند و یارانه ام را قطع کردند پس از اعتراض مبلغ یکماه یارانه به حسابم واریز ولی هنوز مسدود است ودرپرداخت تیرماه مبلغی واریز نشد جالب است یعنی من با حقوق کارمندی جزو دهک دهم هستم همردیف آقازادگان وثروتمندان؟
  • بازنشسته آموزش و پرورش IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    5 0
    من یک بازنشسته هستم پسرم ازدواج کرد و رفت یارانه خودش را آلان حدودا دو ماه و نیم هست که رفت پلیس بعلاوه ده و جدا کرده است و مستقل شده است ولی هنوز یارانه من قطع هست من هستم و همسرم و مادرم همه هم در کهولت سنی هستیم هر چه تماس می گیریم می گویند در حال بررسی هست خواهشمند است بررسی را زودتر به نتیجه برسانید منتظریم و با این تورم شده و حقوق با افزایش ده درصد در مضیقه زیادی قرار گرفته ام
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    3 1
    اینجا باید از ریس جمهور عزیزمان تشکر کرد این دولت مردمی هست آقای ریسی ممنون از کارهایتان
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    2 4
    به ما سه نوبت است یارانه نقدی نه دادن. مستعمره بگیر هستم چهار فرزند دارم قسط زیاد دارم یارانه هیچی نه دادن کجا برم یارانه بگیرم
  • اسلام مرادی ساربانلار IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    2 0
    باعرض سلام وخسته نباشید باتوجه به اینکه اینجانب مرحله اول ودوم یارانه تودهک اول تا سوم بودم مبلغ ۴۰۰هزارتومانی ریخته بودند واما این دفعه دهک چهارم حساب ریختن ۳۰۰ هزارتومانی ریختن من نه خونه دارم نه شغل دارم فقط یه تراکتورمدل ۱۳۵۶ دارم خواهشمندم اقدامات لازم مبذول فرمایید...
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    سلام من شوهرم کم بینا هست ویک کارگر ساده تحت پوشش بهزیستی هستیم چراجزدهک بندی اخرشدیم
  • م IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    بر چه مبنایی دهک دهم واقعا برای همه چیزهای که گفتند عمل نکردند::::::::::::::::::
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    1 0
    سلام من سه نفر هستم به همراه فرزند وهمسرم ازاین ماه یارانه یک نفر ۲۶۵هزارتومان واریز نمودند چرا؟لطفا پاسخ دهید
  • سعید IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    7 0
    سلام .لطف بفرمایید منظور آخر هفته را برای ما توضیح دهید .امروز پنج شنبه است .کدام آخر هفته ♡