شنبه ۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

سید رائد موسوی * روز جمعه اول آذرماه بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در ضمن گزارشی که در مورد روند اجرای مفاد قطعنامه 1701 در لبنان به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد

در مورد کمک به حل موضوع 4 دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان در سال 1361 نیز اعلام آمادگی کرد.

با توجه به این اظهار آمادگی، نکات ذیل قابل توجه است:

1 - طبق آخرین اخبار و شواهد این عزیزان زنده بوده و در بند رژیم صهیونیستی هستند، تاکنون هیچ دلیل و یا شواهد مستدلی در مورد شهادت آنها ارائه نشده است و بعضا برخی، ادعای افراد متهم و معلوم‌الحال را به‌عنوان سندی برای شهادت این عزیزان قلمداد کرده‌اند که اصلا قابل‌قبول نیست.

طبق اصول عقلی این عزیزان زنده به اسارت در آمدند و سندی دال بر شهادت‌شان موجود نیست، لذا تمامی پیگیری‌ها و حقیقت یابی‌ها باید با پیش فرض حیات این عزیزان انجام شود.

2 - تاکنون سازمان ملل چندین بار در قضیه 4 دیپلمات ایفای نقش کرده ولی در تمامی موارد تنها به‌عنوان واسطه عمل کرده و عنصری غیرفعال بوده است.

ایفای نقش سازمان ملل با هدف انسانی و به‌منظور پایان بخشیدن به آلام 27ساله این 4‌عزیز و خانواده‌های آنان به‌صورت فعال و هوشمند می‌تواند مفید و کارساز باشد.

3 - پیرو این اظهار نظر بان‌کی‌مون، تشکیل کمیته تحقیق و پیگیری بین‌المللی با مشارکت سازمان ملل متحد و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند گامی بسیار مؤثر و راهگشا باشد.

این کمیته می‌تواند برای وصول به نتیجه از ابزارهای بین‌المللی، تعیین جایزه، اعطای مصونیت‌های امنیتی به افراد برای بیان حقیقت و غیره استفاده کند.

* فرزند سیدمحسن موسوی، کاردار ربوده شده ایران در لبنان

کد خبر 69031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز