یکی از روستاهای زیبا و بکر در نزدیکی تهران، هرانده با فاصله زمانی حدود ۶۰ دقیقه است. این آبادی خوش آب و هوا که از توابع استان تهران محسوب می‌شود دارای طبیعتی جذاب و زیباست اما متاسفانه هنوز در بین شهروندان تهرانی‌ گمنام باقی‌مانده است.

روستای هرانده

همشهری آنلاین_ رضا نیکنام : اگر دلتان هوس تنفس در هوای پاک و تمیز روستا و تماشای فضای سبز بکر و زیبا کرده لازم نیست وقت زیادی بگذارید و به شمال بروید. در همین نزدیکی‌های تهران خودمان هم می‌توانید به مراد دلتان برسید. منظورمان گردشگری در روستای هرانده است که در ۱۰۵ کیلومتری استان تهران و ۱۲ کیلومتری جنوب غربی فیروزکوه در مسیر جاده تهران به فیروزکوه قرار گرفته و با خودرو تقریبا یک ساعت زمان نیاز دارید که به آنجا برسید. این روستا بی‌نظیرترین و متنوع‌ترین مناظر طبیعی را در فصول مختلف سال داراست. 

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

باید گفت که روستای هرانده، دارای جاذبه‌هایی از جمله غارهای متعدد و رودخانه‌های پرآب و دره‌های زیبا و مردمی خونگرم است. دشت بورنیک، مزارع و رودخانه نمرود نیز از دیگر دیدنی‌های روستای هرانده است. ناگفته نماند در ضلع جنوبی این روستا برج سنگی مدوری به نام امامزاده یحیی(ع) وجود دارد. این امامزاده روی تپه‌ قرار گرفته و مصالح به کار رفته در این بنا سنگ لاشه، ملاط گچ و ساروج است. قدمت امامزاده یحیی(ع) روستای هرانده به قرون ۶ و ۷ هجری می‌رسد و البته بنای آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

جلوه‌های طبیعت را در روستای هرانده ببینید | غار بورنیک محل زندگی انسان‌های اولیه بوده؟

عکس: نمایی از ورودی روستای هرانده

با گشت و گذاری در این روستا متوجه می شوید که حفظ بافت قدیمی و سنتی هم از ویژگی‌های بارز هرانده است و هنوز هم با گذشت زمان، هنوز در چوبی خانه ای با قدمت بیش از ۳۰۰ سال نیز وجود دارد. روی این در قدیمی ۲ حلقه فلزی تعبیه شده که میهمان با به صدا در آوردن هر کدام که کاری ساده و کم زحمت است حضورش را پشت در اطلاع می دهد، اما به صدا در آوردن حلقه با صدای زیر از حضور مهمان زن و حلقه با صدای بم از حضور مهمان مرد در پشت خبر می‌دهد.

از دیگر جاذبه‌های دیدنی روستای هرانده‏، رودخانه «قزقان چای» است که از میان روستا عبور می‌کند و به تعبیر افراد بومی و قدیمی منشاء برکت و آبادانی بوده است. آثار به جا مانده از دوره‌های مختلف تاریخی سابقه روستای هرانده را به قبل از اسلام مربوط می سازد. غار تاریخی بورنیک، تپه باستانی، برج‌های دیده‌بانی و بنای امامزاده نشانگر قدمت تاریخی این روستاست. درآمد بیشتر مردم روستای هرانده از طریق فعالیت‌های زراعی، باغداری، دامداری و کارگری است و البته گروهی نیز که بیشتر از قشر بانوان هستند در صنایع دستی اشتغال دارند.

مهم‌ترین محصول زراعی ساکنان این روستا سیب‌زمینی است. پرورش انواع گل و پرورش ماهی قزل آلا در روستا رواج دارد. سیب، گلابی و زردآلو از محصولات باغی روستاست. انواع لبنیات مانند پنیر، کره و ماست در روستا تولید می شود. این روستا محل عبور و اتراق ایل الیکایی و ایل اصانلو در فصل تابستان است.

روستای کوهستانی هرانده بافت مسکونی متمرکز دارد و در شیب دامنه کوهستانی استقرار یافته است. مصالح به کار رفته در ساخت  اغلب خانه‌های روستا شامل لاشه سنگ، گل، کاهگل، چوب و مانند این هاست. در ساخت خانه های جدید از مصالح سیمان و آهن استفاده شده است.

نکته جالب دیگری که در باره این روستا به چشم می خورد، درختکاری در حاشیه رودخانه و کوچه های روستاست که چشم‌انداز عمومی آن را بسیار سرسبز و جالب توجه کرده است. مثلا قلمستان‌های انبوه بید و تبریزی در مسیر رودخانه چشم‌اندازهای بدیعی ایجاد کرده است. ارتفاعات البرز در فصول مختلف سال مناظر و چشم‌اندازهای جالبی را پیش روی گردشگران این روستا قرار می دهد. انواع گل‌ها و گیاهان طبیعی با تنوعی از رنگ‌های دلپذیر به ویژه در بهار و تابستان شهروندان را بر سر شوق می‌آورد. از هرچه بگذریم از زیبایی منظره کوچ عشایر و اقامت ییلاقی آن‌ها، در کنار روستا هرانده نمی توان گذشت. این صحنه بسیار زیباست و از مهمترین جاذبه های گردشگری هرانده محسوب می‌شود.

جلوه‌های طبیعت را در روستای هرانده ببینید | غار بورنیک محل زندگی انسان‌های اولیه بوده؟

عکس: نمایی از داخل غار بورنیک روستای هرانده 

بدون تردید یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری روستای هرانده «غار بورنیک» است که در فاصله ۵ کیلومتری روستای هرانده و در حد فاصل این روستا با روستای حمزه واقع شده است. به گواه اسناد تاریخی و گفته افراد بومی و قدیمی که آنها نیز از اجدادشان نسل به نسل شنیده اند این غار طبیعی و تاریخی به احتمال زیاد و با توجه به نقشینه‌ها و آثار به جامانده در تخته‌سنگ‌ها، محل سکونت انسان های اولیه بوده و قدمت آن به دوره پیش از تاریخ می رسد.

اگر بخواهیم از بازی ها و ورزش‌های محلی ساکنان روستای هرانده حرف بزنیم می توان به کشتی محلی و چوبک اشاره کرد. صنایع دستی این روستای تاریخی نیز مشتمل بر بافت انواع قالی و گلیم و کلاه و دستکش و شال گردن است.

این روستا با توجه به قدمت بیش از ۸ قرن، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند و در واقع جایی است که می‌تواند خاطره‌ای شیرین را برای مسافران به ویژه تهرانی‌ها ثبت کند. روستای هرانده از طریق جاده دماوند - فیروز کوه نرسیده به روستای نمرود قابل دسترسی است.

کد خبر 690261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ماهان IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    5 0
    همون بهتر کسی پیداش نکنه بیشتر مردم کلا داغونش میکنن
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    3 0
    از پشه هاش هم میگفتی که دوهفته س زده مارو عین تاول شد بعد عفونت کرد وخارش شدید😐