واکسن کووایران برکت‌پلاس، مجوز مصرف عمومی را از وزارت بهداشت دریافت کرد.

واکسن برکت

به گزارش همشهری آنلاین، واکسن کووایران برکت‌پلاس، مجوز مصرف عمومی را از وزارت بهداشت دریافت کرد و مردم می‌توانند برای دریافت این واکسن به پایگاه‌های تزریق کووید ۱۹ مراجعه کنند.

بنا بر این گزارش، برکت‌پلاس، نخستین واکسن در جهان است که برای مقابله با سویه امیکرون ویروس کرونا شناخته شده است.

سازمان بهداشت جهانی در مقاله ای که در تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۲۲ منتشر کرده، به صراحت تصریح می کند: بر اساس داده‌های موجود، استفاده از واکسن امیکرون به عنوان آنتی‌ژن غالب از بابت دوز یادآور، می‌تواند برای کسانی که واکسیناسیون خود را براساس واکسن‌های قبلی انجام داده‌اند، مفید باشد.

پیشتر مدیرعامل شرکت دارویی برکت  گفته بود: واکسن کوو ایران برکت‌پلاس، مطالعه حیوانی را با موفقیت پشت سر گذاشته و تزریق آن به حدود ۲۰۰ داوطلب انسانی هم انجام شد؛ نتایج نمونه خونی که از افراد شرکت‌کننده در مطالعه بالینی گرفته شده بود به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شد.

امیکرون کووید ۱۹ (omicron covid-۱۹) نام سویه ویروس کرونا است که در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۱، آفریقای جنوبی شناسایی یک نوع جدید SARS-CoV-۲، B.۱.۱.۵۲۹، را به سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش کرد. B.۱.۱.۵۲۹ اولین بار نمونه‌های جمع‌آوری‌شده در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۱ در بوتسوانا و در ۱۴ نوامبر ۲۰۲۱ در آفریقای جنوبی شناسایی شد.

در حال حاضر سویه جدید امیکرون که با علامت‌های اختصاری BA.۵ و BA.۴ معرفی می‌شود، نگرانی در مورد اوج گیری دوباره کرونا را در جهان بیشترکرده است. تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرد که جهان از مرحله پایانی همه‌گیری کرونا فاصله دارد و هشدار داد: کرونا در حال نفوذ است و باید آن را به عقب برانیم.

سویه های ناشی از زیرسویه‌های BA.۴ و BA.۵ از ویروس‌های رایج کرونا است؛ آبریزش بینی، گلودرد، سردرد، سرفه‌های مداوم و خستگی به عنوان رایج‌ترین علائم آن گزارش شده است. کمتر از یک‌سوم افراد مورد بررسی دچار تب شده بودند. در حالی که این نشانه در زمان شیوع زیرسویه BA.۲ رایج بود.

بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به سویه‌های جدید تزریق واکسن است. در صورتی که افراد بیشتری به صورت کامل واکسینه شوند، فرصت انتشار و جهش ویروس کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 690236
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha