دوشنبه ۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

کیکاووس زیاری: بعد از تولید تعدادی فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی از قصه زندگی و خاطرات جنگی آن فرانک، حالا نوبت یکی از دوستان صمیمی اوست که راه خود را به روی پرده سینما باز کند.

فیلم سینمایی «دوست من آن فرانک» براساس قصه کتابی به همین نام نوشته ژاکلین فون مارسن ساخته می‌شود. فون مارسن که دوست آن فرانک بود، در این کتاب خاطرات سال‌‌های جنگ جهانی دوم را از دیدگاه خود تعریف کرده است. او در کتاب خود آن فرانک (به نام «خاطرات روزانه آن فرانک») با نام مستعار جویی به‌عنوان بهترین دوست آن فرانک معرفی و توصیف شده است.

کتاب فون مارسن که سال‌ها قبل منتشر شد، پیش از این «او به من گفت اسمم آن فرانک است» نام داشت. این کتاب بلافاصله پس از چاپ در صدر جدول کتاب‌های پرخواننده قرار گرفت و به چاپ دوم رسید. فون مارسن که با آن فرانک در یک مدرسه درس می‌خواند و پس از پایان جنگ به دیدار پدر او - اوتو - رفت، در کتاب خود درباره دوستی صمیمی‌اش با آن فرانک و جدا شدن اجباری آنها در دوران جنگ و سردرآوردن هر یک از آنها از اردوگاه‌های متفاوت اسرای جنگی صحبت می‌کند.

کتاب این نویسنده هلندی به‌تازگی به زبان انگلیسی هم منتشر شده است. برای کارگردانی فیلم آلبرتو نگرین کارگردان ایتالیایی انتخاب شده که قبل از این هم در فیلم موفق خود «پرلاسکا» یک قصه جنگی و جنایات ارتش هیتلری را به‌تصویر کشیده است. «دوست من آن فرانک» یک محصول مشترک اروپایی است که قرار است در یکی از کشورهای اروپای شرقی جلوی دوربین برود.

 آن فرانک که در اروپا و آمریکا شهرت زیادی دارد، در دوران قبل از جنگ جهانی دوم همراه خانواده‌اش از آلمان به هلند مهاجرت کرد. والدین او مخالف فاشیسم بودند و نمی‌توانستند در آلمان زندگی کنند. با حمله ارتش آلمان به هلند و اشغال خاک این کشور توسط نیروهای نازی، خانواده آن فرانک یک زندگی مخفی را در پیش گرفتند. به‌زودی آن دستگیر و به اردوگاه‌های اسیران جنگی منتقل شد.

آن فرانک در طول این مدت خاطرات روزانه خود را یادداشت می‌کرد. پس از پایان جنگ این خاطرات پیدا شد و به‌صورت یک کتاب به چاپ رسید. این کتاب سریعاً تبدیل به یک اثر ادبی موفق شد و به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شد. کتاب که تا به حال بیش از 20 بار تجدید چاپ شده از چند دهه قبل مورد توجه 2 رسانه سینما و تلویزیون قرار گرفت. نسخه‌های سینمایی و تلویزیونی این قصه هم با استقبال خوب تماشاگران سینما روبه‌رو شده‌اند.

برای نسخه سینمایی «دوست من آن فرانک» هم پیش‌بینی موفقیتی زیاد می‌شود و منتقدان ادبی می‌گویند نمایش عمومی این فیلم، باعث توجه بیشتر مردم عادی به کتاب آن خواهد شد. نگرین قصد بازنویسی نهایی فیلمنامه فیلم را دارد و برای نقش‌های اصلی آن قصد دارد از تعدادی از چهره‌های مطرح سینمای اروپا –به‌ویژه فرانسه و ایتالیا- استفاده کند. منتقدان سینمایی عقیده دارند که نمایش عمومی این فیلم، باعث تولید یک سری فیلم ضدجنگ تازه در قاره اروپا خواهد شد.

کد خبر 68972

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز