گروه شهری: اولین اجلاس شهرداران پایتخت‌ها و کلانشهرهای آسیایی با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، مهدی چمران و شهردار تهران و جمعی از میهمان خارجی در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد به کار خود پایان داد.

اجلاس 2 روزه شهرداران پایتخت‌ها و کلانشهرهای آسیایی که با پیشنهاد و میزبانی شهرداری تهران برگزار شد، میزبان 44 شهردار از 33 کشور آسیایی بود که پس از 2 روز فعالیت با صدور بیانیه‌ای مبنی بر تشکیل سالانه این اجلاس در یکی از شهرهای داوطلب و با هدف همکاری و تعامل بیشتر شهرهای آسیایی و تشکیل دبیرخانه این اجلاس در تهران و ابطال تمبر یادبود اجلاس توسط محمد باقر قالیباف به‌عنوان رئیس این اجلاس به پایان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در اختتامیه این اجلاس با اشاره به ابتکار نوین شهردار تهران در برپایی این اجلاس گفت: امیدوارم این اجلاس موجب فهم بهتر شرایط آسیا شود و درک درست‌تر از فرصت‌ها و چالش‌ها به‌وجود آید.

علی لاریجانی در مراسم پایانی اجلاس شهرداران پایتخت‌ها و کلانشهرهای آسیایی اظهار داشت: مجالس آسیایی می‌توانند با یکدیگر اتحادیه‌ای را تشکیل دهند تا از طریق آن به منافع مشترک و همگرایی فرهنگی و اجتماعی برسند و هویت جدیدی را در صحنه بین‌المللی تدارک ببینند.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، شهرهای بزرگ آسیایی چالش‌های مشترکی نظیر ترافیک، مشکلات زیست‌محیطی، کاستی‌هایی در حمل‌ونقل، سلامت و بهداشت، آموزش و غیره دارند که هر یک برای رفع این مشکلات راه حل‌هایی را اندیشیده‌اند و تبادل افکار در این عرصه‌ها و همکاری با یکدیگر می‌تواند نقطه شروع خوبی برای همگرایی ملل آسیایی باشد.

وی با تاکید بر این مطلب که آسیا باید جایگاه خود را در قرن بیست و یکم تعریف کند، افزود: مجموعه مؤلفه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آسیا نشان می‌دهد که اگر قرن بیستم به غلط و به زور زمانه، دست دوم انگاشتن آسیا بود قرن بیست و یکم قدرت اقتصادی، توان سیاسی و فرهنگی آسیا واقعیتی انکارناپذیر است و چنانچه در یک نقشه راه طراحی شده جهت همگرایی ترسیم درستی از خود داشته باشد این قرن، قرن ظهور و بروز قدرت آسیا به‌عنوان بازیگر متمدن شهرهای بین‌المللی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: البته برای این نقش قطعا چالش‌هایی را ایجاد می‌کنند؛ چرا که نفع خود را در کارشکنی برای این همگرایی می‌بینند و قطعا تلاش می‌کنند تا کشورهای آسیایی با اندک اختلاف نظری از هم دور شوند و خود را به دامان آمریکا پرتاب کنند.

لاریجانی با بیان اینکه این اجلاس یک فرصت تاریخی در اختیار آسیا قرار داده تا بهره خوبی از آن با تیزهوشی و رفتار معقولانه و همگرایی فراهم شود، افزود: پیگیری منافع مشترک و پرهیز از اختلافات تصنعی در این راه لازم است تا بتوانیم از دوره‌گذار قطب‌بندی‌های جهانی جایگاه مناسبی برای خود تدارک ببینیم.

وی اجلاس شهرداران آسیایی را علاوه بر ثمربخش بودن آن در استفاده بهینه از تجربیات برای مدیریت شهری نقشه راهی برای همگرایی راهبردی کشورهای آسیایی برشمرد تا جایگاه تاثیرگذار خود را جست‌وجو کنند.

بهترین فرصت برای تبادل تجربیات

شهردار تهران در مراسم پایانی این اجلاس از نخستین اجلاس شهرداران آسیایی به‌عنوان بهترین فرصت برای تبادل افکار و تجربیات یاد کرد که سبب شد تا مدیران شهرهای آسیایی از فرصت‌ها و تهدیدهایی که شهرهای آسیایی با آن مواجهند مطلع شوند.

شهردار تهران با بیان اینکه بر این باوریم کشورهای مختلف در قاره آسیا از فرهنگ، تاریخ و جغرافیای مشترک برخوردارند، افزود: امروزه فرهنگ مشرق زمین برای همه دنیا شناخته شده است.

به گفته وی، دنیای امروز شرایطی را برای ما فراهم نکرده است که جداگانه از هم زندگی کنیم بلکه ضرورت دارد روز به روز به یکدیگر نزدیک‌تر شویم.رئیس نخستین اجلاس بین‌المللی شهرداران کلانشهرهای آسیایی با تاکید بر اینکه شهرها قطب تولید قدرت، منزلت و ثروت در دنیا هستند ادامه داد: شهرها در دنیای امروز بر تمامی شرایط سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشورها تأثیرگذارند و در واقع شهرها بر همه جوانب زندگی انسان‌ها تاثیر دارند.

وی تصریح کرد: در آغاز قرن بیست‌ویکم شاهد تحولاتی هستیم که به وضوح تاثیر آن در عرصه بین‌المللی و زندگی مردم دیده می‌شود و این واقعیت وجود دارد که شاید در چند دهه قبل این دولت‌های ملی بوده‌اند که در همه عرصه‌های ملی و بین‌المللی قدرت و حضور داشتند اما امروز اتحادیه‌های مختلف در سطح قاره‌ها در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شکل گرفته‌اند که در زندگی مردم و آینده کشورها تأثیرگذار هستند.

شهردار تهران ادامه داد: حکومت‌های محلی و ساختارهای محلی روز به روز تأثیرگذاری بیشتری در زندگی مردم پیدا می‌کنند و امروزه دنیا از 3 سطح اتحادیه و سازمان‌های بین‌المللی، دولت‌های ملی و نهادهای محلی تاثیر پذیر است.

قالیباف با اشاره به اینکه فرصت‌های بسیار خوبی در شهرهای قاره آسیا وجود دارد که نسبت به سایر کشورهای دنیا یک مزیت محسوب می‌شود، اظهار داشت: کلانشهرهای آسیایی فرصت‌های بالقوه‌ای درون خود دارند و  با وجود اینکه این شهرها با چالش‌هایی همچون محیط‌زیست، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، حمل‌ونقل عمومی و سایر مشکلات مواجه هستند، اما می‌توان با همفکری و تبادل تجربیات و اطلاعات، معضلات این شهرها را از سر راه برداشت.

رئیس نخستین اجلاس بین‌المللی شهرداران پایتخت‌ها و کلانشهرهای آسیایی وجود دبیرخانه دائمی اجلاس در شهرداری تهران را توفیق بزرگی دانست و تصریح کرد: هرسال این نشست را در یکی از شهرهای آسیایی دنبال خواهیم کرد و شهرداری تمام وظایف خود را نسبت به فعال بودن این دبیرخانه انجام خواهد داد.

تقدیر از حدادعادل

شهردار تهران همچنین ضمن قدردانی از مدعوین این اجلاس با بیان اینکه اساس تشکیل این مجمع در مجلس هفتم شکل گرفته است از دکتر حداد عادل تقدیر و از رئیس‌جمهوری کشورمان نیز به خاطر حضور در افتتاحیه اجلاس تشکر کرد.

جانشین صدر اعظم پیشین آلمان دیگر سخنران مراسم پایانی اجلاس شهرداران و کلانشهرهای آسیایی بود.

پیتر لیچ که به‌عنوان میهمان ویژه در این اجلاس شرکت کرده بود، در سخنانی اظهار داشت: با فرا روی قرار دادن مشکلات، مدیران بر شهرها بهتر مدیریت می‌کنند و به خواسته‌ها و نیازهای شهروندان بیشتر پی می‌برند و محیط را طبق مطالبات آنها فراهم می‌کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: طی چند دهه اخیر چهره شهرها به سرعت تغییر کرده و باعث شده سیاستگذاران با مشکلات زیادی مواجه شوند و این تغییر نحوه زندگی، تبعات زیست‌محیطی برای شهروندان به‌دنبال داشته است که باید برای مقابله با آن اندیشید، ما در محیطی زندگی می‌کنیم که نیاز به مدیریت دارد.

در ادامه شهردار جاکارتا  نیز در سخنانی در مراسم اختتامیه اجلاس شهرداران آسیایی گفت: این اجلاس با توفیقات بسیاری برگزار شد، تلاش می‌کنیم توفیق دومین اجلاس شهرداران کلانشهر‌ها در اندونزی، کمتر از توفیق اجلاس تهران نباشد.

‌جاکو رمضان با ابراز خوشنودی از برگزاری دومین اجلاس شهرداران کلانشهرهای آسیایی در اندونزی اظهار داشت: امیدوارم اجلاس دوم نیز مانند این اجلاس با تمهیدات فراوان انجام شود.

بیانیه نهایی نخستین نشست شهرداران آسیایی در تهران

 بیانیه نهایی نخستین نشست شهرداران آسیایی درتاریخ 29 و 30 آبان در تهران ارائه شد.

در این بیانیه آمده‌است: ما شهرداران و مقامات 89 شهر آسیایی که با میزبانی گرم شهر و شهرداری تهران از تاریخ 19 الی 20 نوامبر 2008 در نخستین مجمع شهرداران آسیا در تهران حضور داشتیم به نمایندگی از شهرداری‌ها و نهادهای محلی متبوع خود به این وسیله: از نقش پیشگام مجمع مجالس آسیایی در ترویج یک رویکرد جامع نسبت به همگرایی منطقه‌ای در آسیا تقدیر کرده و اعلامیه تهران آن مجمع در سال 2007 را که حکومت‌های محلی آسیایی، شوراهای شهر و شهرداران را با عنایت به ترویج همکاری و همگرایی در آسیا به تبادل اطلاعات و تجربیات تشویق می‌کند مورد توجه قرار می‌دهیم.در بیانیه مذکور از ابتکار عمل محمد باقر قالیباف شهردار تهران تشکر شده است.

کد خبر 68935

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز