براساس گفته مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران به منظور پیشگیری از تب کریمه کنگو، تمهیدات لازم ذبح دام در روز عید قربان در نظر گرفته شده است و سقف قیمت هر کیلوگرم دام زنده نیز ۸۵ هزار تومان اعلام شد.

دام زنده

به گزارش همشهری آنلاین، ایوب فصاحت مدیر عامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار در نشست خبری به شیوع بیماری تب کریمه کنگو اشاره کرد و گفت: این بیماری یکی از بیماری‌های مشترک انسان و دام است و برهمین اساس عرضه دام برای عید قربان، حساسیت بیشتری دارد.

او با پرداختن به اهمیت عرصه بهداشتی دام گفت: ۱۷ جایگاه ثابت و موقت با کمک شهرداران مناطق در سطح شهر تهران ایجاد شده است.حدود ۱۶۰ دامپزشک در ۱۷ جایگاه ثابت و موقت، حضور دارند. حضور نظام‌مند دام‌ها از مبدأ کنترل می‌شود و پس از ذبح هم تأیید ذبح  به صورت نظام مند کنترل می ‌شوند. همچنین دامپزشک‌ها با حضور در جایگاه‌ها، پس از ذبح نیز لاشه‌ها را کنترل می‌کنند و فقط لاشه سالم در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد.

بخشی از صحبت‌های فصاحت را در ادامه بخوانید:

* اگر لاشه‌ای دچار بیماری باشد، معدوم خواهد شد و دام دیگری برای متقاضی ذبح می‌شود. در مجموع ۱۸۰ مدیر به همراه کارشناسان خبره در مراکز برای مدیریت حضور دارند و ۱۰۰ آغل برای عرضه دام وجود دارد.۱۶۰ دکتر دامپزشک و ۳۰ ناظر شرعی از نمایندگی ولی فقیه در مراکز حضور دارند. همچنین ۳۲۰ ذابح در این مراکز با سازمان مدیریت همکاری می‌کنند. امکان ذبح ۱۵ تا ۲۵ هزار دام در مراکز وجود دارد. 

*این برنامه از ساعت ۹ صبح امروز شروع شده است. همچنین فردا (۱۹ تیر)  فعالیت مراکز از ساعت ۴ یا ۵ صبح آغاز شده و تا ۱۲ ظهر ادامه دارد اما نیروها تا ساعت ۱۵ در جایگاه‌ها حضور دارند. اگر شهروندی دام زنده‌ای را از جای دیگری تهیه کرده می‌تواند با ارائه شناسنامه دام و با تأییدیه دامپزشک، دام را ذبح کند.

بیشتر بخوانید: نشانی جایگاه‌های ثابت و موقت عرضه بهداشتی دام در تهران

*شهروندان ۲۴ ساعت پس از ذبح، دام را در یخچال نگهداری کنند و از دست زدن به احشای دام حتماً خودداری کنند.

*تاکنون موردی از ابتلای شهروندان به بیماری تب کنگو اعلام نشده است اما باید پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری انجام شود.

*معمولاً در این ایام عدد اندکی افزایش قیمت دام وجود دارد و امسال هم این اتفاق افتاده است. البته این قیمت هنوز در کشور تصویب نشده و در دیگر نقاط کشور قیمت فروش دام زنده پایین‌تر است چرا که خریدی صورت نگرفته است. معتقد هستیم که قیمت نباید افزایش یابد چرا که در بسیاری از کشورها برای انجام این سنت حسنه، قیمت کاهش می‌یابد نه اینکه بیشتر شود. درحال حاضر سقف قیمت برای هر کیلوگرم دام زنده، ۸۵ هزار تومان اعلام شده است.

کد خبر 689257
منبع: خبرگزاری شهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha