گروه اقتصادی: سخنگوی قوه قضائیه از احتمال به تعویق افتادن طرح سامانه جامع املاک درصورت صلاحدید رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر داد.

در حالی که طبق اعلام دولت، مقرر بود از دیروز اجرای طرح جامع ساماندهی املاک آغاز شود و براساس آن، تمامی معاملات بخش مسکن اعم از خرید، فروش، اجاره و رهن با کد رهگیری انجام بگیرد، سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران قوه قضائیه همچنان به خلأ قانونی برای اجرای این طرح اصرار دارند و همین مسئله، احتمال تعویق اجرای آن را افزایش داده است.

در همین ارتباط، علیرضا‌جمشیدی، سخنگوی قوه قضائیه در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات، اصل طرح سامانه جامع املاک و بنگاه‌های معاملاتی را مثبت ارزیابی کرد، اما گفت: درصورت صلاحدید رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت، احتمال به تعویق افتادن طرح سامانه جامع املاک وجود خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضائیه، جمشیدی تصریح کرد:  نوع معاملاتی که عمدتا به‌صورت معاملات غیررسمی ‌در قالب قولنامه‌ها و بیع‌نامه‌ها انجام می‌شود، خیلی مطلوب کشور ما نیست و در این شیوه معاملات، تخلفات بسیاری صورت می‌گیرد.

وی به ارائه طرح مذکور از سوی دولت اشاره کرد و ادامه داد: قوه قضائیه با همکاری سازمان ثبت از این طرح استقبال می‌کنند و به نوعی باید این بحث را با کانون سردفتران در قالب طرح جامع داشته باشیم.

سخنگوی قوه قضائیه ضمن تایید اینگونه طرح‌ها خاطرنشان ساخت: ظرفیت‌های قانونی باید استخراج شود و اگر نیازی به قوانین و مقررات هست، باید انجام شود و امیدواریم با سرعت به تصویب برسد.

جمشیدی به لزوم نظارت بیشتر بر بنگاه‌های معاملاتی املاک اشاره و تاکید کرد: این بنگاه‌ها باید تحت کنترل دقیق‌تر قرار گیرند.  طرح سامانه جامع املاک به گفته دولت، در مبارزه با سوداگری در بازار مسکن و کاهش قیمت خانه، اثرگذار خواهد بود.

کد خبر 68920

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز