سخنگوی وزارت صمت درباره سرمایه گذاری تولیدکننده ماکارونی در بخش خودروسازی گفت: بهار سال گذشته یک گروه صنعتی برای سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی با وزارت صمت تفاهم امضا کرده بود.

خودروسازی

به گزارش همشهری آنلاین، به دنبال بحث‌های مطرح شده مبنی بر تولید خودرو توسط یک شرکت تولیدی صنعتی، سخنگوی وزارت صمت، با اشاره به تفاهم‌نامه امضا شده در سال ۱۴۰۰ در جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توسعه سرمایه‌گذاری، موافقت وزارت صمت و اعطای مجوز برای تاسیس کارخانه‌ تولید خودرو را تایید کرده و گفته است چنانچه این گروه صنعتی به ظرفیت اعلامی در تولید خودرو برسد، می‌تواند رقیبی برای دو خودروساز بزرگ کشور به حساب آید.

 طی روزهای اخیر بحث‌ها و اخباری مبنی بر خودروساز شدن یکی از کارخانه‌های تولید ماکارونی مطرح شد. این موضوع که از مدت‌ها پیش توسط همین گروه تولیدی، مطرح بود، با یادآوری این خبر توسط مدیر اجرایی این شرکت، تایید شد و اعلام شد که مجوزهای جدید را برای تاسیس کارخانه خودروسازی از وزارت صمت دریافت کرده و جواز تولید "زر خودرو" برای گروه صنعتی زرماکارون از سوی وزارت صمت صادر شده است. این شرکت مدعی است می‌خواهد قطب سوم خودروسازی در کشور باشد و سالانه یک میلیون دستگاه خودرو تولید کند.

پیش از این یکی از مدیران گروه صنعتی زر درباره تولید خودرو در این شرکت گفته بود: می‌خواهیم انقلابی در صنعت خودروسازی کشور ایجاد کرده و خودروهای کاملا متفاوتی وارد بازار شوند.

این در حالیست که برخی کارشناسان صنعت خودرو کشور معتقدند چنانچه نگاه این گروه تولیدی، تولید خودروهای داخلی باشد، وعده تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو عملی نیست. هرگاه این شرکت‌های مدعی، قادر به تولید محصول در یک بازار آزاد و به قیمت مناسب و البته قابل رقابت با بازارهای خارجی باشند، می‌توان تحلیل کرد که توان تولید محصول در صنعت دیگری را نیز دارند یا خیر.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در این رابطه  ضمن اشاره به ادعای این شرکت مبنی بر تولید یک میلیون دستگاه خودرو توسط این شرکت صنعتی، اعلام کرد: بهار سال گذشته، تعدادی از هلدینگ‌های بزرگ تولیدی- سرمایه‌گذاری، تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت صمت امضا کردند که در چارچوب اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در جهت توسعه سرمایه‌گذاری بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در قالب تفاهم‌نامه مذکور ، گروه صنعتی زر با یک پیشنهاد چهار میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های حمل‌ونقل، غذایی، شیمیایی، خودرو و پتروشیمی وارد عمل می‌شود. در حوزه خودرو پیشنهاد این شرکت، سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو برای تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال (۶۰۰ هزار خودرو سواری، ۲۰۰ هزار خودرو هیبریدی و ۲۰۰ هزار خودرو سنگین) بوده است.

این مقام مسئول در وزارت صمت تاکید کرد: با بررسی کارنامه عملکردی گروه صنعتی زر در حوزه‌های مختلف و با توجه به اینکه این گروه صنعتی در دهه‌ ۶۰، کار ساخت قطعات خودرو همچون سرسیلندر و میل‌لنگ را آغاز کرده و در این زمینه صاحب تجربه است، وزارت صمت با این درخواست موافقت کرده و در تیرماه ۱۴۰۰، مجوز تاسیس کارخانه‌ برای تولید خودرو برای این گروه صنعتی صادر شد.

شکل‌گیری رقیبی تازه برای ایران‌خودرو و سایپا

قالیباف ادامه داد: زمین مورد نیاز، تخصیص پیدا می‌کند و در حال حاضر خط تولید در حال تکمیل است. در اعطای مجوز و امضای مراسم، مقامات محلی و استانی از دولت، مجلس و قوه قضایی حاضر بوده‌اند. 

وی تصریح کرد: این نکته نیز شایان ذکر است که در چارچوب همان تفاهم‌نامه فوق‌الاشاره، هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری دیگر نیز برای سرمایه‌گذاری وارد عمل شده و منحصر به گروه صنعتی زر نیست و اطلاع‌رسانی‌های آن انجام خواهد شد. ضمن اینکه سیاست وزارت صمت این است که از هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در جهت افزایش و ارتقا تولید حمایت کند.  

سخنگوی وزارت صنعتف معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان از این گروه صنعتی به‌عنوان رقیبی جدید برای خودروسازان بزرگ نام برد، گفت: چنانچه بتوانند به ظرفیت تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال دست پیدا کنند و این وعده عملی شود، به‌تبع می‌تواند از خودروسازان بزرگ کشور و رقیبی برای ایران‌خودرو  وسایپا باشد.

کد خبر 689185
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • US ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    14 3
    اگر تولیداتش بتونه استانداردهای اروپا را پاس کنه خوبه
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    8 3
    حتما شِفتِه در میاد ماشیناش! خدا به داد برسه از پراید پرنده تا ماشین پهن و پَخت زمین شونده!!!!!!
  • US ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    5 6
    به همان دلیل که نوکیای کاغذ‌ساز شد موبایل‌ساز. پول
  • makhdomi IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    15 0
    ان شاء الله بتونه رقیب جدی سایپا و ایرانخودرو بشه
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    20 1
    چندین ساله که بحث ایجاد قطب سوم خودروسازی مطرح میشه و هر بار مافیای ... خودرو مانع آن شده اینها حتی زمانیکه قرار بود ریو و ال‌نود با قیمت ارزان جایگزین پیکان و پراید شوند دیدید چه فسادی کردند که جزو گرانترین تولیدات داخلی شدند!!! حالا چه برسه به اینکه اجازه بدهند قطب جدیدی ایجاد شود
    • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      7 1
      اطمینان داشته باشید، اجازه نمی دهد هیچ رقیبی برای این دو لگن ساز ایجاد بشه!!
  • IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    13 2
    یک خودرو اشغال دیگه به خودروهای داخلی اضافه میشه. تا زمانی که مالکیت صنعت خودرو دست دولت است واردات نیست رقابت نیست همین آش و همین کاسه است.
  • علی اصغر IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    6 1
    با سلام مهم نیست کی خودرو میسازد مهم اینکه گوشه های از گرانیها گرفته بشود و باید اجازه داد که قیمتها پایین بیاید ان شالله الله اکبر
  • Mm IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    3 1
    خدا برکت بده قوطی واکسو
  • US ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    2 6
    وقتی هیچ کس در جای خودش نباشد، ماکارونی ساز خودروساز هم می تواند بشود!!!!
  • ناشناس IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    1 2
    با این طریق می خواهند یکی دوسال مردم را سر کار بگذارند
  • اىرانى IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    6 4
    هرچی باشه خوبه همینکه این دوتا خودروسازو ترسونده عالیه یه خورده حالشون گرفته بشه
  • GB ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    7 2
    خودروساز کجا بود برنامه اینه که بروند از چین خودروهای بی کیفیت را وارد کنند چرخ هایشان را در اینجا ببندند بگویند تولید داخل بدن دست ملت مسئولین هم به خودشان ببالند.
  • علی IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    2 1
    زری جون تو که به فکر مردم هستی نمیشه اول خانه بسازی بعد ماشین
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    2 1
    مردم ایران ضمن نخریدن این لگن های تولید ایرانی ومونتاژی های آشغال چینی ،فقط به مردم فهیم ایران بستگی داره که متحد ومعترض باشیم که مردم اینا را نمیخوان وباید پاسخگو ونظر مردم اعمال واجرا گردد.واسلام.
  • مسلم IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    2 1
    فکر کنم شرکت پدیده هم مجوز ساخت خودرو گرفته
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    1 1
    به نظر من ایران صنعت خودرو سازی نداشته باشه از هر نظر به نفع مردم و اقتصاد کشوره به چند دلیل ۱- مافیای خودرو از بین میره ۲- مردم خودروی استاندارد سوار میشن ۳- قیمت نامتعارف و غیر منطقی خودرو حذف میشه ۴- دلالی ماشین که شغلی کذبه از بین میره ۵- قیمت خوروری وارداتی حتما طوری هست که هر خانواده توان خرید آنرا خواهد داشت .
  • ایمان IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    1 1
    وقتی یک شبه قیمت ماکارونی شش هزار تومانی به پانصد برابر افزایش قیمت پیدا میکند و وپولهای باد آورده نصیب شرکت میشود باید سودای تولید خودرو را در سر بپروراند.....بیچاره ما مردم ایران که سرمایه های طرح های مزخرف آنها را از جیب ما بدست می‌آورند....ماشین های بنجل ایران خودرو و سایپا بس نیست که باید شاهد تولید ماشین از یک کارخانه ماکارونی سازی باشیم...
  • بهمن صالحی IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    1 0
    سلام دوستان و صنعت ما اتفاقات بزرگی رخ داده این نامید نباشید .ما میتوانیم دشمن را نامید کنیم مطمئن و امیدوار باشید
  • DE ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    4 0
    بهتره بجا بحث و حرف های منفی به این فکر کنیم که یه چنتا جوون میرم سرکار ، بلاخره یه رقیب میشه واسه دولتی ها .چطور خارجی اگر کامرونی ساز بود بعد میومد خودرو ساز میشد همه ذوق مرگ میشدند و می‌گفتید خارجیا ببین چه تفکری دارن حالا از خودمون که شد بد شد ؟ آره داداشا ما خیلی مردم خوبی هستیم