همشهری‌آنلاین: رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت:‌ اگر فعالان اتاق نقد و نصیحتی را مطرح می‌کنند ،‌رویکرد آنها دلسوزی با هدف توسعه اقتصاد کشور و همراه با عدالت است

محمد نهاوندیان، ‌در شانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران همچنین به شرایط بین‌المللی در زمان حاضر اشاره کرد و گفت: بر اساس رویکرد تعامل مثبت، دولت نمی‌تواند دلسوزتر از اتاق و اعضای هیات نمایندگان اتاق، همراهی را پیدا کند که در مواقع ضروری هشدارهای لازم را به دولت داده و راه کار مناسب ارایه کند.

شرایط بین‌المللی:
وی در ادامه به وضعیت کنونی جهان اشاره کرد وگفت: ‌شرایط بین‌المللی ایجاب می‌کند در جهت رفع محدودیت‌ها گام برداشته شود.

به گزارش ایرنا به نقل از سایت اتاق ایران، ‌وی افزود: برای رفع محدودیت‌ها باید در تعریف جدید از "تغییر" موثر بود و نباید منفعل عمل کنیم تا دیگران "تغییر " را تعریف کنند.
وی تاکید کرد: باید اقداماتی انجام داد که سبب ایجاد و تقویت روابط سازنده و روبه جلو در ایران باشد و با غفلت ها مانع از شدیدتر شدن تحریم‌ها نشد.

اصل 44
نهاوندیان لازمه اثرگذاری بخش خصوصی در اجرای اصل 44 را ترویج درست اندیشی در فرهنگ جامعه بر شمرد.
وی گفت:‌ با وجود محدودیتها، اتاقهای بازرگانی در حفظ و تقویت روابط خارجی فعالتر از گذشته عمل کرده است.

همکاری اتاق و مجلس
نهاوندیان همکاری های رو به رشد بین کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی و اتاق ایران را مورد توجه قرار داد و گفت: در ماه گذشته فعالان سه کمیسیون مجلس در اتاق حضور داشتند و مقرر شد در تمام جلسات مجلس از نظرات بخش خصوصی و اتاق استفاده شود.
وی همچنین به اعضای کمیسیون های اتاق ایران توصیه کرد که همکاری و رابطه دو سویه با کمیسیون های مجلس را جدی بگیرند.

شورای عالی اصل 44
نهاوندیان در ادامه از تشکیل شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل 44 خبر داد و افزود: اجرای اصل 44 بزرگترین پروژه کشور است و دستور کار این شورا بسیج همه دستگاه ها برای تحقق این قانون خواهد بود.
وی یادآور شد: در قانون اصل 44 حضور اتاق در همه مراجع تصمیم گیری دولت مورد توجه و تاکید قرار گرفته و در این راستا از همه مراجع تصمیم گیری دولت خواسته شده تا بخش خصوصی در روند تصمیم گیری ها حضور داشته باشد.
رییس اتاق ایران افزود: با توجه به مسایل جدی که در حوزه سیاست های پولی و بانکی کشور مطرح است و مصوبه اخیر مجلس، شورای پول و اعتبار تشکیل می شود تا با هم افزایی و نظارت بتوانیم مشکلاتی را که در این راستا وجود دارد به سامان برسانیم.

بحران مالی جهانی
نهاوندیان با اشاره به بحران مالی جهانی خاطرنشان کرد: براساس نتایج بدست آمده در نشست های متعدد بخش خصوصی اگر اقدام موثری صورت نگیرد، واحدهای تولیدی با مشکل مواجه می شوند و به دنبال آن بیکاری و بحران اجتماعی آحاد جامعه را در بر خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه "لازمه توفیق در اجرای اصل 44، مساعد شدن فضای کسب و کار است"، تصریح کرد: با توجه به شاخص های فضای مساعد کسب و کار پیش نویس مورد نیاز تهیه شده است.

قطعی برق کارگاه‌ها
نهاوندیان همچنین به مصوبه اتاق در مورد قطعی برق کارگاه ها و واحدهای تولیدی اشاره کرد که با انعکاس آن به دولت و وزارت صنایع، دولت اعلام کرده که قطعی برق واحدهای تولیدی در آخرین اولویت قرار خواهد گرفت.

طرح حمایت از کارآفرینی
این فعال بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث بررسی و تصویب پیشنهاد طرح حمایت از تولید و کارآفرینی برای ارایه به دولت و مجلس پرداخت و گفت: با توجه به بحران مالی اخیر جهانی و شرایط واحدهای تولیدی درباره برخی رشته های صنعتی نگرانی هایی وجود دارد و شرایط برخی صنایع نیز در حال سخت تر شدن است.
وی تاکید کرد: به طور حتم باید در اقتصاد ایران نیز یک طرح جامع حمایتی تدوین شود، بنابراین با همکاری چند کمیسیون متنی تهیه شد.

رییس اتاق ایران یادآور شد: شرایط بخش تولیدی کشور بسیار حساس است و با توجه به بحران بین المللی و شرایط حساس داخلی به این طرح نیاز داریم و اتاق از دولت و مجلس درخواست می کند، برای تهیه این طرح هر چه سریع تر اقدام کند.
یاد آور می شود:‌کلیات طرح حمایتی تولید و کار آفرینی و درخواست از دولت برای اقدام فوری در این خصوص به تصویب هیات نمایندگان اتاق ایران رسیده است .
همچنین قرار شد تا در اتاق کمیته ای از کمیسیون های مربوط تشکیل شود و پیشنهادهای اعضای هیات نمایندگان تا پایان روز شنبه به دبیرخانه کمیسیون ها برسد و کمیته مذکور تا روز یکشنبه پیشنهاد را تکمیل و اعلام کند

کد خبر 68892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز