همشهری آنلاین: بزرگداشت بیستمین سالیاد آیت‌الله خاتمی با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی، ادبیکشور از جمله سیدمحمد خاتمی و سیدحسن خمینی در خانه فرهنگ خاتمی در اردکان یزد برگزار شد.

به گزارش ایسنا در این مراسم، که پنجشنبه (30 آبان) در اردکان برگزار شد، سیدحسن خمینی با بیان اینکه آیت‌الله خاتمی مبارزه را در اوج مبارزه می‌فهمید، روشنفکر بود و مطابق نیاز زمان سخن می‌گفت، اظهار کرد: ایشان اندیشمندی دینی بود و دینداری را برای تعالی جامعه می‌خواست.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی که صبح پنجشنبه (30 آبان) در سخنان خو به  به تشریح عوامل فراز و فرود اقبال مردم به روحانیت پرداخت و اظهار کرد: شناسایی دلایل توفیق روحانیت در جامعه و عوامل خدشه‌دار شدن وجهه آنها، یک ضرورت است چرا که تزلزل و شبهه در روحانیت، تزلزل در دینداری است.

یادگار امام راحل، دوری از منیت و روی آوردن به اخلاق را نخستین شرط توفیق روحانی در جامعه عنوان کرد و گفت: شرط اساسی توفیق سخن و تبلیغ این است که مردم احساس کنند سخنی که می‌شنوند دارای نفع و فایده به حال آنهاست.

وی تشریح کرد: اینکه پیامبران در زندگی خود به مردم می‌گویند "ما اجر نمی‌خواهیم" برای این است که مخاطب مطمئن باشد در سخن مبلغ نفعی برای خود مبلغ نیست.

سیدحسن خمینی در ادامه از عدم تناسب بین علت غایی و علت فاعلی در متون درسی حوزه علمیه به عنوان یک مشکل جدی یاد و اظهار کرد: غایت طلبگی، حضور در میان مردم و هدایت آنها به دین الهی است. درحالی که بستر این غایت در متون درسی حوزه فراهم نیست.

وی تاکید کرد: درس‌هایی که طلبه‌ها یاد می‌گیرند برای توفیق یک روحانی در جامعه کافی نیست. آنچه مردم را به سوی دین خدا فرا می‌خواند، اخلاق طلبه است در حالی که آنچه در حوزه یاد گرفته است، فقه و اصول است.

یادگار امام (ره) ادامه داد: امام (ره) قبل از تدریس فقه واصول، معلم خلاق بود، شناخت اهمیت اخلاق و اندیشه امام، نقطه بزنگاه حضور روحانیت در جامعه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی با بیان اینکه روحانیت نباید برای تبلیغ دین هیچ انتظاری از مخاطبان خود داشته باشد، گفت: تفاوت پیامبران و فیلسوفان در این است که فیلسوفان دانایان جامعه بودند اما پیامبران دانایانی بودند که دانایی‌شان آمیخته به دلسوزی بود.

یادگار بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی در ادامه اظهار کرد: اگر جامعه در سیمای یک انسان، اخلاق پیامبری ببیند، تابع می‌شود، راه می‌افتد و حرکت می‌کند.

سید حسن خمینی با بیان اینکه روحانیت باید پاسخگوی نیاز جامعه خود باشد به تعریف روشنفکر پرداخت و گفت: روشنفکر آن کسی نیست که الزاما حرف نو می‌زند، روشنفکر کسی هست که نیاز نوین جامعه خود را می‌فهمد و پیرامون آن حرف می‌زند.

وی، دومین شرط توفیق روحانیت را شناخت نیاز روز دانست و اظهار کرد: متاسفانه بخشی از روحانیون پیرامون درد روز و با ادبیات روز سخن نمی‌گویند.

یادگار رهبر کبیر انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: تمایز امام (ره) با قرآن خود در فقیه،‌ فیلسوف، عارف‌ و سیاستمدار بودن ایشان نبود، تمایز در این بود که نگاه امام (ره) به دین و برداشت وی از اسلام کاریکاتوری نبود.

وی با بیان اینکه در جامعه کنونی بسیاری از مسلمانان، اسلام کاریکاتوری دارند، خاطر نشان کرد: باورهای ما با دین الهی تناسب ندارد. گناهانی که اشد هستند کم اهمیت تلقی می‌شوند؛ دروغ، غیبت ‌و تهمت امری عادی شده است.

سیدحسن خمینی، تطابق گفتار و کردار روحانیت با نیاز روز را رمز موفقیت این طبقه در دهه‌های چهل و پنجاه دانست و خاطر نشان کرد: پیش از انقلاب روحانیت گفتار خود را مطابق خواسته‌های جامعه و نیاز مردم تنظیم کرد و پیشتاز مسایل سیاسی و اجتماعی جامعه خود شد. آن روز مردم با ظلم مبارزه می‌کردند و همراهی روحانیت باعث گرایش آنان به دین شد.

یادگار امام (ره) در ادامه به تشریح دلایل توفیق آیت‌الله خاتمی پرداخت و اظهار کرد: شرط نخست توفیق آیت‌الله خاتمی پا بر نفس گذاشتن، خود ندیدن و پایبندی به مبانی اخلاقی بود.

وی ادامه داد: آیت‌الله خاتمی، گرفتار مسایل عادی نبود که امروز ما بر دور خود تنیده‌ایم. آزاداندیشی و دروی از جمود شرط دوم موفقیت ایشان بود.

سیدحسن خمینی در پایان با اشاره به پیام تسلیت رهبر کبیر انقلاب اسلامی به مناسبت رحلت آیت‌الله خاتمی، این پیام را عجیب و حاوی نکات ارزنده زیادی دانست و گفت: آیت‌الله خاتمی مبارزه را در اوج مبارزه می‌فهمید، روشنفکر بود و مطابق نیاز زمان سخن می‌گفت. اندیشمندی دینی بود که اگر دینداری می‌کرد در راستای تعالی جامعه بود.

یادگار امام راحل پنجشنبه شب نیز در مراسم یادبود آیت‌الله خاتمی در مصلای اردکان در اجتماع پرشور مردم این شهر گفت: بزرگداشت آیت‌الله خاتمی اگر چه تذکار این عالم بزرگ است اما بیش از آنچه آن بزرگوار به این بزرگداشت نیازمند باشد جامعه به این تذکارها نیاز دارد. همانطور که عزاداری سیدالشهدا(ع) نه نیاز اباعبدالله (ع) که نیاز همیشگی ماست.

یادگار امام (ره) افزود: جامعه ما محتاج این است که مردم در مناسبت‌های مختلف دور هم جمع شوند و به یاد فضیلت‌های گذشتگان سخن بگویند و سخن بشنوند.

وی اظهار کرد: اگر سنت تعظیم شعائر نبود، امروز بسیاری از معارف به دست ما نمی‌رسید؛ باید یاد آیت‌الله خاتمی به عنوان یک ضرورت برای امروز و فردای جامعه مطرح شود.

یادگار امام راحل با بیان اینکه اردکان در ذهن تداعی‌گر عبادت، صفا و صمیمیت است، گفت: آیت‌الله خاتمی یک روحانی و یک شخصیت دیندار بود. قبل از هر چیز یاد و نام این بزرگوار نور ایمان، معنویت، جوهره دینداری، خداباوری و خداترسی را در دل‌ها زنده می‌کند.

سیدمحمد خاتمی: بصیرت نباشد، دین به عنوان یک ابزار خشونت در می‌آید

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی در خانه فرهنگ خاتمی گفت: سه ویژگی زهد، اخلاق و روشنفکری، شخصیت آیت‌الله خاتمی را برجسته کرد و جامعه امروز نیازمند چنین الگوهایی است.

سید محمد خاتمی، رییس بنیاد باران در مجمع بزرگداشت بیستمین سالیاد آیت‌الله سید روح‌الله خاتمی در اردکان یزد افزود: یکی از بارزترین شئون شخصیت مرحوم خاتمی، شأن اخلاقی ایشان بود. اخلاق اهمیت خاصی در دعوت پیامبران به دین و نقش مهمی در پیشرفت جامعه دارد. در آیات و روایات فراوانی در باب اخلاق می‌شنویم و آموزش می‌بینیم، چه در مورد اخلاق و چه در مورد آموزه‌های اخلاقی مانند ایثار، عفو و... .

رئیس‌جمهور سابق کشورمان تأکید کرد: در مورد پیامبر اکرم (ص) علاوه بر سیره و سنت ایشان که بر جنبه اخلاقی آن بزرگوار تصریح دارد، آیات قرآن هم نرمی اخلاق پیامبر را رحمت خدا می‌دانند. هدف بعثت پیامبر از زبان پیامبر، کامل کردن اخلاق و مکرمت‌های اخلاقی است. در حکمت معنوی ما هم اخلاق به عنوان جزئی از حکمت عملی جایگاهی، گرچه متروک، دارد.

خاتمی ادامه داد: تجلی اخلاق در منش و سلوک و رفتار آدمی است که یکی از آنها مربوط به انسان متفرد و یکی هم آنجاست که با غیر رابطه پیدا می‌کند. پرستش خدا هم دقیقا از این منظر ریشه‌ای اخلاقی دارد. شاید یکی از علل کم توجهی به اخلاق اجتماعی و زیستی این باشد که دین شریعت دارد و دین بی‌شریعت هم دین ناقص است. اما شریعت جوابگوی اخلاق بوده است و شرع جای اخلاق را می‌گیرد و اخلاق یا تفننی می‌شود یا رانده.

وی با اشاره به اینکه امر فوق با روح و نص آموزه‌های قرآنی و روایی ما ناسازگار است، گفت: با اندک تأملی هم در می‌یابیم که برای جامعه‌ای متعالی و پیشرو نیاز به اخلاق داریم. شأن اخلاقی انسان مقدم بر شأنی است که شریعت به خاطر آن وضع شده است. ملاک‌های اخلاقی فرا دینی‌اند و خرد آدمی و الهام الهی معیارهای اخلاقی را به آدمی داده‌اند.

خاتمی یادآور شد: آیات قرآن (آیات 7 تا 10 سوره شمس) دلالت بر این امر دارد که اولا جان انسان جان اخلاقی است و معیارهای اخلاقی در آن تعبیه شده است و ثانیا انسان در انتخاب عمل اخلاقی آزاد است و اخلاق باید از سر بصیرت و آگاهی انتخاب شود.

وی افزود: حال اگر تعارضی میان شریعت و اخلاق، تصور یا واقع شد، باید به تعبیر مرحوم استاد مطهری، عدالت را در سلسله احکام قرار داد. اگر حکمی عادلانه نبود، حکم شرعی نیست. اگر عدالت و اخلاق در سلسله احکام قرار گیرند، این تعارض از بین می‌رود و تحولی عظیم در امر فقه ایجاد می‌شود.

سیدمحمد خاتمی با اشاره به ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله خاتمی گفت: مرحوم خاتمی درد جامعه را می‌دانست و دغدغه حل مشکلات مردم را داشت و به چرب و شیرین دنیا هم آلوده نشد و زندگی‌اش را هم در حداقل ممکن تنظیم می‌کرد. زهد او هم در اثر اضطرار نبود. امکانات داشت، اما به حداقل اکتفا می‌کرد که این می‌شود زهد. این سه ویژگی، او را به انسانی استثنایی بدل کرد.

خاتمی یادآور شد: این سختگیری در هزینه‌های زندگی خود، در کمک‌های علمی و اخلاقی به حرکت انقلاب وجود نداشت و در این زمینه‌ها گشاده دست بود.

سیدمحمد خاتمی اظهار کرد: هنگامی که صحبت از زهد به میان می‌آید در درجه اول چهره عبوس نسبت به مادیات و بی‌توجهی به آمال مردم در نظر می‌آید اما نه واقعیت زهد در اسلام این است و نه زهد آیت‌الله خاتمی اینگونه بود.

به گفته وی، ایشان در همه حال دغدغه مشکلات مردم را داشت و در این مساله تعصبی نسبت به دین و آیین افراد نداشت به نحوی که حتی بسیاری از زرتشتیان آن دوره نیز ایشان را حکم قرار می‌دادند.

سیدمحمد خاتمی عنوان کرد: بصیرت و روشنفکری و شناخت درد زمان در ایشان موج می‌زد چرا که اگر بصیرت نباشد، دین به عنوان یک ابزار خشونت و ترساننده در می‌آید که به جای جاذبه، دافعه دارد.

رئیس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با برشمردن خصوصیات نیک اخلاقی پدر از سه نفر به بزرگی یاد کرد که یکی از آنها مادر بزرگ (جده پدری) بود که همواره در خانواده از ایشان به بزرگی یاد می‌شود و همواره در طول زندگی علاقه خاصی بین ایشان و سیدروح الله خاتمی بوده است و دیگری برادر آیت‌الله سیدروح الله خاتمی.

وی همچنین از مادر خویش به عنوان زنی بزرگ که همواره همراه و همدل پدر بود یاد کرد.

آیت‌الله محقق داماد: زندگی بزرگانی که دارای معلم اخلاقند، متفاوت است

آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، عضو فرهنگستان علوم در خانه فرهنگ خاتمی در اردکان گفت: زندگی بزرگانی که دارای مربی اخلاق بوده‌اند، متفاوت است و این در زندگی آیت‌الله خاتمی و شاگردانشان نمود یافته است.

آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد،‌ عضو سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مجمع بزرگداشت بیستمین سالیاد آیت‌الله خاتمی اظهار کرد: در سال 1338 که برای اولین بار با مرحوم خاتمی دیدار داشتم این سوال برای من پیش آمد که شخصیت‌های این خطه از سرزمین ایران مثل آیت‌الله حائری و آیـت‌الله خاتمی با سایر شخصیت‌ها تفاوت دارند و سعی کردم علت آن را بیابم.

وی افزود: اولین صفاتی که توجه مرا جلب کرد بی‌ریایی،‌ سادگی و صافی و آزادگی بود. آنها بیشتر امام بودن تا اینکه ماموم مردم باشند،‌ همگی تمام رذایل را در ریا خلاصه می‌کردند؛ این بود که بر آن شدم علت را جویا شوم که دیدم مردی از این سرزمین برخاسته است که نامش فاضل اردکانی است، من فقط زندگی‌اش را شنیده بودم و می‌دانم که فقیهی بزرگ و قلندر وار بوده است که آیت‌الله حائری نیز از او درس آموخته است و تربیت شده او بوده و آیت‌الله خاتمی نیز با اینکه شاگرد ایشان نبود اما علاقه زیادی به نقل قول‌های مطرح شده از زندگی آقای فاضل داشت که نتیجه تحقیقات من اهمیت نقش مربی در تربیت شاگردان را نشان می‌دهد.

محقق داماد با تاکید بر اینکه معلمی موفق است که شاگردانش را مثل خودش تربیت کند، تصریح کرد: تمامی شاگردانی که از آیت‌الله خاتمی درس آموخته‌اند، اخلاقشان مثل خود اوست، هیچکدام همچون خاتمی اهل خود نشان دادن نیستند و احساس وظیفه علمی تربیتی دارند.

وی بیان کرد: معتقدم در طول زندگی خود در ایران کسی را در ابعاد شخصیتی آیت‌الله خاتمی ندیده و نیافته‌ام.

محقق داماد با اشاره به اینکه ایشان در زمانی که گوش دادن به رادیو و تماشای تلویزیون در منازل مجتهدان حرام بود، به رادیو بیگانه نیز گوش می‌داد تا در جریان امور روز مملکت و دنیا باشد و با کسانی ارتباط داشت که در آن زمان اگر با آنها در شهر می‌گذشتی، دید مردم نسبت به تو عوض می‌شد اما خاتمی معتقد بود که "در این خانه هر کس وارد شد، نانش دهید و از ایمانش نپرسید".

فاضل میبدی: آیت‌الله خاتمی عالمی زمان‌شناس بود

در ادامه حجت‌الاسلام فاضل میبدی نیز در این مراسم با اشاره به شخصیت آیت‌الله خاتمی به بیان مقاله‌ای با عنوان "گذشته‌های عقلانیت در میان علمای شیعه" پرداخت و گفت: ایشان شخصی بود که با حفظ روحیه تسامح و تساهل سخن خود را آغاز می‌کرد و جذابیت گفتارش همه را شیفته او می‌ساخت.

این استاد حوزه با بیان اینکه مرحوم خاتمی فرزند زمان خود بود، تصریح کرد: او عالم زمان‌شناسی بود که در صدد آشنایی با حوادث روزگار بود و در حل مسایل روز، ‌تفکر عصری داشت.

وی در پایان گفت: ایشان واجد عقلانیتی بود که حوزه‌های علمیه در این روزگار نیازمند آن‌ هستند و علمای شیعه با عقلانیت امثال خاتمی است که می‌توانند راه را از بیراهه تشخیص دهند.

موسوی بجنوردی: علم اخلاق به دور ریختن رذایل است

آیت‌الله موسوی بجنوردی گفت:‌ بارزترین ویژگی آیت‌الله خاتمی، دوری از خودبینی، خودپرستی و خودخواهی بود.

آیت‌الله موسوی بجنوردی،‌ عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در مراسم بیستمین سالیاد آیت‌الله سید‌روح‌الله خاتمی در خانه فرهنگ اردکان، اظهار کرد: ایشان از معدود کسانی بود که در عین اینکه یک مجتهد با تقوا بود همانطور که امام (ره) فرمودند، از پرفروغ‌ترین افراد در تقوا و در مسیر عرفان عملی بود که در این زمینه کم نظیر بود.

وی افزود:‌ ایشان اضافه بر اینکه در علوم نقلی متخصص بود در علوم عقلی نیز صاحب نظر و متخصص بود.

موسوی بجنوردی به ابعاد تقوای ایشان اشاره کرد و گفت:‌ علم اخلاق به فضایل و دور ریختن رذایل است و اکثر علمای اخلاق چنین نگرشی نسبت به انسان دارند.

وی تصریح کرد:‌ کسی که برای تعالی جان خود منزل به منزل طی طریق می‌کند از اخلاق گذشته و وارد عرفان عملی شده است.

عضو مجمع روحانیون مبارز بیان کرد: خواص و نوادری هستند که پا از عرصه اخلاق به در گذاشته و وارد عرفان عملی شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به آیت‌الله خاتمی اشاره کرد که طی طریقت می‌کرد.

وی، مرحوم‌ آیت‌الله خاتمی را مصداق حقیقی متقی به تقوای حقیقی عنوان کرد و گفت:‌ من به عنوان طلبه‌ای عادی در حضورش، به ایشان غبطه می‌خوردم؛ چرا که در عین حال که به مسایل فقهی تسلط داشت به مسایل روز نیز آگاه بود.

موسوی بجنوردی در پایان به بیان خاطرات خود از حضور در محضر آیت‌الله خاتمی پرداخت.

دکتر داوری اردکانی: بزرگی‌ها هیچگاه پنهان نمی‌مانند

رئیس فرهنگستان علوم گفت: ‌بی‌تظاهری، بی‌تکلفی و داشتن صبر در برخورد با مردم از فضایل اخلاقی آیت‌الله خاتمی، این عالم عامل بود.

دکتر رضا داوری اردکانی،‌ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مجمع گرامیداشت بیستمین سالیاد آیت‌الله سیدروح‌الله خاتمی در خانه فرهنگ خاتمی با بیان اینکه بزرگی‌ها هیچ گاه در طول تاریخ پنهان نمی‌مانند، اظهار کرد:‌ همه علوم به عمل مربوط نیست اما علم در بهترین صورت به عمل پیوند می‌خورد و اگر به عمل نرسد، علم نیست.

وی افزود: آیت‌الله خاتمی مردی ساده بود و خیلی آسان می‌شد با ایشان ارتباط برقرار کرد و علی‌رغم اینکه با نزدیکی بیشتر احترام‌ها کاسته می‌شود اما من هر چه به ایشان نزدیک تر می‌شدم، ‌احترام و حرمت ایشان نزد من بیشتر می‌شد.

وی با بیان اینکه یبش از 40 سال در محضر ایشان خدمت داشتم، ‌تصریح کرد: صرافت طبع از ویژگی‌های بارز این عالم ربانی بود. صفتی که باید با آن زندگی کرد؛ چرا که اصلا تحت تاثیر مسایل بیرونی قرار نمی‌گرفتند.

داوری اردکانی بیان کرد: ایشان تکلف و تظاهر در گفتار و فعل و عمل نداشتند. این از صفات اولیایی است اما اینجانب شهادت می‌دهم که اینها از خصوصیات این آیت‌الله بود.

وی گفت:‌ حضور من در محضر ایشان با حوادث زیادی از داخل و خارج همراه بود که ایشان به بحث و بررسی آنها می‌پرداختند و تفسیر سیاسی ایشان متخصصانه بود و مثل یک مفسر سیاسی و آگاه به رموز سیاست حوادث را با عقل علمی سلیم و صحیح تفسیر می‌کردند.

رئیس فرهنگستان علوم کشورمان در پایان بیان کرد: درک مستقیم، سالم و روشن ایشان واقعا کم نظیر بود و هیچ‌گاه از علم خود سخن به میان نمی‌آوردند و این در حالی بود که من که بیش از 25 سال شاگرد ایشان بودم و ‌از اینکه ایشان درس فلسفه را از محضر شیخ محمد خراسانی آموخته‌اند، خبر نداشتم.

مدیرعامل خانه فرهنگ خاتمی: آیت‌الله خاتمی از اندیشه‌های نو استقبال می‌کرد

مدیرعامل خانه فرهنگ خاتمی گفت: امید است این خانه در راهی که آیت‌الله خاتمی این عالم عامل، گشوده بود،‌ قدم بردارد.

سید علی خاتمی در مجمع بزرگداشت بیستمین سالیاد آیت‌الله خاتمی در خانه فرهنگ خاتمی اظهار کرد: این خانه از سال 1380 به عنوان یک موسسه‌ی غیردولتی و غیرانتفاعی فعالیت خود را در زمینه‌های فرهنگی، علمی،‌ اجتماعی و... آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه آنچه این معلم اخلاق داشت گفتار صدق برآمده از دینداری بود، اظهار کرد:‌ امام خمینی (ره)، ایشان را یکی از پرفروغ‌ترین چهره‌های تقوا و خلوص و ایمان در مقیاس جهان اسلام و ایران خواندند که یک عمر با تحجر و واپس‌گرایی جنگید و یکی از طرفداران بی‌بدیل اسلام ناب محمدی در عصر فریب و خودپرستی بود.

سیدعلی خاتمی تصریح کرد:‌ سید محمدخاتمی نیز در جایی ایشان را دینداری ارزشمند و دانشمندی آزاده خوانده‌اند که نه تنها عالمی برجسته بود که برای بسط دانش و پرورش دانشمند، ‌نیز سخت کوشش می‌کرد و نسبت به اندیشه‌های تازه جست‌وجوگر بود به خصوص در پدیده‌هایی که برآمده از دین بود چه از سوی روحانیون بیان می‌شد و چه از سوی جوانان نوجوی غیر متدین.

وی افزود: او معتقد بود برای زنده نگه داشتن دین باید از تجربه‌های بشری استفاده کرد و گوهر دین را که از انگاره‌های سست و انگیزه‌های پست زنگار گرفته است، پیراست.

فرزند آیت‌الله سید روح‌الله خاتمی تصریح کرد: محیطی که ایشان در آن به سر می‌برد از پرتو ایمان تابناک و سرشار از اندیشه‌های آزادی بود و هر جا که بود دیگر تملق، ‌دروغگویی و‌ مسوولیت گریزی وجود نداشت و به همان میزان که از این امور بیراز بود از اندیشه‌های نو استقبال می‌کرد.

وی افزود:‌ در خانه او بود که ما از آن روز که خود را شناختیم با رویدادها و مسایل سیاسی و فرهنگی روز و شخصیت‌های به نام آشنا شدیم و سعه صدر را در برخورد با امور از او آموختیم و اکنون امید داریم که با همت همکاران و اندیشمندان و خیرخواهان کشور بتوانیم خانه فرهنگ خاتمی را در تراز خانه معنوی وی قرار دهیم.

خاتمی گفت: در وظایف 15 گانه خانه فرهنگ خاتمی فعالیت‌های گوناگون علمی، پژوهشی و فرهنگی پیش‌بینی شده است و می‌توان با این زمینه‌ها پنجره‌های جدیدی به سوی نیازهای امروز جامعه کنونی و به ویژه نسل جوان باز کرد.

وی تصریح کرد: از کارهایی که تاکنون به فرجام رسیده، می‌توان به تبدیل خانه آیت‌الله به مرکزی فرهنگی و ایجاد خانه فرهنگ خاتمی با زیربنای 2500 مترمربع، گردآوری آثار و اسناد مرتبط با آن مرحوم و نیز پژوهش درباره آنها اشاره کرد که تاکنون 4 جلد کتاب و 5 جلد در آینده نزدیک در سال جاری به چاپ خواهد رسید.

مدیرعامل خانه فرهنگ خاتمی بیان کرد:‌ کارهای در پیش روی این خانه نیز ساماندهی کارهای بنیادین در حوزه اندیشه و نقش آن بزرگوار است و اهتمام به اجرای اموری از جنس نو و مطابق با مسایل زمان است.

خاتمی در پایان اظهار امیدواری کرد که همراهی همشهریان دردمند و ارجمند، سرمایه راه این حرکت عظیم باشد.

در مراسم بزرگداشت بیستمین سالیاد آیت‌الله سید روح‌الله خاتمی در خانه فرهنگ خاتمی در اردکان، سهیل محمودی، شاعر، شعر "پدر" را قرائت کرد و دکتر غفوری اردکانی نیز با بیان خاطرات خود و پدرش از محضر استاد به بیان مقاله‌ای در باب شخصیت وی پرداخت.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی خانه فرهنگ خاتمی، در این مجمع که با حضور شخصیت‌های علمی، ادبی، مذهبی و سیاسی کشور و مسوولان استانی و شهرستانی برگزار شد، فضایل، سیر و سلوک،‌ تقوی و سایر ابعاد شخصیتی آیت‌الله خاتمی مورد بررسی قرار گرفت.

در این مجمع مهمانان و شخصیت‌هایی ویژه حضور داشتند که از آن جمله می‌توان به حجج اسلام موسوی بجنوردی،‌ محقق داماد، سید حسن خمینی،‌ سیدیاسر خمینی،‌ سیدمحمود دعایی، مجید انصاری،‌ محمد شریعتی، سید عبدالواحد موسوی لاری، محمدعلی صدوقی، منهاج، پویا، فاضل میبدی، همچنین عارف، بیطرف،‌ مسجدجامعی، مرعشی، دکتر فاطمه طباطبایی همسر حاج احمد خمینی و فرزندان آیت‌الله سیدروح الله خاتمی، نمایندگان مردم استان یزد و اردکان در مجلس، ائمه جمعه و مسوولان استانی و شهرستانی اشاره کرد.

این مجمع یک روزه عصر روز پنجشنبه به کار خود پایان داد و کتاب "روح باران" شامل فرهنگ گفتار آیت‌الله سیدروح الله خاتمی به همت دفتر پ‍ژوهش خانه فرهنگ خاتمی و لوح فشرده "خاتمی زنده دل" در بین حضار توزیع شد و در حاشیه برگزاری این مجمع نمایشگاه عکس و سند حاوی 90 قطعه عکس و سند مربوط به زندگی آیت‌الله خاتمی با عنوان "خورشید کویر" دایر شد که این نمایشگاه تا پنجم آذر ماه ادامه دارد.

پس از پایان این کنگره علمی،‌ مراسمی نیز با حضور گسترده مردم استان یزد و مهمانان شرکت‌کننده در مجمع یک روزه در مصلای این شهر برگزار شد که نماز مغرب و عشا نیز به امامت حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی برگزار شد.

کد خبر 68891

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز