وزیر خارجه قطر که به منظور دیدار و گفت‌وگو با همتای ایرانی خود به تهران سفر کرده، پس از استقبال از سوی امیرعبداللهیان با وی دیدار کرد و به گفت‌وگو نشست.

وزیر امور خارجه قطر - امیر عبداللهیان

به گزارش همشهری‌آنلاین،«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر امروز (چهارشنبه) ۱۵ تیر ماه و یک هفته پس از مذاکرات دوحه وارد تهران شد، با حضور در محل وزارت امور خارجه مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. وزرای خارجه پس از آن بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند. 

در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: با توجه به روابط بسیار خوب و رو به گسترش ایران و قطر، در دیدار وزیر خارجه قطر با وزیر امور خارجه کشورمان، علاوه بر روابط دوجانبه، موضوعات مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی نیز مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

این سفر پس از آن صورت می‌گیرد که هفتم و هشتم تیر ماه قطر میزبان مذاکرات رفع تحریم‌ها بود. وزرای خارجه دو کشور پس از این مذاکرات تلفنی گفت‌وگو کردند. وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای قطری با بیان اینکه ارزیابی ما از مذاکرات دوحه مثبت است، گفت: برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار جدی هستیم و در صورت واقع بینی آمریکا، توافق دست یافتنی است. 

بنابراین گزارش، مذاکرات دوحه سه شنبه و چهارشنبه هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه پس از مذاکرات وین، بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیل گری انریکه مورا برگزار شد و در همین راستا علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی به دوحه سفر کرد. البته در طول این مدت انتقال پیام‌ها به واسطه انریکه مورا، جوزپ بورل و برخی از وزرای خارجه اروپایی و منطقه بین ایران و آمریکا ادامه داشت تا این‌که بورل سفری به تهران داشت و در پی توافق حاصله مقرر شد مذاکرات از سرگرفته شود که در نهایت این مذاکرات در دوحه برگزار شد.

پس از پایان مذاکرات «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه در اظهاراتی با بیان این‌که نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح و طرف مقابل نیز ملاحظاتش را ارائه کرد، گفت: در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفت‌وگوها، باقری و مورا در تماس خواهند بود.

از سوی دیگر،  علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دیروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مذاکرات در دوحه در چارچوبی که قبلا مشخص شده بود شکل گرفت و ادامه گفت‌وگوها براساس توافقی است که بین ما و طرف مقابل و به صورت مشخص آقای مورا در حال رایزنی است که بر آن اساس زمان و مکان آن در تبادلی که بین ما و آقای موراست، در حال نهایی سازی است.

وزیر امور خارجه بامداد دوشنبه ۱۳ تیر ماه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی با بیان اینکه ارزیابی ما از گفت‌وگوهای اخیر دوحه مثبت است، گفت: آمریکا بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت و معتقدیم نباید جای ابتکار سیاسی را، تکرار مواضع قبلی پر کند.

امیرعبداللهیان همچنین سه شنبه شب ۱۴ تیر ماه با جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی گفت‌وگو کرد. وی در توئیتی در این باره نوشت: با جوزپ بورل گفت‌وگوی تلفنی داشتم. توافق تنها بر مبنای درک مشترک و رعایت منافع متقابل ممکن است. برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار، مسیر مذاکرات را ادامه می‌دهیم. آمریکا باید مشخص کند خواهان توافق است یا به دنبال تکرار یک طرفه خواسته‌های خود است. هر دو همزمان با هم ممکن نیست.

کد خبر 688745
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha