مادر دهه هشتادی با چهار فرزند که لقب جوان‌ترین مادر ایرانی برازنده‌اش است. مقدمه‌چینی نیاز نیست. همین چند جمله کافی است برای ورود به دنیای جذاب یک سوژه ناب و خانواده‌ شش نفره که با روایت‌های شنیدنی زندگی‌شان در هفته ازدواج معادلات ذهنی و کلیشه‌های شکل گرفته ما را از ازدواج بر هم می‌زنند.

مادر دهه هشتادی

به گزارش همشهری آنلاین، مادر دهه هشتادی با چهار فرزند که لقب جوان‌ترین مادر ایرانی برازنده‌اش است. مقدمه چینی نیاز نیست. همین چند جمله کافیست برای ورود به دنیای جذاب یک سوژه ناب و خانواده‌ شش نفره که با روایت‌های شنیدنی زندگی‌شان در هفته ازدواج معادلات ذهنی و کلیشه‌های شکل گرفته ما را از ازدواج بر هم می‌زنند. از سن ازدواج و سبک عروسی گرفته تا جهیزیه گرفتن و بچه دار شدن و مدیریت خانه. جوان‌ترین مادر ایرانی در ۲۱ سالگی صاحب ۴ فرزند است و تازه دانشجوی رشته حقوق هم هست. سه دختر و یک پسر. البته این همه ماجرا نیست. خانواده متفاوت ما نوبرانه زیاد دارند.

راستش ذوق زده هستیم برای تماشای هیاهوی شیرین خانه جوان‌ترین مادر پرفرزند ایرانی، اما ما تهران بودیم و آنها زاهدان. اینجا بود که دنیای مجازی به کارمان آمد و با تماس تصویری شریک شدیم با حال خوب اهل این خانه.

بعدازظهر گرم یکی از روزهای تیرماه است و مادر روفروشی کوچکی انداخته در حیاط با صفای خانه، زیر درختی پر از گل. بچه‌ها دورش حلقه زده‌اند و صدای خنده‌هایشان حیاط را پر کرده است. شیطنت‌های بچه آخر که انگار هفت هشت ماهه هست، بازی مادر و سه بچه بزرگ‌تر را بر هم می زند. قرار شد ما تماس تصویری را قطع کنیم تا مرد خانواده دست به کار شود و مادر و بچه‌ها میزبان اولین تصویر گزارش ما در حیاط خانه شوند.

این روزها که بسیاری از زوج‌های جوان منتظرند تا همه امکانات چفت هم شود و چند سال بعد از ازدواج تازه به فکر بچه‌دار شدن می افتند، شنیدن ماجرای زندگی «فاطمه شریف زاده»؛ جوان‌ترین مادر ایرانی خالی از لطف نیست.

تصاویر مادر دهه هشتادی با ۴ فرزند | جوان‌ترین مادر ایرانی را می‌شناسید؟

وقتی خبر خواستگاری از دختر ۱۳ ساله مثل بمب در فامیل صدا کرد

می‌پرسم چند سالگی ازدواج کردی که حالا در ۲۱ سالگی، ۴ بچه قد و نیم قد داری؟! چند سالگی بچه دار شدی که حالا دختر بزرگت ۶ ساله است! همین سؤال کافی بود تا ماجرای ازدواجش را روی دایره بریزد و قبل از هر چیزی از خواستگاری جنجالی‌اش بگوید؛ «۱۳ ساله بودم که یکی از اقوام مرا برای پسرش از پدرم خواستگاری کرد. خبر خواستگاری از من مثل بمب در فامیل صدا کرد. هر کسی یک حرفی می‌زد. لپ کلام همه اما یک حرف بود و من آن روزها مرتب واژه کودک همسری را می‌شنیدم.»

تصاویر مادر دهه هشتادی با ۴ فرزند | جوان‌ترین مادر ایرانی را می‌شناسید؟

انگ کودک همسری به پدری که دکترای حقوق دارد

«به پدرم می‌گفتند از شما بعید است در این سن دخترتان خواستگار به خانه راه بدهید.» چرا فکر می‌کردند از پدر شما بعید است؟ این سؤال را از جوان‌ترین مادر می‌پرسیم و راستش ما هم غافلگیر می‌شویم وقتی می‌گوید؛ «پدر من دکترای حقوق دارد و استاد دانشگاه است. همه فکر می‌کنند موافقت با ازدواج دختر در سن پایین برای آن خانواده‌هایی است که پدر و مادر سواد درست و حسابی ندارد و یا سطح فرهنگی خانواده پایین است. اما پدر و مادر من هر دو تحصیلات عالیه دارند. آن‌ها تحقیق نکرده نه نگفتند. پدرم کلی در مورد خواستگار من پرس و جو کرد. همسرم آن زمان طلبه بود، یعنی شغلش طلبگی بود. نه ماشین و خانه داشت و نه شغلی. اما پدرم در او تعهد، مسئولیت پذیری، ایمان و تقوا دید و مطمئن بود که می‌تواند من را خوشبخت کند. پدر و مادرم موافقت خودشان را اعلام کردند و من را هم در جریان گذاشتند.»

تصاویر مادر دهه هشتادی با ۴ فرزند | جوان‌ترین مادر ایرانی را می‌شناسید؟

بله گفتن عروس و یک جنجال فامیلی

دختر بچه ۱۳ ساله چه تصویری از زندگی مشترک، ازدواج و خانه داری در ذهنش است؟ ما هم سؤال‌هایمان را بی تعارف از او که حالا مادر ۴ فرزند است می‌پرسیم و «فاطمه شریف زاده» از خودش می‌گوید: «من فرزند بزرگ خانه بودم. حس مسئولیت پذیری‌ام از دخترهای هم سن و سال خودم در فامیل بیشتر بود. مادرم مهارت‌های خانه داری را از بچگی به من یاد داده بود. می دانید آن موقع من در مقایسه با دخترهای نوجوان فامیلمان از سنم بزرگ‌تر بودم. بیشتر از سنم می‌فهمیدم. بعضی از دخترهای فامیل ما آن زمان هنوز عروسک بازی می‌کردند و یک عروسک همیشه همراهشان بود. اما من اینطوری نبودم. پدرم با توجه به همه این شرایط بود که اجازه داد خواستگار به خانه بیاید و من را در جریان گذاشت. من هم موافقت کردم و دوباره بعد از موافقت من یک جنجال دیگر در فامیل راه افتاد. همه مخالف بودند. همه به اتفاق، به پدر و مادرم فشار آوردند که مگر زمان قدیم است که دخترها را ۱۳ سالگی شوهر می‌دادند؟ با زندگی دخترت این کار را نکن. خلاصه همه هر کاری که از دستشان بر می‌آمد انجام دادند که این وصلت سر نگیرد. من درسم خیلی خوب بود. فامیل می‌گفتند دختر تو استعداد دارد حیف است، بگذار درسش را بخواند. من گفتم به هر قیمتی که شده درسم را ادامه می‌دهم و پدرم هم از من پشتیبانی کرد. خلاصه بله را گفتیم و مقدمات ازدواج یکی یکی فراهم شد.»

تصاویر مادر دهه هشتادی با ۴ فرزند | جوان‌ترین مادر ایرانی را می‌شناسید؟

یا علی گفتیم و عشق آغاز شد!

هر چه بیشتر پیش می‌رویم این گفت و گو شنیدنی‌تر می‌شود و ما مشتاق فصل به فصل این زندگی مشترک هستیم. فاطمه می‌گوید: «زندگی ما در ساده‌ترین شکل آغاز شد. پدرم آنقدر تمکن مالی داشت که جهیزیه سنگین برای من تهیه کند. مثل همین جهیزیه‌های کمرشکنی که این روزها مد شده است و وسایل برقی ریز و درشتی که خیلی هاشان در کابینت‌های آشپزخانه خاک می‌خورد جزیی از آن شده است، یخچال ساید بای ساید و ماشین ظرف شویی و .... پدرم برای اینکه افراد کم بضاعت فامیل، خرید جهیزیه سنگین برایشان رسم نشود جهیزیه ساده برای من گرفت. اول ازدواج وسیله‌های سنگین زندگی من و همسرم چند قلم بیشتر نبود: تلویزیون، دو فرش شش متری، یک یخچال معمولی، گاز، لباسشویی، جارو برقی و یک سری خرده ریز. ما ماشین نداشتیم. ماشین عروسی‌مان ماشین بردار همسرم بود. دو حلقه ازدواج خیلی سبک گرفتیم، زندگی ما در زاهدان آغاز شد، داخل دو اتاق خانه پدرم،»

تصاویر مادر دهه هشتادی با ۴ فرزند | جوان‌ترین مادر ایرانی را می‌شناسید؟

سنت شکنی در فامیل تجملاتی با عروسی ساده | شروع زندگی در دو اتاق خانه پدری

این روزها دغدغه‌های شروع زندگی مشترک یکی دوتا نیست. مشکل مسکن که حل می‌شود و جهیزیه عروس خانم جفت و جور می‌شود، یکی یکی دغدغه‌ها و نیازهای کاذب رو می‌شود. آتلیه کجا را انتخاب کنیم؟ فیلمبرداری از مراسم دو دوربینه باشد یا سه دوربینه؟ آلبوم دیجیتال، کلیپ قبل از مراسم! کار به جایی رسیده که بسیاری از زوج‌ها خودشان را زیر بار قرض و بدهکاری می‌برند و برای کلیپ مثلاً فرمالیته قبل از عرو سی به خارج از کشور هم می‌روند! در میان همه این نیازهای کاذب و غیرضروری که شروع زندگی مشترک را با کلی اما و اگر همراه می‌کند، زوج گزارش ما برگشتند به همان سنت‌های زیبا و ساده و باصفای قدیمی. حس خوب جوان‌ترین مادر ایرانی ما را به وجد می‌آورد وقتی خنده را هم چاشنی همه روایت‌هایش می‌کند؛ «زمان ازدواج من ۱۴ ساله شده بودم. همسرم هم آن زمان طلبه بود و شاغل نبودند. برای اینکه به ایشان هم فشاری وارد نشود در ساده‌ترین سالن شهر زاهدان مراسم گرفتیم و فقط یک مدل غذا دادیم. برای صرفه جویی در هزینه‌ها آتلیه نرفتیم و عکاس هم از بیرون نیاوردیم. عکس‌های عروسی ما همان عکس‌های ساده‌ای هست که دوستان گرفتند و همان‌ها را چاپ کردیم و داخل آلبوم گذاشتیم. آن زمان همه از این مدل عروسی گرفتن تعجب کرده بودند. چون متاسفانه پایه رسم و رسوم فامیل ما بر چشم و هم چشمی و تجمل گرایی هست و خانواده ما سنت شکنی کرد. ولی به فضل خدا ما با توکل به خدا و ساده گرفتن، الان صاحب همه چیز شدیم و با شوق و ذوق دوتایی رفتیم و بعداز چند سال با پول خودمون مبل و فرش و.. تهیه کردیم.»

تصاویر مادر دهه هشتادی با ۴ فرزند | جوان‌ترین مادر ایرانی را می‌شناسید؟

وقتی مرا به بهانه تأهل با بی احترامی از مدرسه اخراج کردند | ضرورت اصلاح یک فرهنگ اشتباه

وقتی هم انگیزه باشد و هم توکل، مسیر با همه سختی‌ها برایت هموار می‌شود. فقط کافیست بخواهی. روایت‌های زندگی عروس ۱۴ ساله دهه هشتادی مصداقی است بر این جمله تکراری اما طلایی خواستن توانستن است؛ «همسرم طلبه قم بود و ما چند ماه بعد از ازدواج از زاهدان به قم رفتیم و فرزند اول من در ۱۵ سالگی به دنیا آمد. در شهر قم تنهای تنها بودم اما همزمان با به دنیا آمدن فرزند اول درسم را شروع کردم. آن زمان امکان تحصیل در مدرسه شبانه برای متأهل‌ها نبود و مجبور شدم از متأهل بودنم به مدرسه حرفی نزنم و مثل دانش آموزان معمولی ثبت نام کنم. علاقه زیاد من به درس باعث شده بود تا با وجود زندگی مشترک و داشتن فرزند، یکی از بهترین شاگردان کلاس باشم. همه چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه یکی از همسایه‌ها که دخترش در مدرسه ما بود موضوع متأهل بودنم را به مدیر مدرسه گفته بود و کلی هم اعتراض کرده بود. هیچ وقت آن روز را فراموش نمی‌کنم. مدیر مدرسه وارد کلاس ما شد. مرا بیرون آورد و طوری که انگار جرم بزرگی مرتکب شدم سرم داد کشید که چرا نگفتی متأهل هستی و از مدرسه اخراجم کرد. این در حالی بود که من در مدرسه فقط به درس خواندن فکر می‌کردم. در حالی که بعضی از دختران کلاس ما از ارتباطشان با پسران نامحرم می‌گفتند. امیدوارم این رویه اشتباه در مدارس اصلاح شود. من دلم شکست اما ناامید نشدم. مدیر مدرسه‌ام در زاهدان ارتباط خوبی با من داشت. قبول کرد که در مدرسه زاهدان ثبت نام کنم. کتاب‌ها را بخوانم و موقع امتحان به زاهدان بروم و حضوری در امتحانات شرکت کنم. خلاصه من با یک بچه یک ساله و با بچه‌ای در شکم برای ادامه تحصیل مسافت زیاد قم – زاهدان را با اتوبوس طی می‌کردم تا فقط بتوانم درسم را ادامه دهم. با وجود داشتن دو فرزند دیپلم را گرفتم. وقتی دیپلم گرفتم بچه سومم را باردار شدم و تصمیم گرفتم برای کنکور درس بخوانم. علاقه من درس خواندن در رشته حقوق بود.»

تصاویر مادر دهه هشتادی با ۴ فرزند | جوان‌ترین مادر ایرانی را می‌شناسید؟

از کنایه باران تا ماشالله گفتن‌های زیرزبان!

مدیریت سه فرزند قد و نیم قد توسط مادر دهه هشتادی داستان‌ها داشت. اهل فامیل هر بار می‌دیدنش از خجالتش در می‌آمدند و کنایه بارانش می‌کردند و می‌گفتند اصلاً آشپزی بلدی! بچه‌هایت مریض می‌شوند چه کار می‌کنی؟ اما وقتی می‌فهمیدند فاطمه خانم ۱۹ ساله در کنار همه این دل مشغولی‌ها با سه بچه، در حال درس خواندن برای کنکور است چشم‌هایشان گرد می‌شد و زیر زبان می‌گفتند: ماشالله! فاطمه شریف زاده با تعجب می‌گوید: ««مگه مادرهای ما همه در همین سن و سال کم ازدواج نکرده بودند؟ چرا اینقدر ازدواج و بچه داشتن در سن پایین من برای همه دور از تصور است؟ من از این کنایه‌ها ناراحت نمی‌شدم که هیچ، خوشحال بودم که خانواده پنج نفره ما تصویر مردم شهرم را از ازدواج و فرزندآوری تغییر می‌دهد. من دانشگاه قبول شدم؛ رشته حقوق همان رشته‌ای که همیشه آرزو داشتم در آن تحصیل کنم.»

شما جوان‌ترین مادر ایرانید! بفرمایید میهمانی امام رضا (ع)

آوازه این مادر کم سن و سال و فعال به گوش متولیان آستان قدس رضوی هم افتاد و وقتی هنوز فرزند چهارمش به دنیا نیامده بود و باردار بود، عنوان جوان‌ترین مادر ایران را به او دادند، با عزت و احترام به عنوان برگزیده طرح شکوه مادری از او و خانواده‌اش دعوت کردند که به زیارت بیایند و چند روزی را میهمان امام رضا (ع) باشند. چند صباحی بعد فرزند چهارم هم به دنیا آمد و دیگر عنوان جوان‌ترین حسابی برازنده‌اش شد.

تصاویر مادر دهه هشتادی با ۴ فرزند | جوان‌ترین مادر ایرانی را می‌شناسید؟

فقط به خدا اعتماد کردیم؛ همین!

صدای خنده و هیاهوی بچه‌ها در گوشی تلفن همراه می‌پیچد وقتی فاطمه خانم روایت‌های شنیدنی‌اش را برای ما بازگو می‌کند. حالا از ازدواج در سن پایین و این همه پشتکار که بگذریم می‌پرسیم سخت نیست؟ در این شرایط اقتصادی چهار بچه قد و نیم قد داشتن؟ هنوز این یکی از از پوشک و شیرخشک نگرفته یک بچه دیگر به دنیا می‌آید و روز از نو روزی از نو، همه این سؤال‌های ما را فاطمه شریف زاده ۲۱ ساله قبل از هر چیزی با یک جمله پاسخ می‌دهد و می‌گوید: «من و همسرم فقط به خدا اعتماد کردیم. همین!»

چند فرزندی؛ بهترین هدیه پدر و مادرها به فرزندانشان

دخترهای این دوره و زمانه بعد از ازدواج می گویند می‌خواهیم کمی برای خودمان باشیم و چند سالی را بدون بچه بگذرانیم. درسمان را تمام کنیم. بعد بچه دار شویم و ده ها بهانه دیگر. از فاطمه شریف زاده که هم این معادله ها را بر هم زده می پرسیم در جواب این بهانه ها چه می گویید و حرف های او که حالا یکی از مبلغان فرزند آوری در زاهدان است شنیدنی است؛« سخت‌ترین کارهای دنیا با برنامه ریزی و مدیریت زمان قابل اجرا است. بچه‌های من هر چهارتاشان ساعت ۹ شب خوابند. من چند ساعتی را برای خودم هستم. درس می‌خوانم. کارهای عقب مانده‌ام را انجام می‌دهم. می دانید بهترین هدیه یک پدر و مادر برای فرزندانش چند فرزندی و نعمت داشتن خواهر و برادر است؟ بچه های من با هم سرگرم هستند و هیچ وقت کلمه حوصله ام سر رفته یا موبایل  می خواهم تا بازی کنم  را از زبان بچه هایم نمی شنوم. مسئولیت پذیرند. اولی مراقب دومی است، دومی مراقب سومی و هر سه مراقب خواهر شیرخواره شان. خلاصه که این خانه و همسری که همراه همیشگی ام است تعبیر همه رویاهای من در نوجوانی است.»

سه بچه را با حقوق طلبگی بزرگ کردیم

«ما سه بچه را با حقوق طلبگی بزرگ کردیم. خدا برکت و روزی را روانه زندگی مان کرد که نگو و نپرس. بچه‌ها شدند چشم و چراغ خانه. وقتی ازدواج کردیم صفر صفر بودیم. یک خانه اجاره کردیم در قم. ماشین هم نداشتیم. باور می‌کنید هر بچه‌ای که به دنیا آمد یک اتفاق مادی خوب برایمان افتاد که همان رزاقیت خدا را به ما نشان می‌داد. بچه اول به دنیا آمد ماشین دار شدیم. بچه دوم به دنیا آمد خدا طوری برایمان جفت و جورکردکه در کمال ناباوری با فروختن طلاهای ازدواج و وام خانه دار شدیم. بچه سوم به دنیا آمد شوهرم شاغل شد؛ آن هم یک شغل آبرومند. الان با چهار بچه یک زندگی جمع و جور داریم و یک دل دریایی» وقتی از برکت‌های جاری و ساری زندگی‌اش می‌گوید می‌فهمیم چرا در برابر این همه سؤال و اما و اگر ما یک جمله طلایی گفت وگفت ما فقط به خدا اعتماد کردیم. حالا همه آن کنایه‌های فامیل جایش را داده به تحسین. همه آنها که یک روزی پدر فاطمه را نهی می‌کردند که چرا دخترت را در این سن و سال شوهر دادی، با تماشای زندگی شیرین و موفقیت‌های دختر استاد دانشگاه فامیل که آینده‌ای درخشان مثل پدرش دارد، تبدیل شده به تحسین. این را جوان‌ترین مادر ایران می‌گوید.

کد خبر 688694
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 534
  • نظرات در صف انتشار: 398
  • نظرات غیرقابل انتشار: 482
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    اصل اینه که فرد مفید تحویل جامعه بدی
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      بترکه چشم حسود و بخیل و بیگانه.میتونی خوبشو تحویل جامعه بده.نمیتونی خفه.
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      منم تو سن ۱۳ سالگی عقد کردم الان ۳تا بچه دارم بزرگه ۱۳سالشه
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      نه که حالا همه راحت بچه دار میشن.شما خودت خوبش رو تحویل بده بببینیم چند مرده حلاجی.
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      در پاسخ به نظر اولین فردی که بی ادبانه نظر دادن کاملا بی ادب بودین و فرهنگ پایین و کوته نظری خود را به رخ کشیدین ....خداوند به شما عفت کلام عنایت کند اگه خودتان هم قابلیت داشته باشین
    • علیرضا کعبی IQ ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      اولا تنها فرزند اوری نیست، متن رو درست بخون ثانیا تو عرصه ی همینم نداری، پس حرف نزن
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      معلومه که هنر کرده،مثل بعضی از این جوانها خوبه که میرن دنبال سگ و گربه...،خانواده دارابودن مهمترین اصل هست،مطمئن باشید که فرزندان خیلی مفید تحویل میده،چون خودش آدم سالم هست و توی خانواده سالم فکری و روحی بزرگ شده. بنیان خانواده مادر خوب و سالمه روحی هست
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      حتما میتونسته تربیت کنه که زاییده . بله زاییدن دین و ایمان میخواد که امثال شما نداره یا اگه داره تو سرشون هست . کسی که با سن ۱۳ سالگی ازدواج کرده و الانم ۴ فرزند داره معلومه که درست تربیت شده و کارش رو بلده .
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      بعضیا همین هنرم ندارن
    • ناشناس IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      احسنت به شما اصل اینکه که آینده خوبی برا بچه ها بیارن نه اینکه دوباره بزاین زیر بارمشکلاتشون
    • افرا IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      آفرین 👏🏻🌹
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      مثل تو تحویل جامع بدن خوبه بنظر خودت هنوزم ازفرهنگ میزنی
    • زهرا GB ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      هیچ هنری برای زن بالاتر از مادری نیست ضمن اینکه ایشون درس هم خونده تا جوابی به مخالفانی که مادری رو کم می بینن هم بده
    • رحمان IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      لطفا به نظر مثبت ومنفی که نظر اکثریته احترام بگذارید تو عکسا همه چی مشخصه وروشن مردم عقل دارن
    • مادر دو فرزند IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      99 45
      واقعان درست میفرمایید چون تربیت و تحصیل و جایگاه بچه خیلی مهمه ... این خانواده حتما از همه چی بچه ها خاطر جمع هستند وگرنه عقل سالم در بدن سالم است
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      دارن از هر راهی استفاده میکنن برای تشویق مردم به بچه اوردن با افتخار هم تیتر میکنن ۱۳ سالگی ازدواج کردن چه درد اوره وقتی میدونیم حقیقت ها چیزی دیگر است یه ۱۳ ساله تنها تعریفش از متاهلی پوشیدن لباس عروس و پز دادن به همسناشه نکنید تو را خدا با دختراتون اینکارو نکنید اونا انسانن اونا هنوز به بلوغ عقلی نرسیدن هیجانات جوانی را پختگی عقلی تعبیر نکنید اون تازه برسه به ۲۵ معیاراش و خواسته هاش ثبات میگیره تو ۱۳ سالگی میفرستی خونه شوهر اونم بچه ای که درکی از متاهلی نداره نه تو را خدا انتظار دارین الان این خانم بیاد تو رسانه بگه راضی نیستم این چیزا عادی جلوه ندین برای رسیدن به اهدافتون به ریسمانی چنگ نزنید
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      تا اینجا که با اعتماد به خدا ، خوب عمل کرده، ان شاءالله با همچین مادری بچه هاشم در آینده برا جامعه مفیدن.
    • ز IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      مطمئنا بچه هایی که حاصل این تربیت و دیدگاه به زندگی هستند صدها برابر مفیدتر از فرزندان من و شما به جامعه خواهند بود بعضی از دخترهای همسن اون رو دو نفر میخواد تر و خشک کنه احسنت به این تربیت و در نظر کسی که گفته باباش پول داره حمایت میکنه باباش براش همسرداری هم میکنه؟بچه داری درست هم داره؟یه بچه صبح تا شب یا تو گوشی یا تلویزیون. بچه هاش رو اون جور که دوست داره تربیت میکنه و جوری بار میاره که مسئولیت هم رو دارند این تربیت تز دست هر کی بر نمیاد در ضمن کودک همسری بوده ولی دوست دختری و دوست پسری و روابط نامشروع خوبه؟از جامعه خبر نداری؟ مطمئن باشین بچه هاشون به لحاظ تربیتی و روحی بهتر از بچه های ما که اظهار روشنفکری داریم خواهند بود زندگی همینه دیگه مثلا ما که دیر ازدواج کردیم و فرزند کمتر داریم اوضاعمون عالیه؟بچه هایی بی مسئولیت و پرتوقع دختر مهارت زندگی و شوهر داری رو تو خونه از مادر یاد میگیره یکی این مهارت رو تو ۱۵ سالگی هم داره و ازدواج براش زود نیست یکی دیگه تو سی سالگی ازدواج میکنه هنوز میفهمه وظیفه اش چیه و چه جوری شوهر داری کنه.
    • عسل IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      اگه راست میگی تو هم برو بزا تا ببینیم چی تحویل جامعه میدی؟هر کسی لیاقت مادر شدن نداره.
    • ناشناس US ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      معمولا استان سیستان بلوچستان خیلی زود دختراشون رو شوهر میدن تعداد زیاد هم بچه میارن ...تنها استانی که کاهش جمعیت نداشته افزایش هم داشته سیستان بلوچستانه!!!
    • بهار US ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      زنها و دخترها والله به خدا توانشان بالاتر از این حرفهاست کودک همسری چیه وقتی خودش دوست داشته بنظر من وقتی مساعدت همسر باشه خیلی هم خوبه...ازدواج در سن بالا مشکلاتش خیلی بیشتره..
    • حسین IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      اتفاقا اکثرتک فرزندیها معتاد وافسرده میشن
    • ستار IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      ... مشخصه که میتونه تربیتشون کنه، مشخصه که تو فقط یکی بودی و بازم اینجوری بی ادب و بی... بزرگ شدی، باسواد و عرضه دار به این خانم با شخصیت و تحصیلکرده میگن، خدایی دمت گرم خواهر 🌹🌹🌹
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    کودک همسری شاخ نداره
    • رضا IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      همونطور ک خودش مفیده بود قطعا بچه هایی ک زیر دست این مادر تربیت بشن مفید خواهند بود شما نگران اون نباش
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      بله که هنره..خیلیا هنوز عرضه اونم ندارن..
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      هم خودش هم بچه هاش مثل پدر ومادرش وشوهرش خوب ومفیدند هم براخودشون هم برا جامعه نه مثل تو
    • فری IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      شما از کجا فهمیدی خیلی مفید بوده؟
    • ساحل IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      بله فرزند آوری هنرهست.یقینامادری که بااین شرایط خیلی خوب توانسته مدیریت کنه آینده درخشانی درانتظارخودش وبچه هاشه
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      الان شما مطمئنی که بچه های این شیر زن مفید نیستن؟ حرف زدن بلد نیستی، حرف نزدن که بلدی؟؟!
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      چطور کودک دوست دختری بد نیست؟؟؟ الان دختر ها در سن خیلی کم وارد ارتباط های نا مشروع میشن
    • ایرانی IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      دوستی با جنس مخالف وتحاوز در سن پایین وسگ بازی هم شاخ و دم نداره
    • حاج وحید IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      56 95
      تو خودت نتونستی درست تربیت کنی بچه هات رو یا مشکل تربیتی برا خودت و خواهر و برادرت داری انگ نچسبون که همه مثل تو و خانواده ات باشن.از همین نظر دادنت معلومه چی هستی و چه تربیتی داری.
  • ناشناس IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    متاسفانه درکشورماسن ازدواج دربعضی اقوام خیلی پایین هست که این واقعایه فرهنگ بسیارغلط هست،شایددرگذشته این امکان وجودداشت ولی الان کاملااشتباه بزرگی هست که دختردرسن زیربیست سال ازدواج کنه،چون هم از لحظ عقلی وجسمی به بلوغ فکری وجمسی نرسیده وعواقب بسیاربدی درانتظارهست،این فرهنگ کاملابایدتعقیرکنه وفرهنگ سازی بشه تابه دختران ظلم نشه.
    • ایران من IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      ماشاالله حالا هرچی آدم عقده‌ای که نمی تونه خودش رو جمع کنه میاد وایراد میگیره نه سخته باید سی سال به بالا شد پول دار بود امکانات داشت مورد حمایت بود ولی شکر خدا این نوع ازدواج فکر پوچشان را به چالش میکشه ومجبورهستند برای توجیه ناتواناییهاشان از این نوع افکار نشخوار کنند اگر به پول بود که این همه میلیاردر وکارخانهدار وسلبریتی وانسانهای متمول با سنهای بزرگ داریم یااصلا بچه ندارند یا حداکثر ۲فرزند دارند واکثر چند بار ازدواج کرده اند
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      22 17
      انشاءالله حتما هنینطوره
    • فاطمه IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      ظلم اینه که دخترای طفل معصوم را به بهانه تحصیل و کار کردن و تجملات مختلف تا بالای ۳۰ سال نگهشون می‌دارند و نمی‌ذارند ازدواج کنند و آن دختر می ماند و عقده های عاطفی و جنسی و...
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    کجا جایه تعجبه .من خیلیارو دیدم تواین سن ازدواج کردن بعدشم با یه بچه جداشدن.جای تعجبی نیست باباش پولداره حمایتش میکنه .الان به یه ۱۳ ساله که چه عرض کنم به ۴۰ ساله بگین ازدواج کن هزینه ازدواجتم کسی متقبل میشه عمرا قبول نمیکنه چون نه کار داره نه خونه .چطور باید بااین قیمتایه سرسام اور کنار بیاد فقط باید اونقدر غصه بخوره تا تو جوونی ارزو به دل بمیره .لطفا اینارو نزارین نفستون ازیه جایه گرم درمیاد .ملت پول یه کیلو گوشت ندارن بعد میگین بچه ؟
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      20 88
      اون دیگه به خود اقوام مربوط هر کی یه دلیل داره تا باهاشون زندگی نکنی تو قومشون نری نمیتونی بگی چرا شوهر میدی چرا زن میگیری سنش کمه ای کاش بجای سرزنش هم دیگه بفهمیم اقا نمیشهههه به خصوص یسری اخلاقای ایرانیا مخصوصا غد بازیشونو تغییر داد نمیتونیم
    • امیر IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      واقعا برام جالبه طرف راضیه خانوادش راضیه بعضیا کاسه داغ تر از آش میشن واقعا چرا؟
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      67 34
      چطور عقلشون به همه جا می‌کشه به ازدواج نمی‌کشه
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    متاسفانه این خانم از شخصیت انسانی به ماشین بچه زایی تبدیل شده.
    • حسین IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      11 83
      تو بکی همیشه دفاع الکی میکنی
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      آره، شخصیت انسانی در فرهنگ غربه که دختراشون توی مدرسه باردار میشن!!!
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      مگه نخوندی که داره حقوق می خونه؟ فقط بچه دار شدنشو دیدی؟
    • مرضیه فتحی زینی IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      ربطی به پول نداره کلا تو سن پایین ازدواج غلطه
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      26 72
      با این طرز فکرت یه کم تفکر کن بعد نظر بده
    • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      31 33
      آفرین بر تو عزیزم 🌹🌹🌹
    • نام دار IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      متاسفانه یه عده هم از شخصیت انسانی به شخصیت حیوانی تنزل پیدا کردن و همنشین با سگ وگربه شدن
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    ما تو خونه پسر ۴۸ و۴۵ ودختر ۳۸ سال داریم هنوز نتونستم ب ازدواج فک کنیم با این شرایط اینا نفسشون از جای گرم میاد
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      درست صحبت کنید .انسان کرامت داره .اینکه بچه دار شده بده؟بنظر شما اگر بچه دار نمیشدن خوب بود.جالبه چرا ما چیزهای خوب غربی‌ها رو یاد نمیگیریم .همین غربی‌ها و سلبریتی هاشون الان به این نتیجه رسیدن که باید چند بچه داشته باشن .چرا ما فم میکنیم بچه داشتن بی کلاسیک!
    • ایرانی IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      کاملا درست .خودم ۴۹سال دارم از قبول تضمین سعادت برای یک انسان دیگر اطمینان ندارم .سعادت خودمو نتونستم ایجاد کنم شرفم اجازه بازی باسرنوشت یک انسان دیگر رو نمی‌ده.چه رسد تضمین آینده فرزند .مگر اینکه نادان بشم شیروخط بندازم !!!
    • جهان IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      خودما ودوستانمان همه۴۰ سال راردکرده ایم ودیگه بااین تورم وحشتناک بعیده ازدواج کنیم این نمونه های کودک همسری به هیچ وجه صحیح نیست
    • MARCO IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      نشونه بیعرضگی شماست وگرنه ملت دارن ازدواج میکنن
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      شخصیت انسانی داری تو بی وجود
    • نگین IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      23 70
      حرف نزنی میمیری
    • ناشناس IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      37 11
      واقعا که برای شما متاسفم که یک ذره ادب ندارید
    • معصومه IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      31 58
      حتما شما که 48به بالا دارین سیر هستید و نه آدم گرسنه نون می خواد آدم تشنه آب خودتونو کنار گوشه سیر میکنید نیازی به ازدواج ندارید
  • محمد IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    افتخاره
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      نفسشون از جای گرم در نمیاد کلا امکانات خاصی برای بچه هاشون فراهم نمیکنند که مثل ما بچه هارو میزایند و به حال خود رها میکنند تا بزرگ شوند بدون فکر کردن به تربیت آنها چون یک بچه بیست ساله چطور میتونه بچه های دیگر رو تربیت کنه خودش هنوز احتیاج به تربیت داره
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      توکل کن ایمانمون دچار خدشه شده
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    این خیلی جوان جوان ندیدین چهار تا بچه آورده کجاش جوان خخخ
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      البته برای امثال تو تا۱۲۰ سالگی هم نیاز به تربیت که چی بگم نیاز به پوشک ومامی پرستار داری نی نی
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      سلام من استاد دانشگاه سراغ دارم که شوهرشم بساز بفروشه و درآمد زیادی داره، یه پسر دارن ولی متاسفانه گودزیلا پرورش دادن. این بچه در حد طاعونه. پس این بهانه ها که درآمد و وضع مالی خوب باعث میشه بچه آدم تحویل جامعه بدن یه حرف مفته. پدر و مادر عرضه داشته باشن با دست خالی یه فرد مفید و آدم تحویل جامعه میدن و اگه عرضه نداشته باشن با پول زیاد و پرستیژ استاد دانشگاه یه گودزیلا تربیت میکنن که بچه الان 7 سالشه به پدر و مادر و پدر بزرگ و مادر بزرگش فحش میده و بی احترامی میکنه!!!!
  • با نون خالی بزرگشون میکنه فکر کنم 🤔🤔🤔 IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    با نون خالی نمیشه بچه بزرگ کرد
    • نو IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      74 45
      با حقوق طلبگی گفت بزرگشون می‌کنه!!!
  • علی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    چهره غمگین مادر ؟
    • زهرا IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      تو مگه دیدی نون خالی میخورن خداروزی رسونه وقتی مردش کار میکنه نون خالی نمیخورن وخدا به سفرشون برکت میندازه
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    ومن یتوکل علی الله فهوحسبه
    • بی نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      55 24
      چهره ی بدون آرایش مادر نا غمگین!!!
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      78 28
      آره هم چهره غمگین مادر وهم پدر
  • لیلا IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    افرین به این همه پشتکار وامیدت انشالله همیشه موفق باشی
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    احسنت .
  • ماندانا IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    دمت گرم خانم خانم ها
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      جاهلیت مدرن... وقتی هرجا دیدین مخالف ها به این جور مسائل زیاد هستن بدونین اون خبر باعث سوختن بسیاری از این مردمی که دارن میخونن شده و حق تر از این خبر نمیتونه باشه قرار نیست چون تعداد مخالف ها بیشتر هست پس اونها راست میگن... شما به اعتقادی که دارین پایبند باشین کاری به این جماعت نداشته باشین
    • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵ شما خواهشا نطق زیادی نفرما! مسئله ازدواج جوانان مخالفت نداره. ای بی حیا!!!! اینکه دخترکی را از دبستان بیرون بیاری بره برای تامین نیاز مردها هنر داره؟ ای بیغیرت ! دو فردا هم تحصیل را برای بانوان حرام میکنید. خدا امثال تو را ادب کند . من مطمئنم اگر با همین تفکر ادامه دهی عاقبت بدی در انتظار اولادت هست و همه را از دین زده خواهی کرد.
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    مرحبا واحسنت به این خانم شیرزن و زرنگ و صبور
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    در گلستان طبیعت چون گل پژمردام رنگ پیری ندیدم. گرچه مردئم
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      58 77
      آفرین به این دختر خانم که با وجود این که پدرش استاد زندگی به این سادگی راه‌یافته است من هم کارشناسی ارشد حقوق کارمند رسمی ولی درسن بالا ازدواج کردم و سه تا بچه دارم واقعا از داشتن بچه ها من و شوهرم لذت می بریم ولی تنها مشکل سن بالای ما هست
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    احسنت،ان شااله همیشه تنتون سالم باشه و روز به روز شاهد موفقیت های بیشتر شما باشیم ،خدا همراهتون
  • نسرین IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    الان مثلا خیلی کار خوبی کرده که تبلیغ هم میکنید . کاملااااا مخالفم با این موضوع .
  • مرضیه IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    خدا پدر و مادرتون خیر بده به دختری مثل شما تربیت کردن و خدا شما و همسرتون رو برا فرزندانتون حفظ کنه الهی عاقبت بخیر بشن
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      83 66
      خیلی مهم نیست
  • حجت IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    بنده دو دختر دارم که اولی در ۲۳سالگی ازدواج کرده دختر دیگرم هم فعلا کلاس نهم میخواند .یعنز العان اگر پسر رئیس جمهور باشه بابالاترین مدرک تحصیلی و بهترین وضعیت مالی بیاد حتی اجازه درخواست خواستگاری رو نمیدم واز بحال اینکه بخواد ا دواج کنه پدر و مادر این دختر حق زندگی در دوران زندگی پیش پدرومادرو ازش گرفتن شاید پسر دوست هستند و چون ایشون دختر بوده اجازه ازدواج دادن دختر تواین سن هنوز بچه حساب میاد این مرد هم خیلی هول بوده خوب هیچ مردی اجازه به خودش نمیده که با دختری با این سن پایین ازدواج کنه .پدر مادر این دختر سوادشونو بزارم در کوزه آب شو بخورن حمایت کردن همین
    • علی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      سی اینو خان میبخشه خان علی خان نمی‌بخشه راستی به شما چه ربطی داره زندگی خودشونه
    • MARCO IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      چرا فک میکنی پسر رییس جمهور میاد خاستگاری دخترت مگه دختر قحطه یا خودت شخصیت مهمی هستی جمع کن بابا سرمون درد گرفت بخدا😂😂
    • مادر IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      دقیقا ما به اصل ماجرا اشاره کردین ...کودکی رو از کودک گرفتن جرمه ...
    • مهمان IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      73 18
      حق میگی
    • علی اصغر IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      17 71
      اگر مشکل روانی داری،به روانپزشک مراجعه کن🤣
    • وات IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      3 28
      پسردوست
  • فواد IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    احسنت . ما سخت گرفتیم سخت گذشت . تو این دنیایی که همه جوونا عقب موندن . باز خدا رو شکر که شما به لطف پدر ومادرتون از زندگی دارید استفاده میکنید . انشالله شما تو سن ۳۰ سالگی به فکر نوه خواهید بود .
    • ۸.۸ IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      77 6
      ایشون نوه و نتیجه و نبیره و ندیده همه رو میبینه😂
  • صحرا(مسخره نکن) IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    کشور ما به کودک همسری افتخار می کنه...؟
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      نه ظاهرا باید به سگ بازی افتخارکنه.
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      بهتر از اونکه به مصیبت بارداری دخترمون توی راهنمایی(دوره متوسطه اول) و دبیرستان گرفتار بشیم. بهتر از اونه که بقول امید دانا مثل کشورای غربی صبح موقع رفتن بچه هامون به مدرسه قبل از خداحافظی بگیم قرص ضد بارداری یادت نره!
  • نرگس IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    من خودم خودم تجربش رو دارم مطمئنم پوستش کنده شده فقط به روی خودش نمیاره😁
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      بابا همه ی این حرفارو گفتن تا مردم رو به فرزند اوری تشویق کنن
    • صاحبه IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      کودک همسری رو تبلیغ کردن واقعا تاسف داره .
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    این رخ ماجراست واقعیت پشت این قصه کودکانه شما را خدا می‌داند و بس
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      75 12
      دمتون گرم دقبقا همینطوره😂😂😂😂😂
    • بهار IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      69 7
      واای آره من دوتا بچه پشت سر همی دارم پیر شدم با مشکلاتشون
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      41 69
      اگه دارن تشویق به فرزند اوری میکنن فرزند با ایمان وخوش اخلاق و انسان گفتند وگر نه سگ هم میتونه زیاد بزاد اگه بخواد دنیا فقط با ادمای بی ارزش پر بشه بهتر که نسلشون منقرض بشه بچه های امام زمانی خودشون میدونن که چقدر فرزند بیارن ادم بی ارزش بچه نیاره اتفاقا بهتره وگر نه اکسیژن اضافی اسراف میشه
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    ماشاءالله به تو فاطمه جان
  • ریحانه IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    واقعا حرفی برای گفتن نمیماند .متحیر و شادمان گشتم
  • امیر IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    از ظاهرش که به یه مادر شاد و خوشحال شبیه نیست
  • مرادپور IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    قیافش که مثل زن دهه پنجاهیه
  • بینام IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    درود برتو فاطمه شریف زاده ،کاش دخترای ما ازتو یاد بگیرن و فقط به فکر راحت طلبی و خوش گذرانی نباشن .درود برتو
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      اگه آرایش میکرد و بی حجاب بود ،باز نظرت همین بود
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      بله چهره ی واقعی خودشه ما عادت کردیم دعاغ عمل کرده وکلی بزک دوزک ببینیم مگه صورت دهه پنجای چه عیبی داره. خیلیم چهرهی نازو خوب و با وقاری داشت
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      50 62
      خیلی هم خوبه والا هنره که بچه آورده فعلا هم که شاد و سالم هستن
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      41 41
      قیافه مهم نیست مهم دلش که شاد و خودش هم از زندگیش راضی شما به قیافه مردم کار نداشته باشید او یک جوان موفق است و عاقبت بخیر میشود
  • elsa IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    آرزوی خوشبختی دارم برامادرجوان منم ۲۴سالمه پسرم ۹سالشه دختردومم۶ دختر کوچیکم ۹ماهه تواین سن ازدواج کردن و مادرشدن از دیدمردم کودک همسریه بیرون رفتن بابچه ها فقط نگاها سمت منوبچه هامه وقتی ازکنارشون میگذرم سوالایی که از همدیگه میپرسن به گوشم میخوره وحتی کنایه هایی که میزدن موقع بدنیااومدن بچه هام پرستارای بیمارستان که منوبه همدیگه نشون میدادن حتی موقع ثبت نام پسرم برای مدرسه که بهم گفتن حضور والدین الزامیه ولی بااین حال خوشحالم تفاوت سنی منوبچه هام کمه میتونم خیلی خوب درکشون کنم
    • زهرا IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      54 86
      حالا چون خودت بهت خوش نگذشته، از خوشحالی بقیه درد میگیری 😂 ای بدجنس
    • MARCO IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      اون عده آدمایی که بیعرضن میان میگن ازدواج تو این شرایط خوب نیس و من سنم بالاست و نمیتونم ازدواج کنم ببخشید شما اینقد بیعرضه ایی که اینجوری میگی وگرنه همه اونایکه ازدواج نکردن چرا اینقد ناله نمیکنن شما بی عرضه ایی بیعرضگیتو برا بقیه وانمود نکن این دختر خانم عرضه داشته خدا هم هواشو داشته و به موفقیت رسیده دم از بی عرضگی مث شما نمیزد و دمش گرم و خدا بهش توفیق بده و اون کسانی که میگن دختر بالای ۲۵سال ازدواج کنه خیلی اشتباه میگن چون سن دختر میره بالا و دیگه نای زندگی هم نداره
  • ناشناس IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    حالا میخواین فرزند آوری را در این گرانی تبلیغ کنید یا کودک همسری!.؟
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      29 54
      ماشالله احسنت اگه همه ماهامثه شمافکرمیکردیم بخداوضع زندگیامون بهترازاینابودفرزنداوری خیلی خوبه تشویق کنین مردمو
  • مینا از زنجان IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    احسنت به این مادر جوان انشاله همیشه سالم و سلامت باشن خودشون و فرزندانشون و زیر چادر خانم فاطمه زهرا باشن انشاله و الگویی باشن برای دختران جوان ما
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    ماشاء الله
  • بهزاد IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    اینکه میگی من نسبت به همسالانم فهمیده تر بودم نظر خودت است و نظر دیگران چیز دیگری است!
  • فاطمه شیریان IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    چه قدر عالی ک به انرژی های منفی فامیل و آشنا و ترس از ازدواج اهمیت ندادن و خدا را ملاک قرار دادن خدا همچین خانواده ای رو برای هم حفظ کنه
  • فاطمه IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    عاااااااالی بود . واقعا ممنونم ازتون بابت این مطلب زیبا که در اختیار ما قراردادید . من واقعا خیلی نکات زیادی رو از زندگی این خانواده بزرگوار یادگرفتم . اجرتون باخدا
  • هرکی IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    بنده سیزده سالگی ازدواج کردم شش تا بچه دارم دکترا دخترم گرفته سه تا فوق لیسانس آیتی پسرام میشم دکتر کانادا بیمارستان اونجا کارمیکنه آخریم نخبه هشتم هست الانم سه تا نوه دارم سال شصتو سه هم عروسی کردم
  • سینا ولی اله IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    به هم احترام بزاریم، بسیار کار خاصی هست و انشالله موفق باشن با تربیت فرزندان نیک
    • مردم IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      41 13
      شما 100٪نخبه هستید فقط املا بلد نیستید
  • بابک CH ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    ای بابا ای بابا .. نکنید این کارو . بچهاتون بزرگتر که بشن داغتون میکنن
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    96 84
    بعضی ها فکر میکنن'فقط اون خانمی چهره ی شادی داره 'که صورتش پر از آرایش و ژل و عمل های جراحیه
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      29 35
      سلام اینجور نیست برادر من تو 19 سالگی ازدواج کرده پسر بزرگش الان 41 ساله هست بچه کوچکش 25, ساله هست خودشون 60ساله هست اگر تو 40سالگی ازدواج کرده بود الان بچه بزرگش چند ساله بود ؟بچه کوچکش چقدرش بود؟ اگر تو زندگی بچه کوچکش مشکلی برایش پیش اومد پسر بزرگش کمک میکند.حالا اگر تو ،60 سالگی بخواد بره دکتر چه کسی میخواد ببرش ؟ و......
  • محمد IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    راستش مادرای ما هم تو سن پایین ازدواج کردن. ولی چهره این خانم بیشتر از سنش نشون میده. ی چهره شاد و موفق انگار نیست.
  • Maryam IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    اصن کار درستی نیس تو این سن ازدواج کردن
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    آفرین به این مادر هم شوهر داری هم خانه داری هم فرزندآوری وهم دانشجوی حقوق ما شا ءالله تا کور شود هر آنکه نتواند دید کجای چهره این مادر غمگینه ماشاءالله دوست داشتنی ونمکی هم هست خدا حفظش کنه عمر بابرکت وطولانی وبا عزت برا خودشو وخانوادش آرزومندم آفرین به پدر ومادرش دختر وقتی عقلش رشد کنه باید شوهرش داد تا به آرامش برسه خدا کمکش کنه
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    احسنت
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    سوالی که از این خانم پرسیده نشد و مهم ترین سوال هم بود. پس بچگی و نو‌جوانی خودت چی؟
    • سجاد IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      واقعا گل گفتی نوجوانی خودشو باخته
  • ناشناس IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    احسنت به شما وپدر فهمیده ات
    • ناشناس IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      25 56
      نوجوانیش رونباخته اما بعضی از اون دخترایی که دارن دردوران نوجوانی میگذرونن هر روز هر روز با ی پسر میگذرونن
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      36 74
      تا نوجوانی را در چی ببینید دوست پسر بازی و آرایش و گردش و تفریح یا درس خوندن و مدرسه رفتن اگر به درس باشه که خونده اگر به گردش و تفریح و بازی باشه که با بچه هاش انجام می ده اگر به دوست پسر بازی باشه خوب با شوهرش هست و قانونی حالا شما بگو نوجوانی را در چی می بینی .
    • sab IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      23 7
      خب فرزند آوری ازدواج کردن با توکل به خدا و ساده زیستی و همه اینا خیلی خوبه ولی موضوع اینه که وقتی خود آدم دوره بچگی و نوجوانی رو به شکل کامل و خوب تجربه نکرده چطور می تونه برای بچه اش نوجوانی خوبی بسازه و حتی ممکنه از اونم انتظار داشته باشه که توی سن کم خیلی کامل و فهمیده باشه و این بچه رو اذیت می تونه بکنه
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    61 89
    ماشالله خدا قوت ان شااله که موفقیت و سلامت همراه دائمی زندگی شما باشد
    • فاطمه IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      37 7
      چرا فکر میکنید نوجوانی فقط داشتن دوست مخالف نوجوانی یعنی تجربه کسب کردن،اگه بچه درست تربیت بشه و کمبود محبت نداشته باشه هیچوقت به این راه کشیده نمیشه،زود ازدواج کردن اصلا کار درستی نیست چون یه بچه سیزده ساله هیچ ذهنیتی از زندگی مشترک ندار.همسر ایشون چند سالشون بود که اومدن خواستگاری
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    49 81
    احسنت ماشاالله
  • محمد IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    70 78
    من عاشق بچه هاشم خدا حفظشون کنه مثبت اندیش باشید بابا خیلی بچه هاش با نمک هستند خدا همشونو حفظ کنه هر کی اختیار زندگی خودشو داره آن شا الله سلامت باشید برای منم دعا کنید 45سالمه هنوز نتونستم ازدواج کنم بچه دوس دارم شدید .
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    68 66
    خیلی خوب.و من الله توفیق
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    به نظر من اصلا خوب نیست منم تجربه ۱۳ سالگی ازدواج داشتم در ۱۴ سالگی مادر شدم دارای ۳ فرزند در ۳۵ سالگی داماد دارشدم دوتا نوه دارم در حقم ظلم بزرگی شده نه کودکی کردم نه جوانی هرگز باعث وبانیشو نمیبخشم زندگی نکردم درچیزی سن خودش خوبه
  • سمیرا IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    خانم زاییدن مهم نیست بزرگ کردن مهمه اینکه چندتا چندتا بچه بیاری و نتونی حتی کوچکترین نیازشون رو برطرف کنی بزرگترین ظلم رو بهشون کردی الان با این اوضاع گرونی یکیش هم نمیشه بزرگ کرد بچه های دهه نود و هزار و چهارصد با نسل ما فرق دارن الان نمیشه دیگه گفت مگه خودمون چجوری بزرگ شدیم اینا هم همون جوری بزرگ میشن دیگه
    • ناشناس IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      ایشون از نظر مالی مشکلی ندارن همسرشون هم که طلبه و شغل خیلی خوبی دارن و خودشون هم که حقوق خوندن با چندتا بچه ولی غافل نشیم که قرار دادن زندگی هایی اینجور جزو خبرها فقط و فقط تبلیغ فرزند آوری یعنی فقط اینا اعتماد به خدا داشتن بقیه مردم که تو سختی هستن اعتقاد و اعتماد به خدا ندارن؟!!
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      احسنت این خانم خستگی ازصورتش میریزه،یعنی هیچی از زندگیش نفهمیده
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    مثل یه زن ۴۰ ساله شده
  • محمد حسین IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    شما که فکر میکنین ایشون زود ازدواج کرده یا فرهنگ غلطه یاماشین بچه زایی هست یا غیره خیلی بی سواد تشریف دارین و هیچی از فرهنگ و ازدواج نمی دونی اول برین بخونین زنگی اونایی که زود ازدواج کردن و بچه زیاد داران و درست تربیت کردن بعد اینجور به صورت تمسخر و با بیشعوری تمام نظر بدین
    • لیلا IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      دقیقا موافقم توی سن کم بچه آوردن پیری زودرس میاره برای خانوم ها البته ناگفته نماندبااوردن هربچه 5سال پیرشدی حالااین خانوم 4تاآورده وچهرش مث خانوم های41ساله هاهس تا21سال
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    47 61
    کاملا مسخره ست این همه بچه این بچه هام باید در آینده از دوران زندگیشان رضایت داشته باشن یا نه؟ بعدم بعضی دختر خانوما شاید از لحاظ سنی کوچک باشن ولی از لحاظ جسمی و درک جنسی کاملا بلوغ یه خانمو دارن خانواده خودشون میدونن که به بلوغ جسمی و .... رسیده اجازه ازدواج میدن دیگه
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    بز رگترین اشتیباه زندگی اوردن بچه تواین دنیا
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    63 89
    آفرین خواهر گلم بهترین کار و انجام دادی بچه هات باخودت بزرگ میشن واز وجود شما هم لذت میبرم نه مثل اونایی که انگار بچه هاشون نوهاشونن خواه
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    کارش عالیه ازدواج زودنکنی دیگه به قول ما بوشهر ها روش در میری
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      42 62
      سلام احسنت برتو خواهر عزیزم منم 4تا بچه دارم خدا حفظشون کنه 👏👏👏👏🌹🌹🌹🌹
  • ف IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    واا منم ۱۳ساله هم نبودم ازدواج کردم یعنی ن خودم انتجاب کنم برام انتخاب کردن و خیلی ناراضی هستم و هیچ وقت از زندگیم خوشحال نبودم و زندگی نکردم فقط جوانیم رفت همین .ومن مادرم را نمیبخشم همین
  • مشتری IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    خوب که چی؟دهه ۷۰میگفتن فرزند کمتر زندگی بهتر و جریمه فرزند چهارم حالا میگن بچه بیارین؛همش بازی سیاسیه!ازدواج در سن ۱۳ سال هم اصلا درست نیست؛ازدواج برا دختر از ۱۸سال به بعد مناسبه!بچه هم هرکسی بسته به توان مالی و اجتماعیش و تربیتی
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    میخان مردم تشویق کنن به فرزند اوری ،چیزی نیس
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    اصلا جالب نیست تبلیغات اینچنینی هرگز کار درستی نیست به نظرم هنوز هم این کار اشتباه بسیار بزرگ و نابخشونی است حتی اگر این خانم موفق هم باشد هرگز از دوران نوجوانی و جوانی خودش هیچ چیز نفهمیده و این اصلا خوشایند نیست.
  • ناصر IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    انسان برتی زندگی کردن ولذت بردن حلال به این دنیا اومده نه برای زاد و ولد درضمن ۴ تا بچه زاییدن آسونه ولی این بچه ها رو در این شرایط جامعه از لحاظ روانی و اجتماعی مفید بزرگ کردن و بدون عقده و حسرت بزرگ کردن مهمه و عاقبت به خیرشدن بچه بسیارمهمتر وگرنه کشور ما پراست از بچه های کار و ....
    • فاطمه IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      15 26
      حالا یعنی اونا که تک فرزند خیلی بچه هامون با تربیت میشند؟ تربیت ربطی به تعداد بچه نداره. بعضی وقتا یه نفر ده تا بچه داره ده تا گل داره. یه نفرم فقط یه بچه داره ولی یه گرگ داره!
  • ناشناس IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    که چی کودک همسری کاملا غلطه برا چی تبلیغ میکنید
  • عوام IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    زاییدن هنر است؟ شما از پس رفاه 80 میلیون برنمیاید
  • ساره IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    به چی افتخار میکنی عزیزم؟؟؟به اینکه تو ۲۱ سالگی ۴ تا بچه داری؟؟؟نکنه قصد داری تا ۳۰ سالگی یک مهد کودک تشکیل بدی عزیزمن؟توروخدا بس کنین چرا بزور میخواین با تبلیغاتتون مردمو بد بخت کنین؟؟مگه بچه اووردن چیه که ازین خانم اسطوره ساختین؟؟بچه یکیش کافیه ...افزایش جمعیت هنر نیس...گرد غبار و رنج تو چهرش کاملا مشخصه...بخدا اول که دیدمش اصن شبیه ۲۱ ساله ها نبود شبیه خانما ۶۰ ساله بود...زاسته که میگن هر بچه ۱۰ سال ادمو پیر میکنه
  • امیر IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    هیچکس حرفی که مادر فهمیده و عاقل ماجرا گفت که ما فقط به خدا اعتماد کردیم رو نشنیده وقتی به خداوند کریم جل جلاله اعتماد داشته باشی و راه درست رو بری و اطاعتش کنی هیچوقت نگرانی و ترس در زندگی وجود ندارد فقط باید به خالق اعتماد کرد تمام درود بر تمام مؤمنین چه زن و چه مرد سرزمینم که با خدا خویش عهد می‌بندند و خداوند هم تنهایشان نمی‌گذارد... بهترین سن ازدواج در این جوامع که فساد در کمین بچه های ماست همین سن 13 تا 15 سالگی هست...
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      9 26
      گل گفتی
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 19
      انقد بی ربط حرف نزن وفظولی نکن پسر انسان باید شرافت داشته باشه که خانم داره فکر کن خواهر ته انقد عقدهای نباش
    • سعید IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      8 24
      ازتفکرادمای مثه تویه که مملکت داره به فنامیره توکه ازنیروهیچی نمیدونی نظرنده تمام دنیافهمیدن که بچه بیشترباعث توازن قدرت میشه تومیگی نه یکی کافیه مسی یهودی العصله ۴تابچه داره گفته هنوزبایدبچه بیارم
  • بی نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    49 33
    سلام بله همه اینا خوبه انشالله خدا همیشه کمکشون کنه ولی آیا توی بدون خونه میشه بچه دار شد؟ من بتونم یه خونه داشته باشم میرم زیر نظر دکتر بجای یه بچه سالی یه دوقلو به دنیا میارم
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      49 4
      حالا خونه حل بشه، شیرخشک،پوشک، تغذيه، آموزش و... چی میشه؟ مگر اینکه از صبح بفرستین تو کوچه الک و دُلک بازی کنن تا خودشون بزرگ بشن.
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      18 4
      این حرفهادیگه خریدارنداره
  • Daljiran DE ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    63 5
    نظری ندارم فقط سکوت میکنم
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      4 21
      اگه نظر نداشتی که پیام نمیذاشتی😂
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    31 65
    سلام احسنت به تو خواهر عزیزم منم 4تا بچه دارم 👏👏👏👏🌹🌹🌹👏👏👏👏
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    همونه تو ۲۱ سالگی شبیه ۴۰ سالهاس
  • محمد IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    45 65
    کارش عالیه ماشا الله
    • 🇮🇷🇮🇷 IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      11 30
      همین خانمی که میگین این خواهر عزیزمون 40سال داره اگه بی حجاب بود لابد هم کارش درست بود هم خوشکل می‌شد ما فقط یاد گرفتیم از هم ایراد بگیریم. دیگه کارهایی رو که انجام دادن به چشمتون نمیاد که بااین همه مشکلات و4تا بچه تونسته درسشو بخونه ومدرک وکالتشو بگیره
  • NO ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    51 16
    آخه اینکه در سن پایین ازدواج کنی ولی نتونی درس بخونی ویا یواشکی درس بخونی این جای ابهام داره تحصیل هم باید درکنارش باشه با مجوز.
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    115 5
    وقتی مادرم از خاطرات بچه گی خودش برام تعریف میکنه که ۱۲ سال داشته و تو کوچه داشته بازی میکرده و اومدن دستش رو گرفتن و بردن برا بابام عقدش کردن اشک تو چشام جمع میشه دلم واقعا براش میسوزه که اصلا بچه گی نکرد بازی نکرد تا چشم باز کردچند تا بچه قد و نیم قد دورو برش بود و هیچوقت نتونست برا خودش وقت بزاره همیشه باید به بچه ها میرسید و الان بنده خدا داره عوارضش رو میبینه ترو خدا بزارید بچه ها بچگی کنن بازی کنن تا نه فقط جسمشون که روحشون رشد کنه خانمها گربه نیستن که هر سال بخوان بچه بیارن اوناهم انسانند و حق تصمیم گیری برا زندگی خودشون دارن
    • هاشمی IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      23 2
      والا من چهارده سالگی ازدواج کردم وکل مصیبت هارا کشیدم شکر خدا شوهرش خوب از اب در امده خیلی بچه هاهستن که هالا برای گدایی ازشون استفاده میشه این نطر منه .مبارکشون باشه
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    33 38
    من ده افتادی هستم ۴ بچه دارم اگه امیدت به خدا باشه و تلاش بکنه آدم همیشه سر بلند پیش خانوادش* آدم باید داخل هر کاری عرضه داشته باشه-نه همه چیز گردن مشکلات بندازه
    • محسن IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      24 3
      حرف شما صحیح است مادر ُعقده شده . بزارید من هم بگم : خودم مذهبی و مسجدی هستم ما خانواده شلوغی بودیم . اصلا از بچگی خودم لذت نبودم نه سیر بستنی برایم خریدن نه چیپس و پفک نه اسباب بازی نه دوچرخه . چون بابام پول نداشت یا خجالت میکشیدم درخواست کنم‌ ! وقتی بزرگ شدم و مرد هستم و ۵۰ سالم . وضع مالی خوب شده . همش برای خودم چیپس و پفک و بستنی و آجیل و غیره میخرم ..دوچرخه خریدم . یاد بچگی میافتم گریه میکنم چون من عقده ای شدم . بچگی خوبی نکردم اگر ۱۴۰۰‌سال پیش کسی تو سن پایین ازدواج میکرد عقده ای نمیشد . از طرفی بستنی و چیپس و پفک نبود که باعث عقده ای من بشه . میخوام بگم شرایط اجتماعی با ۱۰۰۰ سال پیش عوض شده. . ازدواج نکردن بعضی ها در سن بالا هم از بیعرضگی میدونم . همه چی سرجایش باید باشه همه چی اعتدالش خوبه
  • صادق IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    71 15
    س. از چهره غمگین مادرخونواده مشخصه چقد خوشبختن
  • DE ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    73 18
    خدا بهت سلامتی بده فاطمه خانم ، ولی خیلی زوده دختر تو این سن ازدواج کنه ، من خودم دختر دارم هیچوقت راضی نمیشم بهترین پسر هم بیاد نمیذارم ازدواج کنه ،هر چیزی به وقتش ،نه دیر ،نه خیلی زود ، این دختر بچگی نکرد ،گناه داشت،
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    77 8
    نه به اینکه بعضیا مد شده ۴۰ سال وگذروندن میل به ازدواج ندارن نه به اینکه ۱۳ سالگی تشکیل خانواده بدن هیچکدوم منطقی نیست ....حد وسط با در نظر گرفتن شرایط
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    74 13
    با این سن و سال ۴ تا بچه قد و نیم قد داره حتما کمر بسته تا ۴۰ سالگی کرد مادری که بیشترین بچه را داره بشکنه . خدا قوت پهلوان. یک فکری هم به حال آینده این بچه ها توی این اوضاع و احوال کن . نگو خداشون بزرگه که خدا ناراحت میشه
  • ES ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    احساس میکنم به ۱۵۰ سال پیش برگشتیم داریم تصاویر زنده میبینیم۰😅
  • ا.ب IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    32 33
    بسیار شیرین و عالی !!!
  • CA ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    49 18
    اهه ۴ابچه یدونه بچه کافیه زیادم هست حالابااین اوضاع اقتصادی
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      9 31
      واقعا دمشون گرم ۴تابچه اوردن تومملکت ماازطرف غرب این جریان روتومردم جاانداختن که فرزندکمترزندگی بهتر چندسال دیگه پیرترین کشورجهانیم بخداچندسال دیگه که یک اغلیت دینی ازکشورخودمون که ازطرف عربستان ساپورت میشه پول بحسابشون واریزمیشه برافرزنداوری پیروزاین جریان میشن و وای بحال من وشمای که میگی بچه کمتربهتره میشه
  • اسی IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    39 12
    مردم زیر 1 دونه بچه زایدن چه برسه 4 تا واقعا سخته
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    16 41
    بسم... سلام ماشاالله به این ها انشاءالله جامعه ما از این زوجه درس و عبرت بگیرد....
  • مبی IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    68 19
    برو ببین سنگک دونه چنده ! ماشین بچه زا خاک برسرمون شد رفت
  • Baran IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    والا ما نفهمیدیم آخر توی این مملکت با کودک همسری موافقن یا مخالف! یه روز میان کلی تبلیغ و اخبار و اسناد که کودک همسری رو محکوم و آدما رو به محاکم قضایی میکشونن یه روز میان اینطور مهر تأیید میزنن .عزیز من ۱۳ سالگی سن ازدواج نیست حتی اگر تمام شرایطو داشته باشی چون این یه تبلیغ میشه برای رواج این موضوع واگر دخترهای ۱۳ ساله دیگه به خاطر این کار شما توسط خانواده هاشون تحت فشار قرار بگیرن برای ازدواج واقعا گناه بزرگیه .در ضمن من تعجب میکنم از این طلبه جوان که چطور تونسته با یک دختر ۱۳ ساله ازدواج کنه!
    • سامی IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      7 35
      خجالتی بکش به تو چه که زندگی دیگران چطوری هست تو اصلا وقتی ازدواج کردی بچه نیار
  • ES ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    86 4
    واقعا نباید بحث کرد مشخصه که خبر برای چی درج شده
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    89 13
    به دنیا آوردن بچه های زیاد هنر نیست مهم تربیت و کیفیت هست. خانواده های پر جمعیت تازه بعد از نوجوانی بچه ها مشکلاتشون خودش رو نشون میده . متاسفم برای این طرز فکر که فقط خرج پوشک وشیر خشک مهم می دونن
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      46 22
      به نظر من که این بنده خدا ۲۰ ساله نیست و انقد سختی بارداری و زایمان و آشپزیو بزرگ کردن بچه ها و خانه داری و همسر داری و پذیرایی از خانواده ی شوهر و اقوام و خلاصه بار زندگی و هزینه های بالای زندگی رو متحمل شدن انگار ۵۰ سال سنشونه ؛ من خانمای ۴۰ ساله و ۵۰ ساله رو دیدم که بسیار جونتر از سنشون نشون میدن چون نهایت ۱ بچه آوردن یا اصلا بچه ای ندارن ؛ این خانم چی از کودکی و نوجوانی و جوونیش فهمیده بنده خدا ؛ من عکسشونو دیدم خیلی دلم براشون سوخت چون واقعا در جوونیش پیری و فرسودگی و خستگی رو دیدم نسبت به یک دهه هشتادی نظرمو عرض کردم خدمتتون ؛ باتشکر
    • سعید IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      11 25
      یعنی اونهایی که تک بچه دارن خیلی خوب تربیت کردن؟ اتفاقا این بانو لذت بخش ترین زندگی رو برای خودش فراهم کرده،توی سن ۳۰ سال که تازه بعضی ها با هزار مشکل دنبال بچه داری هستند این خانم اون موقع ان شاالله با سلامتی و شادی در جمع فرزندانش بهترین تفریح و خوشی رو از زندگیش می بره
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      20 5
      ۲۰:۰۲ شما همه چیزو با خودت نسنج نباید این کار رو تبلیغ کرد خلاف شرعه چون خلاف عقله و چون خلاف علمه.
  • محمدکامران IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    49 7
    21 سالشه ولی صورتش چهل سالشه چی به روزش اومده
  • ناشناس IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    57 12
    کرامت انسان به انسانیت هست نه ازدواج و زاد و ولد. ازدواج و تولید مثل لوازم زندگی هست. سفسته نکنید و با ذوق زدگی تبلیغ کودک همسری و زاد و ولد رو به فرهنگ تبدیل نکنید.
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    64 6
    زیر۱۸ سال مملکت نمیزاره یک اسم بنویسی رو کاغذ میگه عقلت نمیرسه برای کشور تصمیم بگیری برای۴ سال بعدچطور برای یک عمرمیشه تصمیم گرفت تو۱۳ سالگی....فقط چون خونه داری بلده یعنی باید شوهر کنه
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    52 12
    خب که چی؟ افتخار داره؟ خیلی کار مهمی کرده؟ این زاد و ولد ها خوبه تو کشوری مثل کانادا، نروژ،سوئد و ... اتفاق بیفته که هم آینده بچه روشن هستش و هم اینکه این بچه ها رو طوری پرورش میدن که یه نیروی انسانی کارآمد و آینده ساز اون کشورها باشه، نه اینکه اصلا آینده خود مون معلوم نیست قراره چی بشه، چه برسه به آینده بچه
  • پریسا IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    20 24
    از عرضه و لیاقتی که نشون داده خوشم اومد. بزرگ کردن چهار تا بچه و درس خوندن خیلی سخته. من بعنوان یه مادر میتونم چنین خانمی رو الگو قرار بدم. دمش گرم. اینم که زود ازدواج کرده یا نه مسئله شخصی خودشه و به خودشو خانواده ش ربط داره. ما حق نداریم واسه سرنوشت دیگران مسیر مشخص کنیم.
  • Babak IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    41 17
    امیدوارم نگارنده این خبر سی سال دیگه هم یه خبر از عاقبت این کودکان تهیه کنه تا ببینیم در چه وضعیتی هستن
  • النا IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    14 43
    بعضی ها خیلی حسود تشریف دارن که نمیتونن خوشبختی کسی رو ببینن به همین دلیل قضاوت بیخود میکنن ان شاءالله خوشبخت و عاقبت بخیر بشید در سایه الطاف حضرت حق
    • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      25 4
      به چی حسودی کنند؟ خانم یا اقای محترم چرا نمیفهمی تبلیغ اینکار در ایران با استانهایی که هنوز در محرومیتند و دختران از تحصیل بی بهره منجر به فساد هست . شما اگر ایمان اشتید و دین دار بودید و پیرو خط ولایت علی اینطور رفتار نمی کردید. من به یک سری مذهبیون پر از سالوس و دروغین که خود را به جده ام می بندند و می گویند این خانم پیروی کرده کار ندارم. با مطالعه عرض می کنم در عصر حاضر محرومیت زنان از تحصیل حرام است!
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    22 12
    بهترین کار کردن شمارو از بقیه جدا کردن
  • ناشناس IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    8 41
    افرین به پدرومادر این دختر....ببینید چقدر فرزندشون رو مسئولیت پذیر تربیت کردن که تونستند بهش اعتماد کنندو عروسش کنند...والله ما یه بچه ۱۳ ساله داریم آب هم باید بدیم دستش .شب صدامیکنه چراغ بالاسرشم ما خاموش کنیم.....پدرایشان استاددانشگاه بودن و قطعا روشنفکر وفرهیخته و به مهارتهای فرزندشون اشراف کامل داشتن به همین خاطر به ازدواجشون رضایت دادن
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    35 9
    معلومه که شاد نیست
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    40 11
    نمره هوشی این زن صد در صد مرزی هست و مشکل داره
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    26 34
    متاسفانه در جامعه ی ما داشتن دوست پسر و رابطه های نامتعارف بیشتر جا افتاده تا ازدواج که حلاله و پاک اگر بگن دختری در سن ۱۵ سالگی ازدواج کرده بیشتر جبهه میگیریم تا این که بگن دختر ۱۲ ساله دوست پسر داره و همه کارم کرده کسی چیزی نمیگه آخه ما روشن فکریم جمع کنید خودتونو بابا
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    31 14
    بله ازدواج و فرزند آوری خیلی خوبه ولی این مادر در این سن که حتما تحصیلاتش رو حتی در دبیرستان نیمه کاره رها کرده باید خیلی اطلاعاتش رو بالا ببره دنیای امروز با قدیم فرق داره فقط زایمان کنی و بذاری بزرگ بشن نیست باید شش دونگ حواس به بچه ها باشه به تک تکشون باشه تازه از اون گذشته باید حواسش به همسرش هم باشه ... کارش خیلی سخته به نظر من کسی که نتونسته حتی تحصیلات خیلی ابتداییش رو با ازدواجش هماهنگ کنه و این مسئله ی به این کوچیکی رو نتونسته مدیریت کنه نمیتونه از پس ۴ فرزند و یک همسر بربیاد اگر حواسش تمام و کمال به بچه ها باشه بالاخره یک چیزی رو این وسط از دست میده یا نمیتونه خودش رو مدیریت کنه یا همسرش رو در نهایت از تربیت فرزندانش هم غافل میشه یک زن باید خیلی قوی باشه امیدوارم باشه
  • بانو IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    11 33
    خدا به عمرو زنگیشون برکت بیشتر بده. تمام این نظرات منفی به خاطر نگاه های مادی به انسان ودنیاست. این افراد نگاه معنوی وفطری رو در خودشون کشتن. خالق، نیاز مخلوق رو خوب میدونه وخدایی که در این سن بلوغ ونیاز رو میزاره حتما میدونسته که تواناییش هم هست وراه برآوردن نیاز هم به بهترین راه گذاشته وگرنه احساس نیاز رو در این سن نمیگذاشت. ایشون تونستن با تربیت صحیح ونگاه عمیق معنوی به این درجه برسند، شما که این کار رو بد میدونی وسنت به40_30 و.. رسیده وکاملا نگاه مادی داری به چه درجه ای رسیدی؟
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    35 9
    چطور زنی که هر دوسال یه بچه زاییده و در این مدت یا باردار بوده و یا در زایمان با یکی دو تا بچه کوچک تونسته درس بخونه اصلا کی سر کلاس میرفته؟ مگه میشه همزمان در حال زایمان بود و هم در کلاس درس و یا در حال امتحان دادن؟!!!
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    11 33
    اعتماد و ایمان به خدا در زندگی ها کمرنگ شده اگر واقعا به خدا اعتماد کنی خدا تمام موانع سر راهت رو بر می داره. مگه بچه های قدیم که امکانات نداشتند .بد بزرگ شدند .یادمون رفته همون بچه های بی امکانات قدیم جبهه ها رو پر کردند و از خاک و ناموس کشور دفاع کردند . من یتوکل علی الله فدک حسبه
  • مرضیه IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    17 28
    عالی عالی بهت افتخار میکنم فاطمه خانم مرحبا انشاءالله بچه ها ی بعدی لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم
  • لیلا IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    13 73
    جالبه اگر همین کاررو یه هنرپیشه هالیوودی انجام میداد تحسین هم میشد حالا که ازطرف یک خانم محجبه است توهین میکنید....خدارحمت کنه رومینا رو ....کسی نگفت چرا چند وقت با مردلات دوبرابر سنت ازخونه زد بیرون ؟ اونجا کودک همسری نبود وکسی کوچکترین حقی به پدری که ابرویش رفته بود نداد....اینجا پدراستاددانشگاهش رو شماتت میکنید؟
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      6 1
      ابدا و اصلا. شما کدوم طرفی ؟ هالیود؟
  • یک خانم فرهنگی IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    6 51
    سلام خانم فاطمه شریف زاده عزیز......... احسن به پشتکار شما و غیرت همسر شما........ امیدوارم زیر سایه آقا امام زمان عج الله همه با هم موفق و سربلند و عاقبت بخیر شوید...‌‌.. . لطفاً کنار حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیه برای همه دختران و پسران در آستانه ازدواج ویژه دعا کنید... از طرف من بوسه بر پیشانی ۴ فرزند نازنین بزنید..... خدانگهدار ...التماس دعا
  • مهدی رستمی IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    31 11
    أخه قیافه ش هم به بچه ها نمیخوره. بهش میخوره ۳۰ ساله باشه. در ضمن! اول: اقتصاد دوم: اشتغال را رفع مشکل کنید تا جوانان امثال من بصورت خودکار به امر ازدواج روی بیاورند
  • زهرا IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    37 9
    😒 هنر کرده
  • مریم جلالی IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    58 6
    حال که چی بااین مثالهامیخواهیدترویج ازدواج برای جوانهابدهیدمگه میشخ برای همه یک نسخه پیچید بااطمینان میگم اینهاهیچ دغدغه مال نداشتن واحتمالاخانم بلوغ زودرس داشته که حاًضربه اردواج شده وخیال خانواده اس هم راحت شده والاقیافه نزاروافسرده خانم نشان خوبی نمبده فقط ازدواج کرده وچهاربچه اورده حالاکجاروگرفته این ازدواجها وسرکوب کودکی بعدهادرسنین چهل به بالاخودش رونشان میده وروح وروان این خانم اونموقع دیدن داره
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    10 28
    آفرین به این همت زندگی ساده وبی الایش میتونه تمام سختی‌ها را آسان کنه وتوجه به انسانهای بی ارزه ای که توانایی گذران معیشت شان را ندارند وفقط حرف مفت می‌زنند اهمیت ندهید مطمئن هستم که فرزندان شما باسادگی وقناعت بزرگمیشن ازافتخارات شما وایران خواهند شد وهر شخص بی ارزشی می‌خواهد این کاری را که خدا به آن سفارش کرده رو بی ارزش کنه موفق باشید شما وتمام زوجهای جوان که به خداوند بزرگ توکل کردند
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    33 5
    استثا همیشه وجود داره ،نمیشه یک کار غلط که با تحقیق ودانش روز اثبات شده به جامعه تسری داد.ایشان به هیچ عنوان الگو نیستند و فقط یک استثنا هستند
  • ناشناس IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    10 10
    من نظرم اینه که اگه هر مردی کار خوب داشته باشه تا رفاه خانمش بچه هاش را جور کنه چرا را که سخت باشه در ضمن مایه همسایه ای داریم سه تا دختر داره. در دختر اول هیچی. نداشتن ولی بعد اومدن ختر سوم همه چی دارن روزی رسان خداست انسان باید حرکت کنه تا خدا برکت برسونه حالا من یه بچه دارم شوهرم هم بیکاره برای من سخته وخودم هم دارم از غصه غم می میرم زندگی برای کسی که کار خوب داره وتوکل بر خدا می کنه سخت نیست این خانم هم با کار کردن همسرش موفقه نه مثل من تنها یه فرزند دارم دادم به هوا رفته
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 16
    خدا‌یا‌به‌کجا‌میرویم‌ما....خدا‌کنه‌همه‌ی‌جوانای‌کم‌سن‌وسال‌ازدواج‌میکنن‌خوشبخت‌بشن.
  • سارا IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    36 4
    تبلیغ کودک همسری😐
  • ۷۷ IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    17 7
    ۳،۴تافرزند داشتن لازمه هم برای پدر ومادر وهم خواهر وبرادر،وازدواج بستگی به شعور،بلوغ روانی وجسمی اون طرف هم داره،ولی بالای ۱۸ سال باشه بهتره ،توجنوب اکثرا زندگی رو آسون میگیرن وتا۳۰ سالگی اکثراشون متاهل هستند.یاحق
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    6 16
    ارزوم اینکه بچه دار بشم شوهرم نمی ذاره😢
  • ناصر IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    45 5
    خدا وکیلی انگار رفته کره مریخ یا دانشمند هوافضاست.زاییدن که هنر نیست مادر منم 9 تا بچه زاییده دمار از روزگارش درومد تا ما بزرگ شدیم .همیشه میگفت کاشکی بچه کمتر میاوردم حداقل یه ذره کمتر غم و غصه آیندشون میخوردم.
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    10 18
    من ۱۷ سالگی هزدواج کردم و راضی هستم. زود ازدواج کردن دلیل بدبخت شدن نیست. همونطور که دیر ازدواج کردن دلیل خوشبخت شدن نیست.
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    16 6
    ازش میپرسیدین مادرشوهر نداره پسرشو پرکنه بندازه جونش یا پدرشوهر نداشته هرچی دربیارن بگیره ازشون نزاره خودشونو بکشن بالا روزی ۱۰۰ بار بگه غلط کردم ازدواج کردم
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    31 5
    زاییدن شرط نیست چطوری زندگی کردن شرطه
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    29 5
    همه چی رم خدا جور کرده اصلا که سیاست بازی توش نبوده اون قبولی دانشگاه اون خونه اون ماشین رو از تبلیغ فرزند آوری داری
  • هانا IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    33 4
    من تو این سن چه از نظر شرعی وجه عرفی کاملا مخالفم و تاثیراتشو کم کم در سنین بالاتر نشان خواهد داد
  • الهه US ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    15 17
    چه باحال! خوب اگه آدم ها درست و مثبت باشن چه اشکالی داره اینها از روی اجبار و بیچارگی نبوده که ازدواج کردن .انتخاب کردن از دواج کنن با فکر بزرگترهای خودشون سن ازدواج یه قانون کلی نداره فرد به فرد متفاوته
  • دکتر IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    41 10
    خوب طبیعی هست که در فرهنگ ایرانی و اسلامی زن به محض اینکه به سن بلوغ رسید ازدواج کند. اما امروزه رابطه یک زن و مرد به بچه داری و خانه داری خلاصه نمیشه بلکه فراتر از یک رابطه معمولی هست این بچه های کوچک نیاز به مادری آگاه برای تربیت دارند که خود اصول فرزند پروری را بداند نه اینکه تازه دانشگاه برود و درس بخواند بهتر این هست قبل از ازدواج زن و مرد درس خود را تمام کرده باشند و بعد وارد رابطه شوند از طرفی یک زن ۱۳ ساله بجز غذا درست کردن چه تصوری از رابطه عاطفی با مرد دارد پدری که سالها درس خوانده و دکتری حقوق دارد هنوز شناختی از واقعیت های زندگی ندارد بهتر است ازدواج را بر پایه علم روز قرار دهید .
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    12 2
    از خود گذشته
  • بنده خدا IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    5 29
    اولا اونایی که از عکسهای ایشون شکسته شدن را می‌فهمن،سخت در اشتباهن،یه وقت آدم تو یه عکس اصلا خودش نیست،به بعضی عکسها نگاه کنید مخصوصا سلفی مادر با بچه ها ،سنشون از ۲۰ هم کمتر می زنه،خودشون خواستن،به زور که ازدواج نکردن،اونایی که گفتن پدرش حمایت کرده،فاطمه خانم گفتن تو دو اتاق بودن همون سال اول هم اومدن قم با حقوق طلبگی و بعد کار شوهرشون خونه خریدن،برا من هم سواله که نوجوانی و جوانی خودشون چی شد؟اما خواهشاً دخالت تو زندگی مردم نکنید،نمی خواهید ازدواج کنید یا نمی خواهید بچه بیارید،یا فقط یکی برای خودتون می خواهید اما برا بچه خواهر برادر نمی خواید ،همه حساب کتاب زندگیتون دست خودتونه و خدای بالای سرتون را نمی بینید حداقل به دیگران احترام بذارید،ایشون خدا را شکر از زندگیشان راضی هستن،ماییم که همه چی را ریختیم پای یه بچه ی لوس و درست تربیتش نکردیم،خدا را شکر بچه ها هم شاد و سالم هستند
  • جعفر IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    8 16
    به خدا اعتماد کنید ولی به این دنیا نمیشه اعتماد کرد
  • کوثر IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    9 18
    احسنت به پشتکار شما برای تحصیل و بچه داری و خانه داری و شوهر داری امیدوارم همینطور که به خداوند متعال توکل کردین خداوند هم تا کنون که هوای شما رو داشتن تا اخر عمرتان داشته باشن وبه آرزوهای قشنگتون برسید کنار خانواده تان موفق و پیروز و خوشبخت باشید
  • ج IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    19 6
    الان فعل تو دوران خوشی هستید
  • بابک IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    18 6
    آخه مردم الان لنگه خرج و مخارج خودشون هستند با این سیل ویرانگر گرانی و تورم و البته بیکاری مردم بچه رو میخوان چیکار که با این گرانی و تورم و درآمد کم هم خودشان را بدبخت کنند و هم اون بچه بیچاره رو که بیارند واسه چی ؟؟ پدر و مادری که پول ندارند امکانات درست واسه بچه تامین کنند پس بچه رو میخوان چیکار الان شصت سال پیش نیست که با لباسهای مشترک و وصله دار بچه بزرگ کرد هرکی با این اوضاع بچه دار میشه خودش و بچه رو بدبخت و بیچاره میکنه
  • بنده IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    7 10
    خدا تن سلامت ب تو و سلامتی ب بچه هات بده خانم گل
  • امین IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    27 8
    باهمین فرمان پیش بره سی سالگی ١۵تابچه داره حداقل به خودت رحم کن بالاخره این جسم انسان هم نیازبه استراحت وتجدیدقواداره سالی یک بچه چه خبره؟
  • ناشناس IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    53 7
    من با یکی از این قشرها که زود ازدواج کردن برخورد داشتم و گفت از جوانی دچار پوکی استخوان و غیره شدیم. اون خانوم هم از سن کم ازدواج کرده ولی خونه و ماشین نداشتن. قطع به یقین پشتوانه و ساپورت مالی خانواده دختر ۱۳ ساله نقش داشته.در ضمن اگر ازدواج در سن ۱۳ سالگی درست میبود، چرا وقتی در این سن باید از دادگاه نامه بگیریم برای عقد.سن زود برای ازدواج دختران ۱۷ یا ۱۸ سالگی میباشد و درستش سن ۲۵ به بالا میباشد ک دختر به بلوغ فکری هم رسیده باشد نه فقط بلوغ جنسی.حالا این دختر استثنای ک در سم کم به بلوغ جنسی و فکری. همه دخترانی ک در سن کم ازدواج کردند، پویند ای کاش در این سن ازدواج نمی‌کردیم. از لحاظ پزشکی هم ازدواج زود دختران باعث ایجاد بیماری‌های زنانه در خانوم ها می‌شود
    • حرف حق IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      3 21
      تو سن سیزده سال به بالا نیاز به هیچ نامه ای از دادگاه نداده پروفسور یکم سطح سوادت رو ببر بالا
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    11 4
    من که ۳۷سالمه هنوز موردی پیدا نکردم خیلی هم گشتم
    • نازگل IR ۰۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      3 10
      فکر کنم سطح سواد شما پایینه یا ک اصلا از دنیای اطرافت خبر نداری . پسر دایی من تازه با دختری همسن این خانم عقد کرده و دختره با پدرش نامه رفتن از دادگاه اوردن .
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    21 7
    فراموش نکنید اینکه شوهرشون طلبه هست اینقدر شاخ و برگ دادن به موضوع، وگرنه زوجین اینچنینی کم نداریم .... انشاالله که انسان تحویل جامعه بدن ....
  • امیر علی IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    27 6
    بچه داری خوبه ولی به وقتش امیدوارم اینطور نشه ولی ایشون به سی نرسیده دچار مشکلات جسمی و پوکی استخوان و کم خونی خواهد شد
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    9 26
    البته که هرکسی نمیتونه مثل این خانم باشه آفرین به اراده و تواناییش ی بچه را ی ساعت نزد ی دختر 28/30ساله میزاری کلافه میشه پس این خانم توانایی و مهارتشو داره و حتی میتونه بهتر از اینم باشه و الان که دانشگاه قبول شده منتظر آوازه این خانم در سالهای بعد باشین . دختری که در سن 18یا20سالگی کاری بلد نباشه مطمئنا در چهل سالگیم همونه پس خرده گرفتن به این خانم نشونه ضعف و کج اندیشی خود فرده
  • علی میر IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    15 13
    جای تاسفه .این مادر محترمه که تونسته در شرایط سخت زندگیش چهار فرزند رو بدنیا بیاره و پرورش بده جای تقدیر داره ولی ازدواج برای دختر بچه ای که 13سال داره منطقی نیست.این کاملا اشتباه است.بدون اینکه این دختر بتونه بچگی بکنه وبه درجه پختگی برسه.یادمون نره تو همین مملکت چندین سال پیش شعار فرزند کمتر زندگی بهتر سر می‌دادند.
  • مریم IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    40 8
    سلام، خدمت همه عرض کنم مدارس شبانه روزی برای خانم های متاهل و افراد بازمانده از تحصيل هست چون خواهرم دبیر اونجاست. ضمن این که کسی که متاهل شد از لحاظ اخلاقی درست نیست حالا همه که دوست پسر ندارن که ایشون میگه و اینکه خیلیا هستن که خودشون باعث تحریک دخترها میشه و ذهنشون در گیر میشه
  • مریم IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    14 5
    ولی بهش نمیخوره ۲۱ سالش باشه
  • گلی IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    24 6
    انسان برای تکامل ازدواج میکنه و برای بقا، فرزندی هم میاره. وقتی ازدواج برای تکامله،،، ینی در ادامه عشق و زیبایی زندگی ازدواج سر میگیره و شادی و روح و روان تکمیل میشه. بعد این دختر 10 یا 13 ساله چه میفهمه از این حس‌های زیبا. اون سن برای بازی و آموزشه نه ازدواج
  • زهرا IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    8 22
    افرین بلطف حق انشالله که خوشبخت وعاقبت بخیر بشی همین که یه مادر خوب برای بچه هات ویه زن موفق ومححجب هستی یه دنیا میارزه چون به گفته خودت توکل به خدا کردی اونایی هم که تو۴۰ سالکی تنها موندن واز ازدواج میترسن یه کم از قر وفرو وازادیهای بی معنیشون کم کنن تا یه زندگی خوبی با هدفی بسازن اون خانمی هم دخترشو به پسر رییس جمهور نمیده یکاری کن دخترت درست زندگی کردنو یاد بگیره
  • ااف IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    17 6
    خواهش میکنم اینقدر تبلیغات یکطرفه نکنید،ازدواج زود با دیر،فرزند اوری زیاد یاکم ، بسته به شرایط هرکس فرق میکنه. نمیشه قطعی گفت بچه زیاد خوبه یا تک فرزند. یک نفر توان روحی و جسمی یک بچه داره،یک نفر توان ۵ بچه!! خداروشکر همه عقل دارند و وضعیت خودشون رو میسنجند
  • ف GB ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    7 13
    یاد بگیریم وقتی کسی حسش با زندگی کردن خودش خوبه اینقدر قضاوتش نکنیم عزیزم خوشبالت ک چهار بچه داری ، هر لحظه کنار اون بچه ها کلی ارزش داره من مخالف تا این حد زود ازدواج کردن دخترها هستم ولی وقتی خودش خواسته و الان هم راضی هست لطفاً ما براشون نسخه نپیچیم
  • mary IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    29 6
    چرا میخواین رسم غلط کودک همسری رو رواج بدین
  • Kk IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    24 5
    به کجا چنین شتابان
  • هولو IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    15 6
    زمانی که مادر و پدر مشغول درس بودند ، کی از فرزندان مراقبت‌ میکرد و غذا می پخت ؟؟؟؟؟
  • حسن IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    8 13
    توکل بر خدا و نماز اول وقت هر انسانی را به اوج میرساند
  • نرگس IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    10 29
    ماشاءالله به شما امیدوارم دختران جامعه از شما الگو بگیرند
    • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      24 2
      تو زن نیستی مرد هستی قطعا شک ندارم.
  • نایین IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    18 11
    وای بر شما که کودک همسری رو تبلیغ میکنید
  • آیلین IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    27 4
    زندگی فقط بچه آوردن ازدواج نیست باید زندگی کنی بچه بزرگ کردن سختع مسولیت داره اون هم تو سن کم من واقعا کم آوردم دوتا بچه دارم ۵سال و۶سال این خانم الان هم بچه ست نمیدونه چی‌ به سرش اومده انشاله موفق بشه
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    11 35
    آفرین به شماخانم عزیز.خیلیها درحالی به این خانم بعنوان کودک همسری میتازن درحالیکه رابطه حرام دختروپسرهابراشون مهم نیست.ازدواج سنت پیامبرماست وحضرت زهراالگوی مازنان شیعه در۹سالگی ازدواج کرد.وگرماشیعه واقعی هستیم بایدپیرواونهاباشیم نه پیروفرهنگ منحط غرب
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 11
    در این استان کلا این رسم رواج داره
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    23 10
    دقت کنید از ظاهرش معلومه که تو اون هفت سال چه سختیهایی تحمل کرده و بخاطر اینکه پدر ومادرش و خودش پیش فامیل کم نیارن چه سختیهایی رو تحمل کرده و برای خودش زندگی نکرده
  • سارا IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    29 5
    الان دارید تبلیغ میکنید ؟!واقعا چه هدفی دارید ؟اون دوره قدیم بود که دختر و تو این سن شوهر میدادن الان دختر تو این سن فکر درس و مشقشه، پی شادی های دوره نوجوانیش ،این خانم چه بهره ای از دوران نوجوانی برده ؟!!تا اومده از دنیای کودکیش فاصله بگیرد ازدواج کرده و چشم رو هم گذاشته یک بچه اومده تو بغلش،واقعا هرچیزی ارزش تبلیغ نداره
  • ایرانی IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    15 5
    شرایط رو فراهم کنند خوب بقیه مردم هم بچه دار می شوند در این وضعیت بد اقتصادی و بیکاری مردم حتی به فکر ازدواج نیستند چه برسه به بچه تازه طلبگی حقوق خوبی داره
  • مهناز IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 10
    برای زندگی باید جنگید آفرین عزیزم فرزند بهترین وشیرین ترین نعمت خداست
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    26 7
    سلام ترویج کودک همسری، واقعا داریم پیش رفت میکنیم، هر کس تایید میکنه، بسم الله، اگر دختر داره 13سالگی شوهرش بده، زن بیچاره بیست ساله انگار 40سالشه
  • دخترک پرتقال فروش IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 32
    این خیلی بده که بعضی از ما صفر و صدی قضاوت می کنیم . مثلا بعضیها میگن ازدواج تو سن پایین خیلی بده و بعضیها معتقدن ازدواج تو سن پایین خوبه . نمیشه چیزی رو صد در صد درست یا غلط دونست اما به عنوان یه نوجوان که در آستانه ی جوانی هستم میگم که تقریبا هیچ دختر یا پسر جوانی از اینکه تشکیل خانواده بده و مستقل بشه ناراحت نمیشه . فکر نکنم دختری باشه که دلش نخواد لذت مادر شدن رو بچشه . پدر مادرای ما فکر می کنن ما دست و پا چلفتی هستم و عرضه ی نگه داری از خودمون رو هم نداریم در حالی که اینطور نیست فقط باید یه نفر تو شرایط سخت قرار بگیره تا نشون بده که چقدر توانایی و قدرت داره. ازدواج تو سنین بالا باعث میشه که خطر بارداری برای خانوم ها بالا بره و حتی بچه دچار مشکلات ژنتیکی بشه . ضمن اینکه اختلاف سنی زیاد مادر با بچه ها واقعا روی تربیت اونا تاثیر منفی میذاره و این رو به عنوان کسی که تجربه داره میگم. ازدواج تو سن خیلی کم احتمالا خوب نیست اما اصلا و ابدا نباید سن ازدواج بالا باشه .
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    14 3
    حقیقت را نگفتن با دروغ گفتن فرقی ندارد، پدر مادر تحصیل کرده اش فرصت نداشتند یادش بدهند. در مورد متاهل بودن باید حقیقت را به مدرسه می گفت نه اینکه بعد با آشنا و پارتی بتواند مدسه برود. مگر مدرسه شبانه دیگر وجود ندارد یادمه زمانیکه ما بچه بودیم بود
  • ناسازگار IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    25 3
    اقا بس کنید این نوع تشویق ها رو. نه ایران و نه هیچ کشوری احتیاج به جمعیت اضافی نداره. ظرفیت های بهداشتی و اقتصادی و فرهنگی کشور رو بسنجید. همین طوری بودجه شیفت عصر نظافت شهری رو قطع کردید. شهرها پر از زباله و کثافته ! فرهنگ رو ول کردید . یکبار نیامیدید به این ملت یاد بدید شهرها رو مثل هند و بوتسوانا پر از زباله نکنید. ملت های دنیا قطعا پیر میشن اما این افت و خیزها همیشه بوده. ما در بدترین بحران منابعیم و کشور رو به تزلزل نکشید. همه مادر خوبی نیستند. همه پدر خوبی نیستند. فکر نکنید جمعیت بیشتر یعنی ایران بهتر.
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 23
    نشانه آگاهی و فرهنگ صحیح و تربیت و پرورش درست و نیکو است. احسنت به چنین پدر و مادر آگاه و با فرهنگ که چنین فرزندی تربیت کرده اند و هر چیزی سر جای خودش است.
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 14
    مرحبا ب این همه شجاعت و مدیریت رحمت بر اون شیر پاک و لقمه ی حلالی ک خوردین خانم
  • مهسا IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    5 19
    آفرین بر شما بانوی گرامی ... زود ازدواج کردن باعث تکامل و پیشرفت رو به جلو میشه اما وقتی دیر ازدواج کنی تا بیای زندگی رو جمع و جور کنی سن و سالت بالا رفته و بدنت توانایی نداره.. با بچه هات اختلاف سنی پیدا میکنی و نمیتونی درکش کنی و نیازهاش رو برآورده کنی
  • هستی IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    12 3
    من بمیرمم ازدواج نمیکنم مگه دیوانم توی سن کم ازدواج کنم
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 15
    انشا الله تو زندگی موفق باشین منم ۱۵ سالگی ازدواج کردم صاحب ۳ تا فرزندم ما هم به خدا توکل کردیم الان هم صاحب خونه بزرگ ماشین زمین همه چی هستیم خدا قوت
  • بانو IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    6 17
    سلام لذت بردم ازخواندن چنین زندگی نامه ای. یاد بگیرن زنهایی که دست از مسیولیتشون شستن. قطعا شما موفق خواهید شد چون نان شرافت و عفت را میخورید. من 32سال دارم و مادر دو فرزند هستم امابوسه بر دستان شما میزنم بانوی عزیز که با اینهمه اقتدار به جامع زنان آبرو میبخشید.
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    9 4
    متاسفم
  • فرزاد IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    27 5
    با احترام به این خانم محترم ولی چیزی که منطقی و مهمه اینه که سیزده سال بهیچوجه مناسب ازدواج نیست. آخه عزیزان مگه کسی که تواین سن ازدواج میکنه میخواد بره خاله بازی کنه اونهم با یک مردی که هفت هشت سال از خودش بزرگتره ضمناً زمان قبل. دوران خودشو می‌طلبید هرچیز بوقتش خوبه
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    17 3
    مهم زاییدن نیست . مهم پرورش صحیح هست . به ظاهر ادمها هم نیست باید تربیت رو امری چندین ساله فرض کردن.
  • hema IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    21 1
    همه مثل هم نیستن همه زندگی ها مثل هم نیست همه خوش بخت نمی شن که 😥😖همه که پدرشون استاد دانشگاه نیست هوا شو داشته یا حتی خواستگار خوب 💔
  • EMAS IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    5 3
    سلام الان این یک خانواده محترم و با شخصیتی هست که من فقط براشون آرزوی موفقیت و سلامتی میکنم ولی در مورد زمان ازدواج باید بگیم اگر دو نفر خیلی عاشق هم هستن، بزاریم به سن قانونی برسن که هم از نظر فکری به بلوغ کافی رسیده باشن هم این همه حرف و حدیث پیش نیاد. باتشکر
  • ؟؟؟ IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    52 3
    چه ازدواج ساده ای که فقط با فروش طلاهاش و یه وام تونستن خونه دار بشن. چقدر حقوق طلبگی بالاس که تونستن علاوه بر خرج 4 تا بچه ماشین و خونه ی ویلایی بخرن... و ما چقدر قشنگ باور میکنیم!!!
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    8 29
    من خودم خیلی دوست داشتم زود ازدواج کنم مثلا ۱۵ سالگی ولی خانوادم اصلا قبول نکردن کلا عیب بود منم اصلا به رو نیاوردم کلا خواستگارها رو نگذاشتن بیان تا کسی میگفت میگفتن نه..ولی اگر اونموقع ازدواج میکردم انگیزه ام برای بچه داری و همسرداری بیشتر بود و اینکه واقعا اون سن من توقع زیادی از نظر اوضاع مالی از زندگی و همسرم نداشتم نه اینکه متوجه نباشم بلکه زندگی ساده ولی پر از احترام و علاقه برام مهم بود..ولی الان که ۲۶ ساله هستم و ازدواج کردم انتظار و توقع ام از همسرم بیشتره و اینکه مثل اونموقع حال و حوصله بچه ندارم کلا ذوق و شوقم خیلی کمتره..بنظرم اگر کسی از نظر عقلی و فکری آمادگی زندگی با یه نفر دیگه و پذیرفتن مسئولیت زندگی مشترک داره و میتونه هیچ اشکالی نداره زود ازدواج کنه
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    5 9
    سلام درود فاطمه خانم خوشبخت باشی خدارو شکر که در خانواده ای با تحصیلات وفرهیخته وبا دید باز بودید وانتخاب درست بوده .
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 3
    ارزوی موفقیت براتون دارم
  • معصومه US ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    22 4
    از زندگی چی فهمیده کودکی کرده مگر . از دوران نوجوانی استفاده کرده مگر تا دست چپ و راستشو فهمیده رفته خانه شوهر و مسولیت چهار فرزند .
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    12 4
    این خانم یه استثناست شاید بلوغ زود رس داشته یا خانوادش کمک کردن تو سیزده سالگی ازدواج کرده که اونم صحیح نیست .حالا کودک همسر شدن رو بذاریم کنار ،مگه عجله داشته یا پیر و نازا بوده یا کسی مجبورش کرده بود هنوز راهنمایی رو تموم نکرده بچه دار بشه ؟ این همه عجله برای چی ؟اقلا می ذاشت بعد دیپلم هر چی دوست داشت بچه می آورد. این الگو نمی تونه واسه همه درست باشه .اصلا اشتباهه .این خانم خیلی شکسته شده و برای خودش زندگی نمی کنه همش باید برای بچه هاش سرویس بده و هیچ اوقات فراغتی برای خودش نمی مونه .
  • باران IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    6 5
    این خانم با میل خودش ازدواج کرده و حتما احساس کرده که به بلوغ فکری و عاطفی رسیده و این تصمیم رو گرفته. لطفا کسی رو قضاوت نکنید.همه آدما که مثل هم نیستن.من خودم در سن بالای ۳۰ سال ازدواج کردم.و با ازدواج های اجباری مخالفم. اما متاسفانه شاهدید این روزا بچه های کم سن و سال به راحتی با جنس مخالف در ارتباطن.
  • ناشناس IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    5 14
    سلام، ای جانم، ماشاءالله هزار ماشاءالله، بخدا خیلی خوشحال شدم، ان شاءالله خداوند متعال خودت آقات بچه هات حفظتونه کنه،ودر کنار هم سلامت وخوش موفق باشین ان شاءالله ، به کوری چشم حسودان😉
  • سعید IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    24 7
    اینا گریه داره نه تعریف
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    7 12
    احسنت،واقعا لذت بردم ،کسی که به خدا توکل کنه ونا شکری نکنه درست میشه زندگی خودم با دوتا بچه همین طور بود هیچی نداشتیم حالا خدا شکر همه چی عالیه خداوند جواب صبر وبردباری و زود میده ، نه با ازدواج کردن بترسین نه با بچه دار شدن،نمونه بارز خودم ،خدا رو بی نهایت شکر
  • گل مریم IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    5 10
    درپناه خداوند و حضرت زهرا سلام الله الهی موفق باشید
  • م IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 8
    سلام احسنت ماشاالله خوش به سعادت شما ،چقدر خداوند شما رو دوست داشته که نعمت مادرشدن رو تو این سن بهتون داده ای کاش من هم... ۴۸ سالمه ، ۲۲ساله که درآرزوی بچه ام ، مادر نشدم و هرگز نخواهم شد
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    16 3
    سلام معلومه هنوز شرایط اقتصادی ودرک نکرده که تو این سن ۴تا بچه داره انگار داشته خاله بازی میکرده از همین بچه دار شدنش معلومه که هنوز بچس وگرنه بااین روزگار واقعا ریسک است
  • سمیرا IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    7 14
    دوستانی که میگن پس نوجوانی و بچگی خودشون چی! قبلش بگن نوجوان باید چه کاری انجام بده؟ الان که اکثر نوجوان ها و جوان ها کارشون گشت و گذار با دوست پسرهاشونِ، مشکل شما تعهد این خانومه؟!
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    17 5
    ای کاش یک جور دیگه تصمیم می گرفتن رکورد بزنن نه اینجوری .الگوی واقعی برای فرزند آوری جوانهایی هستن که با امکانات کم بعد از بیست سال ازدواج کردن و دو ،سه تا بچه دارن و موفقن نه یک چنین شرایطی که این خانوم داره
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    23 4
    داغون شدی دختر بیست یک سالته قیافت عین خانمای سی پنج چهل سالس..
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    5 7
    اگر اعتمادو توکل به خدا باشد وتربیت درست پدرومادر ازدواج دراین سن بسیارهم پسندیده است. .
  • اکرم IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    23 4
    یعنی فقط میتونم به عنوان یه مادری که دختری ۱۳ ساله داره بگم متاسفم براتون
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    19 4
    بچه بوده دیگه فکر کرده بچه زیاد داشتن هنره بالاش که تو سیزده سالگی دختر شوهر میده دخترم که تو ۲۱سالگی چهارتا بچه میاره طرز فکرشان نوبره
  • فاطمه IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    9 17
    عالی بود واقعا بازم از این مطالب منتشر کنید آدم واقعا حالش خوب میشه خدا حفظشون کنه و ان شاء الله همیشه موفق باشند
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    11 7
    به نظر منم کودک آزاری هست چون این دختر خانم نتونسته بچگی اش را بکند و هنوز چیزی از دوران بچگی نفهمیده افتاده توی زندگی متاهلی
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    12 2
    این‌سن.برای‌ازدواج‌اصلا‌خوب‌نیست
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    13 3
    متاسفم که خیلی افراد نمیگن تولد نوزاد برای مادر زیر هجده سال چه خطرتی برای مادر و نوزاد داره ازدواج خوبه ولی کودک همسری تبلیغ نداره همه چیز افراط و تفریط در جامعه ما بقول علی علیه السلام کل امور اوسطها
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    44 3
    از گزارشگران محترم خواهشی دارم همانطوری که از زندگی دختر ۱۳ ساله کودک همسری که در حال حاضر با داشتن چهار فرزند گزارشی تهیه کرده آید و از زندگی خوب اون دختر ۱۳ساله همسر کودکی گذشته سخن به میان آوردید. خواهشاً . خواهشاً از دیگر زندگی دختران کودک همسری های زیر ۱۴ و ۱۵ دیگر و ناکامی های آنها رو در زندگیشان گزارش فرمایید تا حق مطالب در خصوص این گونه ازدواج های همسر کودکی در سنین کودکی حتی دخترکان زیر ده ساله را که متاسفانه گزارش نمایید . دخترانی که باید دوره کودکی را سپری کنند اجباراً وادار به ازدواج میشوند از طرف والدین خود چه بسا که فقر در خانوادها باس اینگونه ازدواج ها ((کودک همسری )) شده و میشود . بازم خواهشمند از شما گزارشگران محترم برای اثبات حق مطلب گزارشی از ازدواج کودک همسری هایی که منجر به طلاق یا انحرافات آن زندگی کودک همسری شده تهیه فرمایید یک سوال در پایان آیا در قرن بیست و یکم چرا باید دختران (( کودک ها )) به عقد و ازدواج کودک همسری در آیند ؟
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      14 4
      الهی حضرت حق خیر دنیا و اخرت بهت عطا کنه .یه نظر عاقلانه خواندم.
    • علی IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      2 5
      در کجای دنیا کودک و نوجوان یکی شده ؟؟؟ این فقط در ایران هست که کودک و نوجوان را طبق استاندارد های شصت سال پیش هنوز یکی میدونند
  • احمد IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    22 4
    چه مقاله دور و درازی برای تبلیغ کودک همسری به قیافه این زن چهل ساله میخوره تا بیست سال
  • زردکوه بختیاری IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    7 3
    خداکمکت کنه انشاالله آرزوهات خاطره بشن برات
  • ناشناس IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    22 2
    اگر از پسش بر نمیومد چی؟؟؟ خواهشا دیگه کودک همسری رواج ندید، افراد شبیه هم نیستند که برای همه یک نسخه بپیچید. این خانم خواسته و از پسش بر اومده مرحبا به خودش اما دلیل نمیشه کار غلط رو خوب جلوه کنیم هر جور با هر دیدی که بهش نگاه کنیم ازدواج یک دختر ۱۳ساله اشتباه محضهههه
  • زهرا IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    6 18
    من هم در ۱۲سالگی ازدواج کردم در۱۴ سالگی اولین فرزندم به دنیا آمد الان ۴فرزند دارم وخوشبخت هستم
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      23 7
      ما مگه شما رو دیدیدم تا راستی ازمایی کنیم. فایدت برای جامعه چیه؟ چقدر سواد داری؟ چقدر خودت و همسرت در رفع معضلات اجتماعی تلاش کردین؟ بچه هات اشغال تو کوچه و خیابون می ریزن؟ خوشبختی شما خوشبختی همه نیست. یکی با بوی قرمه سبزی روانش شاد میشه یکی پزشک میشه ماما میشه و مهندس!
  • حسام بختیاری IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    8 21
    بهترین عنوان لایق شماست فاطمه خانم. بهترین سن ازدواج قانع کردن"من"وجودی درون هرکس است. انتظار بالاها با سن بالا به هیچ زندگی راحت و ارامشی نمیرسند. ایران باستان هم زنان ایرانی زود شوهر میکردند و فسادی بوجود نمیامد.از زندگی لذت باید برد عمر کوناه ست مال دنیا توی دنیا میماند....
  • انسانم ارزوست IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    17 8
    اره بچه خوبه پدر و مادرهای ماهم شش هفتایی دارن ولی چه فایده هر روز ارزوهامون داریم خاک میکنیم گرونی و بیکاری نابودمون کرد تو هر خونه ای بری دو یا سه تحصیلکرده دهه شصتی بیکار هست والا ما هم دوست داریم زندگی تشکیل بدیم ولی تو نون شبمون موندیم به عده با چه افتخاری میان میگن افرین خدایی یه لحظه فکر کردین این خانم چه دوران شیربنی را از دست داده و هلش دادن وسط دنیای متاهلی
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    11 5
    عزیزم حداقل یه کم به خودت فکر میکردی که توسن ۲۱ساگی عین سی سال به بالاها نشی تویی که باید حرص این بچه هارا بخوری نه شوهرت
  • زهرا IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    11 7
    ازدواج در سن پایین صددرصد اشتباه نمیتونه باشه بعضی به شکست منتهی میشه بعضی به موفقیت همه نوعشو دیدیم هستند کسایی چه تو سن بالا با رفاه کامل ازدواج کردند و دوماه بعد طلاق لطفا کمی واقع بین باشیم دختر من سی سال داره تو رفاه کامل هم هست ازدواج هم نمیکنه البته این زوج لایق تحسین هستن مشخصه که خانم درک بالایی داره
  • م IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 19
    درود بر این خانواده فقط همین یک جمله که فرمودند به خدا اعتماد و اطمینان داشتم برای زندگی ما کافی است فقط خدا را در نظر داشته باشی کافی است .
  • ناشناس IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 7
    به نظرم اگه منطقی نگاه کنيم واقعا 13 سالگی کوچک هست زیر 15 سال حداقل درست نیست یه کم چشمامون باز کنیم
  • راشین IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    24 5
    سیزده ساله شوهر کردن یک ضدارزش است. لطفا تبلیغ بیجا نکنید همه چیز باید جای خودش باشد ازدواج بموقع بچه دار شدن به موقع. از همه بدتر اینه که میگه چرا من را از مدرسه اخراج کردن! یک دانش آموز متاهل نباید بشینه کنار یک دانش اموز دختر. از قدیمش هم همی بوده. کلا گزارش خوبی نبود.‌در ضمن از اینده این خانواده کسی خبر ندارد.
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      19 3
      درسته . من بارها شاهد بودم که حتی تو خوابگاه متاهل ها بدترین و زشت ترین حرفهای خاص مربوط به ...رد و بدل میکردن. همه تربیت درست و دهان فهمیده ندارن. برگشتیم به عصر حجر و خاله زنک بازی.
  • ن فراهانی IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    6 15
    منم در سن ۱۵ازدواج کردم دخترم ۱۷سالگی ازدواج کرد ۳۱سالم بود دخترم ازدواج کرد الان ۵۰سالمه نوه ۱۸سالع دارم
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    12 2
    خخخخ اون آورده یه عده دیگه اینجا دارن به هم فحش میدن. خدا قوت پهلوان. بالاخره اینام یارانه دارن. همینطور طوفانی ادامه بدی اسمت رفته تو گینس
  • زهرا IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    5 13
    ازدواج سن خاص نداره یکی تو ۱۳ سالگی میرسه یکی تو ۴۰ کاش ملت بفهمن
  • محمدرضا CA ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 13
    دوستان عزیز به عقاید و افکار همدیگه احترام بگذاریم چیکار داربم این ابجیمون چنتا بچه داره چیکار می‌کنه بجای اینکه بگیم خداحافظت کنه خدا از هر بلایی که هست دورت کنه چسپیدیم به اینکه چرا این همه بچه بدنیا آورده داداش من خواهر من با تصمیم هم بچه دار شدن نه من نه شما خرجشو میدیم
  • حسین IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    7 5
    کاری به بقیه ندارم ولی به نظر من ازدواج تو این سن اشتباهه چون هنوز سردی و گرمی روزگار رو نچشیده از سختی های زندگی خبر نداره. که عشق آسان نمود اول..
  • پروانه JP ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    18 2
    فکر نکنم هنر کرده باشه بچه اوردن هنر نیست تربیت هنر است در ضمن با این مخارج بالا چکار میخواد بکنه ... خدا اخر و عاقبت بخیرشون کنه زیر سایه پدر و مادرشون بزرگ بشند
  • سید عباس IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 12
    سلام .. ان شاالله در پناه خداوند خواهرگلم خودتون وفرزندانتون و همسر گرامی همگی سلامت باشید.خداوند بچه هاتون رو سلامت بداره.. الهی آمین
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 1
    سلام من ۱۱ سالو نیم داشتم پدرم مرابازوبا مردی متولد ۳۳داداو۵فرزندازهمسرقبلی خود داشت . من تا سن ۲۰ سالی صاحب ۳فرزندشدیم درواقع مادر۳ فرزندخودم و۵فرزندشوهرم ودرسن ۲۱ یک سالگی ازهم جداشدیم اون به رحمت خدا رفت من با ۸بچه دراین سن کم بی سرپرست شدیم وتا الان من خودم سرپرست خودوفرزندانم هستم خیلی سخت بودودردناک ولی گذشت وکسی احوالی ازحال وروزه من نپرسید نگرفت
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    6 6
    آن شالله موفق و شاد باشه . این دختر تو سن بلوغ ازدواج کرده و از نظر خانواده و خودش مورد بدی نبوده .ولی من این رو هنر نمی دونم و همچین آدمهایی الگو نیستن نه برای من نه برای خیلی‌ها
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 8
    چه زنگی خوبی کنار هم دارن احسنت به دختری که باسن کم این زندگی واداره کرده موفق وخوشبخت باشید همیشه
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    14 5
    من سن پایین ازدواج کردم 15 سالگی فرزند اول رو اوردم و فرزند دوم رو ولی 26 سالگی زندگی ارومی داشتم و همسری خوب ولی اصلا از ازدواجم در سن پایین راضی نیستم خیلی اذیت شدم مسولیت زندگی و شوهر داری و خانواده همسر و فرزندان سخت تر از اون هست که بتوان در سن پایین تحمل کرد لطفا تبلیغ ازدواج در سن پایین و فرزنداوری نکنید در این شرایط روزگار
  • بتول IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    5 19
    آفرین به این زوج جوان منم موافقم بازودازدواج وفرزندزیاد آوردن وهمینطور طبق دستور اسلام بچه ها تربیت کردن
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      20 3
      اصلا یه ایه بیار که گفته فرزند زیاد بیار من بهت دویست میلیون میدم. ...
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    7 4
    اینکه ایشون تو این سن ازدواج کردن،،به خودشون ربط داره،،ولی اینکه موقع ازدواج همه چیز داشتن،لباسشپیی جاروبرقی وغیره،،کمی جای سوال داره،،،ما ده سال بعد از ازدواج تونستیم لباسشویی و جارو برقی و تلویزیون بخریم،،حتی موقع ازدواج دوتا قالی ۶متری ازخونه پدرم آوردیم تو اتاق پهن کردیم،،که بعد تونستیم قالی بخزیم،،،چندسال هم با خونواده شوهرم زندگی کردم،، ایشون ازهمون اول خونه دارشدن،،زندگی بعداز ازدواج با دست خالی خیلی سخته،،وقتی هم که همه چیز میخری بعداز چندسال،،چون جوانیت ازبین رفته ،،زیاد لذت از زندگی کردن نمیبری
  • جعفر IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    6 9
    با خدا باش پادشاهی کن زیباترین ارامش با خدا بودن هست. خدا همیشه همراتان
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 20
    حال کردم تو این روزگار که مسائل جوانها و ازدواج اینقدر سخته خدا حافظشون باشه
  • محمد IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    18 4
    این بیان درست نیس طرف حوزوی هستش و از مزایای بچه دار شدن برخورداره و تونسته خونه و ماشین اینطوری بگیره و بقیه مردم عادی از پس هزینه بچه به زور بر میان و اینطوریا نیس که گل و بلبل نشون بدین مردم عقل و شعور دارن
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    14 2
    مردی هم که ۴ تا زن داشت برای سیستان و بلوچستان بود این که می گه پدرش دکتری حقوق داره درواقع پدرش معمم هست. اینکه دخترش در سن پایین ازدواج کنه عادی هست و از طرفی توی بعضی استان هو از جمله سیستان و بلوچستان و استان هرمزگان ازدواج دخترها تو ی سن‌پایین‌هست و این نه تنها خوب نیست و بدتر از اون توی یک رسانه تبلیغش هم کنند واقعا نارحت کننده هست آخه ازدیاد جمعیت به چه قیمتی به قیمت نابود شدن رویا های یک دختر بچه و نسل های بی فایده و مشکل دار .
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    16 2
    من تجربه کردم و می دونم این مادر چند سال اینده با اینکه سنی ازشون نگذشته دچار مشکلات جسمی و روحی خواهند شد مشکلات زندگی و بچه هادر سن پایین خیلی بیشتر از زمانی که سن مادر بالاتر رفته بهش فشار میاره و تاثیر بد داره
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    11 2
    چه فایده از دوران نوجوانی انداختنش زیر بار مسئولیت خانواده این که خودش هنوز نیاز به مراقبت داشت بایدمراقبت و نگهداری چنتا بچه رو هم به عهده بگیره بنده خدا نه از نوجوانیش چیزی فهمید نه از جوانیش تمام تفریحات ازش گرفتن حتی استراحت درستی هم نداره تو این سن کم
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    6 2
    یک نسخه را برای همه نپیچید. هنوز در برخی نقاط ایران فقر و بیسوادی زنان و کودک همسری غوغا می کند.
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    29 2
    ازدواج در۱۳سالگی ظلم است به دختران والامن ی دختردارم اصلافکرازدواجش تواین سن دیونم میکنه چه پدرمادرهایی پیدامیشن که توسن کم بچه رومیندازن تومشکلات زندگی که خودشون هم نمیتونن حلش کنن
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      12 2
      برای من یک سوال پیش آمد توی شهر ی دور از خانواده چطور هم مدرسه میرفت هم بچه اش نگه می‌داشت، من هم توی یک شهر دیگه دور از خانواده زندگی می‌کرد م میخواستم برم سرکار تمام راها برای من بسته شد
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    16 3
    آخی چه چهره غمگینی ، زندگی سراسر وقف بقیه نگاهش به دیوار حسرت تنهایی افسردگی ولی مجبوره جلوی دوربین بگه همه چی عالی
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    9 2
    درود، مدرک دلیل بر درک داشتن نیست.
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    6 0
    من ۲تا دختر و۲پسر دارم از۲تا نوهامم دارم بادست خالی نگهداری میکنم صبح شب یه قران یه تسبح دست گرفتم ازخدا فران تقاظای کمک مالی دارم پدر دراومده مثل یع شکارتو چنگال شیر گرفتارشدم خدابه تمام پدرومادرها قوت مالی بده اگه من شوهرداشتم شاید۴فرزنده دیگه ام به فرزندانم اضافه میشد چون خیلی بچه دوست هستم ولی ای کلش دردنیای ما ودرکشورما همه وسیله ها ارزون بود تا همه بتوانن فرزندانی سالم به دنیابیاورن وفرزندانی خوب ومفیدتحول جامعه بدن الان برای دانشگاه دخترم پول نداشتم ثبت نام بکنم ودخترم قربانی گرانی وسرنوشت بدمنه مادرشد خدابه همه مادران خوب سلامتی بده امین یارب العالمین
  • بی نشان IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    20 3
    مگه کودک آزاری شاخ ودم داره... چرا این چیزهارو انتشار میدید میخواین تبلیغ فرزند آوری کنید چرا ازبچه 13ساله مایه میگذارید بچه باید بچگیشو بکنه... مگه تواین اوضاع آدم عاقل ازدواج میکنه چه برسه به بچه... توی دوره ایی که پدر شرمنده زن وبچه هاشه،یه دختر خونه پدر زجر نداری وبی پولی رومیکشه چرا هی میگین ازدواج وبچه..این خانم ک مبلغ شده نفسش ازجای گرم میاد بقول خودش پدر پولدار داره...شوهر طلبه ...طبیعتا نباید مشکلی داشته باشه اما ما ک پشت پرده زندگیشونو نمیدونیم ...شنیدن کی بود مانند دیدن
  • FR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    8 2
    تو این گرونی خودشو گرفتار کرده تابلو این مدت خوب زندگی نکرده اصلا فهمید جونی چیه چشم باز کرده این همه بچه یکم رعایت کنید مدارس دانشگاه شلوغه کشور ما ظرفیت رسیدگی نداره به این همه فررند گناه دارن
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 10
    سلام بسیارعالی ممنون اززحمات این زوج جوان ایرانی آفرین وهزار آفرین بله جای افتخار است که با این زحمت ومشقت راضی هستید خوشحال شدم وامید وارم بزندگی شلوغی درمنزل خدا قوت ونان شوهر وشیر خودت برفرزندانت حلال دل آور سیستانی
  • شهلا IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    18 3
    چهره ی بی احساس و سرد و بدون لبخند این خانم خودش نشان دهنده ی این است که چقدر کار خوب یا بدی انجام داده،اخه نمیتونه یه لبخنده زوریم بزنه ؟؟؟؟مسلما‌ با این حرکت داغون شده
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    6 10
    ماشاالله خداوند به حق حصرت فاطمه(س) نگهدار خودت و بچه هات باشه سایه شما بالای سر بچه هاتون باشه و زندگیتان بادوام و شاد باشه به حرف های این و آن اهمیت ندید و زندگیتان را بکنید شما خانم و مادر موفقی هستی خدانگهدار خودتو بچه هات باشه یا حق
  • علی IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    10 6
    این تبلیغ برای کودک همسریست البته فعلا جوان هستند ودر سنین بالاتر عوارض خودش را نشان میدهد ومیلیونها پسر ودختر که از بی کاری بیپولی وبی بضاعتی نتوانستند ازدواج کنند فکری به حالشان شود از ترس کرایه خانه ومخارج سخت زندگی ازدواج نمیکنند وانها هم اول زندگی با گرفتن وام باید با قرض داری زندگی را شروع کنند وچه بسا خیلی ها نتوانندقرضشان را بدهند
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    5 13
    چطور اگه تو 13 سالگی با دوست پسرش هر غلطی بکنه اشکال نداره، داره جوونی میکنه، ولی جایی که شرع خدا اجرا میشه بده درود به شرفت فاطمه خانم
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      6 1
      من ندیدم . مگه طرف شما اینطور باشه. تازه اگه باشه نشون میده تربیت جامعه غلطه. چرا تو کره جنوبی اینطور نیست همه رقابت بالا دارن.
  • ح IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 30
    به نظر من کودک همسری نیست امر به معروف عملی است ریشه تمام گناهان فکر به نیازهای جنسی است دختر ۱۳ساله با ازدواج بر مسائل جنسی غلبه می‌کند وزمینه رشدواستعداد دراوشکوفا می‌شود.درنقاط گرمسیربلوغ جنسی زودپدیدارمیشودوازدواج جلوگیری ازفساد بیراهه روی است من خودم در۳۰ سالگی ازدواج کردم بادختری که ۱۵ساله بود آنهم درتهران الان بعداز۲۱سال خانمم بخوبی بچه هارامدیریت می کند
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    14 5
    راجب مادری که بیستو یک سالگی چهار فرزند داشت منم دهه سی بدنیا اومدم مادرم بیست سالگی منو داشت که فرزند سوم خانواده بودم ولی ما بچها بخصوص دخترا همه از نظر تحصیلی بهتر از مادرمون شدیم شما ها که مردوم را به فرزند آوری تشویق میکنید آیا مطمئنید این بچه ها خوشبخت میشوند برید تو پارکها وقلبونیها ببینید جوانها چطور دود میکشند توی پارک نزدیک خونمون دختر و پسر های یازده دوازه ساله و بیشتر همه نشستن سیگار وگل میکشن معتادن بافت جامعه مناسب فرزند آوری نیست این بچه ها معضلی شدن برای خوانواده ها شأن اکثر پول موادشان را از خو نواده دزدی میکنند فردا هم وارد جامعه میشوند و باعث دزدی واذیت اآزار مردوم میشوندمتاسفانه آینده ای برای ا ین بچه ها نیست
  • فاطمه IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    5 1
    دنیای ادما و روحیاتشون و خواستشون باهم فرق داره نمیشه برای همه یه نسخه پیچید که ازدواج تو سن کمو ترویج کرد متاسفانه جامعه داره اینو به ما تحمیل میکنه بحاطر بقای نسل ولی همین جامعه چکاری برای ما کرده که ما باید براش تلاش کنیم جامعه به من چی داده که اناظار همچین چیزیو از ما داره همیشه یه چیزی رو با ب میکنن و شورشو در میارن شما هنوز یه ازموندکنکور رو بدنوتخلف نمیتونین برگزار کنین بعد اینده ساز میخواین هنوز حقوق اولیه ادما رعایت نمیشه تو کشور بعد تداوم نسل میخواین و میرین سوژه تهیه میکنین و ترویج میدین جامعه و کشور برای جوان چکار کرده که تداوم نسل میخواد
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 23
    من تو سن کم ازدواج کردم همیشه خوش بودم به بلوغ فکری رسیده بودم خیلی از مشکلات مادرم هم بر دوشم بود مثل این خانم هم درس خوندم اما خیلی سخت ولی وقتی دق دقه های خواهرامو میبینم برای ازدواج هزاربار خدارو شکر میکنم که زود ازدواج کردمو از زندگی لذت بردم همه چیزو راحت میدیدم اصلا از دست کسی ناراحت نمیشدم خیلی معصوم بودم زندگیم هم در عین سختی برام شیرین بود ولی میبینم زندگی خیلیا که تو رفاه هستن چقدر بهشون سخت میگذره با دق دقه های بیخود عروسیشونم براشون زهره انقدر دنبال تجملات عروسی هستن از دوران عقدشونم لذت نمیبرن
  • Mahin IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    8 2
    ازدواج زود هنگام خوبه ولی نه اینقدر زود، حاج آقا چند سالشه به نظر خیلی بزرگترهستند، وقتی به سن من برسی تازه یادت می‌افتد که نه کودکی کردی و نه جواني........
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    27 2
    چقدر تناقض تو این داستان هست اولا تو هر شهری مدرسه شبانه هست دوما همان مدرسه ها هم قبول میکنن تو خونه بخونی بیای امتحان بدی پس دیگه لازم نبود بری زاهدان دوما مگه نگفتی ما با دو تا حلقه ازدواج کردیم پس طلاهای عروسیت چی بود بعدشم مردم چندین سال کار میگنن تا خونه دار بشن حتما پول باد اورده داشتی به این زودی خونه خریدی
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    13 2
    این دختر خانم پدر ثروتمند و تحصیلکرده ای دارند که میتواند پشتوانه محکمی برایشان باشد، خواستگارشان هم طلبه بوده که در حین تحصیل حداقل پولی هم دریافت میکند و در ضمن پس از تحصیل سربازی هم نمیروند و تا حد زیادی هم پس از تحصیل شغلشان تضمین شده است. خود خانم هم مشخص است که هوش بالایی دارد به طوری که هم از پس زندگی خانوادگی بر آمده و هم توانسته در یک رشته تحصیلی خوب قبول شود. ولی آیا همه مردم این شرایط را یکجا دارند؟ اکثر مردم خانواده ای کم بضاعت یا متوسط و هوشی در سطح متوسط جامعه دارند. اکثر پسرها هم دانشجو هستند که هیچ درآمدی ندارند، سربازی هم باید بروند و پیدا کردن شغل مناسب برایشان بسیار دشوار است. بنابراین هر کس باید به شرایط خودش نگاه کند. زود ازدواج کردن خیلی خوبه ولی به شرط اینکه شرایطش وجود داشته باشد. مشخص است که پدر این دختر همه شرایط را در نظر گرفته و سپس به ازدواج دخترش رضایت داده. این فرق میکند با کسانی که از سر فقر و به خاطر کم کردن هزینه هایشان فرزندشان را مجبور به ازدواج میکنند.
  • ناشناس IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 15
    احسنت ماشالله بهترین کار کردید
  • مادر IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 12
    حالا کسانی که با ازدواج تو سن پایین مخالفند نمی بینند که دخترای کم سن با هفت قلم آرایش که یک زن تو چهل سالگی باید اون مدل آرایش کنه چطور از فرط بی کاری و بی هدف تو خیابون پرسه می زنند و دنبال مخ زدن جنس مخالف می گردند . قبول کنید که آخرش زندگی همینه تازه زندگی ایده آل. وگرنه کسانی که تو سن بالا هنوز ازدواج نکرده به هیچ هدفی دست نیافتند.تازه بیشتر افسرده اند.
  • کاربر IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 7
    والله من که تو ۱۱سال عقد کردم تو ۱۳سال ازدواج رسمی و جشن گرفتیم ،چرا هیچکس نیومد بگه جوانترین مادر ایرانی 😐درضمن الان ۲۲سالمه بچه اولمم ۹سالشه 😂
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    6 3
    ای وای ای وای..همسر این خانوم همسن پدرش هست..!
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      0 0
      13سالگی ازدواج کردی الان 22سالت بچت هم نه سالش اونوقت چطور اون نه ماه بارداریتو حساب نکردی 😜
  • شهروند IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    19 3
    چند سال دیگه که پوکی استخوان گرفت و در جوانی با انواع مریضی ها و ناتوانی ها دست و پنجه نرم کرد اونوقت عوارض زایمان و بارداری در سن کم رو میفهمه . بعدش میفهمه که بچگی که نکرده هیج، زندگی هم نکرده .و فقط با توکل به خدا زاییده ! لطفا طرز زندگی بعضی ها رو نسخه نپیجید برای مردم
  • F IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 17
    احسنت به این مادر که به آینده امیدوار بچه هاشو بزرگ می‌کنه با نون حلال نه مثل بعضی سلبریتی مفت خور
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 7
    ما شاالله خدا ب هرکی ک بچه میخواد بده دختر منم خیلی تنهاس متاسفانه ۲ تا بارداری ناموفق داشتم انقدری دلمون بچه میخواد ک از خدا ۳ قلو خواستیم
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 14
    این است نتیجه توکل و اعتماد به خداوند کریم وسبحان نه هیچ کس دیگر.
  • میلاد IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    7 1
    شما بعد اینده این بچه ها رو هم انشالا نشون بدی تا دوستانی که الان دارن طرفداری میکنن از ازدواج زود و فرزند اوری نتیجه این کار رو هم ببینن.
  • ازاد IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 0
    وضع مالیشون هم که معلومه خیلی خوبه
  • ناشناس IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 2
    انشالله خوشبخت باشید و عاقبت به خیر
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 11
    آفرین چه کار پسندیده ای ، احسنت بر شما
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 17
    سلام خدا حفظشون کنه از حضرت مادر حضرت زهرا سلام الله علیه پیروی کردند الهی که بی بی دوعالم کمکشون کنه.وحفظشون کنند
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    6 4
    اینهمه دختر و پسر که سن ازدواج آنها گذشته چه خاکی به سرشان کنند ؟اینکه هنر نیست که کودک همسری را تبلیغ کنیم چه فکری برای دختر و پسرهای گوشه نشین در خانه ها کردید ؟
  • ناشناس IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    13 1
    با خودتون چن چندین؟! مخالف کودک همسری،حالا تعریف و تمجید کودک همسری. مخالف چند فرزندی حالا موافق چندفرزندی.
  • مریناز IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    7 2
    با آرزوی توفیق برای این زوج و فرزندانشون در کل مسئله ی ازدواج در سنین نوجوانی در کل امر به صلاح و پسندیده ای نیست گرچه استثنا وجود داره و یکی از این موارد خاص هم همین خانمه ولی این نمیشه که ما این نمونه های نادر و خاص که با وجود سن کم نوجوانی ازدواج موفقی داشتند را الگو بگیریم و نسخه کنیم برای عموم مردم ! خیر پس ناشر گرامی به بهانه ی حمایت از افزایش جمعیت و فرزند آوری نخواه از کودک همسری حمایت کنی ایشون و نمونه های ایشون جز موارد نادر هستن مگر نه هیچ دختر و پسری نمیتونه در چنین سنی برای چنین مسئله ی مهمی درست تصمیم بگیره و رواج کودک همسری نتیجه ی عکسی را برای قانون افزایش جمعیت و ازدواج داره چرا که منجربه افزایش طلاق و آسیب های روحی و سرخوردگی برای جوانان میشه درضمن اینکه میفرمایند در قدیم مردم در سن نوجوانی ازدواج میکردن اتفاقی نیوفتاده کاملا غلطه شما یه بار از پدر بزرگ مادربزرگ ها بپرسی اصلا چنین نظری ندارن و ترجیح میدادن در سن مناسبتر ازدواج میکردن و همچنین باید به آمار مرگ مادران نوجوان حین زایمان ، نوزادان ناقص ، هزار جور مشکل دیگه که در زمان قدیم رخ میداده توجه کنید .سپاس
  • ستاره IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    7 2
    به نظر من هر کاری باید در وقت خودش انجام بشه. بارداری زیر ۱۸ سال از نظر پزشکی ریسک پذیری بالایی داره.. علاوه بر این، از نظر سلامتی جسمانی ایشون ممکنه بعدا با مشکل رو به رو بشن.
  • الهام IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    16 5
    آخه این خانوم از نظر چهره هم خیلی شکسته شدن تو سن ۲۰ خب این ظلمه در حقش .....۴ تا بارداری خیلی وحشتناک و سنگینه و عین بی عدالتی
  • کمیل IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    6 12
    ابجی فاطمه از حرفهای مردم دلخور نشو شما خانم نمونه ای هستی مطمئنم روز به روز خوشبختتر میشب اجرتون به حضرت فاطمه
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 8
    خدا حفظشون کنه انشالله
  • آریو IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    13 2
    آخه از یک دختر سیزده ساله که نه درست بازی کرده،نه جوونی کرده،نه به بلوغ فکری و جسمی رسیده چه انتظاری دارید،فقط چشم باز کرده تو هفت سال چهارتا بچه اورده،اصلا این دختر قدرت تصمیم گیری داشته؟؟یا به اجبار پدر تن به ازدواج داده؟
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    19 3
    سنش کمه ولی شکل مادربزرگه منه
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    7 8
    موفق باشی در همه ی موارد زندگیت... ومن خیلی ناراحت شدم از اون مدیری که شما رو از مدرسه اخراج کردن. 🌷🌷🌷
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    12 3
    چرت و پرت ۱۳ ساله به بلوغ فکری و اجتمایی د بدنی نرسیده فقط فرافکنی یک اشتباه بزرگ است تمام
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 7
    بابا دمت گرم چهار تا بچه 😮,اونم تو این اوضاع؟من ۲۹سالمه هنوز نمیزارم خواستگار بیاد بعد تو تو این سن چهار تا بچه هم زاییدی خدایی دمت گرم
    • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      7 0
      منم 26 سالمه اسم خواستگار میاد دعوا میکنم دوستی و رابطم ک زیاد حوصلش ندارم این واقعا چ فکری کرده🤣
  • پریسا IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    10 4
    دروغ محضه چون یه آدم تحصیل کرده محاله دخترش رو این طوری شوهر بده چون رشته حقوق هم هست یه عالمه پرونده مشابه دیده کلی نگرش منفی هم به ازدواج داره محاله این کار رو بکنه ولی در کل خاک تو سرش
  • مریم IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    8 2
    اصلا جوانترین مادر نیست چه دخترایی که من خودم دیدم از ۱۲سالگی ازدواج کرده چیه اینجوری میگید اصلا درست نیس
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    9 1
    همینه که قیافش به 21نمیخوره
  • بنام پدر IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 1
    فقط نظرارو میخونم ینی چقدر بیکاریم بخداااا که واسه زندگی دیگران داریم قضاوت ونظر میدیم 😕😕😕انشالله تمام جوناتمام نردم سرزمینم خوشبخت بشن الهی خدا بگیرد هرآنچه که خدارو ازتو میگیرد 🌹🌹
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 19
    خیلی هم عالی .... کور بشه چشم اونایی که فهم و شعور و درک زندگی رو ندارن . انگار اونا که تو سی چهل سالگی بچه دار میشن اونم به زور یکی یا دو تا، انیشتین تحویل جامعه میدن . غیر این که بچه ای تحویل میدن پررو و پر توقع که همش منتظره جامعه واسش کاری انجام بده .
  • فاطیما IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 12
    والله من ۱۲سالم بودم ازدواح کردم الانم ۳تابچه دارم تازه دخترم۱۴سالگی خونه بخت فرستادم الانم پسربزرگم میخام دوماد کنم اگه خدابخاد
  • مهران IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    31 4
    قرارنیست یکی اشتباه میکنه اشتباهشو تاییدکنیم اصلا کوچیکترین شادابی توی صورت این مادر21ساله میبینین. ترکیدی خواهر😔😔😔
  • بی نام IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    11 0
    آخه این چه طراحی سایته؟ آدم وقتی نظرات رو میخونه نمیدونه باید بالای متن لایک بده یا زیر متن. محض رضای خدا طراحی سایت رو درست کنید وگرنه مطمئن باشید خیلی از این لایک و دیس لایکها که مردم زدن، کاملا اشتباهه
  • L IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    16 4
    خواهشا خانمای جوون این خانم رو الگو قرار ندن ازدواج تو سن کم یعنی ازدست دادن خودتون و همه استعداد و توانایی هایی که دارین و باهاش میتونین آینده ای رو داشته باشین که ازش لذت ببرین با این کار نه تنها آینده خودتون رو تباه میکنین بلکه حتی نمیتونین اونطور که باید برای فرزندتون شرایط زندگی درستی رو محیا کنین جوونی کنید دنبال اهدافتون برین لذت ببرین از زندگی که خودتون با علایق و تلاشتون برای خودتون میسازید.ارزشمند بدونین لحظه لحظه زندگیتون رو.
  • منم پانزده سالم بود ازدواج کردم IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 16
    سلام همیشه بچه بزرگ خانواده موافق هستن منم پانزده سالم بود ازدواج کردم الان صاحب سه فرزند خوب هستم
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    8 4
    مبارک باشه...ولی چند سوال ذهن مرا مشغول کرده...حقوق طلبگی چند است که در سال دوم ازدواج ماشین خریدن؟ودر سال پنجم ازدواج خانه .من و همسرم فرهنگی هستیم و با سه فرزند بعد از ۳۰ سال هنوز خانه نداریم؟ایشان فرمودند در دو اتاق پدر زندگی را شروع کردند .پدر ومادر ایشان اگر بالای بیست سال ازدواج کرده باشند تقریبا همسن و سال ما هستند .من هرگز قبول نمیکنم دخترم در خانه ام زندگی متاهلی شروع کند!وقتی فرزند دوم و سوم ما بدنیا آمدند پدر خانه برای پوشک و شیر خشکشان مجبور بود توی آژانس کار کند.یا حقوق طلبگی چند ده برابر حقوق معلمی است .یا در آمد دیگری دارند و یا ارث کلانی به آنها رسیده چون عکس ها هم گویای یک زندگی متوسط به بالای امروزی است.نکته دیگر دهه هفتاد شعار فرزند کمتر زندگی بهتر همه جای شهر و کشور را پوشانده بود .دهه شصت تولید مثل به اوج خود رسید و اکنون تبلیغ کودک همسری و کودک مادری ...ما قربانیان سیاست های غلط و غلط های سیاسی هستیم.!
  • Y.B.l IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    9 2
    اول اینکه مدرک داشتن دلیل به سواد داشتن و علم داشتن نیست که شما میگید پدر این خانم دکتر حقوق داره دوم این خانم شاید متوجه نباشه ولی قطعاً روحش آزرده شده از این ازدواج و سوم انسان تا سن 18سالگی قطعا به بلوغ فکری نرسیده و این یعنی این ازدواج با فکر نبوده من واقعا متاسفم برای این خانم و خانوادش که بجای عروسک بازی با بچه خودش بازی می‌کنه و برای این جامعه که متوجه اثرات کودک همسری نیستن و این فکر نمیکنم مسئله فرهنگ غلط رو به سیاست ربط دادن کار درستی باشه.
  • مجید از ساوه IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 11
    بهشت زیر پای همین مادران است
  • راحله IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 27
    الحمدلله رب العالمین ، شکرخدا ، ولا حول ولا قوه الا بالله،داری فاطمه بانو ،افرین برتو گوارای وجودت ، موفق باشی وسلامت
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      23 0
      آقا راحله الکی ننویس!
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 10
    خدا حفظشون کنه. ماشالله. خدا زندگی جوون های دیگه رو هم درست کنه
  • Y.B.l IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    21 5
    بنده خانمی میشناسم که کودک همسری براش اتفاق افتاده و الان افسرده شده اگر دوست دارید برای گزارش آدرسشو بهتون بدم 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏 . . . . . . . . . . .
  • بابک IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    20 2
    من موندم چرا جوانانی که طلبه نیستن و ازدواج میکنن نمیتونن فورا صاحب ماشین و خونه بشن
  • سلام IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 18
    ماشاءالله لاحول و لا قوة الا بالله احسنت
  • Lili IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    23 3
    دلیل نمیشه چون نظر و سبک زندگی این خانواده اینه،الگویی بشن واسه بقیه!!!!از نظر من هم اون پدر و هم این دختر گناهی نابخشودنی مرتکب شدن...باید ۲۰ سال اینده اینها رودید.....
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    18 4
    والا منم زود شوهرم دادن اصلا نمیدونستم چرا باید ازدواج کرد. پدرم اعیال وار بود میخواست زود راحت بشه اینقدر دوست داشتم برم با بچه‌ها بازی کنم.تو سی سالگی پنج تا بچه داشتم..جوان بودم متوجه نمیشدم الان که پا به سن گذاشتم داره پدرم در میاد.همش با درد زندگی می کنم.بچه‌ها گناه دارن بذارید بچگی شونو بکنن.آمادگی جسمی و فکری پیدا کنند. سیزده سالگی خییییلی خییییلی زوده.
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    5 13
    من هم سال ۶۵ با دختری ۱۳ سال ازدواج کردم و ۳ تا پسر داریم که بزرکه لیسلنس وسطی دکتری و کچکه فوق دیپلم هستند...با اینکه زمان ازدواج بیکار بودم و کلی ثروتمان یک وانت مزدا هزار بود از همدان اومدیم تهران و کارگری شهرداری شدم حالا ۳ واحد خونه و ماشین داریم زندگی خوب است خدا را شکر چون بهترین زنی دارم که برایش افتخار میکنم . مثل همین شریزاده
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    15 4
    می‌دونم نظرم را نمایش نمیدید ولی ترویج این سبک فکری که دختر ۱۳ سالکی شوهر کنه و ۱۵ سالکی مادر بشه درست نیست
  • هستی IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    20 1
    چقدر سن خانمه زیاد میزنه ،انگاری ۳۵ تا ۴۰ سال سن داره
  • ناشناس IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    8 2
    به نظر من اینکه یک خبر با این آب و تاب درج بشه و بخواد تبلیغ ازدواج در سن پایین یا فرزند زیاد داشتن باشه کاملا" غلطه. این خانم این سبک زندگی رو دوست داشته که نظر شخصی خودشونه ولی اینکه بخواد این سبک زندگی تبلیغ بشه موافق نیستم. افراد زیادی هستند در سن پایین ازدواج کردند که ناراضی و پشیمانند و افراد زیادی در سن بالا ازدواج کردند یا اصلا" ازدواج نکردند که راضی و موفق و موثر هستند. به نظرم تبلیغ سبک زندگی هیچ فردی که یک انتخاب شخصیشه درست نیست.
  • .. IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    8 2
    😐واقعا که چی. شبیه داستان تخیلی بود😂😂😂۱۳ سال باورم نمیشه
  • رضوی IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    22 1
    واقعا باید تاسف خورد به حال پدرومادر این دختر،واقعا دختر سیزده ساله از نظر جسمی و جنسی متحمل چه دردهایی میشه،من یک مادر ویک زنم. واقعا به این دختر فقط مثل یک دستگاه جنسی و فرزند آوری نگاه شده و استفاده شده ،تمام دنیای دخترشون رو گرفتند افتخار هم می کنند ،دختر من الان پونرده سالشه نگاش میکنم تصور میکنم این دختر دوسال کوچکتر از بچه من بوده این کار رو کردند. باش تو چهارده سالگی زایمان کرده دلم آتیش گرفته و گریم گرفته
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    19 2
    دختر ها و پسرها بلوغ روانیشون تا ۲۰ سالگی ادامه داره و بعد از ۲۰ سالگی به بلوغ شناختی و روانی میرسن .در گذشته تو سن کم ازدواج میکردن بخاطر سواد کم بوده درک کم ولی الان که همه تحصیل کرده هستن و اگاه هستن به یکسری چیزا این کارا عقلانی نیست ببخشید اینو میگما من نظر خودمو گفتم هر کسی یک نظری داره و ما باید به نظر هم احترام بزاریم هر کسی دیدگاه خودشو داره تو زندگی ولی من با استفاده از علم چیزی که یادگرفتم تو دوران تحصیلم گفتم از نظر علمی
  • آسیه JP ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    6 27
    سلام مرحبا به شما خانم محجبه شجاع که صاحب 4فرزند شدید
  • پرستار IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    23 4
    برین سر به آمار کیفیت بهداشت و بیماریها در مناطق محروم بزنید تا بفهمید چقدر این تبلیغ خلاف دین هست. العاقل بالاشاره!
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    5 13
    انشاالله که دست علی یارتان باشدو ذریه ی صالحی نصیب شما بشه. دعای آقا یمان علی علیه السلام بر سر زندگی شما باشه.
  • میلاد IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    13 3
    با حقوق طلبگی در سال اول ماشین دار شدیم ، طلبه مگر چقدر حقوق می گیرند من ده سال دارم کار میکنم ولی هنوز ماشین ندارم .
  • ساره IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    22 1
    چه فایده بیست یک سالته ولی تو عکس انگار یه زن چهل ساله دیدم هیچی تجربه نکردی جز بچه داری حاملگی و حتی جلوگیری کردنو
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 8
    حتما ازعهده اش برمیومده
  • Yas IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    18 3
    خواهشا این چیزای مسخره رو باب نکنید طرف خودش بچه است یکی باید از خودش مراقبت کنه در ضمن مهم بچه آوردن نیست مهم تربیت کردنشه😡 این چیزا هم افتخار نیست:/
  • عین الله IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    8 18
    انشالله با آمدن فرزند پنجم خودتون هم یک شغل بسیار خوب پیدا خواهید کرد،و البته اینگونه که از ظواهر امر پیداست جریان باد مساعد هم وجود دارد و خداا با شماست
  • سحر IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    6 3
    هر خانمی باید در خودش ببینه از لحاظ روحی و جسمی می‌تونه بچه بیاره ومادر خوبی باشه . الان با این فشارهای اقتصادی وخواسته های فرزندان پدر ومادر دیگه توان واعصاب ۲یا ۳فرزند را ندارن . صبح تا شب پدر ومادر دارن میدوند برای مخارج زندگی . بچه آوردن هنر نیست هنر اونی هست که بتونی با این اوضاع مملکت و شرایط اقتصادی فرزندی سالم و بدون کمبود تحویل جامعه بدی .
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    16 2
    اصلاازدواج توسن پایین خوب نیست بچه بایدبه وقتش بچگی کنه وبفهمه کودک بچدن چیه تانوجوانی بهترین سن برای ازدواج ۲۰سال به بعده من خودم چون توسن کم ازدواج کردم زندگی بدی هم نداشتم ولی همیشه حسرت اینکه بادخترای دیگه عروسک بازی کنم وکودکی کنم به دلم مونده نکنیداین اشتباه واین ایرانه که ایناروشاخ میکنن وگرنه توکشورای دیکه توسن کم وبچه دارشدن رودرست نمیدونن بامااین کاروکردن توسن کم ازدواج کردیم شماهانکنیدبافرزندانتون من توسن ۱۴سالگی صاحب فرزندشدم ۴۰سالمه پسراولم ۲۶سالشه دارم داشتم بادختراعروسک بازی میکردم اومدن منوبردن واسه دیدن من که خانواده دامادببینن ومن خداشاهده هیچی نمیدونستم ۱۳سال سن مگه واسه ازدواج ...
  • ف IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 18
    آفرین به این خانواده شاکر به نعمت های خدا. مطمئن باشید که خدا در هیچ شرایطی تنهاتون نخواهد گذاشت. چون شما بینهایت در مقابل هیچ هستید و توکل به خدا دارید.من هم تو سن 15سالگی2تا بچه خدا بهم هدیه کرد. الان 4تا هدیه دارم. خدا کمک کرد و پسرهای بسیار با ایمان و موفق و نمونه در کار و درس و زنگی هستن. طوری که من هیچ وقت به ذهنم خطور نکرد که ممکنه اینا راه کج رو انتخاب کنند.تو تمام مراحل خدا برام حفظشون کرد و الان باعث افتخارن. خدا رو برای تک تک نعمت هایی که ما رو لایق به داشتنشون کرده سپاسگذارم بینهایت.3تا ازدواج و بچه دارن و آخری هم در شرف ازدواج هستن.به دعای عزیزان شاکر نیازمندیم.
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    12 2
    با عرض سلام خدمت دوستان کاری با ازدواج و این حرف هاش و مسایل مالی و ........ندارم اما خداوکیلی این عکس .....یه دختر بیست ساله است ......به قیافه این بنده خدا میخوره حداقل چهل سالش باشه .........با این تفاسیر بیست ساله هست اما به خاطر مشکلات و مسائل و همچنین بارداری پی در پی ایشون سیما و چهره یه زن چهل ساله رو گرفته التماس کمی تفکر
  • پ.ن.پ IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    13 0
    برو پژو پارس را تحویل بگیر.
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    7 2
    بدبخت شد بنده خدا چه جوری جواب این بچه ها رو میخواد بده پدر خانواده یه راه داره گنج قارون رو بهش بدن ممکنه شاید نجات پیدا کنه از این وضعیت فلاکت بار اقتصادی😭😭😭
  • مسعود رمضانی US ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    7 3
    نه هر که دکترا داره فهمیده است پنه هر که بیسواد بی کلاس در سر عقل میبایست بیکلاهی عار نیست
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    18 0
    به نظر این خانوم به چه کسی کودک میگویند؟ الان باید دختر خودش رو هم شوهر بدهد زندگی کردن و رشد کردن مگر فقط شوهر کردن و بچه آوری است ؟ اینها برای سنی است که واقعا شعور عقلی و اجتماعی داشته باشی و درک درست انتخاب کرده باشی نه با هورمون ها
  • احمد IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    13 2
    آقا اصلا از بحثو دعوا بگذریم... من وضعم خوبه مشکل مالی ندارم ازدواج کردم هفته ای حداقل 4 دفعه میگم غلط کردم. اینم بیخیال. ولی انصافا توی 13 سالگی ازدواج بعد 4تا بچه پشت هم.. آسایش نمیخوای؟ کی به خودت و زندگیت میرسی اصلا میتونی یه شب راحت بخوابی؟ هربچه ای حداقل 6 ماه خواب شبو ازت میگیره
  • مهدی IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 4
    به نظر من اگه شوهرش آدم خوبی نبود این خانم هم نمی تونست اینجوری باشه زن بایدشوهرش خوب باشه که با آرامش به زندگیش برسه
  • ایلیا IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    32 1
    نمیدونم چرا اون 99درصدی که باسن پایین ازدواج کردن و به مشکل خوردن رو نشون نمیدید فقط 1درصدموفق رو نشون میدید....دخترهایی که در سن پایین به زور والدین ازدواج میکنن از زندگی کردن محروم میشن مگر دخترهای پخته که از روی عقل ازدواج میکنن نه احساس
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    8 1
    اگ از نظر مالی اوکی باشه میتونه ۶تا بیاره .تواین جامعه بااین گرونی ها ما ک ناخاسته بچه دارشدیم فاتحمون خوندست
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    5 7
    موفق باشن ...من هم در سن ۱۵ سالگی ازواج کردم ۵ فرزند دارم اما خیلی در زندگیم اذیت شدم از خودم گذشتم بخاطر بچه ها م
  • شادمانی IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 27
    خداپدرومادرش راخیربده چون این اراده رادرفرزندشان دیدند من خودم چون علاقه به درس داشتم بچه هام راتالیسان رساندم ولی دراین مملکت نه شغلی نه ازدواجی دراین سن پیدانشدبایدمن هم مثل این پدرومادراقدام می کردم اولازدواج بعددرس درهرصورت دخترام به هردوارزو می رسیدچون ازدواج وبچه دارشدن دریک سن خاصی برای دخترپیش می ایید
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    40 2
    فقط متاسفم که به خاطر منفی شدن رشد جمعیت هر از ننه قمری گزارش میگیرین ازدواج ایشون تو این سن یعنی فاجعه و بچه هایی که هم تو این اوضاع اقتصادی دنیا میان فاجعه تر
  • ناشناس IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    2 9
    احسنت به این پدرومادر حدودا درآمدم چقدر باشه می تونم ازدواج کنم وخرج بچه ها روبدم باتشکر
  • فاطمه AF ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    28 2
    سلام به دوستان اصلا درسن سیزده سالگی خوب نیست ازدواج
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      18 1
      احسنت فاطمه خانم. اینها که تشویق می کنن تمام ابعاد مسئله را نمی بینند و جامعه را فقیر و بیسواد می خواهند. همه متاسفانه به دنبال درس بعد از ازدواج نمی روند. من خانمی را میشناسم که شوهرش تنها برای اینکه میخواست به درس خواندن ادامه بدهد کتکش می زد. کودک همسری از اساس در جوامع امروزی غلط است. راه حل افزایش موالید در بهبود معیشت است و همین.
  • سمیه IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    2 22
    ماشالا به این خانم و شعوربسیار بالاشون با این سن و سال خدا بهتون قوت بده انشاءالله
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    22 5
    بهتر نیست یکم مطالعه کنید و اینقدر حرفای زرد نزنید؟!کودک همسری عواقب ناگواری داره چه به لحاظ جسمی و چه روانی،تعداد دخترانی که از ازدواج در سن پایین اسیب دیدن خیلی بیشتر از مثال شماست...چطور به خودتون اجازه میدین برای انسانی که از نظر جسمانی و عقلانی به ثبات نرسیده تصمیم گیری کنید،زن ابزار تولید مثل نیست.....
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    2 22
    احسنت به فاطمه خانم همیشه بدرخشی
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    23 3
    همانقدر که باردار شدن دانش آموز غربی قببح است ازدواج دختر ۱۳ ساله هم میتواند قبیح باشد. بالاخره جامعه باید نسبت به هزار سال پیش کمی تغییر کرده باشد یا نه! اینکه به بچه مسئولیت یک زندگی زناشویی میدهید به به و چهچه ندارد.
  • محمد IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    2 28
    خواهر من به نظر من بهترین کار کردی درجوانی پاک بودن شیویه پیغمبریست اگر دختراتون توی این سن ازدواج کنند این همه مشکل پیش نمیاد البته باید کاملا طرف مقابل تون بشناسید خدا خیرت بده اجرت با مادرمون فاطمه زهرا بهشت زیرپای مادران است البته مادر پاک دامنی مثل شما
  • اسماء IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    10 3
    درود و احترام خب اینکه خدا روزی دهنده هست شکی نیست اما توی این دوره با این اقتصاد فلجی که کشور ما داره ،هر روز باید دنبال وعده غذا برا همون روز بگردیم بله بچه شیرینه ولی یه کم که بزرگتر شد هزار تا خواسته داره البته حقم داره از امکانات هم که بگذریم غذا که دیگه دروغ نیست لازمه هر روز زندگیه، اونم ۳ وعده والله مردم به نون شب شون محتاج هستن خلاصه داستان قشنگی بود سرگرم شدیم
  • ناشناس IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    27 1
    عارضم خدمتتون که؛چرا جوونای الان نمیتونن ازدواج کنن الان خیلیارومیبینم درس خوندن ن شغل دارن ن زندگی نامزد کردن حتی ضامن ندارن براوامشون که بخان برن زیر یه سقف. حالابگذریم که الان میان میگن توحسودیت میشه اینادارن یا چی... ولی اینو بگم که کسی باروحانیت مگه چقدوضعش خوب میشه؟ابناکه دوتاحلقه سبک داشتن چطور خونه خریدن؟بازم بماند شاید داشتن دیگه بماچه مربوط ولی جان جدتون برین ازاون خانواده های زباله جمع کن هم که هرکدوم چن تا بچه دارن مستند پرکنید که ارزوشونه یه مشهد برن ولی اینا به لطف اینکه پدرخانمش استاددانشگاهه وخودش طلبه خیلی راحت دعوت میشه به مشهدواینکه لقب جوانترین مادرو بهش میدن اخه مگه میشه یهویی شناسایی شه وخیلی بدون مقدمه همه چیزرسانه ای شه؟؟؟تورو خدا بیاین ادرس بدم چنتادختر۱۰سال به بالاازدواج کردن وبدبخت شدن هنوزم خونه درست ودرمونی ندارن بعدطرف میگه روزی بچه هام بودکه خونه وحقوق وشغل ابرومند پیداکردیم اخه چی بگه
  • محسن IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    42 0
    انگار مخ استاد دانشگاه تاب ورداشته دختر کم سن وسال شوهر بده آخه اینا چیه که با آب و تاب تیتر میکنین مونده که تواین مشکلات هولناک زندگی اینم فرهنگ کنین که تو سن کم دختر راهی خونه شوهر بشه چون یکی اینجوری از آب دراومده همه مثل هم هستن بعد هم بعید نباشه از اصل واساس دروغ باشه بخدا جمع کنین بساط این مسخره بازی‌ها تو این مشکلات هولناک زندگی نمخاد به مردم فرهنگ چی وچی یاد بدین مثل بانک مرکزی که تو همین اوج ازهم پاشیده شدن بنیان زندگی مردم اقتصاد جامعه به فکر اجرای قانون افتاده وبرا کسی که چک برگشتی داره محدودیت خدمات بانکی مثل تسهیلات حتی صدور کارت بانکی رو داده. ...
  • محمد IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    10 3
    سلام به نظر من با توجه به تجربه ای که دارم هر دختر با دختر دیگه ای فرق داره از نظر بلوغ فکری .اینکه در چه خانواده‌ای با چه اصول وقانونی وتربیت بزرگ شده مهم وهمینه که انسانهی متفاوت میسازه حتی تو یک خانواده همه‌ی بچه هامثل هم نیستن پس لطفا قضاوت نکنید
  • سیتا IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    24 1
    عمرا خودم یا هر کدوم از بچهامو بزارم تو سیزده سالگی ازدواج بکنه
  • علی پروین IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    28 0
    پس بگو بچه پولدار بودی ۴تا بچه آوردی وگرنه جوونا این دوره زمونه پول تو جیبی ندارن چه برسه بخوان ۴تا ۴تا بچه بیارن
  • زمین IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    19 2
    کره زمین ظرفیت تراکم این همه جمعیت را ندارد، افزایش جمعیت کره زمین یعنی فاجعه، روز به روز زندگی بر روی کره زمین سختتر می شود، هیچ موجودی بیشتر از آدمی به محیط زیست آسیب نمی رساند ، تولد این همه بچه افتخار نیست ، بشر کره زمین را به نابودی کشیده، همه چیز نیاز به کنترل دارد
  • زلفا IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    13 8
    آقا اینکه چیزی نیس داداشم11سال بود عقدکرد پانزده سالش بودازدواج کرده الان با سن 33سال دختر 17ساله داره دامادم داره ینی دخترش نامزدکرده ک خیلیا متعجب بودن شاید تادوسال دیگه نوه داربشه 😅
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    10 2
    چه خوب بود میگفتن هزینه زندگیشون باچه حرفه ای تامین میشه..خونه بزرگی دارن..هزینه دانشگاه مادرجوان چطورتامین میشه!
  • مادر دو فرزند IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    2 20
    ما شاءالله به شما بانو خدا پشت و پناهت باشه منم دو تا دسته گل دارم که با بدنیا اومدن هر کدومشون کلی رزق فراوان نصیب من و همسرم شده با خودشون نور و برکت به زندگیمون اوردند
  • غزل IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    14 2
    من شوهرم بیکار بود خانواده ام کمک نمیکردن بچه ام تلف میشد خانواده پولدار شرطه برا بچه دار شدن
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    16 1
    واقعا تاسف داره کجای دنیا بگی تعجب میکنن یک بچه 13ساله نباید ازدواج کنه کلا زیر 20سال اشتباهه و دارن کودک همسریرو تشویق میکنن وای اصلا حال آدم بهم میخوره واقعا متاسفم حالم به خودمون میسوزه
  • علی غدیری IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    4 15
    ما شاءالله ماشاءالله ماشاءالله لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم. أحسنت بر اين پدر و مادر با فرهنگ. سایه تون با عزت بر سر دسته گل ها تون. زندگی تان به لطف حضرت حق و مدد مولا علی آباد و پر برکت باد. چشم دشمنان شما کور. همه آن شاءالله از سربازان و مروجان قرآن و عترت طاهره. سلامتی همه دوستان امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام صلوات
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    2 12
    سلام به همه به نظر من هرنوجوان یا جوانی نیاز عاطفی داره وکشش به سمت جنس مخالف اگه به موقع ازدواج نکنه یا به گناه آلوده می‌شه یا نیاز طبیعی خودش را باید سرکوفت کنه
  • انسان IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    17 2
    اولا به نظر من یکی از مهمترین سوال‌هایی که باید پرسیده می‌شد ولی نشد این بود که شوهرت چندساله است؟ تنها دلیلی که این خبرو تا آخر خوندم این بود که بالاخره میگه شوهرش چندسال داره یا نه. توی این عکس‌ها که انگار ۱۰ سال هم بیشتر اختلاف سنی دارن. دوما آیا یک دختر ۱۵ ساله چیزی از زندگی مشترک می‌دونه؟ چیزی از بچه دار شدن می‌دونه؟ یا فقط کاری که بهش گفته شده رو انجام داده؟؟ این قانون‌های کشور ما واقعا مزخرف‌اند. خیلی جالبه که یک دختر می‌تونه توی سن پایین ازدواج کنه و بچه‌دار بشه ، کاری که کل زندگیش رو تحت تاثیر قرار می‌ده و یکی از مهمترین تصمیمات زندگی همین ازدواج هست. ولی همین دختر نمی‌تونه توی سن پایین گواهینامه بگیره. سیم‌کارت به نام خودش داشته باشه و هزاران چیز دیگه. همه اینا خیلی پوچ و خنده دارن.
  • نور_ز_خانلرزاده IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    3 11
    درود و سلام به شما و قدردانی از تهیه ی این گزارش ارزشمند از خانواده محترم خانم فاطمه شریف زاده؛ بعنوان کسی که تجربه شخصی مادرشدن دراین سن و ادامه تحصیل و همچنین کار در عرصه مشاوره و مدیریت را دارم اعلان میکنم رابطه ای که با ایمان و احساس و توکل، بنا شود هرگز دچار ریزش نخواهد شد.چه بسا در جامعه امروز، روابط بیشماری در همین سنین شروع و بعضا ،متاسفانه تا ۳۰ سالگی ادامه پیدا میکند.کما اینکه ازدواجهای نافرجام با مهریه و دریافت مهریه گزاف از پسرانی که حتی شغل درست وحسابی ندارند! "توکل و ایمان چیزی که کمتر در زندگیها دیده میشود! بنده هرکجا کهدمیروم با پسر وعروس و نوه امومیگویند مگر میشود شما مادربزرگ یا مادرشوهررباشید این امکان ندارد !؟ ولی میخواهم بگویم امکان دارد لذیتبخش هم هست اصلا بینظیرخواهد بود ولی این روش روح نوه دارم و روحیه ی جهادی میخواهد زدواج سن نمیشناسد ولی هرگز با تحمیل نباید باشد. بلکه تشخیص و تعیین معیارها و دلیل یک انتخاب با شناخت و تعامل ...
  • یک بانوی خانه دار US ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    2 21
    بهترین کار ممکن رو کردین حالا اگه ده سال دیرتر ازدواج میکردی و توقعاتت بیشتر می‌شد و به راحتی عادت میکردی و توان بچه داریت کم میشد و در سن بالاتر نهایتا دوتا بچه می آوردی و مثل من حسرت اینو داشتین که کاش زودتر بچه دار شده بودم تا سالهای بیشتری رو با فرزندم میگذروندم ،من اکنون پراز حسرتم با اینکه توی سن ۲۰ سالگی ازدواج کردم و ۲۷ سای بعداز تموم کردن درسم بچه دار شدم ،نگران اینم که آیا بچم منو میبخشه ‌که توی تنهایی بزرگش کردم .درود بر پدر و مادری که تو رو بزرگ کردن و درود بر غیرتت چون بچه بزرگ کردن کار هر کسی نیست هنر و غیرت میخواد
  • علی IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    4 30
    لفظ کودک همسری اشتباه هست این خانم نوجوان بودند هرکشور بنا بر اقتضا و شرایط میتونه سن گواهینامه و ازدواج و در نهایت سن قانونی را تغییر بده
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    28 0
    قشنگ پوست صورتش افتاده. من بعد از وزن کم کردن و غذا نخوردن پوست صورتم خراب شد. تمام ویتامینها و مواد معدنی تو ازمایش خون کم بود. پوست صورتم مثل ایشان شده. هر بچه از شیره جان مادر میکشه . خدا کنه شوهر ناسپاسی نداشته باشه . خدا کنه اگه از صورت افتاد سرش هوو به اسم اسلام نیاره.
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    39 2
    ... تمام انهایی که با اسم زنانه امدند و این خانم را تشویق کردند اکثرا مرد هستن! و به فکر ......
  • مرصیه IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    23 0
    باسلام .من خودم دوتا دوقلو دارم سی سال دارم .از نطر روحی داغونم .آقام صب تا شب دنبال کار تا خرج بچهها تامین بشه .مستاجریم هر سال باید یه محله بریم پایین‌تر. واقعا سخته .من نمیکنم اینکار خانم بو هست یا ممکن نیست .هست ولی اسون نیست مگر کمک بهشون کردن چه مالی چه در نگهداری
  • صدف IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    4 21
    اون که نگران خرج و مخارج که از دواج نمیکنه برای اینه که فکر می‌کنه این خودشه که داره روزیش رو تامین می‌کنه آخه تو وقتی هنوز نیومده بودی تو این دنیا خدا برات آماده کرده بودالان نمیتونه؟!
  • صباح IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    21 5
    من هم سن ۱۳ سالگی ازدواج کردم و از مدرسه اخراج شدم وخودم هم تو خونه بدون معلم دپلم گرفتم والان سه تا بچه دارم سنم هم الان ۴۵ ساله و نوه دارم و نوه ام هم ۵ سالشه و بچه کوچیکم پسره دانشجو معلم و دوتا دخترم هم کارمند هستن ولی باز هم خصه اون بچگی خودم میخورم و خصه اون از مدرسه اخراج شدنم تا اخر عمرم تو ذهنم هست وقتی که همه هم کلاسیهام الان دکتر و کارمتد هستن ناراحت میشم و میگم که بهم ظلم کردن
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    9 5
    ازدواج سنت خداست این خانوم زمانی ازدواج کرده است که یارانه ی 45تومانی ارزش داشته حالا ازدواج کرده صاحب بچه شده ولی من درکل ازدواج زیر18سال راقبول ندارم مگر اینکه مورد مناسب وخوبی باشه برای دخترخانوم.....
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    4 25
    چرا ما که نوجوان بودیم دوست داشتیم زود ازدواج کنیم و نیاز روحی و جسمی مون بود . عذاب کشیدیم تا مثلا سنمون بیشتر سه چون بد میدونستن. خیلی خوب بودیم صبر می کردیم والا که می رفتیم پی رفیق بازی که هم حرام بود هم کلی شکست و افسردگی و دروغ و .....کاش می ذاشتن همون موقع زندگی پاک رو شروع می کردیم. ولی خدایی من که دخترم رو تا ببینم به حساب غریضه پی ابراز توجه به جنس مخالفه زود شوهرش می دم تاکسی غلط نکنه گولش بزنه.اتفاقا عشق تو سن کم عمیق می شده. سن که بره بالا دیگه خو گرفته به خودخواهی و تنهایی .هر کی خودش رو می بینه
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    27 4
    ینی ایرانی جماعت اولین کاری ک واسه دختر مهم می‌دونه ازدواجه و کلفتی کردن واسه مرد ،واقعا متاسفم ،اون عزیزی ک هم ک هی میگن سگ بازی سگ بازی ،مگ سگ چشههه؟؟؟؟صد شرف داره ب انسان
  • علیرضا IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    18 5
    معیارهایی در سن سیزده سالگی و تفکرات و معیارهایی که در سی سالگی بسراغشون خواهد امد ، یا باید بسوزن و بسازن بخاطر حرف مردم یا ابرو یا همه میدونیم چه خواهد شد. مطمعانن در این روزگار و شرایط باید سن یک معیار برای ازدواج باشه این حقیقتی هست که نمیتونین انکار کنین هر کس هم نمیخواد بفهمه و با نظراتی که نوشته شده در تایید این حرکت منتظر بمونه و این حرف رو بنویسه جایی و یادش نره که زمان نشون میده و هر چه عمر میگذره تجربه و درک و تفکر ترقی و رشد میکنه ، شاید اون شخصی که اینقدر اتیشی و پر هیجان و با اعتماد به نفس اومده و نظر نوشته که خوب کرده و حتمان از عهده این کار بر میاد و هر کسی میتونه بره و بچه بیاره و عرضه میخواد و این حرفها ... یه روزی وقتی اروم شد و دور از هیجانات و با منطق و هوشیاری نگاه کرد به این مسئله شاید فقط لبخندی بزنه و افسوسی بخوره ، جایی که زندگی میکنیم به امید فرداهای بهتر و تمام فکرمون شده این مسئله که جه جوری بتونیم برای اینده خودمون و فرزندانمون پس انداز کنیم تا نکنه فردا روزی محتاج این و این بشیم و بدون هیچ امنیت شغلی و اجتماعی و فرهنگی بچه چه گناهی داره بیاد در این شرایط
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    3 32
    خواهر من ۱۹ سالگی ۶تا بچه داشت
  • فاطمه IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    5 43
    شماها اصلا متن و کامل نمیخونید...بعد نه سال دختر و بعد پانزده سال پسر میتونه ازدواج کنه هیچ مشکلی نداره ولی ب شرط و شروطه ها!!!فاطمه خانوم الان تمام شرایط رو داشته..و خودشون هم گفتن پشت کار اصلیشون خدا بوده اون بوده ک بهشون کمک کرده!همچیز تو مال و ثروت و پول نیست!!! مادر و پدر گرامی تو داری گناه بزرگی مرتکب میشی اگه دختر یا پسرت بخوان ازدواج کنن و تو مانع بشی!! وقتی ی فردی ازدواج میکنه حالا تو هر سنی وقتی خودش میخواد اسمش و کودک همسری نذارید... فاطمه خانوم زود بالغ شدن و صد البته پدر و مادر تحصیل کرده ای داشتن و تمام شرایط رو سنجیدن. یه دختر هست ک تا15سالگی حتی از این چیزا سر در نمیاره وقتی همچین دختری ب زور ازدواج کنه این اسمش میشه کودک همسری🙂طرز فکرت رون رو درست کنید دوستان عزیز و انقد قد و لجوج نباشید و سختگیران برای فرزندانتون تصمیم نگیرید! فرزندان امانت و فرستاده و مخلوق خدا هستن شماها هیچ مالکیتی رو بچه هاتون ندارید! فاطمه خانوم انشاءالله همیشه سالم و سلامت زیر سایه اقا امام زمان باشید و همیشه بالا سر همسر و بچه هاتون خوشبخت باشید💞 (من خودم دختری13ساله هستم)
  • IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    2 32
    سلام وعرض ادب درود خدا بر شما و همسر فداکار شما وخانواده با خدا بودید و هستی خداوند یار و یاور شما باد ما هم مثل شما از صفر شروع و صاحب خانه ماشین و دو فرزند صالح و شاغل و دو عروس مومن و خدا شناس و یک نوه گل بنام فاطمه یکساله داریم به برکت محمد و اهل بیت عصمت وتعاررت باورت شاید نشود گوشواره خانمم رو فروختم ورفتم خواستگاری صاحب ماشین و لوازم لوکس و جیزیه کاما و شوغل کارمند رسمی دولت ۰۰۰۰۰۰۰
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    3 20
    فاطمه چندتا دیگم بیار زیردرخت باصفای حیاتتون بزرگشون کن
  • مادر IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    5 35
    عزیزم اصل اینه که خداو پیغمبر از آدم راضی باشه، حرف مردم را نشنیده بگیر، به راه درست وزیبایی که انتخاب کردی ادامه بده، آفرین آفرین آفرین
  • moon IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    40 7
    این واقعا خنده دار و مسخره اس برای رانندگی باید سن ات بالای هجده سال باشه اما برای ازدواج سیزده سال هم قبوله.هرجای دنیا اینو بگی بهت پناهندگی میدن. و اینکه میگید اگر آدما ازدواج کنن توی فساد نمی افتن پس این همه خیانت زن و شوهر از کجا اومده؟ همه چیز به ذات آدم برمیگرده کسی که دنبال هوس باشه بعداز ازدواج هم تغییر نمیکنه.
  • بی نام IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    39 2
    نه ازدواج تو ۱۳ سالگی خوبه نه تو ۳۰ سالگی هرچیزی وقت خودشو داره الان قدیم نیست که دخترا و ۱۳ سالگی شوهر بدن آدم تو این شرایط اقتصادی چطوری میتونه ساده زیستی کنه؟ همین جهیزیه ساده هم کلی پول می خواد با سلام و صلواتم نمیشه بچه دار شد و امید داشت که بچه آینده خوبی داشته باشه اگه پول نباشه و خدایی نکرده بچه مریضی بگیره چه کار میشه کرد؟ فقط امید داشته باشیم؟ این خانم خودش گفته پدرش پول داشته لطفا تبلیغ بی مورد نکنید این خاتم اگه پشتش گرم نبود به پدرش ازدواج نمیکرد هر چیزی زمان و موقعیت مناسب می خواد
  • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    11 24
    منم شانزده سالم بود بچه اولم بدنیا اومد سی سالگی پنج بچه داشتم همه روتوغربت بزرگ کرردم
  • سهیلا IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    4 50
    عالیه. بسیار آموزنده. تنذست و عاقبت باشن الهی
  • علی IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    9 36
    با یاام و آرزوی موفقیت برای این خانواده ایرانی اسلامی که می توانند برای سایر جوانها که از ازدواج در سن پائین ترس و دلهره دارند یک نمونه خوب باشد و اسلام دین کاملی هست و تمام جوانب امر را در نظر گرفته و بهترین شبوه مبارزه با مسائل اخلاقی ازپواج به موقع و تشکیل خانواده است
  • علی IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    11 26
    سال 67درسن 22سالگی وهمسرم 16سال داشت ازدواج ودسال68بچه اول وسال70دوم و75سوم و80چهارم و,85پنجمین بچه وسال 83.دخترم ازدواج کرد وجوان ترین پدر خانم.وسال 85جوانترین پدر بزرگ شدم وچهار نوه دارم جوانترین پدربزرگ جهان منم .هیچ جایزه ای هم نمیخوایم سلامتی فرزندانم.ونوه هام صلوات بفرس
  • IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    4 14
    همه اینا بستگی به تربیت خانواده و نوع تفکر آدمها داره، یه نفر از اول زندگی قانع بار میاد زندگیشو میسازه و در دوره پیری و مریضی و کم توانی زندگی راحتی داره و دیگری کوتاه نمیاد یا اصطلاحا عارش میاد زندگی رو و خرجشو پایین بگیره و خب توی سن بالا مشکلاتش حل نشده باقی میمونن، ازدواج هم همینه، اولا خالق بشر خوب میدونسته که بلوغ جنسی رو در دخترها در سن کمتر از پسرها گذاشته که این خودش نشان از قدرت بالاتر دختر ها در ازدواج از پسرهاست، یکی دیگه هم برمیگرده به طرز فکر همسرها که زندگی رو به کام هم عسل کنند یا زهرمار، پس نه اونی که بچه چهل ساله خونه داره واسه بقیه نسخه بپیچه و نه دیگران این خانواده خوشبخت رو سرزنش کنند بلکه نگاه کنیم و نقاط مثبت زندگی اینا رو که به نظر بنده همش مثبته به بچه هامون یاد بدیم تا از شر فرار از خونه و رابطه نامشروع و بارداری ناخواسته و سقط جنین در سن پایین و هزار بلای دیگر ازدواج در سن بالا خلاص بشیم.
  • عادل IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    6 33
    من داخل تمام زیارت ها واعمال مستحب که می خونم این خانم شجاع و خانوادش و تمام این افراد موافق ازدواجش رو شریک می کنم. خدا عاقبت بخیرتون کنه ان شاالله
  • مریم IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    31 10
    متاسفانه ایشان در عنفوان جوانی متل زنان میانسال بنظر میرسن،شخصا با زود شوهردادن دختران مخالف نیستم اما لزومی نداره در نوجوانی مسائل ومشکلات بارداری و... تجربه کنند،امیدوارم نظرم رو حمل بر غرض ورزی ندونن ولی حتی گربه ماده با اینکه دریک سن خاصی رفتارجنسی داره، دامپزشک اجازه جفت‌گیری نمیده تا باندازه کافی رشدجسمی وامادگی زایمان داشته باشه چه برسه ب انسان ک هدف ازازدواج فراترازاین مسائل میباشد
  • IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    40 1
    اینجوربچه هاتا۱۰نسل ازارث ومیراث جدوابادشون میخورن بابای ماکه هیچ نداشت به ماکمک کنه ازدواج کنیم خودش مستاجره ماهم هیچی نداریم بچه هامونم هیچی نخواهندداشت واین است زندگی وعدالت یکی درحسرت داشتن۱بچه ویکی ازشکم سیرس۴بچه
  • IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    48 7
    متاسفانه چهره این خانم به ۲۱نمیخوره ...خیلی شکسته و داغونه .......موندم چرا ۱۳سالگی ازدواج کرده واقعا سن جالبی برا ازدواج نیست .نه کودکی میکنی ..نه نوجوانی .نه جوانی ..........اشتباهه
  • مائده IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    17 27
    سلام به همگی مشکل ما اینه خدا برامون حاشیه هست یه حاشیه خیلی کم رنگ که متاسفانه بر اساس تضعیف ایمانمون داره کمرنگتر هم میشه ولی در واقع اعتقاد کامل و ایمان به خدا در تمام شئون زندگی باعث میشه انسان از لحاظ عقلی و شخصیتی پخته تر بشه وازهمه مهمتر اینکه انگیزه ای بسیار قوی داره برای انجام کارهای بزرگ که شاید به نظر خیلی‌ها غیر ممکن ویا خیلی دشوار بیاد ولی در اصل اون توانایی از انگیزه بالا سرچشمه میگیره ومیتونه باعث موفقیت‌های چشم گیر بشه این متد ر کمپین و سال از موهبت ایمان قوی به خدای خودش بر خوردار شده البته در این سن پایین و بنده مثل ایشون زیاد دیدم که بر اساس همین قوت ایمان از شخصیت بالایی بر خوردارشدن وتونستن کارهای ناشدنی را شدنی کنم البته آن هم با عشق و ایمان به خدا وچه زندگی های زیبا و با نشاطی رو رقم زدن مطمئنم اونایی که در چنین فرهنگهای زیبایی نبودن باورش براشون سخته ! ولی واقعیت داره ! و چنین تفکرات و اعتقادات ناب و زیبا وجود داره و هست و فرزندان این خانواده ها هم همین جور این زیبایی و اعتقادات را به ارث میگیرن وچه انسانهای بزرگ وبا شخصیتی بشن آنهایی که با این فرهنگ ب
  • ۰۹۹ FR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    17 11
    حالا حتما باید هم فامیل من میبود😐💔