مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
۰ نفر

یکی از رایج ترین و البته جدیدترین روش های ارتودنسی، اینویزیلاین یا ارتودنسی نامرئی است. طبق تحقیقاتی که انجام گرفته است بیش از ۸۰ درصد از افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته اند، پس از اتمام دوره درمانی حس بهتری نسبت به چهره خود داشته اند و در نتیجه منجر به بالا رفتن اعتماد به نفسشان شده است.

image-20220706115005-1.jpeg

شاید برای شما تحمل یک دوره طولانی مدت دندان های سیم کشی شده در آینه دشوار باشد. اما اصلا نگران نباشید شما می توانید بدون نیاز به براکت ها و سیم های ارتودنسی به دندان های صاف و مرتب برسید؛ نام این روش درمانی ارتودنسی نامرئی است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

برای ارتودنسی دندان علاوه بر روش سنتی و سیم کشی دندان ها ابزارها و و دستگاه های ارتودنسی جدیدتری به نام ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی با الاینرهای شفاف وجود دارد که از دید سایر افراد پنهان است یا حداقل به سختی قابل تشخیص است؛ به این روش ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی شفاف (بی رنگ) گفته می شود.

البته ارتودنسی شفاف تنها برای اصلاح نامرتبی های خفیف تا متوسط دندانی استفاده می شود و برای اصلاح نامرتبی های شدید دندانی همچنان بهترین روش انجام ارتودنسی معمولی و فلزی است.

در این شیوه به جای براکت ها و سیم های ارتودنسی از پلاک های شفافی که در نرم افزارهای تخصصی ارتودنسی برای هر شخص مدلسازی می شوند، استفاده می شود. در مراحل اولیه متخصص ارتودنسی عکسبرداری از دندان ها را تجویز می کند و توسط این تصاویر اطلاعات کاملی را برای ارسال به لابراتوار ارائه می دهد.

در طول درمان با اینویزیلاین متخصص ارتودنسی تعدادی الاینر ارتودنسی تحویل بیمار می دهد که بیمار باید از هر یک از این الاینرها را به مدت یک الی دو هفته استفاده کند.

این روش ارتودنسی به دلیل براکت های انعطاف پذیر و نرمی که دارد تحمل آن برای بیمار آسان تر است و فرد دردی در طی درمان ارتودنسی نخواهد داشت.

تفاوت ارتودنسی نامرئی با ارتودنسی مرئی چیست؟

هدف از هر دو روش ارتودنسی اصلاح بی نظمی های دندانی است. تا چندین سال گذشته ارتودنتیست ها تنها از روش ارتودنسی ثابت با براکت های فلزی برای اصلاح ناهنجاری های دندانی استفاده می کردند اما ارتودنسی شفاف یک روش نسبتا جدید است که دندانپزشکان از آن استفاده می کنند. از جمله تفاوت های ارتودنسی مرئی و نامرئی عبارتند از:

  • آشکار و نمایان در مقابل مخفی و دور از چشم: در واقع اصلی ترین تفاوت اینویزیلاین با ارتودنسی ثابت معمولی، براکت های مورد استفاده در اتودنسی شفاف است که از پلاستیک های بی رنگ و شفاف ساخته می شوند بنابراین درمان ارتودنسی بیمار از دید عموم پنهان می ماند. در مقابل در سیستم ارتودنسی مرئی از براکت ها و سیم های فلزی استفاده می شود که اطرافیان به راحتی می توانند درمان ارتودنسی بیمار را تشخیص دهند و تاثیر منفی در زیبایی چهره و زیبایی لبخند وی داشته باشد.
  • متحرک و قابل جابجایی در مقابل ثابت و غیر قابل جابجایی: پلاک های شفافی که در ارتودنسی نامرئی استفاده می شوند به راحتی از دهان خارج می شوند و بیمار می تواند در حین غذا خوردن، نوشیدن یا مسواک زدن دستگاه ارتودنسی را از دهان خود خارج کند. در مقابل در صورت استفاده از سیستم ارتودنسی ثابت به دلیل چسباندن دستگاه به دندان توسط متخصص ارتودنسی امکان جداسازی آن از دندان در طول درمان توسط خود بیمار وجود ندارد.
  • طول درمان کوتاه در مقابل طول درمان طولانی مدت: به طور متوسط طول دوره درمان بیمارانی که با براکت های فلزی درمان می شوند حدود ۲ است در حالی که طول درمان با براکت های نامرئی حدود ۶ الی ۱۲ ماه است.
  • قیمت مناسب در مقابل گران و پرهزینه بودن: قیمت ارتودنسی دندان در روش الاینرهای شفاف بیشتر از ارتودنسی ثابت و معمولی است.

صفر تا صد ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی برای چه کسانی مناسب است؟

  • از این روش درمانی برای افرادی که نامرتبی های خفیف تا متوسط دندانی دارند استفاده می شود.
  • بهترین انتخاب برای ارتودنسی نامرئی، بیماران نوجوان و جوانی هستند که به چهره و زیبایی خود بسیار حساس هستند.

ارتودنسی نامرئی برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • این سیستم برای اصلاح نامنظمی های شدید دندانی به هیچ عنوان مناسب نیست.
  • بیمارانی که نمی توانند همکاری های لازم را داشته باشند (مانند کودکان، افراد معلول، افراد پرمشغله و ...).

مزایای ارتودنسی نامرئی

  • اینویزلاین ها به سختی در دهان بیمار قابل تشخیص هستند و افراد نمی توانند متوجه درمان ارتودنسی وی شوند.
  • بیمار می تواند در زمان خوردن، آشامیدن، مسواک زدن و نخ دندان زدن دستگاه ارتودنسی را از دهان خارج کند.
  • به دلیل اینکه جنس اینویزیلاین ها از پلاستیک نرم و انعطاف پذیر است بنابراین احتمال آسیب رسانی به دندان ها و لثه ها بسیار کم است.
  • طول درمان کوتاه؛
  • تمیز کردن بریس های شفاف بسیار آسان است.

معایب ارتودنسی نامرئی

  • با اینکه قابلیت متحرک بودن اینویزیلاین ها یک مزیت محسوب می شود. اما در صورت فراموش کردن و جاگذاری مجدد دستگاه در دهان می تواند منجر به شکست درمان ارتودنسی شود.
  • در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و تمیز نکردن بریس ها ممکن است به مرور زمان دچار تغییر رنگ یا تغییر فرم بریس ها شود.
  • ارتودنسی شفاف قادر به درمان مشکلات شدید دندانی مانند اوربایت، مال اکلوژن، کراس بایت، شلوغی شدید و ... نمی باشد.

صفر تا صد ارتودنسی نامرئی

هزینه ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

بدون شک قیمت ارتودنسی دندان یکی از عوامل تاثیرگذار بر تصمیم گیری بیمار برای انتخاب نوع درمان است. هزینه ارتودنسی نامرئی به تجربه و مهارت متخصص ارتودنسی، شدت ناهنجاری و نوع درمان بستگی دارد. اما در طول قیمت ارتودنسی نامرئی از نوع مرئی و ثابت بیشتر است.

کد خبر 688675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha