هزاران معترض به خیابان‌های تفلیس، پایتخت گرجستان ریختند و دولت حاکم را مسئول ناکامی این کشور در پیوستن به اتحادیه اروپا دانستند.

گرجستان

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از یورونیوز، ده‌ها هزار معترض، به خیابان‌های تفلیس آمده، پرچم اتحادیه اروپا را برافراشته و حتی مانع حرکت خودورها در خیابان شدند. دلیل اصلی اعتراضات بعد از تبدیل وضعیت اوکراین و مولدوای به حالت نامزدی در اتحادیه اورپا اتفاق می‌افتد.در اصل بروکسل، مقر بیشتر نهادهای اتحادیه‌اروپایی، بعد از موافقت با وضعیت نامزدی مولداوی و اوکراین در اتحادیه‌ اروپا ،تقاضای نامزدی  گرجستان را به زمان دیگری موکول کرد. همین اتفاق موجب خشم و اعتراض معترضین شد و حالا آنها دولت حاکم گرجستان را مسئول این ناکامی می‌دانند.

دولت حاکم گرجستان از حزب «رویای گرجستانی» است. حزب رویای گرجستان، توسط میلیاردر و سیاستمدار گرجی «بیدزینا ایوانیشویلی» در ۱۹ آوریل ۲۰۱۹ تأسیس شده است. این حزب، حاصل ادغام شش حزب دیگر کوچک گرجستان است. «بیدزینا ایوانیشویلی»، حالا رییس‌جمهور گرجستان از حزب مذکور است. حزب رویای گرجی دولت، مجلس و شهرداری تفلیس را از سال ۲۰۱۳ در دست دارد. حزب رویای گرجی در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۲ میلادی، حزب جنبش اتحاد ملی را شکست داد که همان پیروزی سرآغاز پیروزی‌های دیگر این حزب و فتح سایر نهادهای حکومتی این کشور شد.

با این وجود، معترضان علیه «بیدزینا ایوانیشویلی» بنیانگذار حزب که باور دارند فردی الیگارش است و از سیاستمداری چیزی بلد نیست، شعار سر دادند. معترضان در پست فیس‌بوکی گفتند: «ما از ایوانیشویلی،رییس جمهور، می‌خواهیم قدرت اجرایی را رها کند و با احترام به قانون اساسی، آن را به دولت وحدت ملی بسپارد.» معترضان همچنین در این پیام اضافه کردند: «اصلاحات مورد نیاز اتحادیه اروپا را انجام دهد تا کشور ما شکل خودکار بتواند از وضعیت نامزدی برای عضویت در اتحادیه اروپا بهره‌مند گردد»

تفلیس که در پی حمله روسیه به اوکراین، همراه با کی‌یف و کیشینائو (پایتخت مولداوی) رسما برای نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا درخواست داده بود، اما همچنان بر خلاف دو کشور مذکور، در صف انتظار باقی مانده است. اگرچه اورزولا فن درلاین، رییس کمیسون اروپایی همواره تاکید کرده که با وجود تبدیل وضعیت اوکراین به وضعیت نامزدی، این کشور راه بسیار درازی برای تبدیل شدن به عضویت کامل دارد. گفتنی است که اوکراین نیز در شرایط حمله نیروهای روسی و سخنرانی‌های احساسی و آتشین ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین برای پارلمان اروپایی، سرانجام اتحادیه‌اروپا در اقدامی که بیشتر به نظر می‌آید نمایشی از اقتدار و انسجام اتحادیه‌اروپا و پشتیبانی همه‌جانبه از اوکراین در مقابل روسیه باشد، عجالتا وضعیت این کشور را به حالت نامزدی تبدیل کرده است.

رهبران اتحادیه اروپا ماه گذشته میلادی اعلام کردند که به شرط انجام اصلاحاتی اساسی در گرجستان به خصوص در دستگاه قضایی و سیستم انتخاباتی کشور و همینطور فراهم آوردن زمینه آزادی مطبوعات، آماده اعطای «وضعیت نامزدی» به این کشور هستند. شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا  نیز پیش‌از این در سخنانی اعلام کرده بود که «آینده گرجستان در اتحادیه اروپا است»؛ اظهار نظری که از سوی تفلیس «تاریخی» خوانده شد.

نخست وزیر گرجستان نیز به تازگی اعلام کرده که دولت برای اجرایی کردن اصلاحات مورد تاکید اتحادیه اروپا بسیج شده است.

کد خبر 688448

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha