«این آپارتمان ۸ طبقه حتی در برابر بادهای شدید هم مقاومت نخواهد کرد، چه برسد به به یک زلزله کوچک چند ریشتری!» این جمله‌ها بخشی از توصیف اهالی محله گلابدره است از ساختمان غیرمجازی که در دل بافت فرسوده گلابدره بنا شده و هیچگونه استحکامی هم ندارد؛ ساختمانی که البته‌ها چند خانواده در آن زندگی می‌کنند. برای اطلاع از جزئیات بیشتر با ما همراه باشید.

ساختمان

همشهری آنلاین – حسن حسن ‌زاده:  پیدا کردن ساختمان‌ها و آلونک‌های غیرمجاز در بالادست محله گلابدره کار دشواری نیست. در دل کوچه‌های پلکانی محدوده سنگ‌دوقلو و تپه آبک، جایی که خانه‌های فرسوده روی شیب تند تپه‌های سنگی بنا شده‌اند، ساختمان‌های نوساز بسیاری با طبقات اضافه غیرمجاز دیده می‌شود.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

خدا نکند که زلزله بیاید

یکی از ساختمان‌های غیرمجازی که مثل قارچ در محله گلابدره سر بیرون آورده، آپارتمانی ۸ طبقه است در محدوده سنگ دوقلو که زمینه‌ساز نگرانی بسیاری از همسایه‌ها شده است. این آپارتمان عجیب که حتی از ظاهرش هم پیداست هیچگونه استحکامی ندارد، روی تپه‌ای در بالادست محله  گلابدره بنا شده؛ یک غول سنگی بدقواره که از لابه‌لای خانه‌های یک‌دو طبقه اطراف سربرآورده و اهالی می‌گویند از نزدیک شاهد رعایت نشدن اصول ایمنی در نحوه ساخت آن بوده‌اند. ساکن یکی خانه‌های نزدیک این آپارتمان می‌گوید: «حدود ۲ سال پیش جای این آپارتمان ۸طبقه یک ملک ریزدانه قرار داشت. زمان زیادی از آغاز به کار پروژه نگذشته بود که درکمتر از یک ماه دیدیم ساختمان با حدود ۸ طبقه در آن زمین خالی ساخته شد. نگرانی همسایه‌ها این است که اصلا اصول ایمنی در ساخت این بنا رعایت نشده است. ضمن اینکه سازنده چطور توانسته یک آپارتمان ۸ طبقه را در جایی که سقف ساخت و ساز ۳ طبقه است بسازد؟»

 این ساختمان  با یک زلزله کوچک حتما خراب می‌شود + تصویر

جان همسایه‌ها درخطر است

میرمحمد ابوالقاسمی، دبیر شورایاری و از معتمدان محله گلابدره  می‌گوید: «همسایه‌های این آپارتمان نگرانند. آنقدر این ساختمان ناایمن به نظر می‌رسد که خدا نکند زلزله بیاید. بعید است این ساختمان و ساختمان‌های مشابه با یک زلزله ۳ ریشتری سرپا بمانند. اگر یک زلزله کوچک بیاید، یک حادثه دیگر شبیه متروپل این بار در شمال تهران و محله گلابدره تکرار می‌شود. از اینها که بگذریم جان همسایه‌های اطراف این آپارتمان هم در خطر است. چون بافت فرسوده اینجا بسیار متراکم است و خانه‌های بسیاری در اطراف این بنای ناایمن وجود دارند.»

این ساختمان ناایمن و غیرمجاز در حالی در دل محله گلابدره بنا شده است که بر اساس طرح تفصیلی گلابدره، سقف مجاز ساخت و ساز در این محدوده ۳ طبقه با سطح اشغال ۴۰ درصد است. ابوالقاسمی می‌گوید: «محله ما در پهنه R۲۱۲  قرار دارد. یعنی بر اساس طرح تفصیلی اجازه ساخت یک بنای ۳ طبقه با سطح اشغال ۴۰ درصد به مالک داده می‌شود. اما از آنجایی که بیشتر املاک گلابدره در زمره املاک ریزدانه قرار دارد، برخی مالکان و سازندگان سودجو به ساخت و ساز غیرمجاز و ساخت طبقات اضافه بدون رعایت اصول ایمنی روی آورده‌اند. نمونه‌اش همین ساختمان ۸ طبقه است که هیچ اصول ایمنی در ساخت آن رعایت نشده است.»

 این ساختمان  با یک زلزله کوچک حتما خراب می‌شود + تصویر

اطلاعیه شهرداری منطقه یک برای برخورد جدی با متخلفان

شهرداری در دوره جدید مدیریت شهری اما عزمی جدی در برخورد با این متخلفان و تخلفات صورت گرفته در سال‌های گذشته دارد. علاوه بر تاکید شهردار منطقه یک بر نظارت جدی‌تر در محورهای ورودی گلابدره برای جلوگیری از انتقال مصالح، مدیریت شهری منطقه در اطلاعیه‌ای از آمادگی خود برای برخورد با این تخلفات در گلابدره در صورت همکاری نیروی انتظامی خبر داده است. در بخشی از این اطلاعیه درباره ساختمان ۸ طبقه و غیرمجاز گلابدره آمده است: «ساختمان معروف به سنگ دوقلوی محله گلابدره با ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع خلاف دارای رای قطعی کمیسیون ماده صد است و شهرداری منطقه یک و دادستانی آماده اعمال رای و تخریب هستند ولی نیروی انتظامی همکاری نمی‌کند. ساختمان گلابدره که در جوار حریم و به صورت کوهپایه‌ای در سنوات گذشته احداث شده در قسمت جنوبی به صورت ۸ طبقه روی همکف به انضمام ۲ طبقه زیرزمین، در شمال شرقی بیش از ۱۰ طبقه روی همکف به صورت تجمیع با ملک جنوبی بوده و در قسمت جنوب غربی نیز با تخریب کامل کوه و فضای سبز اقدام به تجمیع با دو ملک دیگر و احداث در ورودی راه پله دسترسی به کوچه شکیبایی و گل محمدی کرده است که در حال حاضر اکثر واحدها واگذار و فروخته شده و ساکن هستند که  با هرگونه حادثه غیر مترقبه‌ای امکان ریزش و سانحه برای ساکنان آن وجود دارد.

در این اطلاعیه آمده است ملک فوق فاقد هرگونه مجوز بوده و هیچگونه استحکام بنا و نظارت ناظر نیز ندارد و دارای رای قطعی کمیسیون ماده صد به شماره رای ۱۴۰۰۰۳۰۱۵۹ مورخ  ۲۷ تیر ۱۴۰۰ است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: «سازنده با جمع آوری نیروهای بومی و افغانی و ایجاد درگیری از اواخر سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ در دوره مدیریت شهری سابق در سه قسمت اقدام به ساخت و ساز کرده و در هنگام مراجعه مامورین، افراد فوق بالای ملک مستقر شده و با سنگ پرانی مانع از اجرای حکم می‌شوند. شایان ذکر است شهرداری منطقه یک و دادستانی با تمام توان آماده اجرای حکم در خصوص این ملک هستند و تا کنون تعداد ۲۰ حکم  از سوی دادستانی ناحیه یک(الهیه) صادر شده اما توسط نیروی انتظامی (ناجا) متوقف شده و همکاری نمی‌شود و در صورت همکاری نیروی انتظامی ملک فوق به زودی اعمال حکم و تخریب خواهد شد.»

کد خبر 688435

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha