در حالی که چندی پیش اداره کل محیط‌زیست گیلان محل پیشنهادی برای احداث ورزشگاه را در خارج از حریم تالاب عنوان کرده بود

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: جدیدترین بررسی‌ها حاکی است این محل در داخل تالاب انزلی قرار دارد.  امیر عبدوس در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه هیچگونه عملیات عمرانی‌ای برای ساخت این ورزشگاه 22 هکتاری انجام نشده است، افزود: بررسی‌های انجام شده حاکی است محل پیشنهادی برای این ورزشگاه در شبه جزیره «چراغ پشتان» در داخل تالاب بین‌المللی انزلی است.

وی با اشاره به اینکه این منطقه جزء اراضی ملی است، تصریح کرد: براساس ماده 16 قانون حفاظت و بهسازی، کلیه تالاب‌ها متعلق به دولت در اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست است و هیچگونه حق واگذاری آنها وجود ندارد و بدین ترتیب براساس قانون،  سازمان حفاظت محیط‌زیست اجازه واگذاری زمین در محدوده تالاب بین‌المللی انزلی را ندارد و این کار ممنوع است.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه درخواست احداث ورزشگاه در تالاب انزلی توسط بخش خصوصی و بدون تأیید اداره کل تربیت بدنی گیلان به اداره کل محیط‌زیست گیلان ارائه شده است، عنوان کرد: تا‌کنون اداره کل محیط‌زیست استان درخصوص این درخواست پاسخی نداده است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست به جد مخالف اجرای این طرح است و اجازه این کار داده نمی‌شود.

لازم به ذکر است براساس برآوردهای انجام شده ارزش اکولوژیک تالاب‌ها 10 برابر جنگل‌ها و
 200 برابر زمین‌های زراعی است.

این گزارش می‌افزاید: تالاب بین‌المللی انزلی به مساحت 15 هزار هکتار در سال 1354 به‌عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر پذیرفته شد.

منطقه حفاظت شده سیاه کشیم، پناهگاه حیات وحش سلکه و منطقه شکار ممنوع سرخانگل بخش‌هایی از تالاب بین‌المللی انزلی است. این تالاب اخیرا در فهرست تالاب‌های با تغییرات شدید اکولوژیک در لیست قرمز کنوانسیون رامسر ثبت شده است.

تاکنون در تالاب انزلی 78 پرنده شناسایی شده که 33 گونه آبزی و مهاجر و 45 گونه آن کنارآبزی بوده و در بیشه‌زارهای پیرامونی زیست می‌کنند.

از سوی دیگر مهم‌ترین ماهیان تالاب انزلی سیم، اردک ماهی، سوف معمولی، کپور، اسبله، شاه‌کولی و ماهی سفید است؛ همچنین در بیشه‌زارهای اطراف این تالاب نیز پستاندارانی مانند گراز، تشی و شغال زیست می‌کنند.

از سوی دیگر احداث کنارگذر انزلی، دپوی زباله شهری در حاشیه تالاب، ورود سالانه 500 میلیون تن رسوب از حوزه آبخیز، ورود فاضلاب‌های انسانی و آلودگی‌های صنعتی و ورود بی‌رویه سموم و کود‌های شیمیایی مهم‌ترین فشارهایی است که هم‌اکنون به تالاب انزلی وارد می‌شود.

کد خبر 68822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز