آنچه به‌تازگی از سوی برخی از منتقدان دولت مورد استناد قرار گرفته است، نتایج به اصطلاح نظرسنجی مؤسسه‌ای به نام استاتیس است. دفتر این مؤسسه در شهر واشنگتن، پایتخت امریکا قرار دارد و آن طور که ادعا شده، این نظرسنجی با استفاده از تلفن انجام شده است. همین دو گزاره، به تنهایی برای زیر سؤال بردن نتایج ادعایی آن کافی است.

رئیسی میان مردم

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه ایران نوشت: نظرسنجی‌های مراکز معتبر افکارسنجی داخلی، از امید به آینده، روشن بودن افق و رضایت نسبی ایرانیان، هم از وضعیت اجتماعی خود و هم از عملکرد دولت در برخی حوزه‌ها حکایت می‌کند. اما درست در همین شرایط، برخی منتقدان داخلی دولت، با تکیه بر نظرسنجی‌های غیرمعتبر مراکز و مؤسسات غربی، نتایج کاملاً معکوسی را به جامعه مخابره می‌کنند.

به طور کلی استفاده از نظرسنجی‌های مجعول به مثابه ابزار زیر سؤال بردن رقیب سیاسی، مع‌الاسف پدیده‌ای رایج در بخشی از سیاست داخلی ما است. از جمله تلاش‌ها برای ابزارسازی از نظرسنجی، نتایج به اصطلاح یک پژوهش خارجی است که از سوی برخی طیف‌های منتقد دولت مورد استفاده قرار گرفته است. این طیف، به جای تکیه بر برنامه‌های ایجابی خود و اقناع افکار عمومی با کارنامه قبلی یا برنامه آتی، تلاش کرده با استفاده از این حربه تازه‌یاب، عملکرد یک‌ساله دولت سیزدهم را زیر سؤال ببرد. این طیف، حتی به ناکام‌ جلوه دادن دولت بسنده نکرده، بلکه فراتر از دولت رفته و از مسدود بودن افق‌ها در ایران صحبت رانده است. درحالی که به نظر می‌رسد افقی که به‌راستی مسدود شده و امیدی به گشایش آن نیست، افق این جریان سیاسی است، نه آینده ایرانیانی که در یک‌سال گذشته نظاره‌گر گشایش‌های ناشی از عملکرد دولت و حرکت به سمت عدالت داخلی و خارجی با تکیه بر قدرت مردم بوده‌اند.

بیان حرف‌های مطلوب ما از خارجی‌ها!

آنچه به‌تازگی از سوی برخی از منتقدان دولت مورد استناد قرار گرفته است، نتایج به اصطلاح نظرسنجی مؤسسه‌ای به نام استاتیس است. دفتر این مؤسسه در شهر واشنگتن، پایتخت امریکا قرار دارد و آن طور که ادعا شده، این نظرسنجی با استفاده از تلفن انجام شده است. همین دو گزاره، به تنهایی برای زیر سؤال بردن نتایج ادعایی آن کافی است. چه آنکه حتی رسانه‌های معاند وابسته به رژیم آل سعود نیز در روزهای اخیر با استناد به  نظرات این مؤسسه حملات گسترده‌ای علیه دولت سیزدهم ترتیب داده‌اند. اما نکته اینجا است که آنچه در یافته‌های این پژوهش مطرح شده، دقیقاً همان چیزهایی است که این طیف از منتقدان دولت همگام با رسانه‌های فارسی‌زبان وابسته، پیش‌تر هم بر آن تأکید می‌کردند. این هم‌پوشانی یافته‌های این به اصطلاح نظرسنجی با ادعاهای این منتقدان، درست مانند شاهدی است که از غیب برای آنان رسید.

به عبارت دیگر، برای این طیف، مهم‌تر از اینکه یافته‌ها چقدر علمی یا دقیق باشد، این مهم بوده که ادعاهای آنان را نتیجه گرفته است. نارضایتی از عملکرد دولت، ‌بی‌آیندگی ایرانیان و ناامیدی از جریان‌های سیاسی موجود، همان چیزی نیست که این طیف از منتقدان سال‌ها است بر آن تأکید دارند و در این حالت وقتی یک مؤسسه امریکایی هم این گزاره‌ها را تأیید می‌کند! چرا نباید به آن دامن بزنند؟ چه بسا ممکن است پای هماهنگی‌های صورت گرفته از قبل نیز در جریان باشد.

یافته‌های مؤسسه‌های نظرسنجی داخلی

به‌رغم این اما، یافته‌های پژوهش‌ها و نظرسنجی‌های نهادها و مؤسسات معتبر داخلی، روایت دیگری از ایران دارد. این روایت، نه همه مشکلات را رفع شده تلقی می‌کند، نه ادعا می‌کند که همه ایرانیان از هر جهت از وضع فعلی راضی‌اند. بلکه هم کاستی‌ها را بیان می‌کند و هم روی مشکلات طیف‌های مختلفی از مردم انگشت می‌گذارد. در مقابل، به این مسأله هم اشاره می‌کند که ایرانیان نه تنها به هیچ وجه افق پیش رو را بسته نمی‌بینند، بلکه امیدوارانه به آینده نگاه می‌کنند. بخش عمده این امید به آینده، ناشی از عملکرد دولت سیزدهم در یک سال گذشته است. بویژه اینکه مردم در این نظرسنجی‌ها و پژوهش‌ها نشان داده‌اند که می‌دانند دولت جدید وارث چه مسائل و چه وضعیتی بوده است و می‌دانند که در چه مسیری در حال حرکت است. این داده‌ها که حاصل تحلیل نتایج آخرین نظرسنجی‌های معتبر در خرداد و تیر ۱۴۰۱ است، نشان می‌دهد که درک مردم از شرایط عمومی کشور نظیر علت مشکلات اقتصادی، مقابله با کرونا، سیاست خارجی، شادکامی و رضایت‌مندی عمومی، واقع بینانه است. درست برخلاف نظرسنجی ادعایی مؤسسه امریکایی که گویی از کشوری دیگر گزارش می‌دهد.

میراث کژکارکردی‌های گذشته برای دولت سیزدهم

هرچند دولت سیزدهم از بیان همه مشکلات به ارث رسیده از دولت گذشته استنکاف می‌کند، اما یافته‌های نظرسنجی و افکارسنجی نشان می‌دهد که مردم نسبت به این میراث وقوف دارند. مشخص در این باره، نتایج نظرسنجی‌های مراکز معتبر نشان می‌دهد که ۵۲ درصد مردم معتقدند در دهه گذشته، تدابیر و اقدامات مناسبی برای حل مشکلات اقتصادی کشور صورت نگرفته است.

مسائلی مانند دلار ۴۲۰۰ تومانی  که برای این دولت به ارث رسید، نشان می‌دهد که این باور ایرانیان تا چه اندازه واقعی است. در کنار این، دولت سیزدهم برنامه کلنگ‌زنی‌های نمایشی و آغاز به‌ کارهای بیهوده پروژه‌های عمرانی را کنار گذاشته و بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام به جای مانده از دولت‌های قبل متمرکز شده است؛ امری که از آن با عنوان «نهضت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام» یاد می‌شود. این تصمیم، ناشی از وجود نزدیک به ۱۰۰ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور است، پروژه‌هایی که ناتوانی دولت‌های گذشته در تحقق آنها، عملاً به اتلاف منابع ملی منجر شده است. بر پایه چنین وضعیتی است که می‌توان نتایج این نظرسنجی‌ها را معتبر و واقعی دانست. 
نتایجی مانند اینکه بیش از ۵۲ درصد مردم بر این باورند، چون در دهه گذشته اقدامات مؤثری برای حل مشکلات اقتصادی انجام نشده، علت اصلی تورم و مشکلات اقتصادی کشور مربوط به عملکرد نامناسب دولت قبل است.

رضایتمندی از عملکرد دولت در مقابله با کرونا و درمان

یکی از نخستین برنامه‌های دولت سیزدهم، مقابله با کرونا بود. دولت در این زمینه در رویکرد «تأمین نان و حفظ جان» دو هدف را دنبال می‌کرد، بهبود وضعیت اقتصادی و مهار ویروس کرونا در کشور. در ابتدای فعالیت دولت، روزانه نزدیک به ۷۰۰ ایرانی جان خود را از دست می‌دادند. اما در یکسالگی دولت سیزدهم، تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در برخی روزها به صفر رسید. در همین راستا، نتایج نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده رضایتمندی مردم از عملکرد دولت در زمینه مهار ویروس کرونا است. 
مطابق یافته‌های این مراکز افکارسنجی، بیش از ۸۳ درصد مردم عملکرد دولت سیزدهم در مقابله با کرونا را «موفق» ارزیابی می‌کنند. ضمن اینکه ۷۴ درصد از مردم نیز اعلام کرده‌اند از وضعیت بهداشت و درمان کشور «رضایت» دارند.

موفقیت دولت در مردمی‌سازی یارانه‌ها

دلار ۴۲۰۰ تومانی در حالی بر کشور تحمیل شد که حتی حامیان دولت قبل نیز مخالف آن بودند. اما در ادامه، وقتی ناکامی‌های این سیاست و فسادها و رانت‌های ناشی از این سیاست غلط اقتصادی مشخص شد، بازهم دولت قبل اراده ای برای حل این مسأله از خود نشان نداد. هرچند برخی سرمایه اجتماعی پایین و عدم امکان بسیج مناسب امکانات را دلیل بی‌عملی دولت قبل می‌دانند، اما به هر صورت، این جراحی تحمیل شده، به دولت سیزدهم سپرده شد. امروز که حدود دو ماه از اجرای این اصلاح اقتصادی می‌گذرد، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد مردم معتقدند که دولت در مردمی‌سازی یارانه‌ها و پرداخت به‌موقع یارانه‌های نقدی جدید، موفق بوده است؛ امری که درستی و اتقان این برنامه اقتصادی دولت را تأیید می‌کند. همچنین مردم، قاچاق مواد غذایی به خارج، احتکار در داخل و کمبود جهانی غذا ناشی از جنگ اوکراین را سه عامل مؤثر بر گرانی مواد غذایی ارزیابی کردند.

جایگاه مطلوب ایران در صحنه بین‌الملل

در حوزه سیاست خارجی نیز، ارزیابی‌ها و یافته‌های پژوهشی نشان‌دهنده مهر تأیید مردم بر سیاست تعامل و گسترش مناسبات با همسایگان است که از سوی دولت سیزدهم به عنوان یک اولویت سیاست خارجی دنبال شد. در همین راستا، آیت‌الله رئیسی در نخستین نشست خبری خود، تأکید کرد که سیاست خارجی دولت سیزدهم از برجام شروع نمی‌شود و به برجام هم محدود نخواهد شد. اما یافته‌های نظرسنجی نشان می‌دهد مردم نیز از متوازن شدن سیاست خارجی کشور در دولت سیزدهم رضایت دارند. به طوری که بررسی «ارزیابی مردم از جایگاه ایران در صحنه بین‌الملل» نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد مردم بر این باورند که جایگاه ایران در صحنه بین‌الملل «بسیار مطلوب» است، این در حالی است که ۲ سال پیش، بیش از ۵۷ درصد مردم جایگاه کشور را نامطلوب و بسیار نامطلوب ارزیابی می‌کردند.

رضایت عمومی و شادی در زندگی

یافته‌های نظرسنجی‌های مراکز معتبر داخلی، وضعیت کاملاً متفاوتی در زمینه رضایت عمومی یا شادی ایرانیان در زندگی ارائه می‌کند. برخلاف سیاه‌نمایی مؤسسه‌های خارجی و تکرار آن از سوی برخی غربگرایان داخلی، بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ میانگین نمره شادکامی ۶۴.۴۱ از ۱۰۰ بوده است. در همین رابطه، سنجه‌های «خودم را فردی فعال و تأثیرگذار می‌بینم» با امتیاز ۷۲.۳،  «نسبت به آینده امیدوار هستم» با امتیاز ۶۹.۴، «از زندگی خود لذت می‌برم» با امتیاز ۶۸.۷ و «احساس می‌کنم زندگی ارزشمندی دارم» با نمره ۶۸.۵ از ۱۰۰، نشان می‌دهد که ایرانیان در محدوده انسان‌های شاد قرار دارند.

درعین حال، نتایج یک نظرسنجی درباره «سنجش میزان رضایتمندی عمومی» که در خرداد ۱۴۰۱ انجام شده است، نشان می‌دهد ۷۵ درصد مردم در سطح زیاد و تا حدی زیاد در زندگی احساس آرامش و آسایش می‌کنند. در این رابطه، ۹۱ درصد در سطح زیاد و تا حدی زیاد از سازگاری و همدلی در خانواده خود رضایت دارند و ۸۰ درصد معتقدند «مردم در کارهای خیر شرکت کرده و به یکدیگر کمک می‌کنند.» حدود ۷۶ درصد نیز به طور زیاد و تا حدی زیاد معتقدند «مردم در مراسم و مناسبت‌های مذهبی شرکت می‌کنند.» بیش از ۶۵ درصد مردم هم تأکید داشتند مردم در روابط اجتماعی خود با یکدیگر با تحمل و مدارا رفتار می‌کنند و ۷۰ درصد نیز از «تأمین امنیت عمومی» اعلام رضایت کرده‌اند. این نتایج نشان می‌دهد که ایران، همچنان جامعه‌ای پایدار و امیدوار به آینده است، این درحالی است که اگر بنابر صحت نظرسنجی‌های خارجی می‌بود، امروز نمی‌بایست از پایداری و یکپارچگی ایران نشانی باقی مانده باشد.

کد خبر 688060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 89
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 178
  • esi IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    اره بابا یواش یواش داریم همه جون میدیم اصلا 90 درصد زیر خاک احساس ارامش میکنیم امارتون غلط است
    • انقلابی مطمئن IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      الان اروپا و آمریکا افسرده هستند چون پوچ و بی هدف زندگی میکنند اما ایرانیان به لطف و برکت نظام اسلامی هم در این دنیا شادند و هم آن دنیا بهشت میروند لذا شاد بودن اکثریت ایرانیان و افسردگی اروپا و آمریکای مصیبت زده طبیعی است. این است برکت نظام مقدس اسلامی
    • بیطرف IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      73 12
      نسبت تایید نظر esi به ردش 80 به 1 هست. این نشون میده آقای انقلابی مطمئن جزء اون کمتر از 1.5 درصدی هستند که خدا رو شکر برکات نظام شامل حالشونه و مثل بقیه 98.5 درصد جامعه نیستند. این لطف خداست جناب آقای انقلابی مطمئن که مثل بقیه بی نصیب نیستی و شادی. مبارکت باشه.
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      26 4
      چیزی که ما در شهر میبینیم هر روز بر تعداد رد دادگان افزوده میشه
  • بیطرف IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    باید هم شاد باشیم. کشوری که تو کمتر از یک سال روغنش 4 برابر ارزشمند شده. برنجش 3 برابر ارزشمند شده. ماکارانیش 4 بربر ارزش پیدا کرده. لبیناتش 2 برابر ارزش پیدا کرده. قیمت ماشیناش که نگو 10 برابر ارزش پیدا کرده. چرا نباید شاد باشن. این همه ارزشمند شدن شادی نداره؟!!!!!!!!!!! قدر نمیدونید!!!!!!!!!!!
    • چواد IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      12 81
      حالت خوب نیست نه؟؟؟؟؟؟؟؟
    • یوسف IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      38 3
      تو و امثال تو حالتون خوبه جواد جون
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      18 3
      تو کمتر از یک سال ارزش ماشین 10 برابر افزایش داشته؟ 😲
  • مردم IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    211 9
    این حرف واقعا خنده داره کدام ادمی این گزارش را نوشه بیشتر به طنز نزدیک است واقع متاسفم برای این همه خبر های دروغین
  • جواد IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    146 6
    دیگه چیزی نمونده از خوشی بمیریم.درامدها میلیاردی هزینه ها ریالی.......ای آمار رضایت رو از کجای ........دراوردی؟
  • علی IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    134 9
    ۹۰درصد مردم ایران اصلا شادی رو لمس نکردن
    • رضا IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      27 3
      خیلی خوشم مردم .هرکسی گفته اینهمه بدبخت و خودکشی های اعلام نشده ایرانی هستن شوخی کرده .فقط غذای کارمندان دولت شاید
  • الهام IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    119 6
    اصلا نمی دونیم با این همه شادی و آسایش و آرامش وامنیت چه کار کنیم 🤨
  • رضا TR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    112 9
    سلام طنز قشنگی بود کشوری که ۳ سال بیشتر قیمت ارز و طلاش برای یه دور کوتاه نتونسته کنترل کنه حرف از امید میزنه ما همین الان هم صبح میخواهیم یه خرید کنیم نمیدونیم چب میشه چه برسه به یه ماه بعد
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    90 3
    شوخی نکین دیگه ...راستی راستی میگین
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    79 1
    به نظر من کهن 150 درصد مردم راضین ، نظر سنجی داخلی اشتباه بوده 75 درصد بنظرم نظر دشمنه
  • شهرام IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    104 2
    فكر كنم نظر سنجي فوق بين مردان بهشت زهرا انجام شده و صحيح است 75 درصد از مردگان الان احساس آرامش مي كنند.
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    100 2
    این 75درصد را از کجا آوردی !!!!؟؟؟؟
  • مردم IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    93 1
    این آمار رو از کجا میگیرید شما یا توی این مملکت زندگی نمی کنید یا چشم های خود را بر روی واقعیت های موجود در جامعه و سختی و مشقتی که بر روی اکثر مردم سنگینی می کند بسته اید جای تاسف برای رسانه ها وجود دارد با این همه خلاف واقع نشان دادن واقعیت زندگی مردم
  • مجتبی ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    81 1
    خیلی امارتون با حال بود تازه فهمیدم که چقدرررر شادیم
  • مهدی IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    86 1
    به احتمال زیاد این نتایج نظرسنجی مال ارواح مردگان بوده
  • همراه IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    73 1
    خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا من چقدر خوشحالم !!!! ها ، چی شد ؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    70 2
    ببخشید از کی و کجا نظر سنجی کردی/
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    84 2
    خدا وکیلی نویسنده مقاله دیواته نبوده؟؟؟؟
  • محمد IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    77 2
    ببخشید این نظر سنجی که میفرمایید،نام ونشانی نداره که ماهم یه نظری بدیم اونجا...ما که از زیادی خوشیم،خوشی زده زیر دلمون نمیدونیم با اضافه خوشیمون چیکار بکنیم؟؟؟به نظرم که این اضافه خوشیمون رو صادرات بکنیم به اروپا و آمریکا وکشورهای دیگه!!!!!!والله...............
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    69 2
    خواهشا بگید این آمارها را از کجاتون در می آورید .
  • قباد IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    85 1
    به فول بابا پنجعلی ، الللکی میگه ..... واقعا ساقی نویسنده متن کیه که اینقدر احساس سرخوشی داده بهش
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    69 1
    واقعا خوشحالیم دیگه نمیتونیم هیچی بخریم خوشحالیم
  • حقیقت NL ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    82 1
    به خاطر وارونه جلوه دادن حقیقت و خبرهای دروغ دیگه از این سایت بازدید نمیکنم. لطفا اگه پیام من تایید بشه که میدونم نمیشه و کسی ببینه خواهش میکنم این کار رو بکنه.
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    85 3
    خیلی وقت بود اینقدر نخندیده بودم دمتون گرم باز هم از این جوک ها بگین . خیلی باحال بود 🤣🤣🤣🤣😍
  • مهرداد IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    46 1
    آره خیلی خنده داره دستتون درد نکنه خندیدیم این جور خبرها موجب شادی و خنده میشن
  • محسن IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    34 1
    خوشحالیم ولی مگه توخواب
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    42 2
    لطفا هم پارک ، هم ساقی و هم جنس رو یجا با هم عوض کنید . مگه آمار دادن به همین راحتیه ... استامینوفن هم خطرناکه برای شما
  • اسد IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    14 52
    در مقاله هم ذکر شد که مشکلاتی هست کسی منکر سختی‌ها نشده وگفته شده آیت جراحی اقتصادی تبعاتی دارد فکر میکنم عده ای دجار خود کم بینی هستند ما در برابر مشکلات پیشرفت‌ها را هم ببینیم با همه سختی‌ها که ب آن واقفیم بدبینی هم امر پسندیده ای نیست
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    28 12
    یا نظرات رو منتشر نکنین یا واقعیت جامعه رو ‌‌رست منعکس کنید،تمام
  • حسین IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    44 5
    خوبه حداقل شما یه جوک میگین ما هم کلی میخندیم. آمار جامعه ی خوشحال میبرین بالا. بازم ازین جوکا بگین تا برسیم به دانمارک
  • هادی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    29 2
    خدایا مردیم از شادی .............
  • حسین IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    31 1
    انشاالله این افزایش 75 درصدی شادی در چند سال بعد هنگام رای گیری انتخابات به بیش از 90 درصد برسد ، خواهیم دید .
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    35 2
    ده ها سال است درایران از افعال معکوس استفاده میشود.بنابراین این آمارها بر همین مبنا کاملا درست وصحیح است.
  • شهنواز شاهور IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    33 1
    از شادی میترکیم، خود گوید و خندد....
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    43 1
    نظرسنجی واقعی را از کامنتها ی دوستان میشود فهمید دم همهگی کامنت دهندها گرم
  • سیما IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    34 0
    تمام نظرات منتشر شده بعلاوه ۸۵ نظر غیره قابل انتشار رو با هم جمع کنید. بعد ببینید نظر سنجی واقعی کدومه.
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    30 0
    خواب نما شدید
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    27 0
    دوزار بده آش به همین خیال باش
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    32 0
    همچی آرمومه من چقدر خوشحالم
  • GB ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    26 1
    نمیدونم این آمارو ازکجا درمیارین والا به شخصه دوروربنده بشدت بدبین وناامیدی متاسفانه 😭😭
  • نعمت IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    26 1
    راستی؟
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    29 1
    ساقیت کیه؟؟
  • رئیسی IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    29 0
    خود گویم و خود خندم، عجب مرد هنرمندم
  • امید IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    38 1
    درود، پس چرا 95 درصد کامنتای زیر همین مطلبتون متفی است،نکته اشتباهی آمار کشور سوییس یا فنلاند را جای ایران جا زدید، بابا ملت نون خوردن ندارن تو میوی فلان... من 3 تا دندون که میشد با پرکردن نگهشون داشت چون پول نداشتم و درد داشتم کشیدم انداختم بیرون.... شماها چی میگید
  • ایثارگر IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    26 0
    اقا خواهشا هرچقدر که در توان دارید سرو کله همدیگرو بزنید ولی پای مردمه خسته و از نفس افتاده ودرمونده رو وسط نکشید دیگه ولشون بکنید خودشون میمیرن شما زحمت نکشید
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    21 0
    عجب این آمار رو واقعا از کجا به این آمار دست پیدا کردید... ۷۵ درصد مردم ایران شادند،کجا شادند برای چی بخاطر کدوم رفاه با درآمد 6 میلیونی که اونم مدت هاست سر تصویبش جنگه درآمدها با کدوم هزینه ها هم خوانی داره مردم ایران افسرده تر از افسرده هستند یه نگاه به اوضاع جوانان بکنید ... بخاطر کدوم پیش آمد شادی کنیم
  • DE ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    22 0
    الله اکبر، آقاجون یک چیزی بگید که بگنجه!!!
  • شهلا IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    20 0
    ملت را چه فرض کردید
  • خوشحاله ناراحت IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    16 0
    درسته ۷۵دهم درصد خوشحالن از ۱درصد هم کمتر اشتباه تایپی بوده
  • NL ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    13 0
    همه این پیامهای غیر قابل انتشار حتما مخالفت با این خبر بوده دیگه
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    16 0
    آدم از فقر افسرده نمیشه آدم از دیدن بی عدالتی و فاصله ای که بین زندگی مسیولین و مردم هست افسرده میشه
  • ناشناس IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    19 0
    واقعا متاسفم واسه کسایی ک با این آمار ساختگی سعی میکنن همه چیز رو عالی و گلو بلبل نشون بدن. برید تو تمام شهرها بگردید ببینید چ خبره. فقر و فساد و دزدی و اعتیاد و هزار بدبختی دیگه داره بی داد میکنه امار وحشتناک پایین ازدواج و امار ب مراتب وحشتناک تر پسران و دختران مجرد از سن ازدواج گذشته خود دلیلی بر کذب بودن این گونه اخبار است. ب جای این ها ب فکر حل مشکلات مردم باشید.
  • ناشناس IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    14 0
    عجب،ازشادی داریم میمیریم دیگه!!!
  • ع IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    14 0
    صد در‌صد مردم‌شاد‌هستند‌با‌این‌گرانیها
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    13 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی................
  • مریم IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    14 0
    چطور میشه تو اینهمه گرانی ودروغ شاد بود
  • رضا IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    14 0
    والله اگه ما مردم کف جامعه هستیم هیچ امیدی به این دولت نداریم همه افسرده بی اعصاب داغون شما این آمار هارو از کجا میارید والله موندیم
  • ناشناس TR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    10 0
    با سلام ٧٥ اشتباه پيش مياد صدم از قلم افتاده ٧٥٪‏ با تشكر خداوند نگهدارتان🙏🏼
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    14 0
    یه سری به حاشیه نشین ها بزنید فقر بیداد میکنه
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    12 0
    به نظر من و اکثریت مردم که هر روز با انها رفت وامد دارم امید به زندگی در ایران ۵ درصد است واون امار بالا مال کشور اروپایی ست کشور سودان امید به زندگی بیشری نسبت به ما دارند . مردم ایران افسرده هستند
  • رضا IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    15 0
    دیگه توهین نکنید این آمار از رضایت از همه چیز از مردم کجا گرفته شده به اسم کشور ما منتشر شده؟ باشه نشریه های آمریکایی و صعودی سیاه نما هستند و ... اما این دلیل نمیشه به شعور ما هم توهین کنید و یک سری آمار از خودتون در بیارید
  • محمد IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    12 0
    وای تحت تاثیر قرار گرفتم وقتی زندگی بقیه کشورا رو میبینم دلم به خودم و اون ۸۰ میلیون نفر دیگه میسوزه ، اگه اونا بفهمن تو چه محدودیت ها و چه حقوق و قیمت هایی هستیم عمرا بخوان جای ما باشن
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    13 0
    حال شما خوبه؟ خوابید یا بیدار؟
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    14 0
    قافیه چو تنگ اید نویسنده به ... اید
  • رسول مختاری IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    9 0
    بابا این دروغها مصلحتیه اشکالی ندارد.
  • آذر IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    6 1
    جواب نظرسنجی زیاد مهم نیست که اولا آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است.دولت یا مجلس ویا هر نهاد بی طرفی که وجود دارد میتواند از مردم کشور به راحتی نظرسنجی کند و نظر مردم رو درمورد عملکرددولت ومجلس بخواد وبعدجواب آن نظرسنجی رو به تمام جهانیان اعلام کند.تا این حرف و حدیث ها جمع شود.
  • نامجو DK ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    9 0
    😂😂😂😂
  • سیروس IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    11 0
    وسایل و امکانات ساده زندگی برامون شده آرزو،آرزو هامون هم سرابی بیش نیست،😠😠😠😠
  • عبدل TR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    3 14
    نظام جمهوری اسلامی در حال مبارزه با استکبار جهانی است ملت ایران باید در این مبارزه تحمل، استقامت و صبر پیشه کنند و برای امدن امام زمان دعا کنن
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    11 3
    مسلمان دروِغ نمیگه، شاد بودن مردم ایران کذب محض است.
  • علی IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    10 0
    یکی از دلایل شادی اینه که بعد از ۲۰ سال نیازی نیست تکنولوژی جدید بخری من ۱۵ سال پیش یخچال سامسونگ خریدم الانم وقتی میرم تو مغازه میبینم یخچالای امروزی هم همون تکنولوژی رو دارن در مورد خودرو و چیزای دیگه هم که خودتون بهتر میدونین ضمنا خوشحالی دوم اینه که قیمتهاشون هم روز به روز بالاتر میره یعنی ما سرمایه دار تر میشیم!!!!
  • سکینه GB ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    12 0
    به قرآن به همان امام حسین ما روزی یک وعده غذا می خوریم یا املت یا سیب زمینی یا بادمجان وگوجه... ترا به هرچه اعتقاد دارید قسم میدهم لااقل دروغ نگویید...
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    3 16
    سید محرومان .... دوستت داریم
  • یه ایرانی IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    9 3
    از کی نظر سنجی کردید؟ ...
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    4 14
    واقع بین و حداقل با خودتون روراست باشید یک نگاهی به وضعیت مالی خودتون و اطرافیانتون بندازید 99 درصد کسانی که غر غر می کنن و می گن وضع مالیم خرابه خانه , ماشین , شغل و درآمد دارند نمی رسونن چون حرص زدن هایشان تمامی ندارد و زن ها هم پرتوقع شدند و در عین حال دیگر بلد هم نیستند که خانه را اقتصادی بگردونن مشکل ایرانی جماعت همینه که ماشین نداره خدا خدا می کنه یک پراید داشته باشه پرایدو می گیره می گه 206 بگیریم 206 می گیره می گه 2 تا ماشین داشته باشم بعد می گه شاسی می خوام و ... خونه داره حالا هی می خواد روی متراژ و محلش بگذاره ! در حالیکه تو اروپا , آمریکا , کانادا و استرالیا هر کی یک ماشین معمولی و یک خانه نرمالی داشته باشه دیگه می ره کیفشو می بره برای هی بیشتر داشتن حرص نمی زنه و بله اگر ماهی 30 میلیون تومان هم درآمد داشته باشی هی بخوای دکور و وسائل خانه را عوض کنی هر لباس گرانی را یک بار بپوشی خریدها لوکس باشد و خریدهای روزانه از مغازه سر کوچه باشد که 3 برابر گران تر از راسته ها و تره بارها می ندازه اگر اصراف داشته باشی معلومه با 30 تومن در ماه هم نمی رسه یکم دست از حرص زدن بردارید.
    • قالی باف IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      0 4
      افرین خیلی مردی
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      5 0
      از کجا اومدی تو ک اینجور زندگیا رو دیدی؟؟؟اگه لباسی هم یکبار پوشیدیم از بی کیفیتی لباسای چینی بوده و اون عده ای رو هم ببین ک ماکسیما رو کردن 206 و 206 و پراید کردن و حتی بعضیا پیکان کردن پرایدشونو
  • هیچکس IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    12 3
    احتمالا ۷۵ نبوده ۷.۵ بوده
  • ر ن IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    12 0
    ... بیشتر افراد جامعه افسرده و روانی شده‌اند...
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    4 0
    از نظرات منتشر شده و از نظرات غیر قابل انتشار میشه رضایت 70 درصدی مردم رو تشخیص داد !!!نمیدونم از کدوم درگاهی این آمار رو گرفتین...
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    5 0
    اگه مسئولین کشور میشن 70 درصد مردم؟ بله این نظر سنجی درسته
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    4 0
    بله دیگه حاکمیت یک دست و شادی 75 درصدی اگه راست میگن رفراندوم بزارن
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    4 1
    اومدین امارهای مختلف رو ترکیب کردین و خودتون به نفع خودتون آمار سازی کردین این ایرانی ک میگین شاد کدوم ایران؟...