علی نصیریان با تاکید براینکه زبان و ادبیات فارسی بخش عمده‌ای از هویت ایرانیان را تشکیل می‌دهد، هر اقدامی را که سبب کم‌توجهی به ادبیات شود نامطلوب دانست.

علی نصیریان

به گزارش همشهری آنلاین، خبر حذف دروس عمومی از کنکور سال ۱۴۰۲، آسیب‌های این اتفاق و هشدار برای کم شدن ساعت‌های آموزشی درس ادبیات موضوعی بوده که در یکی دو هفته گذشته از نگاه تعدادی معلم، نویسنده و شاعر بررسی شده و آن‌ها در ارزیابی‌های خود گاه با بیانی تند و صریح و گاه با اشک و حسرت از پیامدهای کم‌توجهی به یکی از مهم‌ترین دروس آموزشی در مدارس یعنی زبان و ادبیات فارسی و نیز ضرر سنجش تستی این درس مهم در کنکور سخن گفتند.

این نگرانی‌ها و هشدارها در شرایطی اهمیت ویژه دارد که در سال‌های اخیر با هجوم تحریف و مصادره‌ شاهکارهای زبان فارسی و خالقان آن‌ها از سوی کشورهای همسایه مواجه شده‌ایم.  

علی نصیریان هم که این روزها نقش یک سردار مغول در جریان حمله به نیشابور و جریان کتاب‌سوزی را در کنسرت - نمایش «سیصد» بازی می‌کند با ابراز تاسف از شنیدن چنین خبری بیان کرد:‌ زبان و ادبیات فارسی هویت و بخشی از شناسنامه ماست. شعر ما هزار سال قدمت دارد و این‌ها میراثی بسیار ارزنده‌ از لحاظ تفکر، اخلاق، زندگی و زبان است. هر اقدامی که به حذف آموزش این‌ها منجر شود از نظر من نامطلوب است.

او افزود: آموزش زبان و ادبیات فارسی قطعا باید از دوران مدرسه اتفاق بیفتد و این وظیفه دولت و آموزش و پروش است که پاسبان و نگهبان زبان فارسی باشد. همچنین از جایی مثل فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم باید در این مورد سوال پرسیده شود که چه اقدامی در مقابل این نوع اتفاق‌ها انجام می‌دهند.

این بازیگر اظهار کرد: بخش عمده هویت ما زبان و ادبیات است؛ ادبیات جزئی از زندگی مردم ایران است و حتی قبرستان‌ها را که نگاه کنید، می‌بینید که روی بیشتر سنگ قبرها شعر نوشته شده است بنابراین فکر می‌کنم هرآنچه منجر به حذف یا کم شدن جایگاه آموزش زبان و ادبیات فارسی شود به هویت واقعی یک ایرانی و به ویژه بچه‌ها لطمه می‌زند.

کد خبر 688054
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معلم ادبیات فارسی US ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    3 7
    جناب استاد نصیریان، اجازه بدهید متخصصان تعلیم و تربیت تصمیم بگیرند که چطور آموزش دهند و چطور آزمون بگیرند. همه ما ادبیات را دوست داریم اما راه آموزش با بودن در کنکور سازگار نیست و دانش آموزان فقط به نکات تستی بسنده کی کنند و سه ماه بعد از کنکور هیچ چیز یادشان نیست. ادبیات فارسی و سایر دروس عمومی در شیوه حاضر که در کنکور هستند؛ اولا باعث رتبه های ناعادلانه هستند بطوریکه دانش آموزی که شیمی را هفتاد زده ولی ادبیاتش ضعیف‌ بوده، از دانش آموزی که درصد شیمی پنجاه شده ولی ادبیات قوی‌تر زده رتبه پایین تری را آورده است. ثانیا هیچ کدام از این دانش آموزانی که ادبیات را در کنکور قوی زده اند، معنا و مفهوم و اخلاق مستتر در ادبیات و دینی را نفهمیده اند و نکات تستی را هم یکماه دیگر فراموش می کنند. تعصب کورکورانه به دروس علمی از جمله ادبیات ابدا پذیرفته نیست و خردمندان قبول نمی کنند.
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      3 2
      بسیار نامربوط فرمودید آقا/خانم معلم ادبیات فارسی؟ استدلالتان هم بسیار ضغیف بود. بیخود نیست که در مسابقات تلویزیونی در ایران وقتی از شرکت کننده خواسته می شود که دو بیت شعر بخوانند عزا می گیرند. یادش به خیر که بر در و دیوار هر بقالی اشعار حافظ و سعدی و فردوسی می دیدیم. امروزه ادبیات بین مردمی ما تشکیل شده از واژه هایی مثل خفن و در پیتی و جواتی.افسوس و هزار افسوس که تا چند سال دیگر نامی و اثری از ادبیات فارسی نخواهد ماند. ضمناً با بودن معلم ادبیاتی مثل شما زبان فارسی نیازی به دشمن ندارد.
  • محمد IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    2 2
    بنظر من حذف ادبیات فارسی از کنکور میتواند خدمتی به زبان فارسی باشد. بجای آموزش طوطی وار و تست زنی برای کنکور بهتر است آموزش عمیق تر در مدارس انجام گردد. با افزایش تاثیر مثبت نمرات دروس عمومی دوره دبیرستان در کنکور هم میتوان برای مطالعه در طول تحصیل انگیزه بیشتری ایجاد کرد.
  • DE ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 0
    والا بهتر است هر کس در جایگاه خود فعالیت داشته باشد!!! ناگفته نماند که ما هموطنان به لطف خدا از همه چیز سر در آورده و نبوغ در همه زمینه ها را دارا هستیم به همین جهت سر جای واقعی و آموخته خویش بودن را آرزوست که ترقی زاست.