یک قاضی آمریکایی از دولت این کشور درخواست کرد درباره وضعیت مصونیت قضایی ولیعهد عربستان سعودی نظر خود را اعلام کند.

باید و بن سلمان

به گزارش همشهری‌آنلاین، یک قاضی آمریکایی از دولت این کشور درخواست کرد درباره وضعیت مصونیت قضایی «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی نظر دهد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، این قاضی آمریکایی از دولت «جو بایدن» پرسیده آیا باید بابت شکایتی که نامزد «جمال خاشقچی» از بن سلمان کرده، مصونیت مستقلی صادر شود یا خیر.

این قاضی تا یکم آگست امسال به دولت آمریکا فرصت داده که اعلام کند در این زمینه موضعی دارد یا دیدگاهی در این‌باره ندارد.

گاردین نوشت، تصمیم دولت در این زمینه می‌توان اثر شگرفی بر روی این پرونده مدنی داشته باشد. از سوی دیگر بایدن بابت وعده انتخاباتی خود درخصوص به انزوا کشیدن عربستان سعودی تحت فشار قرار دارد.

«خدیجه چنگیز» نامزد خاشقچی که در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه به طرز فجیعی به قتل رسید، در سال ۲۰۲۰ شکایتی را در دادگاه واشنگتن دی‌.سی تنظیم کرد.

در این شکایت‌نامه آمده است مقامات سعودی با «توطئه‌چینی و برنامه‌ریزی قبلی»، دست به قتل خاشقچی زده‌اند. خاشقچی یکی از منتقدان بن سلمان بوده و سال ها قبل از عربستان سعودی به آمریکا مهاجرت کرده بود.

درخواست این قاضی آمریکایی از دولت بایدن در حالی انجام شده که رئیس جمهور آمریکا ماه جاری میلادی برای اولین بار از زمان ورود به کاخ سفید به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

پیش‌تر «اگنس کالامارد» مدیر سازمان عفو بین‌الملل گفته‌ بود «مضحک» است که بن‌سلمان در کشوری که اعلام کرده او به احتمال زیاد دستور قتل خاشقچی را صادر کرده، مصونیت قضایی ویژه سران کشورها برخوردار است.

کد خبر 687993
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha