مدیرعامل منطقه آزاد اروند با بیان" عهده‌دار هماهنگی تخریب ساختمان متروپل هستیم" گفت: این سازه به‌صورت بخش به بخش توسط قرارگاه خاتم تخریب خواهد شد.

مترو پل

به گزارش همشهری آنلاین، محمدرضا اسکندی اظهار کرد: پس از پایان عملیات امدادرسانی در محل حادثه متروپل و در آخرین جلسه شورای تأمین استان خوزستان با موضوع متروپل، بحث تخریب ساختمان مطرح شد. قرارگاه خاتم الأنبیاء (ص) به‌عنوان پیمانکار پروژه تعیین شد، سازمان منطقه آزاد اروند نیز به واسطه حضور و خدمات‌رسانی از ساعات نخست بروز حادثه متروپل به‌عنوان کارفرمای پروژه انتخاب شد.

وی ادامه داد: در این حادثه که مسئول مستقیم آن یک شخص است یعنی مالک ساختمان، باید خسارات توسط شخص پرداخت می‌شد اما به‌واسطه فوت آن فرد، موضوع نیازمند اقدام حقوقی و قضایی بود به‌واسطه همین موضوع دادستان مرکز استان دستور تشکیل مرکز ویژه ارائه خدمات قضایی به آسیب‌دیدگان حادثه متروپل را صادر کرد.

اسکندری با اشاره به فرایند معمول رسیدگی قضایی به پرونده خسارت متروپل، افزود: به‌جهت تسهیل در امور کسبه و شهروندان ساکن در محدوده محل حادثه، منتظر تعیین و پرداخت خسارت نماندیم، قراردادی را به‌عنوان کارفرما با قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء (ص) امضا و پیش‌پرداختی نیز انجام شد.

وی در پاسخ به این پرسش که هزینه پروژه تخریب ساختمان متروپل به صورت قرض و علی‌الحساب از سوی این سازمان پرداخت شده است یا خیر، ‌اضافه کرد: این مبلغ به‌صورت علی‌الحساب است و در پایان پروژه ما نیز همچون سایر خسارت‌ دیدگان باید دعوای حقوقی داشته باشیم تا مبالغ هزینه شده به سازمان بازگردد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: زمان‌ این قرارداد سه ماهه است، اما سه ماه از زمان تحویل محل جهت تخریب است. به‌محض تحویل محل توسط قرارگاه، دادستانی و فرمانداری مجوزی دادند که فرصتی برای تخلیه به کسبه و ساکنان آن محدوده ارائه شود. اکنون هم تعداد محدودی از ساکنان آن محدوده از تخلیه محل‌های سکونت خود امتناع کرده‌اند که پیگیری‌هایی به منظور اقناع و تأمین فضای مورد نیاز آغاز عملیات انجام شده است.

وی افزود: بعضاً عنوان شده که فرمانداری مداخلاتی داشته و موجب تأخیر در روند پروژه شده، از امروز اعلام کردیم که ما عهده‌دار هماهنگی زوایای مختلف این پروژه خواهیم بود. در موضوع کسبه نیز اعلام می‌شد که محلی برای کسب‌وکار موقت آنان در نظر گرفته شده اما در موقعیت که قرار گرفتیم متوجه شدیم محل‌ها مناسب نبوده و استقرار موقت کسبه محقق نشده است.

اسکندری گفت: تا امروز می‌گفتیم منطقه آزاد اروند نقش مستقیمی در عملیات ندارد، اما با توجه به شرایط پیش‌آمده تصمیم گرفتیم تا مستقیماً ورود کنیم و عهده‌دار میدان عملیات تخریب و تعیین تکلیف وضعیت بقایای این ساختمان شویم. طی هفته جاری ۷ خانوار ساکن در محدوده متروپل باید در نقطه دیگری اسکان یابند.

وی همچنین با اشاره به این موضوع که مطالعه، بررسی و تعیین شیوه تخریب بقایای ساختمان متروپل مطابق قرارداد منعقد شده بر عهده آن قرارگاه است، عنوان کرد: تاکنون روش‌های مختلفی بررسی شده و در نهایت موضوع انفجار منتفی شده و قرار است تخریب بخش‌بخش ساختمان با استفاده از ماشین‌آلات سنگین در دستور کار قرار بگیرد. یکی از موانع حضور ماشین‌آلات سنگین در محل حادثه موضوع نشست زمین و عوارض زمین در آن محدوده است که مقرر شده ابتدا زیرسازی لازم برای تحمل وزن ماشین آلات سنگین ایجاد شود.

کد خبر 687846
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha