چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۷ - ۰۴:۵۴
۰ نفر

گروه ورزشی: فشردگی مسابقات لیگ‌برتر، والیبال، تنها گلایه مربیان تیم‌ها از دست‌اندرکاران برگزاری بازی‌ها است.

در تمامی سال‌های اخیر این موضوع به چالشی خبرساز تبدیل شده است. در این فصل هم که لیگ‌برتر پس از قهرمانی تیم‌ملی در مسابقات AVC کاپ و چند هفته تاخیر در کامل کردن تیم‌ها آغاز شد، با گذشت چند هفته صدای تیم‌ها بابت فشردگی مسابقات به آسمان بلند شد و همین مسئله کافی بود تا رئیس سازمان لیگ در واکنشی به انتقادات مربیان برچسب حرفه‌ای نبودن را به آنان بزند.

محمود حداد در همین ارتباط می گوید: «برگزاری دو بازی هر دو هفته یکبار هیچ‌گونه فشاری را به تیم‌های شرکت‌کننده وارد نمی‌کند و مربیان و بازیکنانی که نمی‌توانند طبق این برنامه پیش بروند حرفه‌ای نیستند.»

رئیس سازمان  لیگ به عنوان مثال بدون اشاره به نام کشورها فقط به نام لیگ‌های اروپا و آسیا بسنده کرد و گفت: «در لیگ‌های مختلف کشورهای اروپایی و حتی بسیاری از کشورهای آسیایی، بازی‌ها با برگزاری 2 دیدار در هفته پیگیری می‌شود. با این وجود همه تیم‌ها با آمادگی کامل و بدون کوچکترین اعتراضی دیدارهای خود را در بهترین سطح ممکن انجام می‌دهند. مربیان و بازیکنان ما هم باید بتوانند در این شرایط به میدان بروند.»

حداد خاطرنشان کرد: «تیم‌ها باید به این شرایط خود را عادت بدهند، چرا که در سال آینده به احتمال فراوان مسابقات جام‌حذفی و لیگ‌برتر به طور همزمان انجام خواهد شد.»
رئیس سازمان لیگ در شرایطی از برگزاری مسابقات حذفی خبر می‌دهد که سال گذشته نیز در چنین ایامی از مسابقات حذفی خبر داده بود که هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفت و حتی با اولتیماتوم پیاپی این سازمان نیز موثر واقع نشد.

مهم‌تر از همه اینکه خود سازمان لیگ با زیرپاگذاشتن قانون و با معطل کردن 12 تیم و با گذشت 2 هفته از مسابقات شرایط حضور تیم‌های سیزدهم و چهاردهم لیگ را هموار کرد.

کارخانه: حساسیتی ندارم

مصطفی کارخانه، سرمربی پیکان با اعلام اینکه هیچ حساسیتی نسبت به فشردگی مسابقات ندارد به همشهری گفت: «ما یک تیم حرفه‌ای هستیم و اهداف بزرگی در سر داریم. با توجه به تمرینات منظمی که دنبال می‌کنیم برایمان چندان فرقی ندارد که هفته‌ای هم که چنین وضعیتی بر لیگ حاکم بود، من هرگز جزو مربیان معترض نبوده‌ام.»

برخلاف کارخانه، فرید صائبی سرمربی سایپا نایب‌قهرمان لیگ‌برتر در فصل گذشته و رقیب اصلی کارخانه و پیکان در راه تکرار قهرمانی به برنامه‌ریزی سازمان لیگ‌برتر انتقاد دارد و در همین زمینه به ایسنا گفت: «با برنامه‌ای که امسال برای تیم‌ها تدوین شده است، در واقع تصمیمات بدون نظر تیم ما گرفته شده است. اما ای کاش مسابقات لیگ‌برتر از تیر یا مرداد‌ماه آغاز و مثل فوتبال همزمان با رقابت‌های آسیایی تعطیل می‌شد. بدین‌ترتیب هم مسابقات باشگاهی را در شرایط ایده‌آل و در فرصت مناسب برگزار می‌کردیم و هم تیم‌های ملی را حمایت کرده بودیم اما امسال را باید با سوختن و ساختن بگذرانیم.»

واکنش عجیب رئیس سازمان لیگ

رئیس سازمان لیگ در حالی از دریافت پول حرفه‌ای از سوی مربیان و بازیکنان سخن گفته که بخشی از مربیان و بازیکنان تیم‌های شرکت‌کننده شرایط تیم‌های متمول حاضر در لیگ‌برتر را ندارند. از جمله این تیم‌ها و مربیان می‌توان به بای‌محمد دوجی و تیم پادیسان گنبد اشاره کرد. دوجی می‌گوید:‌ «من و بازیکنانم و بسیاری از تیم‌های دیگر حرفه‌ای نیستیم، ضمن آنکه هم اکنون با افزایش بازیکنان مصدوم ناشی از فشردگی بازی‌ها مانده‌ام که چگونه مسئولان تیم را راضی به جذب بازیکنان جدید کنم. البته برخی از تیم‌های حاضر در لیگ را با داشتن نزدیک به 12 تا 15 بازیکن هم‌طراز، می‌توان حرفه‌ای تلقی کرد.»

با وجود آنکه همه تیم‌های حاضر در لیگ شرایط متفاوتی در زمینه سرمایه‌گذاری و نیروی انسانی دارند به نظر می‌رسد با تشکیل جلسات آسیب‌شناسی و بحث و تبادل‌نظر با مربیان و دست‌اندرکاران تیم‌های شرکت‌کننده می‌توان پیش از آغاز فصل به جمع‌بندی مناسبی در این زمینه برای برون‌رفت از این بحران دست یافت؛ نکته‌ای که در جلسه ابتدای سال برپایی لیگ هرگز به آن توجه نشد و با پرداختن به مسائل فرعی امروز تبدیل  به چالشی بزرگ شده است.

میزبانی ایران

 رئیس جدید کنفدراسیون والیبال آسیا با ارسال نمابری به فدراسیون والیبال ایران قهرمانی تیم‌های ملی بزرگسالان و نوجوانان ایران در مسابقات AVC کاپ و آسیا را تبریک گفت و اعلام کرد که در راه حضور ایران در لیگ جهانی از هیچ کمک و حمایتی دریغ نخواهد کرد. خبر دیگر آنکه فدراسیون جهانی والیبال FIVB با میزبانی ایران در مرحله دوم مسابقات مقدماتی قهرمانی جهان 2010 ایتالیا در منطقه آسیا موافقت کرد. این مسابقات تابستان سال آینده انجام خواهد شد و تاکنون همگروهی ایران و هند قطعی است و احتمال پیوستن پاکستان و قطر هم به این جمع پس از شرکت در رقابت‌های زیر گروه بسیار زیاد خواهد بود.

کد خبر 68764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز