مجموع نظرات: ۲
شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

برج خنک کننده یکی از سیستم‌های تهویه مطبوع است که به عنوان مبدل انرژی عمل می‌کند و در واقع وظیفه تامین آب سرد برای دستگاه‌های بزرگ صنعتی را بر عهده دارد. اگر بخواهیم خیلی ساده‌تر این دستگاه را توضیح دهیم باید بگوییم که برج خنک کن دمای آبی که از دیگ‌های بخار، چیلر و بویلر است.

برج خنک کننده چیست

جالب است بدانید که گرمای تولید شده توسط قطعات صنعتی در مکانیزم داخلی برج خنک کننده از طریق هوای خشک به بیرون منتقل می شود. به عبارت دیگر برج خنک کننده نوعی مبدل انرژی بین آب و هوا است. آنچه در داخل برج خنک کننده اتفاق می افتد تماس مستقیم و غیرمستقیم بین دو سیال است. این تماس و اتصال آب و هوا باعث حرکت انرژی گرمایی و کاهش دمای آب می شود.

دلیل استفاده از برج خنک کننده

شاید این سوال پیش بیاید که چرا از برج های خنک کننده استفاده می کنیم. همانطور که می دانیم اکثر تجهیزات صنعتی و غیر صنعتی پس از مدتی در چرخه کاری خود گرم می شوند. درصد کمی از این ماشین ها یا تجهیزات گرمای تولید شده از هوای اطراف را دفع می کنند. بیشتر این تاسیسات از آب در گردش برای دفع گرمای اضافی خود نیز استفاده می کنند. آبی که گرمای این ماشین ها را جذب کرده است، درجه حرارت خود را افزایش داده و به مبدل های حرارتی هدایت می شود. از طرفی آب سرد تولید شده توسط برج خنک کننده در مبدل این انرژی گرمایی را به طور کامل از بین می برد. در اصل برج خنک کن همان برج خنک کننده است.

کاربردهای برج خنک کننده

اکثر ماشین‌های صنعتی مانند کوره‌های القایی و قوس الکتریکی، دیگ‌ها و توربین‌ها و غیره در چرخه کاری خود مقدار زیادی گرما تولید می‌کنند. با تکمیل این چرخه صنعتی، برج خنک کننده فرآیند جذب این انرژی گرمایی و تخلیه آن را در محیط مورد نظر انجام می دهد. توربین های گاز در پالایشگاه ها، کمپرسورهای هوا در نیروگاه ها و دیگ های بخار در صنایع مختلف از جمله مهم ترین صنایع کاربردی این محصول هستند.

در این مدل کاربری وظیفه استخراج حرارت بر عهده هوای بدون رطوبت محیط است. خروج هوا از قسمت گلو باعث اشباع شدن هوای خروجی از برج با افزایش نسبت رطوبت می شود. جالب است بدانید که این بخارات موجود در هوا عمدتاً باعث ایجاد ابر و مه در بالای برج خنک کننده خواهند شد.

در حالت دوم اکثر ساختمان های مسکونی و آپارتمان های بزرگ و کوچک، ادارات، بانک ها و مراکز خرید دارای سیستم تهویه مرکزی هستند. سیستم های خنک کننده مرکزی معمولا از کمپرسور یا چیلرهای جذبی برای خنک کردن هوای داخل استفاده می کنند. گرمای جذب شده توسط ساختمان از چیلر باعث افزایش دمای مبرد (گاز کمپرسور) می شود.

آب سرد تولید شده توسط برج در قسمت کندانسور کولر افزایش دمای مبرد را جبران می کند. لازم به ذکر است که فقط چیلرهای کندانسور آبی در مدار کندانسور خود از برج خنک کننده استفاده می کنند. بهتر است توجه داشته باشید که اکثر چیلرهای کمپرسور و جذبی دارای کندانسور آب هستند.

برج خنک کننده مدار باز

منظور از مدار باز این است که آبگرم و هوا در تماس مستقیم با یکدیگر هستند و در نتیجه قسمتی از آبگرم تبخیر شده و همراه با هوا از دستگاه خارج می شود بنابراین در این نوع برج ها مصرف آب خواهیم داشت. به علاوه نمی توان از نوع مدار باز در مناطقی با آب و هوای مرطوب استفاده کرد، زیرا زمانی که رطوبت هوای اطراف بالا باشد، راندمان دستگاه خنک کننده آبگرم به شدت کاهش می یابد.

یک برج خنک کننده (مدار باز) به گونه ای عمل می کند که آب گرم توسط یک پمپ به سیستم توزیع آب در بالای برج ارسال می شود. آب با نازل در قسمت بالایی بسته تزریق می شود. در همان زمان، هوا توسط فن از طریق لوورها (ورودی هوا) از پایین و کناره های برج کشیده می شود و هوا در تماس مستقیم با آبگرم قرار می گیرد. در نتیجه این تماس، هوا گرمای آب را گرفته و در نتیجه آب سردتر در پایین برج جمع شده و از طریق دریچه ای در پایین برج خنک کننده خارج می شود تا به حالت صنعتی یا مورد نظر برگردد. دستگاه سیستم تهویه (چیلر) و عملکرد. مقداری خنک کننده در آن انجام دهید. در همان زمان، هوای گرم از بالای برج خارج می شود. در عین حال در اثر برخورد آب با هوا مقداری از آب تبخیر شده و همراه با هوا از بالای برج خارج می شود.

برج خنک کننده مدار بسته

برج خنک کننده بسته یک طرح برج خنک کننده معمولی با سیستم خنک کننده آب حلقه بسته است که آب داخل کویل خنک کننده را خنک می کند. برج خنک کننده حلقه بسته به دلیل استفاده از کویل خنک کننده در سیستم خنک کننده آب- مایع به عنوان برج خنک کننده مارپیچی نیز شناخته می شود. برج های خنک کننده مدار بسته بر اساس نوع کویل و سیستم گردش هوا به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که دو مدل اصلی خشک و هیبریدی می باشند.

برج خنک کننده مدار بسته

یک برج خنک کننده حلقه بسته این سیال را با گردش آب در یک کویل خنک کننده و تماس غیرمستقیم آب با هوا و آب خنک می کند. در بسیاری از مدل های برج خنک کننده حلقه بسته، کویل های خنک کننده پره ای با چگالی مشخص وجود دارد. هوای در گردش در برج خنک کننده از طریق تماس با سطح سیم پیچ از طریق نفوذ حرارتی و هدایت خنک کننده، گرما را از آب داخل سیم پیچ جذب می کند. هوای داغ خروجی نیز از بالای برج (پنکه) خارج می شود. در فصول گرم به دلیل افزایش دمای محیط از سیستم اسپری آب آدیاباتیک برای خنک کردن آب در مدار اصلی استفاده می شود.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با برج خنک کننده، انواع آن و کارایی‌های این دستگاه آشنا کنیم و امیدواریم از مطالعه آن لذت برده باشید. در صورتی که قصد دارید از برج خنک کننده در سیستم تهویه مطبوع خود استفاده کنید میتوانید با کارشناسان شرکت آسا تهویه به صورت رایگان مشاوره کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

کد خبر 687630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    6 0
    اصلا توضیحات خوبی نبود،نمنیدونم نگارنده مطلب خودش درک میکنه مطالب خودشو یا نه در اصل برج خنک کننده همان برج خنک کننده است........با این نحوه نگارش به جایی نخواهی رسید.