بهره‌ برداری رسمی از «سامانه‌ خنک‌کن کمکی نیروگاه شازند» که توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف طراحی شده است، با حضور مدیران شرکت تولید برق حرارتی و شرکت تولید برق حرارتی شازند و شرکت مدیریت تولید برق حرارتی شازند و جمعی از متخصصین صنایع نیروگاهی آغاز شد.

نیروگاه شازند

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، پروژه احداث سیستم خنک‌کن کمکی واحد چهار نیروگاه شازند توسط یکی از دفاتر مجتمع فناوری دانشگاه صنعتی شریف انجام و موجب جبران ۲۸ مگاواتی توان تولید برق این واحد در شرایط پیک مصرف تابستان شده است. این پروژه با یک‌سوم هزینه خرید تجهیزات خارجی برای اولین بار در کشور اجرا شده است.

دکتر مسعود دربندی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و مدیر مرکز توسعه سامانه‌های نوین انرژی (توسان) در خصوص این طرح گفت: «پروژه احداث برج خنک‌کن کمکی با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان در مدت زمان دو سال به سرانجام رسیده است و امروز با بهره‌برداری از آن شاهد ثمره این طرح خواهیم بود.»

او خاطرنشان کرد: «یکی از موانع اصلی تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی، نقصان عملکرد سیستم خنک کن اصلی نیروگاه در شرایط اضطراری بهره‌برداری است که موجب کاهش قابل توجه تولید برق نسبت به ظرفیت اسمی نیروگاه می‌شود. این مسئله در ماه‌های گرم سال که مقارن با اوج مصرف در شبکه برق کشور می‌باشد به نحو جدی نمایان می‌شود. در این راستا، تیم ما اقدام به ارایه راهکاری جهت رفع این محدودیت و افزایش تولید برق در شرایط پیک سال کرد. راهکار پیشنهادی به‌کارگیری یک سامانه خنک‌کن جانبی در کنار برج خنک‌کن اصلی هلر نیروگاه است که گواهی ثبت اختراع آن با عنوان سیستم خنک‌کن کمکی برای سیستم خنک‌کن اصلی از نوع هلر به منظور کاهش نقصان تولید برق نیروگاه در شرایط محیطی با دمای زیاد و وزش باد با مشارکت همکاران مرکز توسان انرژی شریف به ثبت رسیده است.»

دربندی یادآور شد: «این پروژه یک نمونه کم‌نظیر از همکاری و هم‌افزایی دانشگاه با صنایع زیربنایی کشور و شرکت‌های بزرگ خدمات فنی مهندسی در راستای رفع موانع تولید برق و فراهم آوردن آسایش هموطنان است. کارفرمای پروژه شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی بوده و مرکز توسعه سامانه‌های نوین انرژی طراحی و نظارت عالیه بر اجرا را بر عهده دارد.»

گفتنی است؛ مرکز توسعه سامانه‌های نوین انرژی (توسان)، یکی از مراکز مستقر در مجتمع فناوری دانشگاه صنعتی شریف است که با مدیریت مسعود دربندی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، با همکاری بسیاری از نیروهای نخبه دانشگاهی و کارشناسان زبده صنعتی پروژه‌های متعددی را به انجام رسانده است.

این مرکز فعالیت‌های پژوهشی و صنعتی بسیار زیادی با مراکز صنعتی و صنایع مختلف از جمله صنایع نیروگاهی، پتروشیمی، پالایشگاهی، معدنی، فولاد و آهن داشته است و کارنامه درخشانی را در این زمینه ثبت کرده است.

کد خبر 687383

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha