همین چند هفته پیش بود که آشیانه چندین لک لک زیبا روی یک دکل مخابراتی در شهر عرب حسن از توابع شهرستان شوشتر در فضای مجازی خبرساز شد

پرنده دکل

به گزارش همشهری‌آنلاین، فیلم‌ها و عکس‌های زیادی از زندگی این پرنده خوش قد و بالا، دست به دست شده و کاربران از دیدن چنین صحنه‌های نابی نهایت لذت را بردند.

اما تمام این زیبایی ها یک ایراد بزرگ داشت! لک لک ها، این پرندگان بزرگ با پاها و گردن بزرگ که اتفاقا نماد خوش اقبالی در کشور نیز به شمار می روند، آشیانه خود را روی زمینی ساخته بودند که طبق رای دادگاه باید به مالک خصوصی تحویل داده شده و دکل مخابراتی نیز جابه جا می شد! اما مگر می شود این پرنده خوش اقبال را با جوجه های قد و نیم قد از آشیانه شان بیرون کرد!

آشیانه ای که با زحمت زیاد بر بلندای یک دکل مخابراتی ساخته شده و تنها مامن تخم ها و جوجه ها است!

چند روزی از تب و تاب دل نگرانی فعالان و دوستداران محیط زیست برای آشیانه لک لک ها نگذشته بود که رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر خبر داد دادگاه رای مربوطه مبنی بر جابه جایی دکل مخابراتی را با رضایت مالک لغو کرده است.

مهدی زمانپور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر در همین ارتباط می گوید: به دلیل وجود آشیانه لک لک ها و جوجه آوری آنها و با پیگیری اداره حفاظت محیط زیست شوشتر، همکاری شرکت مخابرات و رضایت مالک زمین مقرر شده است سازه دکل باقی مانده و تنها جابه جایی خطوط انجام شود.

دو آشیانه دو طبقه روی دکل مخابراتی

وی با قدردانی از مالک زمین برای نگهداری دکل و عدم جابه جایی آن می گوید: روی دکل مذکور دو آشیانه به صورت دو طبقه ساخته شده است. همه ساله نیز در فصل بهار و تابستان شاهد جوجه آوری لک لک ها در این آشیانه ها هستیم.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر، در حوزه شوشتر تعداد ۱۶ آشیانه لک لک شناسایی شده که هفت آشیانه آن در شهر عرب حسن قرار دارد. البته سال گذشته با سرشماری از آشیانه های لک لک ها توسط کارشناسان و دوستداران محیط زیست در شهرستان، هشت آشیانه فعال و یک آشیانه غیرفعال شناسایی شد.

از این تعداد نیز، پنج آشیانه در شهر عرب حسن و اطراف تالاب عرب حسن، یک آشیانه در روستای ملکی، یک آشیانه در روستای لنگر، یک آشیانه در روستای زهوآباد و یک آشیانه غیرفعال در روستای شعیب نبی شناسایی شد. همگی این آشیانه ها نیز روی دکل های مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه ساخته شده اند.

«حاجی لک لک» نماد خوش اقبالی

وی لک لک ها را نماد شانس و خوش اقبالی در ایران معرفی کرده و می گوید: مردم ایران زمین در قدیم معتقد بودند که لک لک در فصولی که به یکباره ناپدید شده و مهاجرت می کنند به خانه خدا رفته و کعبه را زیارت می کنند. وقتی نیز بازمی گردند حاجی شده اند؛ با همین اعتقاد نیز لک لک ها را «حاجی لک لک» نامیدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر،گفت: شهر «عرب حسن» از توابع شهرستان شوشتر به دلیل همجواری با تالاب، رودخانه و بیشه زارهای گرمسیری و همچنین وجود دکل های شبکه ارتباطی و مخابراتی، دارای شرایطی ایده آل برای ساخت زیستگاه امن به شمار می رود.

به همین دلیل نیز در این منطقه آشیانه های پرشماری از حاجی لک لک ها مشاهده می شود که اتفاقا همین پدیده به یکی از جاذبه های گردشگری در این شهر تبدیل شده است.

آشیانه لک لک ها تخریب نمی شود

«علی حاجی زاده» مالک زمینی است که لک لک ها روی دکل مخابراتی قرار گرفته در آن، آشیانه خود را ساخته و اقدام به جوجه آوری کرده اند.

بزرگمردی که پس از مشاهده مستقیم این آشیانه ها و علی رغم رای دادگاه مبنی بر جابه جایی دکل مخابراتی، دلش به رحم آمده و رضایت داده تا اوایل پاییز این سازه جابه جا نشود؛ تا مبادا آسیبی به تخم ها و جوجه های بی گناه وارد شود.این مالک خصوصی زمین در شهر عرب حسن می گوید: ساختمان مخابرات و دکل مخابراتی شهر عرب حسن با رای دادگاه به اینجانب واگذار و حکم بر جابه جایی آن صادر شد.

اما پس از اطلاع از وجود آشیانه لک لک ها بر دکل مخابراتی و وجود چندین جوجه در لانه و همچنین به دلایل انسان دوستانه و احترامی که به حیوانات مخصوصا لک لک ها در این منطقه گذاشته می شود، تصمیم گرفتیم تحویل زمین و تخریب سازه های داخلی را تا حدود ۵- ۶ ماه به تعویق بیندازیم.

به گفته علی حاجی زاده، در این مدت جوجه های لک لک ها بزرگ شده و پرواز خواهند کرد. در همین راستا نیز ما بعد از گذشت این بازه زمانی، راحت تر می توانیم این زمین را تحویل بگیریم. در حال حاضر مقرر شده است سازه دکل در زمین باقی مانده و تنها جابه جایی خطوط صورت گیرد. البته بعد از گذشت چندین ماه که جوجه لک لک ها بزرگ شده و قادر به پرواز باشند، حکم اجرا شده و تمامی سازه ها در این زمین خارج می شود.

کد خبر 687043
منبع: ایران

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    21 2
    واقعا لذت بردم از این خبر
  • محکد معمولی نسب IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    17 0
    با سلام ای کاش اداره برق اجازه و مجوز خرید یک تیر برق به من میداد که ببرم و برای لک لک ها لانه درست کنند. البته تیر برق را در ازای مبلغ میخریدم.
    • مهاجر IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      9 1
      خداخیرتان دهد بعداز عمری یک خبر خوب و حال خوب کن را خوندم.....خداشادتان کند
  • علی رئیسی IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    21 0
    آفرین. خداوند یار و یاور این انسان بزرگ باشد.
  • ایرانی IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    16 0
    احسنت به محیط زیست وکسانی که حیوانات را دوست دارند وحقی برای زیست انها قایل هستند
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    20 0
    درود به شرف اون صاحب زمین لطفا رسانه ای کنین درود به محیط زیست شهرستان شوشتر..الهی خداوند برکت اون صاحب زمین رو هزاران برابرکنه..دستشان بوسه میزنیم
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    16 1
    چقدر این خبر مسرت بخش بود عالی شوشتربهای عزیز..واقعا انسانهای با شرفی هستین
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    14 3
    من چندین مرتبه این عکس ومتنو خوندم عالی لذت بردم ازاین محیط زیست .وصاحب زمین سخا وتمند
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    11 1
    درود بر دوستداران وحامیان محیط زیست
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    11 1
    خدایا شکرت ..وای چقدر ما مردمان خوبی داریم .ای کاش این لک لک های زیبا روی پشت بام خونه ما آشیانه میساختن ..
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    12 1
    این عکس بسیار زیباست نوید انسانیت نوید همزیستی .نوید.خوشبختی.نوید مهربانی دارد
  • داریوش شیروانی IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    8 2
    مگه پول دکل چقد میشه مخابرات از چهار تا تکه آهن دکل بگذره چون بدون شک هرساله این پرنده زیبا در همین مکان لانه سازی میکند وجوجه های بیشتری به طبیعت و محیط زیست هدیه میدهد
  • امیر IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    12 1
    انسانیت واژه ایست ک بوی خدا میدهد و روح خدا وقتی در وجود یک انسان بماند و باشد چقد معنای زیبای و پاکی میدهد .
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      4 2
      کاری بسیار پسندیده ای بود که خانه پرندگانرا خراب نمی کنند ولی کاش همینقدر هم بفکر همنوعان خودمان باشیم متاسفانه گاهی در مناطقی از کشور شاهد خراب کردن خانه ها و یلا ها هستیم کاش با این پدیده هم مهربانانه برخورد میشد
  • haghi_021 IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    5 0
    با سلام ـ کاش ما مستاجرین تهران هم لک لک می شدیم . خوشبحال لک لک ها خوش اقبال .
  • محمود IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    8 0
    خداوند می‌فرماید اگر شما به هم رحم و شفقت داشته باشید من هم به شما رزق و روزی بسیار می بخشم پس درود خداوند به شما مردم شریف شهرستان شوشتر امیدوارم خداوند رزق و روزی تمام شما را افزون نماید
  • قاصدک IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 2
    سلام یکبار عقاب در مشهد یکبار لک لک در شوشتر یکبار شیر در خرمشهر جای تاسفه واقعا مخابرات اگه خیلی L، بزار ی فکری برای مسکن و... کارگران خود باشه