سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان بورس و اوراق بهادار مهلت محدودی را برای اصلاح ساختار اطلاع‌رسانی ۴۳ شرکت بورسی که شرایط نامطلوبی در ارسال گزارش‌ها و اطلاعات مالی خود به این سازمان دارند، تعیین کرده است.

پرویز شیری‌زاده - سرپرست مدیریت پیگیری امور تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار - با بیان این مطلب گفت: بر اساس آخرین آمار مدیریت پیگیری امور تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار، ۴۳ شرکت بورسی در طول سال‌های گذشته به خصوص سال ۸۶ و نیمه نخست سال ۸۷ اطلاعات خود را با تاخیرهای نسبتا طولانی به این سازمان ارسال می‌کردند.

با توجه به بند ۲ ماده ۴۹ قانون بازار سرمایه (مصوب آذرماه ۱۳۸۵)، خودداری از ارائه اطلاعات به سازمان بوس صرف نظر از اینکه موجب ضرر و زیان سرمایه‌گذاران شود یا نه، جرم تلقی می‌شود و سازمان بورس پس از بررسی پرونده‌های تخلفاتی شرکت‌های یاد شده، در صورت تکرار موضوع، مراتب را (طبق ماده ۵۲ همان قانون که سازمان را مکلف به ارسال جرائم موضوع قانون بازار اوراق بهادار به مراجع ذیصلاح قضایی کرده است) به مراجع قضایی ارسال خواهد کرد.

سرپرست مدیریت پیگیری امور تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هم‌اکنون در اطلاع‌رسانی برخی شرکت‌ها با تأخیرهای ۲۰۰ روزه و یا بیشتر مواجه هستیم که این موضوع اعتراضات و شکایات سرمایه‌گذاران را به دنبال داشته است زیرا سهامداران بدون دسترسی به اطلاعات شرکت ها قادر به اتخاذ استراتژی سرمایه‌گذاری در بازار نیستند و امکان دارد در اثر بی‌اطلاعی از عملکرد شرکت ها، اقدام به فروش یا خرید سهامی کنند که ضررهای قابل توجهی را برای آنان به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار در طول سه سال گذشته تدوین مقررات، آیین نامه ها و دستورالعمل‌های لازم درخصوص مفاد و نحوه افشای اطلاعات شرکت‌های بورسی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی با هدف تعلیم و آموزش مقررات مزبور به مدیران شرکت‌های بورسی را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: این سازمان در گام دوم بسترهای لازم را جهت افشای درست و به موقع اطلاعات شرکت‌ها فراهم کرد.

اقدام دیگر سازمان درجهت بهسازی افشای اطلاعات شرکت‌ها، ایجاد و راه‌اندازی شبکه اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) و برگزاری دوره‌های آموزشی برای آن شبکه الکترونیکی بوده است تا شرکت‌ها اطلاعات مالی خود را بر روی این سیستم قرار دهند تا عموم مردم بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن و به نحو مطلوب به اطلاعات شرکت‌ها دسترسی داشته باشند.

شیری‌زاده با تاکید بر اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار بسترهای مناسب جهت افشای درست و به موقع اطلاعات شرکت‌های بورسی اعم از تدوین مقرارت مربوط، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و راه‌اندازی شبکه الکترونیکی ارسال اطلاعات (کدال) را فراهم کرده است، گفت: اکنون نوبت به اجرای کامل مقررات فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار رسیده است .

سازمان بورس و اوراق بهادار با تهیه فهرست ۴۳ شرکت از میان کلیه شرکت‌های بورسی که بدترین وضعیت اطلاع رسانی را از سال گذشته تاکنون داشته‌اند، اقدام موثری را درجهت رسیدگی به تخلفات مربوط به عدم افشای اطلاعات توسط شرکت‌ها آغاز کرده است.

بر اساس تصمیم "کمیته رسیدگی به تخلفات"، چنانکه شرکت‌های فوق پس از رسیدگی به تخلفات در "کمیته رسیدگی به تخلفات"، سیستم اطلاع‌رسانی خود را اصلاح نکنند و مقررات افشای اطلاعات را نقض کرده و تخلفات خود را تکرار کنند، پرونده آن ها به دادسرا ارسال خواهد شد تا وفق مقررات موضوع فصل ششم قانون بازار با مدیران متخلف برخورد شود.

به عبارت دیگر دعوت مدیران شرکت‌های بورسی به کمیته رسیدگی به تخلفات در سازمان بورس و اوراق بهادار آخرین اقدام این سازمان برای رعایت مقررات مربوط به افشای اطلاعات شرکت‌ها است و در صورت تکرار تخلفات مزبور از سوی شرکت‌های فوق الذکر، رسیدگی به تخلفات آن‌ها در دادسرا صورت خواهد گرفت.

وی خاطر نشان کرد: برخی مدیران شرکت‌های بورسی به‌رغم دعوت مکتوب توسط مدیریت پیگیری امور تخلفات به بهانه‌های مختلف از قبیل، عدم توانایی در تهیه بلیت، مسافرت به خارج از کشور، همزمانی با جلسات مهم و اینکه اعضای هیأت‌مدیره آن شرکت از مدیران مهم دولتی هستند، از حضور در جلسات کمیته رسیدگی به تخلفات امتناع می‌کنند، درحالی که دعوت آنان به جلسات رسیدگی به تخلفات در اجرای مواد ۳۵، ۴۵، ۴۹ و ۵۲قانون بازار اوراق بهادار صورت می‌گیرد و عدم حضور آنان در واقع رعایت نکردن مفاد قانونی است و سازمان می‌تواند اسامی و تخلفات مدیران مربوط را مطابق ماده ۵۲ قانون به دادسرا ارسال کند تا آن مدیران در محل دادسرا پاسخگوی تخلفات و جرائم خود باشند.

کد خبر 68704

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز