مشترکان بسیار بد مصرف به عنوان بزرگترین تهدید شبکه برق سال گذشته زمینه قطعی برق ۱۰ میلیون نفر را مهیا کردند.

مصرف برق

به گزارش همشهری آنلاین، در روزهای اخیر که شاهد رکورد شکنی پیاپی اوج بار مصرف برق در سال ۱۴۰۱ هستیم و روز گذشته برای اولین بار در سال جدید، این شاخص از مرز ۶۷ هزار مگاوات عبور کرد، عوامل بزرگی این شبکه گسترده در کشور را تهدید می‌کند.

در نگاه اول ممکن است، کلمه تهدیدهای بزرگ ذهن همه را به سوی خطراتی نظیر شبکه فرسوده برق و حتی حملات سایبری ببرد اما صنعت برق کشور به واسطه تلاش دست‌اندرکاران خود از تهدیدات یاد شده مصون مانده اما یک عامل بزرگ همچنان پایداری شبکه برق کشور را تهدید می‌کند.

مشترکان خانگی بدمصرف بزرگترین تهدید شبکه برق کشور

برای آشنایی با این تهدید بزرگ در گام اول باید با آمار مصرف برق بخش خانگی نگاهی بیندازیم. بر اساس به روزترین آمار ماهانه صنعت برق، شبکه برق ایران از بیش از ۳۰ میلیون مشترک خانگی تشکیل شده است که بر اساس گفته‌های سخنگوی صنعت برق ۸۰ درصد این مشترکان در سراسر کشور زیر الگوی مصرف از این حامل انرژی استفاده می‌کنند.

آمار مشترکان کم مصرف با تمهیدات اندیشیده شده در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱.۵ میلیون مشترک را تجربه کرده و از ۷۵ درصد در سال گذشته به عدد ۸۰ درصد رسیده است.

با وجود اینکه عمده مشترکان خانگی کمتر از الگو مصرف می‌کنند اما کمتر از ۶ درصد مشترکان این حوزه که آن‌ها را بد مصرف می‌نامند، بزرگترین تهدید حال حاضر شبکه برق کشور هستند.

مشترکان بد مصرف که بیش از ۲ برابر الگوی تعیین شده برق استفاده می‌کنند، در فصل تابستان بیش از ۴۲ درصد انرژی توزیع شده در بخش خانگی را به خود اختصاص داده و سهم بخش خانگی از کل مصرف برق کشور را به بیش از ۵۰ درصد می‌رسانند.

آشنایی با مشترک ولنجک‌نشین پرمصرف

اگر بخواهیم با تعدادی از این مشترکان بد مصرف برق آشنا بشویم، بهتر است سری به مناطق بالانشین تهران بیندازیم و از محله‌هایی نظیر ولنجک و شهرک غرب بازدیدی داشته باشیم. در همین راستا به استناد آمار رسیده از شرکت توانیر، یک مشترک خانگی ولنجک‌نشین در خردادماه سال ۱۴۰۱ علی رغم تاکیدات شدید مبنی بر صرفه‌‎جویی در مصرف برق و همچنین تغییر در نظام تعرفه‌گذاری تنها در یک دوره ۲۸ روزه ۲۱ هزار ۸۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف کرده است. به معنای دیگر این مشترک به طور متوسط روزانه ۷۷۸.۵ کیلووات ساعت برق استفاده کرده است.

 مشترک ولنجک‌نشین که ۷۲ برابر الگو، برق استفاده می کند | قبض ۲۷ میلیون تومانی هم حریف بدمصرف‌ها نشد

برای اینکه حسی از این عدد داشته باشید، این مشترک بسیار بد مصرف روزانه ۲.۶ برابر مصرف یک ماه یک مشترک کم مصرف برق مصرف کرده و در مجموع یک ماه نیز ۷۳ برابر الگوی مصرف تعیین شده از برق استفاده کرده است.

یک تعبیر دیگر برای درک مصرف فوق نجومی این مشترک ولنجک‌نشین، به این ترتیب است که اگر او مانند ۸۰ درصد دیگر مشترکان بخش خانگی در حد الگوی مصرف از برق استفاده می‌کرد، زمینه تامین برق ۷۲ مشترک خانگی دیگر مهیا می‌شد.

قبض ۲۷ میلیون تومانی برق هم باعث تغییر رفتار بدمصرف‌ها نشد

مصرف نجومی این دست مشترکان بسیار پرمصرف در شرایطی رقم می‌خورد که در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰، نظام تعرفه‌گذاری برق اصلاح شده و با حفظ قیمت برق در پله‌های کم مصرف، تعرفه برق مشترکان پرمصرف افزایش قابل توجهی را تجربه کرد.

برای مثال، مشترک ولنجک‌نشین مورد نظر این گزارش با مصرف نجومی ۷۳ برابر الگوی مصرف با قبض برق ۲۷ میلیون و ۴۹۰ هزار تومانی مواجه شده است اما به نظر این قیمت‌ها تاثیری در رفتار او نداشته و همچنان به تهدید شبکه برق کشور ادامه می‌دهد و به تنهایی می‌تواند زمینه قطعی برق ۷۲ مشترک دیگر را مهیا کند.

 مشترک ولنجک‌نشین که ۷۲ برابر الگو، برق استفاده می کند | قبض ۲۷ میلیون تومانی هم حریف بدمصرف‌ها نشد

در همین راستا، محمد پورحمید کارشناس حوزه انرژی گفت: «سال گذشته بود که برخی از مشترکان بد مصرف با انتشار رقم قبض خود در فضای مجازی از هزینه برق گلایه می‌کردند اما در حال حاضر مردم باید بدانند این مشترکان تهدیدکننده شبکه برق و از عاملان محدودیت در تامین انرژی هستند.»

این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد:«به نظر تغییر تعرفه پلکان پرمصرف تاثیری در رفتار این مشترکان عمدتا مرفه نشین ندارد و هزینه آن‌ها برای بد مصرف از طریق افزایش قیمت پله‌های پرمصرف باید افزایش پیدا کند.»

میزان مصرف برق فراتر از الگوی مشترکان پرمصرف خانگی در سال گذشته معادل مصرف ماهانه ۲.۹ میلیون مشترک خانگی است. این یعنی اسراف پرمصرف‌های عمدتا ثروتمند زمینه قطعی برق ۲.۹ میلیون خانوار را در تابستان مهیا کرد و نزدیک به ۱۰ میلیون جمعیت کشور دچار خاموشی شدند.

کد خبر 686985
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 29
  • نظرات غیرقابل انتشار: 23
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    43 1
    صد در صد مردم عادی نیستند !!!!!!!!!!1
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    36 3
    در این هوای ۴۲ درجه تهران با مصرف بهینه هوای هموطنانمان را داشته باشیم
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    34 14
    شاید خونش 1000 متر باشه. برای خنک کردن همچین خونه ای احتمالا مصرف برقش زیاد شده باشه. شما متراژ خونشم بگید که درست بتونیم واقعیت و بسنجیم
  • DE ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    26 9
    قطعا " ۸۰ درصد مشترکین زیر الگو مصرف هستند ، دروغ محض است !
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    22 3
    چرا لااقل اسمش را نمی گن.
  • محسن IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    23 27
    اقای علی کریمی اگه به فکر مردمی این دو سه ماه برو مسافرت خارجه یا برق رو درست مصرف کن تا بقیه مردم بتونند از برق استفاده کنند بخدا هوا گرمه بقیه مثل شما استخر ندارن که بعد قطعی برق برن توش
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      28 6
      آقای کریمی که قبض خونه‌اش را در معرض دید همگان گذاشت عیب از جای دیگریست. شاید آنهاییکه ماینر دارند را برقی ها عمدا نمی بینند
    • بنده خدا IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      39 10
      داداش گلم این سیاست یک عده سیاست مداره. این حرف هارو میزنن، که بهانه ای برای افزایش تعرفه های برق داشته باشن. میخوان جیب مردم بدبخت رو بیشتر خالی کنن، با این حرف ها آخر هم میندازن به گردن خود مردم. الکی میگن چون مردم مصرف انرژیشون بالاست برای همین قیمت هارو زیاد کردیم که درست بشه. درصورتیکه نمیدونن مردم دستشون رو خوندن. اگه یک ذره دیگه به این کله گنده ها بها بدیم دو روز دیگه برای راه رفتن با پاهامون هم قبض صادر میکنن. ( میگن هر کس زیاد راه بره و بیشتر از فلان قدر کالری مصرف کنه قبض بیشتری باید بده). با حرف اینا گول نخوریم و خودمون به جون هم نیافتیم
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      9 6
      حالا تو دیوار کوتاه‌تر از علی آقا کریمی پیدا نکردی .
  • خادمیان IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    26 4
    الگوی مصرفی که مشخص کرده اند ( ماهانه 200 کیلووات ساعت) اصلا منطقی نیست. من کاملا رعایت صرفه جویی را مینمایم و ماهانه حدود 400 کیلووات ساعت مصرف دارم. هیچ وسیله اضافه ای هم روشن نمیکنم، حتی سالهاست که تلویزیون هم روشن نمیکنم. باز وقتی قبض برق برایم می آید عبارت بالاتر از الگوی مصرف روش نوشته! دوران غارنشینی که نیست! خیلی از خانواده ها از وسایل برقی نظیر ماکرو فر و لباسشویی و ظرفشویی و هواپز و... استفاده میکنند. باید اداره برق الگوی مصرف را بالاتر اعلام کنه.
  • فرزاد IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    23 1
    چنین رقمی فقط میتونه استفاده از ماینر باشه به نظرمن
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    13 8
    ای بر وجدان و وحش واجدادشان لعنت
  • حمید IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    16 2
    کسی که همچین قبض برقی براش میاد و عین خیالش هم نیست ، مطمئن باشید جزو طبقه ی از ما بهترونه،بیست و هفت میلیون شاید درآمد نصف روزشان باشه،مهم نیست براشون،بخاطر ثروتی که دارن،براحتی حق دیگران را ضایع میکنند و چون پول دارن، خودشون رو مُحق میدونن،که هر جور دلشون بخواد ، مصرف کنند.
  • ایرانی FI ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    13 1
    مگر میشود یک روزشان برابر با چند برابر دیگر مشترک در یک ماه باشد.بفرستید برای راست آزمایی
  • محمد معمولی نسب IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    15 1
    با سلام اگر منزل یا خانه ای دستگاه های بیت کویبن یا ماینر داشته باشد میشود برق زیادی برایش بیاد.!!!
  • محمد IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    17 0
    خودتان نوشتید روزانه 778 کیلووات ساعت مصرف دارد. اگر این عدد را در 24 ساعت تقسیم کنیم برای هر ساعت بیشتر از 30کیلووات ساعت مصرف میشود. یعنی مصرف لحظه ای این خانه بیشتر از 50 آمپر سه فاز است(یعنی از هر فاز بیشتر از 50 آمپر، سه فاز باشد سه تا 50 آمپر) خوب برای قضاوت در مورد این مشترک بهتر است قدرت قراردادی این مشترک هم گفته شود. چون کنتور تکفاز خانگی معمولی تحمل این مصرف را نخواهد داشت و یا اینکه کارکرد کنتور صحیح نیست و کنتور خراب است.
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    20 2
    اینها همش چرت وپرت است .مشکل جایی دیگه است ،که کسی نمیتونه رسیدگی کنه .ببینید کیا و کدام ارگان دولتی داره بیت کوین استخراج می‌کنه.
  • محمد IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    9 2
    این خبرتون واقعا بی معنی هست
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    16 3
    دلیل مصرف .۱.چون تمام مسولین بالاشهری و کاخ نشین هستن و در اون منطقه برق قطع نمیشه اون فرد در همان محل خیالش راحته و پول داره براش مهم نیس.۲.شاید خودش مسول باشه خیالش راحته کسی بهش گیر نمیده.
  • سعید BG ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    15 0
    فریبکاری از این بزرگتر ،شما پول برق آزاد رو از اون بگیر ،نه مشکل پس اونا نیستن ،چرا که اتفاقا چون اونا پر مصرف هستند،مشتر بهتری هستند ،چون پول بیشتر میپردازند، نه مشکل از کمبود تولید برقه،زمانی که باید سرمایه گذاری برای آینده صورت می‌گرفت ،و کشور وضع اقتصادی خوبی داشت هیچ نیروگاهی تاسیس نشد حالا دم از صرفه‌جویی میزنند
  • حميدرضا IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    11 1
    مزرعه بیت کوین
  • سلطان IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    6 0
    حتما توخونس دستگاه ماینر یا بیت کوین داره که اینقد مصرف برق داره حالا بگید خوزستان یک چیزی که نصف بیشتر شهرها الان دمای وحشتناکی داریم اصلا شب زورکی میریم بیرون چه برسه به روزها واقعا طاقت فرساست ولی شهرهای دیگه به نسبت دمای هوا بهتره به جز مناطق جنوبی
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    5 2
    همه مردم موظف هستند که درست و استاندارد برق رو مصرف کنن
  • ناشناس IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    9 1
    برق اینهارابابدقطع کنند
  • ناشناس IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    8 0
    مسولین بفکرمردم نیستند... برای بالا شهرنشین ها نه برق قطع میشه نه آب قطع میشه
  • محمد IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    5 1
    از خدا شون هست چون یه جور درآمد هست براشون فقط مشکل تولیدشون کمه اگه یه روزی تولید اضاف شد اینا اومدن گفتن مصرف نکنید کلی پول در میارن
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    12 1
    همش دروغ ،یه سر به مزرعه بیت کوین تروریستها بزنید،برق دزد اصلی مردم برقی مصرف نمیکنن ،،،
  • یه ایرانی IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    9 1
    یه عددی رو الگوی مصرف گذاشتید که فقط اونهایی که لوازم برقی ندارن یا خاموش کردن میشن کم مصرف!!! به شعور مردم توهین نکنید
  • IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    4 3
    یارو وضعش خوبه ومیگه اقا برق مصرف کردم پو لشو بگیر دیگه اینهمه بگیر وببند برای چیست ؟هروقت پولشو با تاخیر دادم حق باشماست
  • IR ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    8 1
    باید هزینه‌های مصرف به صورت تصاعدی افزایش داشته باشه ، اگه به جای ۲۷ میلیون ، قبض ۲۷۰ میلیونی یا دو میلیارد و هفتصد میلیونی براش بیاد ، خودشو درست میکنه .
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    7 1
    آسوده خاطر مصرف میکند ازجیب مردم
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    7 0
    بهتره برای مصرف برق این افراد محدودیت تعیین شود و در صورت عدم رعایت ،برقشان را قطع کرد
  • هموطن IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    6 4
    عزیزان من همه این حرفا که گفتین اشتباه بود این قیض برق حسن روحانی است . شک نکنید همسایه ما پول برقش 145000 تومان شده بود سریع اومدن برق قطع کردن پس چطور نمی تونن این این ولنجک نشین پر مصرف قطع کنن
  • ناشناس IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    8 1
    بنده به شخصه خودم بعنوان یک مشترک برق خانگی از مصرف بی‌رویه و افراط در مصرف آب، برق، گاز و حتی تلفن بیزارم اما اگر واقعا کمبود انرژی داریم بیاییم خیابان ها و میدان های شهرهای بزرگ را یک لامپ در میان خاموش کنیم تا هم مصرف برق را ساماندهی کرده باشیم و هم اینکه آنهایی که بچه های کوچک دارند از گرمازدگی راهی بیمارستان نشوند که از همه طرف به کشور لطمه وارد نکنیم توکل به خدا
  • س ع IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    3 1
    همیشه همیجوری بوده هست و خواهد بود جهان سوم نه در طبقه ضعیف که در طبقه ثروتمند ما هم نمود بارز داره که چون پولو قدرت دستته مجاز به هرکاری هستی و بقیه مجبور از اطاعت قانون هستن