هفته دوم تیرماه چندین نمایشگاه آثار تجسمی در گالری‌های کشور افتتاح می‌شوند که تماشای آثار استاد محمدجلیل رسولی ،مسعود مولایی شاگرد مکتب کمال‌الملک و بزرگداشت استاد مهدی آذر یزدی قصه گوی کودکان از سوی هنرمندان حوزه مجسمی از مهم ترین این رویدادهاست.

گالری

علی خوشتراش- همشهری آنلاین: این روزهای هوای کشور و پایتخت به شدت گرم است، تماشای آثار تجسمی  در سالن‌های خنک فرصت خوبی برای سپری کردن اوقات فراغت است . فرصت‌های خوبی برای روزهای آخر هفته وجود دارد که بار فرهنگی خوبی به همراه دارد. پیشنهاد می‌شود این فرصت را از دست ندهید.

آثار جلیل رسولی در گویا

تماشای آثار استاد جلیل رسولی، شاگرد مکتب کمال‌الملک و بزرگداشت قصه‌گوی کودکان | گالری گردی هفته دوم تابستان

استاد محمدجلیل رسولی، چهره ماندگار خوشنویسی و نقاشیخط، پس از یک دهه تازه‌ترین آثار خود را در گالری گویا به نمایش می‌گذارد. در مرحله اول نمایشگاه با عنوان «درخت دوستی بنشان» آثارخوشنویسی استاد رسولی ارائه خواهدشد که در دهه نود نگاشته شده و برآیندی از آثار سنتی با نگاه نوین و امروزی است.

در دومین مرحله نیز  آثار نقاشیخط استاد در فصل پاییز  به نمایش درخواهد آمد. گالری گویا از ۱۷ تیر تا ۶ مردادماه ۱۴۰۱ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

آثار مسعود مولایی در نیاوران

مسعود مولایی نامی آشنا برای دوستداران هنرهای تجسمی به‌ویژه نقاشی آنهم تداوم مکتب کمال‌الملک است که اکنون فرصتی برای تماشای آثار این هنرمند برجسته به وجود آمده است.۱۰ تیرماه گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران هم میزبان۵۰ اثر نقاشی مسعود مولایی با موضوع انسان و طبیعت بیجان خواهد بود.

تماشای آثار استاد جلیل رسولی، شاگرد مکتب کمال‌الملک و بزرگداشت قصه‌گوی کودکان | گالری گردی هفته دوم تابستان

 مولایی متولد اردیبهشت ۱۳۴۳ تهران است. وی از نوجوانی متوجه علاقه‌ خود به کارهای هنری به خصوص نقاشی می‌شود و بعد از تحصیلات متوسطه در کلاس‌های آزاد کمال الملک شرکت می‌کند. پس از اتمام دوره سربازی با معرفی یکی از دوستان به محضر مرتضی کاتوزیان می‌رود و تحت تعلیم‌  قرار می‌گیرد. مولایی معتقد است این سال‌ها تأثیر بسیار زیادی در شکل‌گیری نقاشی‌هایش داشته است. ابتدای دهه ۷۰ راهی کشور ژاپن می‌شود و ضمن برپایی چند نمایشگاه بعد از ۵ سال به ایران بازمی‌گردد و آتلیه‌ نقاشی نور را افتتاح می‌کند و به آموزش هنرجویان می‌پردازد.

مولایی در نمایشگاه‌های متعددی همچون نمایشگاه گروهی آتلیه کارانگار خانه‌ سبز، نمایشگاه انفرادی یوکوهامای ژاپن، نمایشگاه هنرهای دستی ملل در ژاپن، نمایشگاه انفرادی در شهر تاچیکاوا ژاپن، نمایشگاه گروهی آتلیه‌ کارا-کاخ سعد آباد، نمایشگاه انفرادی مؤسسه‌ فرهنگی هنری صبا، نمایشگاه اکسپوی غرب کشور(ارومیه) و نمایشگاه انفرادی گالری شکوه حضور داشته است. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند در روزهای عادی از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۱۹ به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند. این نمایشگاه تا ۱۷ تیرماه ادامه خواهد داشت.

 قصه‌های خوب در خانه هنرمندان

نمایشگاه تصویرسازی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» به همت انجمن تصویرگران ایران و به یاد زنده‌یاد مهدی آذریزدی از ۱۰ الی ۲۰ تیرماه در گالری‌های استاد ممیز، زمستان و سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

تماشای آثار استاد جلیل رسولی، شاگرد مکتب کمال‌الملک و بزرگداشت قصه‌گوی کودکان | گالری گردی هفته دوم تابستان

آیین افتتاحیه این نمایشگاه روز جمعه ۱۰ تیر ساعت ۱۷ الی ۲۰ در سالن استاد شهناز برگزار خواهد شد و همزمان با این رویداد، این محل میزبان برنامه‌های جنبی دیگری در راستای بزرگداشت زنده‌یاد مهدی آذریزدی خواهد بود.

نمایش فیلم مستند «آن مرد دیگر در را باز نکرد» به کارگردانی سیدهادی موسوی از دیگر برنامه‌های بزرگداشت زنده‌یاد آذریزدی است که روز سه‌شنبه ۱۴ تیر از ساعت ۱۸ در سالن استاد شهناز به نمایش گذاشته  و نمایش آثار و کارگاه‌های گروه ترویج خواندن شورای کتاب کودک نیز از دیگر برنامه‌های این رویداد است که ۱۳ تا ۱۸ تیر از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در کتابکده قصه و افسانه برگزار می‌شود. مهدی آذریزدی از نویسندگان سرشناس و جریان‌ساز حوزه ادبیات کودک و نوجوان در ایران بود که   ۱۸ تیر ۸۸ در سن ۸۷ سالگی دیده از جهان فروبست.

اثر انگشت در جاوید  

نمایشگاه انفرادی «اثر انگشت» خط‌نگاره‌های افسانه پرچکانی نیز جمعه همین هفته در گالری جاوید افتتاح می‌شود. این مجموعه شامل آثاری است که این هنرمند از زمستان سال ۱۳۹۹ تا بهار ۱۴۰۱ خلق کرده است. این آثار حروف الفبای پارسی را در کانون توجه قرار داده و کوشیده اهمیت این حروف در انتقال اندیشه فارسی‌زبانان به زبانی معاصر را به بحث بگذارد.

تماشای آثار استاد جلیل رسولی، شاگرد مکتب کمال‌الملک و بزرگداشت قصه‌گوی کودکان | گالری گردی هفته دوم تابستان

افسانه پرچکانی که نزدیک به دو دهه در عرصه روزنامه‌نگاری سیاسی فعالیت داشت، مدتی است به هنر کالیگرافی روی آورده و کوشیده به بیان دغدغه‌هایش از طریق هنر بپردازد. او تلاش می‌کند مخاطب را در برابر پرسش‌هایش بگذارد و ذهن آن‌ها را به یافتن جواب‌های چندوجهی ترغیب کند.

این نمایشگاه از جمعه ۱۰ تیر تا ۱۷ تیر از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری جاوید به نشانی خیابان ولی عصر، ابتدای زرتشت غربی، خیابان یزدان، پلاک ۱۷، واحد یک ادامه دارد. گالری یکشنبه‌ها تعطیل است.

مجسمه‌های شیراحمدی در ایرانشهر

پایان هفته جاری هنردوستان حوزه تجسمی می‌توانند از  فرصت گالری‌گردی و افتتاحیه بهره ببرند که در این میان می‌توان به افتتاحیه آثار هنرمند مجسمه‌ساز مهدی شیر احمدی اشاره کرد.

تماشای آثار استاد جلیل رسولی، شاگرد مکتب کمال‌الملک و بزرگداشت قصه‌گوی کودکان | گالری گردی هفته دوم تابستان

زمان برگزاری جمعه ۱۰ تیر به نشانی تهران، خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی)، خیابان سپند، پلاک ۱/۶۹ است که علاقه مندان می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۱ به جز شنبه‌ها به این مکان رجوع کنند.

پیوسته گسستن در نگارخانه نگر

پیوسته گسستن هم عنوان نمایشگاه انفرادی مانیا جلالی است که در همین تاریخ و در ساعت ۱۶ در نگارخانه نگر واقع در تهران، زیر پل کریمخان، بعد از تقاطع ایرانشهر، پلاک ۱۵۴، زنگ دوم، طبقه اول برپا می شود. این محل به جز شنبه‌ها از ساعت  ۱۳ - ۲۱ میزبان هنردوستان است.

تماشای آثار استاد جلیل رسولی، شاگرد مکتب کمال‌الملک و بزرگداشت قصه‌گوی کودکان | گالری گردی هفته دوم تابستان

همچنین نمایشگاه انفرادی نقاشی، مسعود احمدی در گالری گلستان، نمایشگاه انفرادی مونا آقا بابایی در گالری چهارگاه، نمایشگاه انفرادی شیدایی وایو در شلمان، نمایشگاه گروهی نقاشی  بیا تا مرا پیدا کنی در نقش جهان و نمایشگاه افرادی نقاشی یادی از برگ‌های فروریخته در گالری اُ  از دیگر برنامه‌هایی قابل افتتاح در ۱۰ تیر هستند.

تماشای آثار استاد جلیل رسولی، شاگرد مکتب کمال‌الملک و بزرگداشت قصه‌گوی کودکان | گالری گردی هفته دوم تابستان

گالری‌گردی در شهرستان‌ها

همچنین در هفته جاری  تعدادی از گالری‌های شهرهای مختلف ایران پذیرای آثاری از هنرمندان بومی یا مهمان هستند که آثار خود را در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی در معرض دید علاقه‌مندان به هنر قرار دهند.

تماشای آثار استاد جلیل رسولی، شاگرد مکتب کمال‌الملک و بزرگداشت قصه‌گوی کودکان | گالری گردی هفته دوم تابستان

چوم، بندرانزلی: نمایشگاه آثار نگار فدایی با عنوان «خاطره می‌ماند» تا ۲۴ تیر در گالری چوم به نشانی بندر انزلی، خیابان آیت‌الله طالقانی، کوچه کافی، پلاک ۶۶ برپاست.

نگارخانه جم، شیراز: نمایشگاه آثار سپهر بختیاری نیا با عنوان «شیر سنگی» تا ۱۳ تیر در نگارخانه جم به نشانی بلوار آیت‌الله ربانی، قبل از میدان ابوالکلام، بین کوچه ۹ و ۷، پلاک ۲۲۵ برپاست.

گالری رادین، مشهد: نمایشگاه «تقلا» با آثاری از زهرا حائری تا ۸ تیر در گالری رادین به نشانی مشهد، بلوار سجاد، حامد جنوبی ۱۲، پلاک ۱۰۸ برپاست.

موزه گالری دیدی، محمودآباد: نمایشگاه آثار کوروش ادیم با عنوان «آهستگی» تا ۳۱ تیر در موزه دیدی به نشانی مازندران، کیلومتر ۹ جاده محمود آباد-نور، ایزدشهر، مجتمع فرهنگی هنری دیدی برپاست.

گالری هان، شیراز: نمایشگاه آثار مژگان میرعیسایی با عنوان «این جا کافیست» تا ۱۳ تیر در گالری هان به نشانی انتهای خیابان عفیف آباد، نبش کوچه ١٩، ساختمان ١۵۶، زیرزمین برپاست.

گالری آبنوس، شیراز: نمایشگاه آثار طراحی گرافیک مجتبی ادیبی تا ۷ تیر در گالری آبنوس به نشانی شیراز، بولوار مطهری شمالی (خیابان زرگری) حد فاصل کوچه ۱۷ و ۱۹ برپاست.

گالری شوادون، شوشتر: نمایشگاه نقاشی «طعم نگاه» با آثاری ازامین بختیاری تا ۱۳ تیر در گالری شوادون به نشانی خوزستان، شوشتر، خ عبداله بانو، خانه تاریخی مقدم برگزار می‌شود.

فیوز، کاشان: نمایشگاه آثارامیر کبیرنژاد با عنوان «مرزبان نامه» تا ۳ مرداد در گالری فیوز به نشانی کاشان، خیابان محتشم، کوچه ثابت(قدر ۱۶)، عمارت هفتم، شماره ۴۹، خانه منوچهری برپاست.

گالری موتورخونه، شیراز: نمایشگاه آثار علی انصاری با عنوان «خنجری در کشوی میز پنهان است» تا ۶ تیر در گالری موتورخونه به نشانی بلوار مطهری، خیابان رادفر، کوچه ۲ برپاست.

گالری آبان، شیراز: نمایشگاه نقاشی و مجسمه پریچهره سهیلی با عنوان «ناگهان روایت چهره از باشندگان عالم تصویر» تا ۱۳ تیر در گالری آبان به نشانی خیابان عفیف آباد، حد فاصل کوچه ۱۸ و ۲۰ ادامه دارد.

دوران معاصر، اصفهان: نمایشگاه آثار پوریا آیتی و میلاد آیتی با عنوان «خم خانه شو» تا ۸ تیر در گالری دوران معاصر به نشانی چهارباغ بالا، ضلع جنوب شرقی چهارراه نظر، بن‌بست ۱۳(کیانجو)، پلاک ۵ برپاست.

گالری دوران، تبریز: نمایشگاه آثار محسن بایرام نژاد تا ۷ تیر در گالری دوران به نشانی تبریز، پاستور جدید، بین فدک و رضا نژاد، روبروی کوچه ۲۸ دی، پلاک ۱۵، طبقه اول برپاست.

گالری وصال شیرازی، شیراز: نمایشگاه مشق شب‌های محمد احصائی تا ۱۱ تیر به نشانی خیابان مشکین‌فام، هتل هما، گالری وصال شیرازی برپاست.

کد خبر 686977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha