سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۷ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری چین سفر خود به کشور های آمریکای مرکزی را آغاز کرد.

به نوشته ال پاییس، هو جین تائو رئیس جمهور چین در اولین مرحله از سفر خود وارد کاستا‌ریکا شد. کاستاریکا از جمله کشور‌هایی است که روابط دیرینه‌ای با تایوان (چین تایپه) دارد و تنها 17 ماه است که روابط دیپلماتیک با جمهوری خلق چین ایجاد کرده است.

دولت اسکار اریاس انتظار دارد در نتیجه ارتقای روابط این کشور با چین مشکلات مالی و تجاری کنونی دولت سان خوسه تا حدود زیادی مرتفع شود و دولت پکن نیز کاستاریکا را به منزله مرکزی برای روابط غیر رسمی خود با کشور‌هایی نظیر پاناما، نیکاراگوئه، ال سالوادور، هندوراس و گواتمالا می‌بیند.

سفیر چین درباره رابطه این کشورش با کشور‌های یاد شده با استناد به ضرب‌المثلی گفت:" زمانی که میوه برسد خود از درخت خواهد افتاد."

17 ماه از خروج سفیر تایوان از کاستاریکا و جایگزینی سفیر چین به جای وی می‌گذرد و طی این مدت به موجب قرار دادهای امضا شده میان دولت‌های پکن و سان خوسه انتظار می‌رود، استادیوم فوتبالی با ظفیت 40 هزار نفر برای طرفداران این ورزش در این کشور ساخته شود. همچنین وامی معادل 300 میلیون دلار با بهره 2 درصدی در اختیار دولت کاستاریکا قرار داده شده و انتظار می رود طرح‌های کوچکتر دیگری نیز در راستای همکاری میان دو کشور چین و کاستاریکا در سان خوسه به اجرا در آید.

چین همچنین متعهد شده است که از ابتکارات دولت کاستاریکا در عرصه سیاست خارجی حمایت کند. موضوع امضای قرار داد تجارت آزاد دو جانبه میان چین و کاستاریکا در سال 2009 نیز از جمله مباحث مورد گفت وگو در دیدار سران کاستاریکا و چین خواهد بود.

رئیس جمهور چین در مرحله دیگر سفر خود وارد کوبا می‌شود و سپس به پرو سفر خواهد کرد.رئیس جمهور چین در پرو در اجلاس همکاری آسیا پاسیفیک شرکت خواهد کرد.

کد خبر 68684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز