وظایف حسابدار تنها در رسیدگی به اسناد مالی، طبقه بندی و دسته بندی آن‌ها خلاصه نمی‌شود. گاهی ممکن است از حسابدار بخواهند تا در کنار خدمات مالی، انجام امور مالیاتی را هم بر عهده بگیرد.

آموزش خدمات مالی و مالیاتی در آموزشگاه حسابداری پکت

برای اینکه بخواهید به خوبی از پس وظایف و مسئولیت‌های یک حسابدار بربیایید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

خدمات مالی چیست؟

خدمات مالی، شامل تمام کارها و فعالیت‌هایی در حوزه حسابداری می‌شود که شرکت‌های کوچک و بزرگ به آن نیاز دارند. به واسطه خرید و فروش کالا و داشتن تراکنش‌های مالی، باید کسی باشد که رسیدگی به امور حسابداری را انجام دهد. اسناد حسابداری شما باید درون سازمانی و برون سازمانی، مدیریت شود. شرکت‌ها باید از میزان درآمدها و مخارج خود آگاه باشند. هر شرکت باید حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران خودش را پرداخت کند. بیمه نیروهای انسانی باید سر وقت و منظم پرداخت شود. هر کدام از این کارها را می‌توان در دسته خدمات مالی قرار داد. حتی با وجود نرم افزارها و سیستم‌های مدیریت مالی، باز هم به یک فرد خبره و باتجربه برای وارد کردن اطلاعات و گرفتن گزارش‌های مرتبط نیاز است. 

خدمات مالیاتی چیست؟

هر شرکت خصوصی و دولتی، سال مالی مشخصی را دارد. در پایان سال مالی، باید حساب ترازنامه و مالیات بسته شده باشد. برای این کار باید اطلاعات دقیق از حساب سود و زیان شرکت خارج کرد. برای وارد کردن داده‌های مالیاتی در سامانه هم آموزش حسابداری ویژه مالیات نیاز است. اشتباه در وارد کردن اطلاعات مالیاتی، می‌تواند باعث جریمه و دردسرهای بعدی شود. بنابراین نمی‌توانید تنها به استخدام نیروی انسانی ساده و بدون تجربه مالی و مالیاتی بسنده کنید. کسی که دوره خدمات مالیاتی را پشت سر گذاشته باشد، می‌تواند تخفیف‌های مالیاتی و تقسیط بدهی را هم برای شما فعال کند. اما یک فرد بی‌تجربه، چیزی جز جریمه و دوباره کاری برای شما نخواهد داشت.

انواع خدمات مالی و مالیاتی

کسی که دوره‌های مقدماتی آموزش حسابداری و تخصصی خدمات مالیاتی را در آموزشگاه حسابداری گذرانده باشد، می‌تواند انواع خدمات مالی و مالیاتی را انجام دهد. مواردی که در ادامه ذکر می‌شود، شاید برای تمام هنرجویان درست نباشد اما حداقل برای کسانی که در آموزشگاه حسابداری پکت، دوره گذرانده باشند، صحیح است. عنوان هنرجوی موسسه حسابداری پکت، می‌توانید کارهای زیر را بر عهده بگیرید:

  • تهیه و تنظیم دفتر روزنامه و دفتر کل

 برای رسیدگی به امور مالی شرکت و حتی اشخاص حقیقی از انواع دفاتر حسابداری استفاده می‌شود. وجود این دفاتر به بررسی دقیق‌تر و راحت‌تر حساب‌ها کمک می‌کند. با وجود اینکه بسیاری از اسناد حسابداری در نرم افزار مالی ثبت می‌شود، باید در کنار نرم افزار، دفتر روزنامه و دفتر کل هم وجود داشته باشد. یک حسابدار خبره، توانایی بستن حساب‌ها و تهیه مدارک مربوط به درآمد و هزینه را دارد.

نمونه اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی

نمونه اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی

  • تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی باید برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی با میزان درآمد مشخص ارائه شود. تهیه اظهارنامه مالیاتی برای محاسبه نرخ و مقدار مالیات با در نظر گرفتن هزینه، درآمد، دارایی، بدهی و سرمایه‌های دارای معافیت است.

  • تهیه و تنظیم مالیات بر ارزش افزوده

مودیان مالیاتی باید مالیات بر ارزش افزوده محصولات و خدمات فروخته شده را به حساب سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. این مالیات به روی کالای تولید شده و خدمت ارائه شده اعمال می‌شود. بسیاری از کارها هم در دسته معاف از مالیات بر ارزش افزوده قرار می‌گیرند. به عنوان یک حسابدار امور مالی و مالیاتی، باید بتوانید رسیدگی به پرداخت مالیات ارزش افزوده را انجام دهید.

  • حسابرسی حساب‌ها و اسناد حسابداری

اگرچه انجام حسابرسی داخلی عمدتاً به حسابرسان باتجربه سپرده می‌شود اما آن‌ها از حسابدار تازه کار و ساده هم در کار خود کمک می‌گیرند. حسابرس به کمک حسابدار، صحت ورود اطلاعات و ثبت اسناد مالی را در دفاتر حسابداری بررسی می‌کند. برای محاسبه دقیق مالیات و مشخص شدن سود و زیان شرکت، انجام این کار لازم است. با گذراندن دوره‌های تخصصی‌تر و کسب تجربه در حوزه مالی می‌توانید خود را برای شرکت در آزمون حسابدار رسمی آماده کنید. با گرفتن مدرک جامعه حسابداران رسمی، توانایی و مهارت خود را نشان خواهید داد. 

  • انجام حسابداری حقوق و دستمزد

 پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران، نیازمند داشتن دانش مالی و مالیاتی است. حسابدار باید مطابق قراردادهای استخدامی، محاسبه حقوق روزانه و ماهانه کارمندان شرکت را انجام دهد. در کنار آن، پرداخت بیمه و مالیات هر کارمند هم باید انجام شود. بنابراین وظیفه دیگری که روی دوش حسابدار گذاشته می‌شود، محاسبه مالیات حقوق و بیمه هر فرد است. 

حد و حدود وظایف حسابداران برای خدمات مالی و مالیاتی تا کجاست؟

نقش و وظایف حسابداران در شرکت باید تعریف شده باشد. حسابدار نه می‌تواند و نه باید وظایف بیشتر حوزه مالی را بر عهده بگیرد. هر حسابدار با سابقه کاری مشخص، توانایی انجام کارهای مختلفی را دارد. یکی از چیزهایی که در دوره‌های مقدماتی و پیشرفته آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره یاد داده می‌شود، داشتن اخلاق حرفه‌ای در کار است. کسی که به تازگی دوره‌های مقدماتی آموزش حسابداری را پشت سر گذاشته، نمی‌تواند فرد مناسبی برای رسیدگی به امور مالیاتی باشد. از طرف دیگر، نمی‌توان کسی با توانایی‌های مدیر مالی را برای انجام کارهای ساده و پیش پا افتاده استخدام کرد. شرح وظایف حسابدار، باید با در نظر گرفتن توانایی‌ها، مهارت‌ها، سطح دانش و نیاز شرکت باشد. 

دوره های مالی و مالیاتی آموزشگاه حسابداری پکت

دوره های مالی و مالیاتی آموزشگاه حسابداری پکت

دوره‌های مالی و مالیاتی آموزشگاه حسابداران خبره

عدم استفاده از خدمات مالی و مالیاتی، می‌تواند برای هر شرکتی گران تمام شود. مدیریت منابع مالی بدون داشتن دانش و تجربه، باعث از دست رفتن فرصت‌ها و بروز مشکلات قانونی می‌شود. تمامی شرکت‌ها از اهمیت حسابدار و حسابداری در کار خود آگاه هستند. بنابراین یک فرصت کاری مناسب برای تمامی افراد وجود دارد. حتی با داشتن مدرک دیپلم هم می‌توانید در دوره‌های مالی مقدماتی آموزشگاه حسابداران خبره ثبت نام کنید. مدرک حسابداری پکت، آنقدر معتبر است که بتواند شانس شما را برای آگهی‌های استخدام حسابدار افزایش دهد. اما بهترین چیزی که پس از پایان دوره کسب می‌کنید، مدرک و گواهینامه حسابداری نیست. در موسسه پکت شانس آموزش و یاد گرفتن زیر نظر بهترین اساتید و مربیان حسابداری را خواهید داشت. دانش، توانایی و مهارتی که در این دوره‌ها یاد می‌گیرید، بهترین و باارزش‌ترین دستاورد شما خواهد بود.

کد خبر 686681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha