کاخ سفید می‌گوید روسیه برای نخستین بار در بیش از یک قرن اخیر در پرداخت بدهی‌های بین‌المللی‌اش نکول (تاخیر) کرده است، اما روسیه این ادعا را رد می‌کند.

MOSCOW

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز کرملین که بول لازم برای پرداخت این بدهی‌ها را با توجه درآمدهای نفت و گازش دارد، فورا ادعاهای آمریکا در این باره را رد کرد و غرب را متهم کرد که دارد روسیه وارد یک نکول مصنوعی می‌کند.

در ساعات اولیه روز دوشنبه، برخی از دارندگان اوراق قرضه بین‌المللی روسیه گفتند به دنبال انقضای یک ضرب‌الاجل مهم در روز یکشنبه هنوز بهره دیرکرد را دریافت نکرده‌اند.

روسیه از هنگام شروع جنگ در اوکراین در پرداخت بهره ۴۰ میلیارد اوراق قرضه بین‌المللی‌اش دچار اشکال شده است.

یک مقام آمریکایی در حاشیه اجلاس گروه هفت در آلمان گفت: «اخبار امروز صبح درباره نکول روسیه، برای نخستین بار در بیش از یک قرن، نشان می‌دهد که تحریم‌هایی که آمریکا به همراه متحدان و شرکایش وضع کرده است، چقدر قوی بوده‌اند و چه اثر شدیدی بر اقتصاد روسیه گذاشته‌اند.»

تلاش‌های روسیه برای اجتناب از این نخستین نکول عمده در اوراق قرضه بین‌المللی‌اش از زمان انقلاب بلشویکی در بیش از یک قرن پیش، در اواخر ماه مه (اوائل خرداد) به مانع برخورد کرد، هنگامی که اقدام «دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی» (اُفک) وزارت خزانه‌داری آمریکا عملا مانع پرداخت‌های بین‌المللی روسیه شد.

این نکول صوری عمدتا نمادین خواهد بود، چرا که روسیه در حال حاضر نمی‌تواند وام بین‌المللی بگیرد و با توجه درآمد فراوان صادرات نفت و گاز نیازی هم به آن ندارد. اما انگ ناشی از آن احتمالا هزینه‌های قرض کردن در آینده را برای روسیه بالا خواهد برد.

پرداخت‌های دچار تاخیر شده ۱۰۰ میلیون دلار مربوط به بهره دو رشته اوراق قرضه بین‌المللی هستند که یکی از آنها عمدتا به صورت دلار آمریکا و دیگری به صورت یورو است، که قرار بود روسیه در ۲۷ مه آنها را بپردازد. این پرداخت‌ها یک دوره مهلت ۳۰ روزه داشته‌اند که یکشنبه این هفته منقضی شد.

وزیر دارایی روسیه می‌گوید این پرداخت‌ها به صورت یورو و دلار به حساب «ودیعه تسویه ملی» (NSD) این کشور فرستاده و به تعهداتش عمل کرد هاست.

دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این باره به خبرنگاران گفت در واقع شرکت خدمات مالی یوروکلیر به علت تحریم‌های کشورهای غربی مانع پرداخت این پول شده است.

او گفت؛ «این حقیقت که یوروکلیر این پول را نگهداشته است و و آن را به گیرندگان نمی‌دهد، مشکل ما نیست. مطلقا دلیلی وجود ندارد که چنین وضعیتی را نکول بدهی بنامیم.»

شماری از دارندگان تایوانی این اوراق قرضه گفته‌اند روز دوشنبه بهره‌هایشان را دریافت نکرده‌اند.

با توجه به اینکه ضرب‌الاجل دقیقی برای این پرداخت‌ها معین نشده است، وکلا می‌گویند روسیه ممکن است تا پایان روز تجاری بعدی برای پرداخت بهره به این دارندگان اوراق قرضه وقت داشته باشند.

سازمان‌های اعتبارسنجی کشورها معمولا در واکنش به نکول بدهی‌ها رتبه اعتبار کشورها را پایین می‌آورند، اما این موضوع درباره روسیه صدق نمی‌کند، چرا که این سازمان‌ها دیگر این کشور را رتبه‌بندی نمی‌کنند.

کد خبر 686535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha