طرح نیمه صنعتی انتقال توان بی‌سیم به خودروهای برقی در حال حرکت با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در دانشکدگان فنی دانشگاه تهران رونمایی شد.

انتقال توان بی‌سیم به خودروهای برقی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، ستاری در مراسم رونمایی و بازدید از این سامانه ایران‌ساخت، گفت: «حوزه حمل‌ونقل به‌ویژه صنعت خودرو می‌باید از نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق استقبال کند تا این حوزه روزآمد و رقابتی شود.»

او افزود: «خوشبختانه در سال‌های اخیر، فناوری‌های خوبی به ویژه در حوزه حمل‌ونقل، پیشران و انتقال قدرت به دست شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه یافته است که امروز شاهد یکی از همین دستاوردها هستیم. صنعتی‌سازی و ورود این فناوری‌ها به بازار، مستلزم استقبال صنایع خودروساز و ایجاد زمینه‌های لازم برای رسوخ این فناوری‌ها به بدنه صنعت است.»

ستاری با بیان این‌که باید صنعتی‌سازی این طرح فناورانه و مرز دانش پیگیری شود، ادامه داد: «شارژ سریع خودروها و موتورسیکلت‌های برقی در حین حرکت با این طرح فناورانه محقق می‌شود که توسعه آن می‌تواند به کاهش هزینه‌های استفاده از انواع خودروهای برقی در مسیرهای مشخص کمک کرد.»

همچنین صادق واعظ‌زاده، استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مجری طرح نیمه صنعتی انتقال توان بی‌سیم به خودروهای برقی در حال حرکت، در حاشیه آئین رونمایی از این طرح نیمه صنعتی، در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه امروز شاهد به نتیجه رسیدن یک تلاش ۱۵ ساله بودیم، گفت: «فناوری انتقال توان بی‌سیم یک فناوری بسیار جدید در دنیاست که در دو دهه گذشته به تدریج اهمیت پیدا کرده و امروز یکی از پنج فناوری داغ دنیا شده است. این فناوری، توان الکتریکی را بدون استفاده از سیم به اشیا واقع در فاصله معینی از منبع انرژی الکتریکی منتقل می‌کند.»

عضو هیأت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، با اشاره به معایب استفاده از خودرو برقی گفت: «خودروی برقی امروز در دنیا توسعه و کاربرد روزافزون پیدا کرده است؛ اما در غالب کشورها، مشکل باتری مشکل بزرگی است و باعث می‌شود خودرو سنگین شود و مصرف برق خودرو افزایش یابد. بازیافت آن هم کار دشواری است و از نظر زیست محیطی به شدت آلوده‌کننده است.»

اجرای این طرح حدود ۲ سال به طول انجامیده و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به‌عنوان یک طرح کلان فناوری ملی اجرا شده است. همچنین در این طرح یک گروه متشکل از ۱۰ نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران همکاری داشته‌اند.

با حاد شدن معضل وابستگی حمل‌ونقل به سوخت‌های فسیلی و لزوم کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها، توجه بسیاری بر استفاده از خودروهای برقی معطوف شده است. با این حال یکی از چالش‌های اساسی در برابر رواج سریع خودروهای برقی، قیمت زیاد این خودروها به علت هزینه زیاد باتری است.

با بهره‌گیری از سیستم شارژ بی‌سیم دینامیکی در خودروهای برقی، چالش‌های فوق مرتفع گشته و به فراگیر، ارزان و آسان شدن استفاده از این خودروها کمک مؤثری می‌شود.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت شارژ بی‌سیم دینامیکی خودروی برقی، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در آزمایشگاه پژوهشی سیستم‌های حرکت پیشرفته دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران اجرایی شده است. صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از این پروژه فناورانه حمایت کرده است.

این پروژه در حوزه فناوری انتقال توان الکتریکی بیسیم شامل قطارها، محرکه‌های الکتریکی و خودروها کاربرد دارد. در این پروژه انرژی از هوا عبور کرده و به خودرو در حال حرکت می‌رسد؛ بنابراین نیازی به توقف خودرو در ایستگاه شارژ نیست.

کد خبر 686396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha