موشک‌های روسی روز یکشنبه به یک بلوک آپارتمانی در کی‌یف پایتخت اوکراین اصابت کردند و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در جلسه رهبران گروه هفت در اروپا این حملات را «وحشیگری» نامید.

G7

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز در ساعت اولیه روز یکشنبه تا چهار انفجار در منطقه مرکزی کی‌یف شنیده شد که نخستین حملات از چنین نوعی پس از هفته‌های آرامش هستند.

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین در این باره گفت: «روس‌ها دوباره به کی‌یف حمله کردند. موشک‌ها به یک مجتمع آپارتمانی و یک مهد کودک آسیب زده است.»

میکولا پوروزنیک، معاون شهردار کی‌یف گفت در جریان این حملات یک نفر کشته و چهار نفر زخمی شده‌اند. او گفت انفجارهای بعدی که در نقاط دیگر کی‌یف شنیده شد، مربوط به دفاع ضدهوایی بودند که که موشک‌های بعدی را نابود کردند.

روسیه در این آخر هفته حملات موشکی بر ضد اوکراین تشدید کرده که شاهد سقوط شهر استراتژیک سیویرودونتسک، در شرق این کشور به دست هواداران روسیه بوده است.

جو بایدن که به همراه سایر رهبران کشورهای گروه هفت، هفت کشور با اقتصاد صنعتی (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ژاپن، ایتالیا و کانادا)، در اجلاسی در آلمان به سر می‌برد، این حملات را نشانه‌ای از «وحشیگری بیشتر» روس‌ها خواند.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین گفت کشورهای گروه هفت باید با اعمال تحریم‌های بیشتر به این و فراهم کردن سلاح‌های سنگین بیشتر برای اوکراین به این حملات پاسخ دهند.

در حالیکه بزرگترین منازعه زمینی اروپا پس از جنگ جهانی دوم وارد پنجمین ماه خودش می‌شود، نشانه‌های فشار بر اتحاد کشورهای غربی در حمایت از اوکراین با ابراز نگرانی رهبران از هزینه‌های اقتصادی آشکار می‌شود.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفت غرب باید جبهه متحد بر ضد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را حفظ کند. 

جانسون گفت: «هزینه عقب‌نشینی کردن، هزینه اجازه موفقیت به پوتین دادن، بلعیدن بخش‌های بزرگی از اوکراین، ادامه دادن به برنامه‌اش برای تسخیر کشورها است، این هزینه بسیار بسیار بالا خواهد بود.

آمریکا، بریتانیا، کانادا و ژاپن روز یکشنبه در جلسه گروه هفت در «آلپ باواریا» در آلمان پیشنهاد ممنوعیت واردات طلا از روسیه را دادند. امتا هنوز روشن نیست که آیا کشورهای گروه هفت درباره این طرح به اجماع برسند یا نه و شارل میشل، رئیس شورای اروپا می‌گوید این موضوع باید با دقت بررسی شود و بیشتر مورد بحث قرار گیرد.

منابع آلمانی می‌گویند رهبران گروه هفت همچنین درباره تعیین یک سقف قیمتی احتمالی برای نفت روسیه مذاکراتی «واقعا سازنده» داشته‌اند.

رهبران گروه هفت همچنین بر سر وعده افزایش ۶۰۰ میلیارد دلاری اعتبارات خصوصی و دولتی برای کشورهای درحال‌توسعه برای مقابله به تاثیر فزاینده چین و کاهش اثر قیمت‌های فزاینده غذا و سوخت و توافق کرده‌اند.

کد خبر 686307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha