مجموع نظرات: ۱
یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
۱ نفر

پته گمرکی سریع‌ترین روش ترخیص کالا از گمرک است و به همین دلیل محبوبیت فراوانی میان تاجرانی که می‌خواهند کالاهای خود را از گمرک ترخیص کنند دارد. در این مطلب قصد داریم به معرفی پته گمرکی و شرایط ترخیص کالا از گمرک به روش پته بپردازیم.

سریع‌ترین روش ترخیص کالا از گمرک کدام است

پته گمرکی چیست؟

ابتدا با تعریف پته گمرکی شروع می‌کنیم:

“سندی برای خروج کالا از گمرک بدون ثبت سفارش.“

پته به دو دسته پته مسافری و تجاری تقسیم می‌شود. کالاهایی که به روش پته گمرکی ترخیص می‌شوند، باید جهت مصرف در واحدهای تولیدی و دانش‌بنیان و  یا مؤسسات تحقیقاتی وارد کشور شوند. البته لازم است توجه داشته باشید که تنها زمانی قادر خواهید بود کالای خود را به این صورت از گمرک ترخیص کنید که کالای وارداتی شما از نظر تعداد و ارزش، کالای تجاری به شمار نیاید.

دلیل اهمیت ترخیص کالا به روش پته این است که یکی از سریع‌ترین روش‌های ترخیص کالا در گمرک است؛ به‌طوری‌که پس از دریافت قبض انبار و اقدامات لازم برای صدور پته(گرفتن مجوزها در صورت نیاز و انجام تشریفات گمرکی) کالا ظرف چند ساعت از گمرک ترخیص و سپس به مشتری تحویل داده می‌شود.

چه کالاهایی پته گمرکی می‌شوند؟

پیش‌تر اشاره داشتیم که کالاهایی می‌توانند با این روش ترخیص شوند که از نظر تعداد، جنس و ارزش، تجاری محسوب نشوند. ترخیص از گمرک برای کالاهای مسافری که سقف مالی مشخصی دارد، سندی به‌منظور خروج کالا از گمرک صادر می‌شود که همان پته است.

کالاهایی که از نظر قیمت و تعداد جنبه تجاری ندارند و جهت مصرف در واحدهای تولیدی باشند به تشخیص سازمان گمرک و با گرفتن مجوزهای ضروری جواز ترخیص برای پته‌ی غیرتجاری آنها صادر می‌شود، اما حقوق دستمزد محل ورودی این کالاها می‌بایست پرداخت گردد. این نوع کالاها که در گمرک غیرتجاری تشخیص داده می‌شوند، نیازی به اظهارنامه گمرکی و کارت بازرگانی ندارند.

برای ترخیص کالاهای وارداتی بدون کارت بازرگانی، دو حالت وجود دارد:

  1. برای اشخاص عادی کالاهای باارزش کمتر از ۱۰۰۰ دلار و به دو شرط: ۱-ممنوع نبودن کالا ۲-تجاری نبودن کالا.
  2. برای شرکت‌های تولیدی یا دانش‌بنیان تا سقف ۲۰۰۰ دلار.

جهت ترخیص قطعات یدکی ماشین‌آلات، معاونین فنی حتی تا سقف ۲۰٫۰۰۰ دلار نیز بدون نیاز به دریافت مجوز ثبت سفارش کالا، می‌توانند اقدام به ترخیص کالا به‌صورت مسافری و تجاری کنند.

چگونه پته گمرکی ثبت می‌شود

چگونه پته گمرکی ثبت می‌شود؟(اظهار الکترونیکی پته)

تا چند سال اخیر پته گمرکی به‌صورت دستی ثبت می‌شد و احتیاجی به اظهار کردن کالا نبود. اما با افزایش تخلفات در صنعت حمل ‌و نقل هوایی که علت بیشتر این تخلفات عدم ثبت درست اطلاعات کالاها بود، با ابلاغ بخشنامه جدید، معاونان فنی گمرک وظیفه دارند در صورت تأیید پته مسافری و  غیرتجاری بودن کالا، حتماً آن را در سامانه گمرکی به‌صورت الکترونیکی اظهار اولیه کنند. به همین دلیل، در فرایند بازرسی کالا برای پته گمرکی سخت‌گیری‌هایی انجام می‌شود، اما نه تا اندازه‌ای که از سرعت ترخیص کالا بکاهند.

ارزش و حجم کالا برای صدور پته گمرکی

برای پته گمرکی سقف ارزشی وجود ندارد. پته یک نوع پروانه گمرکی است که با اظهارنامه ادغام شده و اطلاعاتی مختصرتر از اظهارنامه نیاز دارد. بند ب ماده ۴۰ قانون امور گمرکی مقرر می‌دارد که:

"کالای مسافری، هدیه و سوغات و همچنین نمونه‌های تجاری به تشخیص گمرک… با صدور پته قابل ترخیص است."

سقف ارزش قابل صدور پته به تشخیص گمرک واگذار شده و معمولاً بسته به زمان و تشخیص گمرکات تفاوت می‌کند. در مورد نمونه‌های تجاری، کالاهایی که گاهی تا بالای ۲۰۰۰ دلار ارزش دارند نیز با این روش قابل ترخیص هستند.

ردیف ۴۹ برگ سبز گمرکی چیست؟

در محاسبه حقوق و عوارض گمرکی، باکس ۴۹ برگ سبز گمرکی شامل کلیه تخفیفات بخشودگی و معافیت است.

تشریفات گمرکی پته چیست؟

برای ترخیص کالاها از گمرک نیاز به انجام برخی امور اولیه است که این امور تشریفات گمرکی نام دارند. 

مزایای پته گمرکی

ثبت پته گمرکی برای صاحبان بار ارزشمند و مناسب است، چرا که از این طریق صاحب بار می‌تواند کالاهای خود را به‌سرعت از گمرک خارج کند. ثبت پته گمرکی نسبت به برگه سبز دردسرهای کمتری دارد و مراحل ثبت آن کمتر طول می‌کشد. ضمنا برای پته گمرکی نیازی به ثبت سفارش نیست. همچنین کالاهایی که از سمت گمرک پته مسافری تشخیص داده شوند، نیازی به کارت بازرگانی ندارند.

تفاوت بین پته گمرکی و برگه سبز گمرکی

در گمرک دو نوع سند ترخیص وجود دارد:

  1. برگه سبز: پروانه یا مجوز ورود گمرکی کالای تجاری به گمرک ایران است.
  2. پته گمرکی: پروانه یا مجوز ترخیص گمرکی برای کالای غیرتجاری است.

تفاوت بین پته و برگ سبز این است که برای ترخیص کالا از طریق پته، نیازی به تنظیم اظهارنامه و ثبت سفارش نیست؛ درحالی‌که ترخیص کالا از طریق برگ سبز به اظهارنامه گمرکی متکی است. در فرایند ترخیص کالا، پته جزو سریع‌ترین روش‌های ترخیص کالا از گمرک است.

سریع‌ترین و امن‌ترین شرکت برای ثبت پته گمرکی

ثبت پته گمرکی نیاز به دانش و تبحر در حوزه‌ی گمرک دارد. پیشنهاد ما این است که برای کالاهای خود، جهت جلوگیری از هدررفتِ هزینه و زمان، حتماً با شرکت‌های بازرگانی معتبر و باسابقه، تماس حاصل کنید. سپاهان همراه با آدرس اینترنتی www.sepahanhamrah.com با بیش از ۲۵ سال فعالیت تجاری و در اختیار داشتن متخصصان، مشاوران و ترخیص‌کاران مجرب، همواره آماده‌ خدمت‌ رسانی به تجار گرامی است. شرکت بازرگانی سپاهان همراه ترخیص کالا را به کمک نیروهای متخصص، نسبت به همیشه راحت تر کرده است.

کد خبر 686149

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha