بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز شنبه اعلام کرده که بنا دارد تا میانه دهه ۲۰۳۰ در قدرت باقی بماند.

جانسون قدم زنان به سمت میانه دهه 2030

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا چنانچه به هدف خود مبنی بر باقی ماندن در قدرت تا میانه دهه ۲۰۳۰ میلادی برسد، طولانی‌ترین دوره نخست وزیر مستمر در تاریخ ۲ قرن اخیر بریتانیا خواهد بود.

جانسون در روز آخر نشست سران کشورهای مشترک المنافع در روآندا به خبرنگاران درباره فکر کردن‌ به دوره سوم گفت: «در مورد دوره سوم ... منظور تا اواسط دهه ۲۰۳۰ است.»

جانسون دررروآندا

جانسون باید انتخابات ملی بعدی بریتانیا را تا دسامبر ۲۰۲۴ برگزار کند ضمن پیروزی در آن، برای ابقا قدرت تا میانه دهه ۲۰۳۰ باید به پیروزی سوم در انتخابات تا سال ۲۰۲۹ هم برسد.

اگر جانسون تا بعد از اوایل سال ۲۰۳۱ ناچار به اثاث‌کشی از خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ نشود، رکورد مارگارت تاچر را به عنوان طولانی‌ترین نخست‌وزیر مستمر بریتانیا از زمان «رابرت جنکینسون، ارل دوم لیورپول» که از سال ۱۸۱۲ تا ۱۸۲۷ بر سر کار بود را خواهد شکست.

جانسون انگیزه‌های خود برای نخست وزیری دوره سوم آتی و باقی ماندن در قدرت تا میانه دهه ۲۰۳۰ ، اصلاح سیستم مهاجرتی و حقوقی کشور و کاهش نابرابری‌های اقتصادی منطقه‌ای اعلام کرده است.

اما همین حالا هم جانسون با چالش‌های بسیاری از درون حزب محافظه‌کار گرفته تا اتهامات جدید دیگری روبه‌رو است.

اگرچه او از رای اعتماد مجلس بر سر رسوایی مهمانی در خانه نخست‌وزیری آن هم در ایام قرنطینه عمومی همه‌گیری با وجود رای مخالف ۴۱ درصد هم‌قطارانش گریخت، ولی حالا تحت تحقیقات در خصوص گمراهی عمدی پارلمان قرار گرفته است؛ اگرچه به نظر نمی‌آید که مخالفان بتوانند تا سال دیگر برای جایگاه نخست وزیر چالش‌آفرینی کنند.

با وجود دست کم یک‌سال بیمه بودن جانسون در قدرت، وضعیت شکننده حزب محافظه کار چندان برای یک پیروزی دیگر نظیر انتخابات پارلمان ۲۰۱۹ قابل اتکا نیست. دو نماینده هم‌حزبی یکی با تماشای فیلم‌های غیراخلاقی در صحن عمومی مجلس عوام و دیگری با اتهام تجاوز دو کرسی از حزب را  در مجلس کمتر کردند، چرا که حزب نتوانست در انتخابات‌های محلی کرسی‌های نمایندگان جنجالی را با افراد هم حزبی دیگر جایگزین کند.

گفتنی است در کنار شرایط متزلزل حزب محافظه‌کار و مخالفت فزاینده خود هم‌حزبی‌ها با جانسون، چون مخالفت مایکل هوارد، رهبر سابق حزب که روز جمعه خواستار برکناری جانسون شد و یا  الیور داودن، رئیس حزب محافظه کار  که پس از شکست در انتخابات میان‌دوره‌ای از سمت خود کناره‌گیری کرد؛ کشور در میانه  عمیق‌ترین بحران هزینه زندگی در دهه‌های اخیر قرار دارد و تورم به بالاترین حد خود در ۴۰ سال اخیر رسیده است.

جانسون به تازگی با اتهام جدید مالی نیز مواجه شده است. موضوع از این قرار است که گزارشی در روزنامه تایمز منتشر شده که ادعا شده جانسون قصد داشته از یک اهداکننده کمک مالی، ۱۵۰ هزار پوند (۱۸۴ هزار دلار) برای یک خانه درختی پسرش در اقامتگاه کشوری که توسط دولت تدارک دیده شده بود، استفاده کند.  این داستان را به جریمه حزب محافظه‌کار در ماه‌های گذشته به دلیل عدم گزارش دقیق یک کمک مالی برای بازسازی خانه نخست‌وزیری در خیابان داونینگ، اضافه کنید. جانسون در پاسخ به سوال درخصوص آخرین اتهام مالی‌ش پاسخ داد: «من درباره چیزی که وجود خارجی ندارد، اظهار نظر نمی‌کنم.»

کد خبر 686098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha