یک مقام وزارت خارجه آمریکا با قدردانی از تلاش های جوسپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در خصوص مذاکرات وین اعلام کرد واشنگتن منتظر مشورت با او در مورد گفتگوهایش در تهران است.

بورل و مورا و مالی

به گزارش همشهری آنلاین، این مقام آمریکایی که نامش بیان نشده است، روز شنبه به وقت محلی افزود: ما از جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا و تلاش های مداوم این اتحادیه قدردانی می کنیم و منتظر مشورت با آنها در مورد گفتگوهایشان در تهران هستیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: امکان از سرگیری گفتگوهای غیرمستقیم با ایران وجود دارد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: ما آماده ایم تا به سرعت توافقی که برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام در وین مذاکره کردیم را نهایی کرده و آن را اجرا کنیم.

این مقام آمریکایی باز هم توپ را به زمین ایران انداخت و مدعی شد: اما ایران باید خواسته هایی را که فراتر از برجام است، کنار بگذارد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پس از جلسه با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، دیشب (جمعه) در راس هیاتی دیپلماتیک وارد تهران شد در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، از موفقیت ماموریت خود برای متقاعد کردن تهران و واشنگتن در زمینه ازسرگیری مذاکرات وین خبر داد و در جمع خبرنگاران افزود: قرار است بعد از سفر من گفت‌وگوها ادامه یابد و تیم من به عنوان تسهیل گر خواهند بود.

وزیر امورخارجه ایران نیز با بیان اینکه گفت وگوهای مفصل و عمیق و دقیقی را در خصوص مطالبات ایران با نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا داشتیم، اظهار داشت: آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین را از سر بگیریم و نفع اقتصادی ملت ایران برای دولت مهم است.

وی که ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ خواستار تنفس در گفت‌وگوها شده بود گفت: قرار نبود که تنفس سه ماه شود. این وقفه باید شکسته شود و باید کار را تسریع کنیم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه توافق وین برای کل جهان مهم است افزود: اگر توافق تاریخی ما به نتیجه برسد اهمیت آن بیش از پیش خواهد بود؛ به ایران منافع اقتصادی می‌دهد و نگرانی‌های جامعه جهانی را درباره امنیت و ثبات منطقه ای رفع می‌کند.

مذاکرات وین پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده، اسفند سال گذشته به دلیل تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید واشنگتن به وضعیت بن‌بست کشیده شد.

دولت دموکرات جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته که در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در نتیجه گفت‌وگوهای روز شنبه میان وزیر امور خارجه ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درحالی از سرگرفته خواهد شد که این آخرین شانس ایالات متحده برای برداشتن گام‌های ضروری، معتبر و اعتماد ساز در راستای رسیدن به توافق نهایی با ایران است.

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات با هدف رفع تحریم‌ها و حفظ توافق هسته‌ای نشان داد. انتظار می‌رود که هیات‌های مشارکت کننده در مذاکرات طی روزهای آینده به وین بازگشته و گفت‌وگوها از سرگرفته شود.

کد خبر 685978
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • محمد IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    8 32
    مطیع امر رهبریم
  • سهیل IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    12 28
    از کی امریکا و اروپا به فکر منافع ایران یا جهان هستند.این خود ماییم که باید به فکر اینده و منافع خودمون باشیم.باید اینقدر قوی باشیم که ارزش و احترام داشته باشیم وگرنه چشم ابی ها کمرمون رو میشکنن.
  • M IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    8 28
    به امریکاچه ربطی داره که ما هسته میسازیم بایداز ام تی پا خارج شویم وهسته رابه سرانجام برسانیم ننگ برامریگاواروپا
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    12 22
    دروغگوهای عهد شکن دستتون روشده از بازی گزینه های روی میز وزیرمیز وچماق وهویج به توپ توی زمین ایران رسیده اید هرگز هرگز اجازه نمی دهید در این مذاکرات خیری به ایران برسد مگر اینکه قوی باشیم واز حلقومتون بکشیم بیرون مذاکره از جایگاه ضعف یعنی زرشک هم نصیبمون نخواهدشد
  • بهرام IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    5 8
    چهارساله دوماه ازتحریمهای ایران می‌گذرد یعنی خطراقتصادی جهانی تحریم فقط باعث ضررایران نیست ضررهای زیادی به امریکا وغرب وارد خواهد کردمنتهایک دیوانه کم عقل که بوی ازسیاست واقتصادنبرده بود ارتوافق برجام اردیبهشت ۹۷خارج شد کسی کاری راانجام‌می‌دهد ابتدا باید درموردانجام دادن اونکار فکروتدبیر خودرا بیندیشد وبخرج دهد بعد انکار راانجام‌دهدنه یکی مثل ترامپ دیوانه روانی بدبخت مریض مشکل آمریکاییها این هست که‌کاری رابدون مشورت دیگران وبامشورت اسرائیل دیوانه انجام‌میدهند
  • بهرام IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    5 8
    رعیس جمهورهای آمریکا قبل ازسکان ریاست جمهوری بایدکاملا ازنظراعصاب روان شرایط روحی روانی‌جسمی فکری نداشتن اختلال دوقطبی اسکیزوفرنی وسواس پانیک وغیره کاملا چک شوند تافردا ترامپ دیوانه دیگری اختراع نشود وشرایط دنیا روبهم‌نریزد
  • حسینی IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    20 2
    به امید صلح و دوستی با کل دنیا. تا کی جنگ و دشمنی بعد از چهل سال بجز فقر و بدبختی جیزی نصیبمان نشد . کشورهای همسایه با سرعت نور در حال پیشرفت ما تازه در حال کوپنی شدن کالاهای اساسی هستیم مقصر کیست . جرا باید کشوری با اینهمه ثروت ملی اکثریت مردم فقیر باشند. متاسفانه مسؤلان با مدیریت ًضعیف فقط باعث عقب ماندگی کشور و تورم شدید و نابودی اقتصاد شدند. به امید روزی که هم کشور و هم مردم در آرامش و رفاه نسبی باشند. واقعا تحمل اینهمه تورم برای اکثریت غیر ممکن شده مخصوصا بازنشستگان با حقوقهای اندک چهار وپنج میلیونی زندگی برایشان بسیار سخت شده. مسؤلان بجای کم هم یارانه را قطع میکنند هم افزایش ده درصدی حقوق را اعمال میکنند یعنی نابودی کامل بازنشستگان و قشر پایین جامعه. بداد مردم برسید تا دیر نشده.
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    7 2
    اقا چه توپی. خوب مگه تیم مذاکره کننده ج ا بر روی مسایل فرابرجامی پافشاری میکنه.؟ نه به فرابرجام بپردازید و نه بذارید بپردازن. ختم کلام .اگر هم اینطور نیست پس دیگع واقع بین باشید.
  • مهدی IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    10 2
    مسیر فعلی به ورشکستگیو تقابل کشیده میشه باید توافق انجام بشه
  • حبیب اله منصوری IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    4 11
    به امید واقعیت و صلح برای تمام دنیا عمل کردن عمل می کنیم عمل نکردن قدم به قدم جلو زور گو می ایستیم ولی با اقتدار