مدیرعامل شرکت متروی تهران در خصوص پیشرفت کار در قسمت غربی متروی خط ۷ گفت: هر دو ایستگاه میدان کتاب و شهید دادمان بالغ بر ۷۰درصد پیشرفت ساختمانی و تجهیزاتی دارند و بسیاری از تجهیزات سفارش‌گذاری شده و آماده است تا پس از پرداخت و ترخیص برای نصب شدن به داخل ایستگاه‌ها منتقل شوند.

مترو

به گزارش همشهری آنلاین، آنچه برای احداث یک ‌خط و ایستگاه جدید مترو زیرزمین صورت می‌گیرد، با آنچه در روی زمین رخ می‌دهد، تفاوتش زمین تا آسمان است. البته که ساخت یک ‌ایستگاه جدید و توسعه خطوط مترو، برای اهالی نزدیک به آن، دست‌کم تا شعاع یک ‌کیلومتری هم دردسرهایی دارد؛ از گرد و خاک و سر و صدا گرفته تا تغییرات ترافیکی. با این حال، همگان سختی‌ها را به جان می‌خرند؛ چراکه می‌دانند بعدها از نعمت دسترسی آسان به مترو برخوردار خواهند شد. درست مثل آنچه این روزها در دو ایستگاه میدان کتاب و شهید دادمان رقم می‌خورد و احمد اسدیان، معاون سازمان بازرسی کشور نیز هنگام بازدید از این دو ایستگاه به آن اشاره کرد.

 تکمیل فاز دوم خط۷ مترو با افتتاح این دو ایستگاه

عملیات‌های فنی و عمرانی با تلاش‌های سه شیفته کارگران و مهندسان برای توسعه خط ۷مترو در حال انجام است تا همانطور که مدیران شهری قولش را به شهروندان داده‌اند، ایستگاه‌های شهید دادمان و میدان کتاب در نیمه دوم سال‌جاری و بهمن‌ماه تکمیل شوند و برای استفاده مسافران به بهره‌برداری برسند. در بخشی از تونل چند کیلومتری مربوط به این ایستگاه‌ها، گروهی، آرماتوربندی و بتن‌ریزی می‌کنند و در بخشی دیگر ریل‌گذاری مسیر در حال تکمیل است.

گروه‌های مختلف کاری در سه شیفت، فعال هستند و با تمام سختی‌ها و محدودیت‌ها، حمل‌ونقل ریلی و زیرزمینی پایتخت را توسعه می‌دهند و پیش می‌برند؛ آن‌هم بدون اینکه شهروندان این همه کار و تلاش و سختی را از سوی آنها شاهد باشند! با حضور در کارگاه متروی میدان کتاب و شهید دادمان، کارگران و کارفرمایانی را می‌بینیم که حدود ۶سال و حتی بیشتر، در عمق چند ده‌متری زمین خاک می‌خورند و عرق می‌ریزند و کیلومترها در گل و لای قدم برمی‌دارند. سال‌های زیادی می‌شود که این ماجرای هر روزه آنهاست. در بازدید میدانی همراه محمد یاشار لطفی، مدیر اجرایی خط ۷مترو از کارگاه ایستگاه‌های میدان کتاب و شهید دادمان، از نزدیک در جریان آخرین وضعیت و میزان پیشرفت این ایستگاه‌ها قرار گرفتیم.

در جریان این بازدید، ابتدا مدیر اجرایی خط ۷متروی تهران درباره وضعیت کلی این خط توضیحاتی را ارائه کرد و به همشهری گفت: «خط ۷مترو در ۳ فاز مختلف تعریف شده است؛ فاز نخست از میدان بسیج تا میدان صنعت بود که به‌صورت متناوب در دوره‌های مختلف تکمیل و افتتاح شده است و ایستگاه متروی شهدای هفدهم شهریور که حدود ۱۰روز قبل به بهره‌برداری رسید، آخرین ایستگاه فاز نخست به‌حساب می‌آید. این مسیر به نوعی پل عبوری و ارتباطی شمال‌غرب تهران به شرق پایتخت محسوب می‌شود و در گذشته چنین کریدوری برای جابه‌جایی مسافران نداشتیم. در فاز دوم هم قسمت شمالی ایستگاه میدان صنعت تا ایستگاه میدان کتاب در حال آماده و تکمیل شدن است تا طبق برنامه در سال ۱۴۰۱به بهره‌برداری برسد. امیدواریم با افتتاح این ایستگاه‌ها بخش عمده‌ای از مشکلات ترافیکی شمال غرب تهران مرتفع شود؛ زیرا الآن هیچ ایستگاهی در این محدوده وجود ندارد و افتتاح و بهره‌برداری از این دو ایستگاه می‌تواند نقش مؤثری را در جابه‌جایی مسافران این بخش از پایتخت ایفا کند. اینچنین محله‌های سعادت‌آباد، شهرک غرب، اوین و درکه، شهرک نفت، فرحزاد و دیگر محله‌های شمال‌غرب تهران پیش از تکمیل دیگر خطوط شبکه متروی تهران می‌توانند از ایستگاه‌های شهید دادمان و میدان کتاب در خط ۷مترو بهره‌مند شوند.»

به‌گفته لطفی عمده کارهای ساختمانی این دو ایستگاه رو به اتمام بوده، بخش‌های زیادی از آن نیز آماده نصب تجهیزات است، تونل‌ها ریل‌گذاری شده و خطوط در حال تکمیل شدن است. او با اشاره به اینکه پس از این دو ایستگاه نوبت به ایستگاه ورزشگاه تختی و پایانه خط ۷می‌رسد، افزود: «فاز سوم هم که احداث تونل مربوط به توسعه غربی خط ۷مترو بعد از ایستگاه میدان کتاب است، آغاز شده و در آنجا هم ۳ایستگاه بسیار مهم خواهیم داشت که رینگ شمال‌غربی تهران را تکمیل می‌کند. عملیات اجرایی فاز سوم هم به زودی آغاز شده و در انتظار تامین اعتبارات برای ادامه دادن کار در این بخش هستیم.» آنچه لطفی درباره ۳ایستگاه فاز سوم خط ۷گفت، شامل ایستگاه اشرفی‌اصفهانی، ایستگاه دانشگاه آزاد اسلامی در سیمون بولیوار و ایستگاه جنت‌آباد می‌شود.  در این بین، ایستگاه جنت‌آباد ایستگاه پایانی به شمار می‌آید؛ بنابراین اگر اگر تامین منابع به‌موقع صورت گیرد، پیش از پایان سال ۱۴۰۴تمام ایستگاه‌های خط ۷مترو و بخش توسعه غربی آن تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

افتتاح در بهمن‌ماه 

برای تکمیل و بهره‌برداری دو ایستگاه شهید دادمان و میدان کتاب، کارهای لازم با ظرفیت متوسط از نظر نیروی انسانی پیش می‌رود؛ به‌گونه‌ای که در هر ایستگاه حدود ۲۰۰نفر کار می‌کنند و تعدادی از نیروها نیز در بخش احداث و تکمیل خط حضور دارند. در مجموع تعداد نیروی انسانی که در این پروژه مشغول به‌کار هستند بالغ بر ۵۰۰نفر است. این در حالی است که در عملیات عمرانی تمامی خطوط در حال تکمیل مترو، بیش از هزار نفر مشغول به کار هستند.

نکته اساسی برای تکمیل هرچه سریع‌تر بخش شمال‌غربی خط ۷و به‌کارگیری کارگران بالا، به این برمی‌گردد که در آینده خط جدید ۱۰مترو با ایستگاه میدان کتاب تقاطع خواهد داشت. به همین‌خاطر کریدوری در ایستگاه درنظر گرفته شده است. درواقع ایستگاه میدان کتاب یک ایستگاه تقاطعی برای تبادل مسافر خواهد بود.  

مسعود درستی، مدیرعامل شرکت متروی تهران در خصوص پیشرفت کار به همشهری گفت: «هر دو ایستگاه بالغ بر ۷۰درصد پیشرفت ساختمانی و تجهیزاتی دارند و بسیاری از تجهیزات سفارش‌گذاری شده و آماده است تا پس از پرداخت و ترخیص برای نصب شدن به داخل ایستگاه‌ها منتقل شوند. اکنون، مهم‌ترین بحث ما تامین به‌موقع منابع مالی پروژه است که اگر به‌موقع و نهایتا ظرف یک ماه آینده پرداخت شود، می‌توانیم تا قبل از پایان سال‌جاری هر دو ایستگاه را تکمیل کرده و به بهره‌برداری برسانیم. هدفگذاری ما این است که ان‌شاء‌الله تست گرم از محدوده میدان صنعت تا دادمان را در مهرماه سال‌جاری آغاز کنیم. در مجموع بخش روسازی نیز در حال اتمام است و ریل‌گذاری از میدان صنعت تا میدان کتاب هم به مراحل پایانی خود نزدیک شده و ریل سوم هم تا ایستگاه دادمان نصب کرده‌ایم.»

   ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای بخش ساختمان و تجهیزات ۴کیلومتر تونل و ۲ایستگاه باقیمانده تا میدان کتاب نیاز است.

۲۷ کیلومتر طول خط ۷ متروی تهران است و ۲۲ایستگاه دارد که از ورزشگاه تختی در جنوب شرق تهران آغاز شده و به میدان کتاب سعادت‌آباد در شمال‌غرب پایتخت ختم می‌شود.

 ۳ ایستگاه در بخش توسعه غربی به خط ۷مترو اضافه می‌شود تا در مجموع تعداد ایستگاه‌های این خط به عدد ۲۵برسد.

کد خبر 685878
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    6 3
    لطفا یک گزارش هم از پیشرفت توسعه غربی خط 4 بدین و اینکه نیمه شمالی خط 6 تا کی باید منتظر باشن تا ایستگاه های این فاز بهره برداری بشه با توجه اینکه ایستگاه های این فاز همه بالای 85 درصد و حتی تا 99 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارند .
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    3 3
    دست مریزاد بسیار عالی اجرتمام زحمتها و عرق هایی که ریختید در این پروژه عظیم با خداوند متعال الهی زنده باشید و سربلند دعاگوی همه زحمتکشان این قطار زیر زمینی هستم همیشه.