۷۰ سال زمان زیادی نیست اما در همین مدت تکنولوژی با چنان سرعتی رشد کرده که امکانات زندگی را به کل متحول کرده است و همین امکانات سفر به مکه را برای علاقه‌مندان به این زیارت آسان کرد تا آنجا که دیدن تصاویر قدیمی این مراسم تعجب‌برانگیز می‌کند.

مراسم حج سال 1332

به گزارش همشهری آنلاین، هر روز تعداد بیشتری از زائران خانه خدا وارد سرزمین عربستان می‌شوند و سعودی‌ها از تکنولوژی‌ها و امکاناتی که برای مسافران خود فراهم کرده‌اند گزارش می‌دهند؛ با این حال تا همین ۷۰ سال قبل، مراسم حج شکل دیگری داشت.

در آن روزها سفر هوایی تجاری هنوز در مراحل اولیه خود بود و به اندازه امروز در دسترس نبود، بنابراین، بسیاری از زائران از طریق قایق یا کشتی به مکه سفر می‌کردند. کسانی که توانایی مالی داشتند، سفر خود را با هواپیماهای کوچک از کشورهای مجاور آغاز می‌کردند.

با این حال، مناظر داخلی عربستان با آنچه امروز از خود نمایش می‌دهد بسیار متفاوت بود، این‌ها تصاویری از حج شهریور ماه ۱۳۳۲ هجری شمسی است که در مجله قدیمی نشنال جئوگرافیک منتشر شده است:

کد خبر 685630
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • حمید IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    5 2
    پول داربشم
  • علی IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    8 4
    حج ابراهیمی به معنای واقعی در همین زمان . مخلصانه ، بی تکبر و بی ریا با مشکلات فراوان که اغنیا با این سفر از عمق وجود خود فقرا و مستمندان را درک می‌کرد و به معبود خود نزدیک میشد .