نماینده ایران نزد دفتر سازمان ملل متحد در ژنو در واکنش به گزارش ضد ایرانی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تصریح کرد که این سند نقطه اوج یک دستور کار صرفا سیاسی است که توسط کانادا و برخی بازیگران دیگر به عنوان بخشی از سیاست تقابلی علیه ایران به سازمان ملل تحمیل شده است.

شورای حقوق بشر

به گزارش همشهری‌آنلاین، اسماعیل بقایی نماینده ایران با ایراد سخنانی در نشست شورای حقوق بشر یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران متاسف است که شورا بار دیگر به عنوان یک اهرم سیاسی برای تقابل با یک کشور در حال توسعه عضو سازمان ملل متحد استفاده می شود. تقلیل آرمان والای حقوق بشر به یک ابزار سیاسی امری مخرب و شرم آور است.

وی تصریح کرد که سوء استفاده از شورا به‌عنوان ابزار دیگری برای حمله به کشورهایی که مورد غضب برخی دولتها با سابقه طولانی سیاست‌های مداخله‌جویانه قرار گرفته‌اند ظالمانه است.

نماینده کشورمان افزود: گزارش ضد ایرانی شورا، بر اساس دستورکار با نیت سوء چند کشور غربی به عنوان بخشی از تقسیم کار آنها در ژنو و نیویورک برای انگ زدن به کشور من تهیه شده است. محتوای گزارش تفاوت چندانی با سه گزارش دیگر که سالانه تهیه می شود ندارد. همه آنها به طور پیش فرض مغرضانه هستند و اشتهای سیری ناپذیر حامیان طرح ایجاد فضای منفی علیه یک کشور عضو را نشان می دهند.

نماینده ایران در همین پیوند تصریح کرد: سوالی که نادیده گرفته می شود این است که چگونه چنین رویکردهای تقابلی می‌تواند به حمایت و ارتقای حقوق بشر کمک کند؟ چگونه می توان از کارایی و کارآمدی شورا صحبت کرد در حالی که منابع اندک خود را برای تهیه چهار گزارش در سال فقط برای تقابل با یک کشور عضو، از طریق انتشار ادعاهای غیرمستند و ادعاهای نادرست صرف می کند؟

نماینده ایران به تاخیر در انتشار گزارش ضد ایرانی شورا اشاره کرد و گفت که این یک اشتباه اداری ساده نبود. وی خاطر نشان کرد: این یک انتخاب عمدی برای هماهنگ کردن لحن و فضای کلی آن با آخرین تحولات (مذاکرات) وین بود. به همین دلیل است که گردآورندگان گزارش ترجیح دادند، نه تنها نظرات گسترده و مستدل ایران در مورد پیش‌نویس را نادیده بگیرند، که با حذف بخش‌های خاص و افزودن عناصر منفی جدید، رویکرد منفی بیشتری به متن وارد کنند. این مساله به گفته نماینده کشورمان نشانگر هدف و تمایل واقعی نحوه گزارش دهی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران است.

نماینده ایران در ادامه خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به حمایت و ارتقای وضع حقوق بشر کاملا متعهد بوده و به تعهدات بین المللی خود احترام می گذارد. وی به آرمان و اعتقاد راسخ مردم ایران به برابری و حقوق تمامی انسانها اشاره کرد و گفت ما طبق این اعتقاد صادقانه که ارتقاء و حمایت از حقوق و کرامت انسانی، رسالت و مسئولیت ما است رفتار می‌کنیم.

بقایی با بیان اینکه «ما از دیدگاه‌های تقابلی که مدتهاست بر مکانیسم‌های حقوق بشر سازمان ملل متحد تحمیل شده است نومید نشده ایم» افزود: اما آن‌ها (کشورهای مدعی حقوق بشر) باید تفرعن خود را کنار بگذارند و بپذیرند که صاحب حقوق بشر نیستند و باید در قبال انواع جنایات و نقض حقوقی که به عنوان بخشی از گذشته استعماری خود و سیاست های مداخله جویانه فعلی مرتکب شده اند، پاسخگو باشند.

وی در این رابطه گفت: نمونه بسیار آشکار تداوم نقض فاحش حقوق بشر توسط برخی از کشورهای غربی و وضع و اعمال تحریمهای یکجانبه است. آمریکا همچنان به سیاست فشار حداکثری جنایتکارانه ترامپ ادامه می‌دهد، آن هم با نقض کامل قوانین بین‌الملل و بی‌احترامی کامل به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در ۳ اکتبر ۲۰۱۸.

نماینده ایران خاطر نشان کرد: تحریم های یکجانبه ایالات متحده نه تنها حاکمیت قانون را تضعیف کرده و همه اصول انسانیت و مدنیت را نقض کرده است، بلکه حقوق اساسی بشر از جمله حق سلامت، غذا و آموزش را نیز نقض کرده است.

بقایی افزود: اقدامات قهری یکجانبه ایالات متحده می تواند به بهترین وجه به عنوان جنایات علیه بشریت شناخته شود و به لحاظ درد و رنج جسمی بی رویه ای که بر جمعیت های هدف وارد می کند، با جنایات جنگی قابل مقایسه است. تأسف آور است که این بی عدالتی محض از سوی گردآورندگان این گزارش ها نادیده گرفته می شود.

کد خبر 685304
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha