کلیات طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس تصویب شد.

مجلس

به گزارش همشهری آنلاین، کلیات طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

نمایندگان مجلس از مجموع ۲۱۶ رأی ماخوذه با ۱۱۴ موافق، ۹۷ مخالف و ۵ ممتنع این طرح ۲ فوریتی را به تصویب رساندند.

طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی برای بررسی جزییات به کمیسیون عمران ارجاع شد.

این طرح در ۳ ماده طراحی شده و قرار است پس از بررسی جزئیات آن در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

متن کامل «طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی»

متن کامل طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی برای حل مشکل مستاجران منتشر شد.

در نشست علنی امروز- یکم تیرماه- مجلس شورای اسلامی بررسی طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در دستو رکار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

متن کامل این طرح به شرح زیر است: 

ماده ۱. موجران مکلفند هنگام تنظیم قرارداد اجاره آن را در دفاتر اسناد رسمی یا در سامانه الکترونیک ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور که دلالان معاملات املاک (اعم از مشاوران املاک و بنگاههای معاملات ملکی) به آن متصل هستند به صورت رایگان مطابق ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن درج نمایند. چنانچه قرارداد اجاره با وساطت دلالان، مشاوران املاک و بنگاههای معاملات ملکی تنظیم شده باشد و در سامانه مذکور درج نگردد، دلالان، مشاوران املاک و متصدیان بنگاه های معاملات ملکی متخلف، توسط شعب سازمان تعزیرات حکومتی، علاوه بر جریمه نقدی معادل سه برابر حق الزحمه دریافتی، در مرتبه اوّل به محرومیت به مدت یک سال و در مرتبه دوم به محرومیت دائم از اشتغال به شغل مذکور محکوم می‌شوند. همچنین موجری که قرارداد اجاره تنظیمی خود را به ترتیب فوق ثبت ننموده باشد از باب تعزیر مشمول احکام ذیل خواهد بود:

کل مبالغ دریافتی در نتیجه عقد اجاره (اعم از قرض الحسنه ضمن عقد یا اجاره بها) به عنوان درآمد خالص مشمول مالیات موضوع ماده (۵۳) قانون مالیات‌های مستقیم محسوب می‌شود.

هزینه دادرسی رسیدگی به دعاوی او در خصوص رابطه استیجاری علیه مستاجر ۴ برابر هزینه دادرسی قانونی خواهد بود. همچنین دعوای تخلیه او علیه مستاجر مشمول هزینه دادرسی بر اساس مجموع اجاره بها و قرض الحسنه مندرج در ضمن قرارداد می باشد. در موارد مذکور موجر صرفاً تا سقف هزینه دادرسی مقرر در قوانین مربوط حق رجوع به مستاجر را خواهد داشت.

رسیدگی به هر نوع دعوای موجر علیه مستاجر منوط به ارایه تسویه مالیاتی بر اساس احکام مقرر در این قانون خواهد بود.

تبصره۱: تعرفه کمیسیون دلالان معاملات املاک (اعم از مشاوران املاک و بنگاههای معاملات ملکی) به وسیله وزارت راه و شهر سازی و بر اساس معیارهای زیر تعیین خواهد شد:

۱- تعرفه براساس ضریبی از ارزش معاملاتی املاک موضوع ماده(۶۴) قانون مالیاتهای مستقیم با اصلاحات و الحاقات بعدی تعیین شود.

۲-میانگین سالانه حجم پیش‌نویس قراردادهای به ثبت رسیده موضوع این ماده در هر منطقه جغرافیایی بر تعیین تعرفه به صورت پلکانی نزولی اثرگذار باشد. ۳- مبلغ سقف تعرفه دریافتی در هر معامله تعیین شود.

در هرحال میزان اجاره بها در تعیین میزان تعرفه اثرگذار نخواهد بود و دریافت هر مبلغی – حتی با توافق طرفین معامله یا هریک از آنها- تحت هر عنوان همچون حق‌التحریر یا حق‌الزحمه درج پیش‌نویس قرارداد در سامانه موضوع این ماده ممنوع است و متخلف با حکم شعب سازمان تعزیرات حکومتی به جزای نقدی معادل سه برابر مبلغ دریافتی محکوم می‌شود.»

تبصره۲: تعرفه دلالان معاملات املاک (اعم از مشاوران املاک و بنگاههای معاملات ملکی) و حق التحریر دفاتر اسناد رسمی برای ثبت تمدید قرارداد اجاره بین طرفین آن ده درصد حسب مورد تعرفه و حق التحریر اعلامی مراجع ذی ربط برای انعقاد و ثبت قرارداد اجاره خواهد بود. همچنین است هرگاه طرفین قرارداد اجاره بدون وساطت دلالان  مذکور بخواهند قرارداد خود را تنظیم نموده و صرفا برای درج قرارداد خود در سامانه مشاوران املاک به این مشاوران مراجعه کنند. دریافت مبلغ بیشتر از حکم این تبصره به وسیله دلالان معاملات املاک تخلف بوده و متخلف با حکم شعب سازمان تعزیرات حکومتی به جزای نقدی معادل سه برابر مبلغ دریافتی محکوم می‌شود.

ماده۲- چنانچه در قرارداد اجاره املاک، اجاره بهای تعیین شده در مقایسه با اجاره بهای سال قبل آن ملک که در سامانه ثبت شده، بیش از میزان تغییر شاخص سالانه قیمت‌ها مذکور در ماده (۵۲۲) قانون آیین دادرسی مدنی افزایش یابد، علاوه بر لغو معافیت مالیاتی موضوع تبصره (۱۱) ماده (۵۳) قانون مالیاتهای مستقیم با رعایت مواد (۵۳) و (۵۴) قانون مذکور، در خصوص مبلغ مازاد مشمول افزایش ۵۰ درصدی  مالیات بر درآمد اجاره املاک خواهد بود. مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی مکلفند یک نسخه از قرارداد اجاره تنظیمی را به اداره امور مالیاتی محل ارسال نمایند. در غیر اینصورت در مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارند.

تبصره۱: چنانچه ملک برای بار اول اجاره داده می شود یا سابقه اجاره ثبت شده در سال قبل نداشته یا موجر مدعی باشد که اجاره سال قبل وی کمتر از قیمت عادله روز بوده است، حداکثر اجاره قابل تعیین برای آن ملک نمی تواند از ده درصد متوسط میزان اجاره بها در قراردادهای اجاره تنظیمی در آن سال بر اساس مساحت  و منطقه مربوط، بیشتر تعیین شود و الا مشمول مالیات مذکور خواهد بود.

تبصره۲: قراداد اجاره برای مدت دوسال و بیشتر مشمول حکم این ماده نخواهد بود.

ماده ۳- موجرانی که مبادرت به تنظیم قرارداد اجاره خود در دفاتر اسناد رسمی و یا اقدام به ثبت آن در سامانه سامانه الکترونیک ثبت اسناد که دلالان معاملات املاک (اعم از مشاوران املاک و بنگاههای معاملات ملکی) به آن متصل هستند و میزان افزایش اجاره بهای آنها بیش از میزان مذکور در ماده قبل نباشد، از محل منابع حاصل از اجرای این قانون و به تناسب منابع وصولی، از تخفیف تا سقف ۵۰ درصدی عوارض نوسازی و همچنین کاهش سود و افزایش مدت بازپرداخت تسهیلات خرید و بازسازی املاک برخوردار خواهند شد. آیین نامه اجرایی این ماده با مشارکت وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

کد خبر 685172

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 61
  • نظرات غیرقابل انتشار: 52
  • M.s IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    42 10
    تصویب بشه که عملی نشه به درد خودتون میخوره صاحب خونه ها هرساله رهن خونه رو دوبرابر میکنن مستاجر هم نمیتونه کاری کنه جز اینکه با وام و بدبختی پول رو جور کنه تا بیرونش نکردن
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      17 3
      ما همه متساجر این دنیایم. با هم بهتر تا کنیم
    • حامد IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      35 7
      همش زیره سره مشاور املاکی هاس.‌‌ اینها برای پورسانت بیشتر هر کاری میکنن..
  • ناشناس و دوستدار حقیقت IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    56 17
    چرا دولت برای دارو ندار مردم تعیین تکلیف میکنه از خود دولت رحمی نمیکنه
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    61 21
    این طرح بزرگترین ضربه را به ساخت و ساز میزند چراکه سرمایه گذاری در این خصوص کمتر صورت میگیرد بطوریکه این طرح در بازه زمانی بلند مدت بزرگترین خسارت رابه قشر مستاجر وارد می‌کند و..
    • ساسان IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      13 1
      چون رابین هود شدن
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    25 7
    مسکن درهمه کشورها مهمترین است هفته ای چندبارازسوی دولت اعلام میکنندخانه های خالی وغیره سرشماری میکنند عجیب است درکشورما سالیان سال ولنگاربوده
    • احد IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      9 2
      چون .دلال زیاده .
  • جانباز جنگ IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    49 47
    نمایندگان محترم مجلس بجای این طرح ها که قابل اجرا نیست اگر قانونی تصویب کنند که هر ایرانی با کد ملی فقط یک خانه و یک خودرو بیشتر نداشته باشد ۵۰٪ مشکلات مملکت بر طرف میشود
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    39 29
    اون 98نفر مخالف را پیگیری کنیدبطور حتم مالک چندین واحد تجاری ، مسکونی هستن . از مجلس تقاضا کنید اسامی مخالفین را اعلام کنن
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      12 6
      خانه۱۰۰متری داریم خانه ۱۰۰۰متری داریم!
    • امیر IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      5 5
      واقعا عالی
    • ناشناس IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      13 4
      مگه کشور کمونیستیه
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    31 5
    دیگه مشکل مسکن هم حل شد ............ بریم سراغ مشکل بعدی
  • بازنشسته IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    44 8
    بیائید و مثل همه دنیا که بانک اطلاعاتی دارن ، اول ببینین که هر فرد ایرانی چند تا خونه و مغازه داره که اینجا بهش میگن سامانه املاک ، بعد با ابزار مالیات همه چیز رو کنترل کنید. چرا ما عادت کردیم کارها رو سخت کنیم. الان هزاران هزار دعوا بین مالکین و مستاجرها پیش میاد.
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      18 1
      حرف حساب.
  • فضول IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    30 3
    نظر من این است که باید دست دلالان و بنگاه معاملات از تنظیم قراردادها کوتاه شود بخش عمده افزایش اجاره ها بدست اینها است اگر بشود در دفاتر اداره مسکن و بنیاد مسکن حدمات تنظیم اجاره فقط مسکونی به صورت رایگان انجام شود مطمئن باشید در عرض چند سال روند افزایش مبلغ اجاره ها سر و سامان می گیرد
  • کودک گرسنه IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    36 4
    آخه مگه مملکت یه نوع آدم و یه نوع رفتار و یه نوع خونه داره که بشه با اینجور قانونها کنترلش کرد. بابا سامانه املاک و اسکان رو با اطلاعات درست راه اندازی کنید تا همه چیز قابل کنترل بشه. لقمه رو از پشت سر نذارید تو دهنتون.
  • فراموش شده IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    25 3
    آقای رستم قاسمی و معاونینش ، اعتقادی به سامانه املاک و اسکان ندارند. حالا چرا؟ خدا می داند. شاید فکر می کنند که ثروتمندانی که میلیارد میلیارد سکه و شمش و ارز توی صندوق امانات و گاوصندوق هایشان دارند ، خودشان می آیند و این خانه ها را دودستی و با یه دسته گل می بخشند به مستاجرها!!!
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    24 14
    با چه مجوزی برای دارایی مردم تعیین تکلیف میکنید .چرا برای ساختمانهای عظیم ارگانهای دولتی تعیین تکلیف نمیکنید که دست عزیزان حکومتی هستند .
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    31 23
    طرح ناپخته و شتاب زده دیگری تصویب شد.
  • ایمان RO ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    27 9
    ی تعمیر خیلی جزئی برای ساختمان صد متری بیش از صد میلیون هزینه داره هیچکس اجاره نمیده ملکش رو. چرا وقتی روغن و سایر مایحتاج سر به فلک میکشه قیمت گذارها سکوت میکنند.
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    22 4
    خدا به دادمان برس ای داد بی داد
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    10 3
    در طرحها و مصوبات وقتی نظارت و عمل نباشد، فایده ندارد!
  • صابر رشیدی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    8 2
    والا من خودم دوسال وام موستعجری ثبت نام میکنم زامین پیدا نمیشه وام فرزند همین تور تا حالا سه تا بانک عوض کردم میگن زامین بیار زامین هم نیست من یکی از کولیمو گذاشتم فروش چون ندارم ماهی یک ملیون اجاره میدم
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    10 1
    مصوبات مجلس هیچوقت هیچ پشتوانه و ضمانت اجرایی نداشته و ندارد و هر کس هر کاری دلش میخواد می‌کنه و به ریش دولت و مجلس هم میخندد . فقط دارن با مردم بازی میکنن
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    9 1
    خداشاهده این مستاجراجنبی نیست.ازکجابیاره باسه تابچه .چراکمک نمیکنین.این وام مستاجرین ازکجاضامن .بیاریم.حداقل باکارت یارانه وام بدین.تاکمی ازمشکلات برطرف بشه.والله ماندیم بخدا
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    20 5
    وقتی همه چیز گران می شودخصوصا عوارض و تعمیرات و قیمت خانه چ ا اجاره بالا نرود این چه قانونی است دولت از جیب خودش ببخشه نه از جیب ملت و همیشه اجاره یک پنجم و یک ششم قیمت ملک محاصبه شده
  • شهروند IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    19 6
    به نظرم اگر دولت محترم پرداخت 80 در صد اجاره خانه ها رو تقبل کنه مشکل کاملا حل میشه .
  • مهرزاد IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    16 6
    خیلی خوبه چون با این قانون کسی دیگه خونه شو اجاره نمیده و اجاره هم میاد پایین اره
  • علی IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    12 5
    بیایید بر اساس ومتریال منطقه قیمت گذاری کنید تا مشکل مردم حل شه
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    4 5
    لطف کنید نام اون ۹۷ مخا لف رو ذکر کنید تا مردم نماینده های خودشونو بشناسند تا بدونن این آقایون و خانمها چقدر اموال دارن تا صاحب چند برج یا آپارتمان چند واحدی هستن و این پول ها رو از کجا آوردن و حقوقشان ماهی چقدره
  • محمد IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    13 1
    من خودم مستأجرم والله صاحب خونه من انسان شریفی هست ولی درعجبم چرا دولت فکر گرانی هایی که خودش رو کالا و دیگر خدمات کمر مردم را شکسته نیست اره خوب معلومه چون درآمد اونا به جیب خودش میره ولی جایی که ملت بخوان درآمد داشته باشند دولت زود دخالت می‌کنه
  • نصیری از اصفهان ، IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    6 2
    بسمه تعالی ، مجلس شورای اسلامی پیگیر قانون و اجرای آن باشد که هر ایرانی حق داشتن مسکن را دارد و دولت را در این زمینه فشار بیاورد ، در دراز مدت و کوتاه مدت خیلی عالی مشکل مسکن مردم خصوصا جوانان و مستاجران و بی خانمان ها حل خواهد شد ، در مملکت ما زمین مناسب ، نیروی انسانی ، مصالح ساختمانی ووووو به وفور هست ولی متاسفانه همت و جهاد نیست ، مجلس موظف به پیگیری باید باشد ، اگر جهاد مسکن سازی اعلام شود و زمین را در اطراف شهرها دولت بدهد بخدا خود مردم را بیاورند پای کار مشکل مسکن ظرف دو سال حل می‌شود، خود مسولین هم این مطلب را می‌دانند ولی افسوس و صد افسوس
  • Kazem IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    5 1
    کاش دولت سرشماری خانه به خانه رو به جدیت اجرا کنه و از مالکان سند و مستجران قولنامه کدرهگیریدار بخواد بنده برای دریافت وام ودیه مسکن که واجد شراط شناخته شدم از صاحبخانه خودم قولنامه کدرهگیریدار خواستم با عصبانیت تمام جوابم کرد که میتونی جای دیگه خونه اجاره کنی من نمیتونم برات این کار رو کنم برام مالیات میبندن یارانم رو قطع میکنن اومدم جابه جا شدم اما هنوز داره ازم کرایه میگیره تازه اولش صاحبخانه جدید موافق بود با کی رهگیری حالا با کلی هزینه و دردسر اونم عین همون حرف بهم میزنه خدایا خودت کمکمون کن که از ماست که بر ماست درد دل یه مستاجر بیچاره
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    11 4
    همه چی رو سیصد درصد گرون کردند نوبت به اجاره که میشه داد عدالت می زنند یه خونه ایزوگام میخواد تعمیر کولر داره پمپ آب خونه می سوزه رنگ میخواد با هر مستاجری که تغییر میدی دلشون که نمی سوزه میری می بینی مواظب نبودند دیوارها رو خط خطی کردند موتور کولر رو به فنا دادند از بس آبگرمکن رو درجه ش رو زیاد میکنند یه سال نشده آبگرمکن نو سوراخ شده بعد هزینه اینها همه چند برابر شده ولی نوبت به اجاره خونه که می رسه یادشون می افته نباید گرونی باشه فقط اجاره نباید گرون بشه پمپ آب پونصد تومنی شده چند میلیون؟ موتور کولر رفتم خریدم یک و نیم میلیون اونم دست دوم بعد اینا هزینه نیست؟ هر چی در میاداز اجاره فقط پول تعمیرات میشه چیزی دست صاحبخونه رو نمی گیره که خودتون اجناس رو ارزون کنید تا کرایه گرون نشه
  • المیرا IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    8 2
    فقطو فقط زیر سر بسازو بندازه ها و مشاورین املاک چون به مالک میگن مستاجر رو جواب کن برات بالاتر اجاره میدم چون پورسانتشون بالاتره
  • مشهدی AT ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    6 4
    به نظرمن دلایل نمایندگان مخالف را باید شنید ..حتما دلایلی برای مخالفت بااین طرح داشتن ..ومی دونستن که اجرایی نیست که رای ندادند
  • زینب IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    5 1
    سلام به نظرم اگه دولت زحمت می کشید با کمک مسکن و شهر سازی اجاره بها باتوجه به منطقه ومتراژ قیمت گذاری می کرد بهتر نتیجه می داد تا اینکه موجر و مستاجر به جون همدیگه بندازه ، الان قیمت مسکن مهر ۷۰متری برابر شده با خونه ویلایی
  • ابراهیم IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    3 3
    دستشون درد نکنه ، هر سال تابستان قوانینی رو برای مالک و مستاجر تصویب می‌کنند و کلی مشل و گره مردم باز میشه، ممنون از اهالی دولت و مجلس که با حرکت بموقع سبب رضایت عموم مردم میشوند، خدا قوت اهالی سیاست و کیاست ، حالا راحت و با فراق باز و بدون عذاب وجدان میتونید از تعطیلات تابستان مجلس استفاده کنید
  • جهان سومی ها IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    6 0
    مگر تمام کالاها واقلام ومایحتاج مردم ۲۵ درصد افزایش داشته ؟ پس چرا فقط اجاره خانه باید این مبلغ افزایش داشته باشد
  • ناشناس IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    8 2
    طرح بسیارغیرمنطقی وغیرعادلانه ای است
  • پرویز حسین پور IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    5 1
    طرف در بندرعباس و یا اهواز زندگی می‌کند آمد در شهرک پرند ۱۰ واحد آپارتمان خرید و داد اجاره دولت اگر دولت باشد نه باید اجازه داده شود ۱۰ عدد یک بندرعباس و یا اهوازی بیاد در مسکن مهر سرمایه گذاری کند همینا گران‌تر شدن خانه در تهران شدن دولت اگر دولت باشد جلوی افزایش خانه و یا آپارتمان را می‌گیرد آپارتمان در مسکن مهر افتاد دست سرمایه داران دولت باید اجاره ندهد یک بیشرف سرمایه دار بیاد در مسکن مهر خانه بخرد در مسکن مهر خریدار باید کسی باشد که مسکن ندارد تمام
  • IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    6 2
    اجاره بها مسکن درکشور کاری افغانها.مهاجران افغان دردسر شده‌اند همه ای سرمایه ملت دست افغانهای 18میلیون درتهران چکار میکند
  • حسین علی نژاد IR ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    4 4
    به نام خدا زنده باد ایران زنده باد ایران تشکر از جناب آقای مخبر تشکر ویژه از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جانم فدایی رهبر عزیزم
  • عسل IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    1 6
    صاحب خونه ای که با کم کردن خوشی و گشت گذار با هزارو قرض داد یه خونه خریده چه گناهی کرده ،مستاجر ۴ نفره ماهی یک وششصد یارانه میگیرن ماهی یک وپانصد کمک معیشتی ماهی یه تومن سهام عدالت مستاجر خودش قسم میخورد میگفت ماهی نزدیک ۴ میلیون تومن درآمد از دولت دارم ،اون وقت صاحبخونه همه چیزش قطع شده...
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    2 6
    تنها راه مستاجران کاهس سطح قیمت اجاره بها و حمایت دولت از مستاجران است..وگرنه همه مستاجران محکوم ب فنا هستند
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    1 1
    اگر هرکسی صاحب ی خونه و ماشین باشه مشکلات همه حل میشه و جلوی این سرمایه دارا و مالکان از خدا بی خبر گرفته میسه
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    2 1
    دولت اول دست بانکها را از املاک قطع کند ، دوم سایتی به مردم معرفی کند تا خانه های خالی که میشناسند معرفی کنند سوم مستاجران شاکی در این سایت قرار داد و مشخصات املاکی که قرازداد تنظیم کرده را بارگذاری کنند و اینجوری خانه ها یی که بدون کد رهگیری معامله میشوند و املاکیهای غیر مجاز و متخلف شناسایی شوند
  • میثم IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    2 1
    طرح خیلی خوبیه اگه درست اجرا بشه.صاحبخانه حتی اگه ملکش رورایگان دراختیارمستاجرقراربده بازهرسال کلی ارزش ملکش بالا میره.کم ریسک ترین سرمایه گذاری مسکنه.ولی متاسفانه میخوان بااجاره ورهن دادن یک واحدخونه توی شهر کوچیک درآمدیک ماه کارگری که ازساعت۶تا۵غروب زحمت میکشه رواز اون واحد دربیاره ونیازبه کارکردن نداشته باشه.یادرآمدکارگرخیلی کمه یارهن واجاره بالاست...
  • ابراهیم IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    0 0
    من به عنوان مالک و موجر میگم ، بیخود میکنن که این قوانین رو تصویب میکنن . من توی این ۹ سالی که ملکم رو دادم اجاره ، بخدا پول پیش هنوز مال ۹ سال پیشه یعنی ۳ میلیون و توی این ۹ سال کلا اجاره رو ۲ برابر کردم یعنی الان ۱ میلیون میده . ساختمان طبقه ۲ و ۱۸۰ متر و ۳ خوابه ولی بخاطری که رحم کنم و جوان بودن و اول زندگیشان بود به هیچ عنوان سخت نگرفتم . ولی الان که مخارج خودم سر به فلک کشیده و همه چیز توی این یکسال چند برابر شده به مستاجرم گفتم که شرمنده هستم و مجبورم قراداد رو کاملا به روز ببندم و طبق روز این ساختمان ۵۰ میلیون پیش و ۲ونیم اجاره . اگه نمیتونن و براشون مقدور نیست میتونن برن جایی دیگه . تا الان مراعات کردم ولی خودم دیگه اونقدر فشار روم هست که این منبع درآمدم هست و باید بتونه بخشی از مخارجم رو پوشش بده . پس مالک گناهی نکرده که مالک شده . ...