منتقدان فاطمی‌امین با اشاره به اینکه سامان دهی بازار خودرو از برنامه‌های وزیر صمت در جلسه رای اعتماد بودو برغم گذشت ۱۰ ماه از استقرار و گذشت بیش از سه ماه از موعد شش ماهه رئیس جمهور برای اجرای دستورات سامان دهی صنعت خودرو،اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است،می‌گویند اقدمات صمت تاثیری نیز بر بازار آشفته خودرو نگذاشته است.

امين

همشهری‌آنلاین-منهای سیاست: استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت،پس از تکذیب شایعه استعفایش در بهارستان به جریان افتاده و حالا استیضاح رضا فاطمی امین در دستورکار کمیسیون صنایع و معادن است و بناست سه شنبه آتی وزیر برای آخرین دفاع در برابر استیضاح کنندگانش به کمیسیون برود،اگر استیضاح کنندگان از دفاعیات او در کمیسیون قانع نشوند ، طرح استیضاح به صحن مجلس ارجاع می شود و او نخستین وزیر کابینه سیزدهم خواهد بود که استیضاح می‌شود.

فاطمی امین در صورت استیضاح و برکناری دومین وزیر کابینه سیزدهم است که پیش از یک سالگی دولت تغییر خواهد کرد. وزیری که برخی از نمایندگان مجلس اعتقاد دارند نتوانسته به برنامه‌ها و وعده‌های دولت درباره تنظیم بازار و به ویژه سامان‌دهی بازار خودرو عمل کند. در چنین شرایطی البته باید دید که در 7 روز آتی در جلسات میان نمایندگان مجلس در کمیسیون صنایع و معادن و وزیر صمت چه می‌گذرد و فاطمی امین قادر به قانع‌کردن استیضاح‌کنندگان در کمیسیون خواهد بود یا نه.

کارت زرد، کارت قرمز می‌شود؟

هفته گذشته همزمان با استعفای وزیر کار وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز نخستین کارت زرد را از مجلس گرفت. فاطمی امین در آن جلسه نتوانست ۱۴۱ نماینده مجلس را در پاسخ به سوالی درباره علت ضعف عملکرد این وزارتخانه در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره‌برداران معدن قانع کند. این در حالی بود که استیضاح او نیز همچون وزیر کار از زمستان سال گذشته در مجلس مطرح بوده است.

 در همین راستا لطف‌الله سیاهکلی نماینده قزوین که درخواست‌کننده استیضاح وزیر صمت در زمستان سال گذشته بود، به ایلنا گفت: من فکر می‌کنم مجلس به اندازه به ایشان فرصت داد و چندین ماه است که از درخواست استیضاح ما می‌گذرد اما مجلس به دلیل اینکه ابتدای کار دولت بود و عرف هم بر این نبود که در زمان کمتر از یکسال استیضاح‌ها اجرا شود این موضوع را متوقف نگه‌داشت اما من فکر می‌کنم که دیگر فرصتی که به ایشان داده شد، تمام شده است.

روند استیضاح چقدر زمان می‌برد؟

حالا با ارجاع استیضاح وزیر صمت به کمیسیون بر اساس آیین‌نامه مجلس فاطمی امین ۱۰ روز فرصت دارد تا استیضاح‌کنندگان را قانع کند. پس از ۱۰ روز در صورت قانع‌نشدن نمایندگان و باقی ماندن حداقل ۱۰ امضا پای طرح استیضاح موضوع به صحن علنی مجلس می‌رسد.در جلسه استیضاح نیز موافقان و مخالفان صحبت می‌کنند و وزیر نیز به دفاع از خود می‌پردازد و در نهایت نیز مشخص می‌شود که مجلس به وزیر رای اعتماد دوباره می‌دهد یا رای اعتماد خود را از او پس می‌گیرد. با توجه به عزم استیضاح‌کنندگان به نظر می‌رسد که فاطمی امین کار سختی در مجلس برای قانع‌کردن نمایندگان دارد و از سوی دیگر دولت نیز سیاست ترمیم کابینه را در پیش گرفته که مورد استقبال افکارعمومی قرار گرفته است.

وعده سامان دهی بازار خودرو و کارنامه فاطمی امین

منتقدان فاطمی‌امین با اشاره به اینکه محورهای برنامه‌های  وزیر صمت در جلسه رای اعتماد مجلس  سامان دهی بازار خودرو بود اما با گذشت ۱۰ ماه از استقرار و بیش از سه ماه از موعد شش ماهه رئیس جمهور برای اجرای دستورات هشت گانه سامان دهی صنعت خودرو، اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است، می گویند که  تنها اقدام وزارت صمت ایجاد سامانه یک‌پارچه فروش خودرو و برگزاری قرعه‌کشی یک‌پارچه بوده اما نتایج آن و نحوه تخصیص خودرو به روشنی مشخص نیست و تاثیری نیز بر بازار آشفته خودرو نگذاشته است.

همچنین وضعیت آزادسازی واردات خودرو که فاطمی امین قول آن را از اوایل خرداد و همزمان با ملغی شدن مصوبه سال ۹۷ درباره ممنوعیت واردات خودرو داده بود نیز هنوز مشخص نیست.

فاطمی امین می‌رود یا می‌ماند؟

 از سوی دیگر منتقدان فاطمی امین در مجلس تاکید دارند که او در کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار نیز ناموفق بوده است. موضوعی که افزایش روزافزون کالاها و اقلام اساسی از شوینده گرفته تا خوراکی آن را تایید می‌کند. روند افزایش قیمت این کالاها از سال گذشته آغاز شد و با حذف ارز ترجیحی در سال جاری به شکلی فزاینده ادامه پیدا کرد و تبدیل به مهم‌ترین چالش وزارت صمت شد. با این همه استیضاح‌کنندگان وزیر صمت می‌گویند که او ضعف مدیریتی منجر به گرانی سبد معیشیت خانوارها و سامان نیافتن‌ها بازارها به ویژه بازار خودرو شده است. حالا فاطمی امین ابتدا باید روند اجرای برنامه‌ها و میزان تحقق وعده‌های خود را به نمایندگان در کمیسیون تخصصی توضیح دهد و در صورت قانع نشدن آن‌ها در مجلس استیضاح می‌شود. باید دید که وزارت‌خانه عریض و طویل صنعت، معدن و تجارت نیز پیش از یک ساله شدن دولت شاهد جابه‌جایی وزیر خواهد بود و سیاست ترمیم کابینه شامل رضا فاطمی امین می‌شود یا نه.

کد خبر 684948

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha