یکی از مسابقه‌های جذابی که لست سکند هرساله برگزار می‌کرد، مسابقه سفرنامه نویسی بود که متاسفانه با شیوع کرونا و کمتر شدن تب و تاب سفر، این مسابقه هم برای حدود دو سال برگزار نشد.

image-20220619093602-1.jpeg

حالا پس از انجام مراحل سه‌گانه واکسیناسیون و بیشتر شدن سفر و پایین آمدن اضطراب مردم از درگیر شدن با بیماری کرونا، لست سکند هم به مناسبت نهمین سالگرد تولدش، مسابقه سفرنامه نویسی خود را بعد از ماه‌ها برنامه‌ریزی، دوباره آغاز کرده است.

قوانینی برای این سری از مسابقات سفرنامه نویسی لست سکند تدوین شده‌اند که برای افراد شرکت‌کننده، نوید اتفاقاتی خوب و حرفه‌ای را می‌دهد. در ادامه بخش‌های مختلف مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند را بررسی می‌کنیم و شما می‌توانید از مزایای آن‌ها مطلع شوید.

مسابقه بزرگ سفرنامه نویسی لست سکند در چه محورهایی برگزار می‌شود؟

سفرنامه نویسی دست‌مایه خوبی برای ترویج و توسعه فرهنگ سفر است که این موضوع خود یکی از دغدغه‌های همیشگی لست سکند بوده و هست. این بار لست سکند، مسابقه سفرنامه نویسی خود را در چند بخش مختلف پیش می‌برد تا سفرنامه‌ها در بهترین و درست‌ترین حالت خود به دست داوران برسند و در بخش درستی قرار بگیرند تا عدالت در داوری، به‌خوبی در حق همه شرکت‌کننده‌ها رعایت شود.

همان طور که می‌دانید، طرز نوشتن یک سفرنامه با طرز نوشتن یک بلاگ کاملا متفاوت است. این مورد را می‌توانید با مطالعه مطالب بلاگ لست سکند و چند سفرنامه از میان سفرنامه‌هایی که در سایت لست سکند وجود دارند، متوجه شوید. حال این تفکیک بخش‌ها به چه صورت است و چه نفعی برای شرکت‌کنندگان در مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند دارد؟

به‌طور کلی نویسندگان سفرنامه را می‌توانیم به دو گروه تقسیم کنیم که شامل افراد مبتدی و افراد حرفه‌ای می‌شوند. به همین منظور، برای اینکه داوری آثار با دقت بیشتر و بهتری انجام شود و امور مربوط به داوری هم کاملا عادلانه پیش بروند، دو بخش، یکی برای ارسال آثار افراد مبتدی و دیگری مختص ارسال آثار افراد حرفه‌ای در نظر گرفته شده است که می‌تواند برای پیش‌برد اهداف بعدی بسیار کمک‌کننده باشد.

طبیعی است افرادی که در بخش سفرنامه حرفه‌ای شرکت می‌کنند و سفرنامه‌هایشان را برای این قسمت می‌فرستند، جوایز وسوسه‌انگیزتری هم دارند، اما خب داوری آثار آن‌ها هم سخت‌گیرانه‌تر انجام می‌شود.

با این حال، بخش‌های تفکیکی مسابقه فقط به این دو قسمت و دو بخش تقسیم نمی‌شوند و برای اینکه جزئیات با دقت بیشتر و ریزبینانه‌تر بررسی شوند، سفرنامه‌های داخلی از سفرنامه‌های خارجی نیز جدا می‌شوند. یعنی افرادی که به سفرهای داخلی بروند و سفرنامه آن را می‌نویسند از آن‌هایی که سفرنامه سفرهای خارجی‌شان را نوشته‌اند، تفکیک می‌شوند.

در مجموع، بخش‌های مسابقه به شکل زیر تقسیم‌بندی می‌شوند که جوایز نیز بر اساس همین خواهند بود. فراموش نکنید که یک بخش دیگر هم وجود دارد که برای سفرنامه‌های صوتی در نظر گرفته شده است و شما می‌توانید سفرنامه‌های خود را در صورت تمایل، برای این بخش ارسال کنید تا با بررسی و داوری آن‌ها، نتایج مشخص شوند.

  1. سفرنامه نویسی مبتدی (مقصد داخلی): سفرنامه‌هایی که برای داخل ایران هستند و آن‌ها را سفرنامه‌نویسان تازه‌کار یا مبتدی نوشته‌اند.
  2. سفرنامه نویسی مبتدی (مقصد خارجی): سفرنامه‌هایی که برای خارج از ایران هستند و توسط سفرنامه‌نویسان مبتدی نوشته شده‌اند.
  3. سفرنامه نویسی حرفه‌ای (مقصد داخلی): سفرنامه‌هایی که برای مقاصد داخلی ایران هستند و توسط افراد حرفه‌ای نوشته می‌شوند.
  4. سفرنامه نویسی حرفه‌ای (مقصد خارجی): سفرنامه‌هایی که مقاصد آن‌ها خارجی است و توسط سفرنامه نویس‌های حرفه‌ای نوشته می‌شوند.
  5. سفرنامه صوتی: اگر امکان ضبط سفرنامه‌های صوتی را دارید، این سبک جدید هم می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد تا بتوانید سفرنامه صوتی خود را ارسال کنید.

    مسابقه لست سکند؛ سفرنامه بنویسید، ۲۵۰ هزار تومان بگیرید!

جوایز مسابقه بزرگ سفرنامه نویسی لست سکند چیست؟

در این دوره از مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند، نه تنها جوایز برندگان قابل توجه است، بلکه به تعدادی از شرکت کنندگان هم به صورت قرعه کشی تور رایگان سفرهای خارجی تعلق می‌گیرد. همچنین از آنجایی که در مسابقه بزرگ سفرنامه نویسی لست سکند، اهمیت نوشتن سفرنامه و ترویج آن بسیار قابل توجه است، برای ارزش نهادن به زمانی که هر فرد برای نوشتن یک سفرنامه و به اشتراک گذاشتن آن می‌گذارد و همچنین برای ترویج بهتر سفرنامه نویسی، جوایزی برای هر شرکت کننده در نظر گرفته شده است که حتی اگر فرد، برنده نشود یا در قرعه کشی انتخاب نشود هم، سهمی از این جایزه داشته باشد. البته این مورد در صورت رعایت قوانینی است که برای نوشتن سفرنامه در نظر گرفته شده است.

یک سفرنامه بخش‌های مختلفی دارد و ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد، از این جهت، صرفا نوشتن خاطرات یک سفر نمی‌تواند یک سفرنامه خلق کند. اینکه سفرنامه باید تجربیات خود فرد باشد، جزئیات مختلف و به‌درد بخوری را برای خواننده به همراه داشته باشد و غیره، همگی از ویژگی‌های یک سفرنامه خوب هستند. با این حساب، لست سکند برای آن دسته از افرادی که سفرنامه‌ای خوب را تهیه کنند، جوایز متنوعی را در نظر گرفته است. جوایز کلی مسابقه بزرگ سفرنامه نویسی لست سکند، به شرح زیر است:

بخش سفرنامه نویسی حرفه‌ای

  • نفر اول سفرنامه حرفه‌ای (خارجی): ۵۰.۰۰۰.۰۰۰
  • نفر دوم سفرنامه حرفه‌ای (خارجی): ۳۵.۰۰۰.۰۰۰
  • نفر سوم سفرنامه حرفه‌ای (خارجی): ۲۵.۰۰۰.۰۰۰

  • نفر اول سفرنامه حرفه‌ای (داخلی): ۲۵.۰۰۰.۰۰۰
  • نفر دوم سفرنامه حرفه‌ای (داخلی): ۲۰.۰۰۰.۰۰۰
  • نفر سوم سفرنامه حرفه‌ای (داخلی): ۱۵.۰۰۰.۰۰۰

سفرنامه‌نویسی مبتدی

  • نفر اول سفرنامه مبتدی (خارجی): ۱۰.۰۰۰.۰۰۰
  • نفر دوم سفرنامه مبتدی (خارجی): ۸.۰۰۰.۰۰۰
  • نفر سوم سفرنامه مبتدی (خارجی): ۶.۰۰۰.۰۰۰

  • نفر اول سفرنامه مبتدی (داخلی): ۶.۰۰۰.۰۰۰
  • نفر دوم سفرنامه مبتدی (داخلی)۴.۵۰۰.۰۰۰
  • نفر سوم سفرنامه مبتدی (داخلی): ۳.۰۰۰.۰۰۰

سفرنامه نویسی صوتی

  • نفر اول: ۵.۰۰۰.۰۰۰
  • نفر دوم: ۴.۰۰۰.۰۰۰
  • نفر سوم: ۳.۰۰۰.۰۰۰
  • مسابقه لست سکند؛ سفرنامه بنویسید، ۲۵۰ هزار تومان بگیرید!

علاوه بر جوایز یاد شده، ۸ تور کاملا رایگان برای ۱۶ نفر ( هر نفر با یک همراه به صورت رایگان ) از طرف اسپانسرهای مسابقه (آژانس های مسافرتی مقتدرسیر تابان، سپهران سیر، سلام پرواز، پرنده مهاجر ، آویسا الهه باستان، مانیا پرواز و آریو پرواز قرن) بین شرکت کنندگان قرعه کشی خواهد شد.

از تاریخ‌ برگزاری تا اعلام نتایج مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند

برای اینکه مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند در بهترین حالت خود انجام شود و پیش برود، بازه‌ای چند ماهه را برای ارسال آثار و داوری در نظر گرفته‌اند. در این فاصله زمانی، افراد در صورت تمایل می‌توانند سفر کنند و از مسافرتی که داشته‌اند، سفرنامه بنویسند. در هر حال بهتر است که تاریخ‌های مهم در رابطه با مسابقه سفرنامه نویسی را بدانید:

  1. شروع مسابقه:  ۴ خرداد
  2. پایان مسابقه: ۳۰ مهر
  3. مهلت ارسال: ۳۰ مهر
  4. پایان داوری: دهه دوم آبان
  5. اعلام نتایج: دهه سوم آبان

در مسابقه بزرگ سفرنامه نویسی لست سکند چه قوانینی را رعایت کنیم؟

برای شرکت در مسابقه بزرگ سفرنامه نویسی لست سکند، باید قوانینی را رعایت کنید که چارچوب‌های مسابقه را معین می‌کنند و به این ترتیب می‌توانید در فضایی سالم‌تر به رقابت بپردازید و در مسابقه شرکت کنید. اگر قوانین ذکر شده توسط شرکت‌کننده‌ها رعایت شوند، حتی آن‌هایی که برنده نشده باشند هم شامل جایزه خواهند شد و از مسابقه بهره می‌برند. قوانینی که باید برای مسابقه بزرگ سفرنامه نویسی لست سکند در نظر بگیرید، شامل موارد زیر است.

  1. سفرنامه باید متعلق به کاربر باشد و توسط شخص دیگری نوشته نشده باشد.
  2. متن‌های کپی و تکراری در مسابقه جایی نخواهند داشت و اصالت اثر برای لست سکند بسیار مهم است.
  3. سفرنامه باید از کیفیت نسبی متن و عکس برخوردار باشد.
  4. سفرنامه پیش از اعلام نتایج در سایت و جای دیگری نباید منتشر شود.

داوری مسابقه بزرگ سفرنامه نویسی لست سکند چگونه است؟

از اهمیت سفرنامه نویسی در لست سکند گفتیم، پس حتما در بخش داوری، حساسیت‌ها و ظرافت‌هایی در نظر گرفته شده که این اهمیت را به‌خوبی و به‌درستی نشان دهد. لست سکند در این دوره از مسابقات سفرنامه نویسی، یعنی دوره نهم، بخش داوری سفرنامه‌های حرفه‌ای را از بخش داوری سفرنامه‌های مبتدی جدا کرده است تا با دقت بسیار بیشتر و با موشکافی جزئی‌تری به بررسی آثار بپردازد. با این کار آن‌هایی که قصد دارند به‌صورت حرفه‌ای به نوشتن سفرنامه بپردازند، می‌توانند از نکات مثبت و منفی آثارشان مطلع شوند. به این ترتیب تجربه خوشایندتری را برای خود رقم می‌زنند.

سخن آخر

اگر اهل سفر هستید، فرصت خوبی پیش روی شماست تا بتوانید با رعایت چند قانون ساده، یکی از برندگان مسابقه بزرگ سفرنامه نویسی لست سکند باشید و شانس خود را با قلمی که دارید امتحان کنید و همچنین بسنجید که آیا می‌توانید جزو نفرات اول تا سوم قرار بگیرید یا نه! البته با رعایت چارچوب‌های مشخص شده برای مسابقه، هر کس سهمی از جایزه دارد. با شرکت در این مسابقه می‌توانید گام مؤثری در این مسیر بردارید و با انتشار سفرنامه خود در بخش سفرنامه‌های لست سکند، تجربیاتتان را هم با افراد دیگر به اشتراک بگذارید. برای مطالعه راهنمای کامل این مسابقه، روی لینک زیر کلیک کنید.

راهنمای کامل مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند

کد خبر 684340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha