نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید :در حال سپری کردن روزهای آخر خرداد هستیم و از نیمه دوم خرداد تا اواخر شهریور ماه پیک اصلی جابجایی است اگر قرار باشد که تسهیلات بانکی جدید که دولت برای مستاجران وعده داده از مهرماه به بعد به دست شان برسد می شود،نوشداروی بعد از مرگ سهراب خواهد بود که کارایی لازم را ندارد.

دکتر عقبایی

همشهری آنلاین-خدیجه نوروزی:حسام عقبایی،نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با همشهری آنلاین در خصوص ارائه بسته حمایتی دولت برای مستاجران گفت:« گرچه برای حل مشکلات مستاجران باید به دنبال برنامه ریزی های بلندمدت بود اما راهکارهای کوتاه مدت هم بی تاثیر نیست لذا یک بسته حمایتی دولت که اخبار آن نیز منتشر شده می تواند در شرایط کنونی تا اندازه ای به کمک مستاجران بیاید اما این طور نیست که برنامه ریزی های کوتاه مدت بتواند به عنوان یک درمانگر اساسی برای مستاجران باشد و مشکلاتشان را حل و فصل کند. بسته های کوتاه مدت یا طرح های کوتاه مدت عموما نقش یک مسکن موقتی را ایفا می‌کنند و نقشی در جراحی عقده سرطانی افزایش نامتعارف قیمت اجاره بها در کشور را ندارد و فقط می تواند تاثیر مثبت کمی داشته باشد و بازار را تا حدودی به یک تعادل نسبی نزدیک کند. تمام این مشکلات به این دلیل است که در تمام این سال ها توازن خاصی بین عرضه و تقاضا در حوزه مسکن در دولت های قبلی شکل نگرفته است.»

نیمه دوم خرداد تا اواخر شهریور ماه پیک اصلی جابجایی است

عقبایی در خصوص ویژگی های بسته حمایتی دولت توضیح داد:« بسته ای که دولت از آن می گوید همان بسته تسهیلات بانکی است که مستاجران بتوانند خود را با رشد قیمت اجاره بها تطبیق دهند. لذا اولین موردی که باید به آن توجه کنیم این است که ببینیم تعداد این بسته ها چقدر است.اگرچه هر تعدادی باشد،موثر است ولی زمانی موثرتر واقع می شود که بالای ۶۰ درصد از مستاجران را پوشش دهد. لذا باید دید تعداد تسهیلات بانکی که دولت در اختیار مستاجران قرار خواهد داد در مقایسه با تعداد مستاجرانی که در کشور وجود دارد حداقل بالای ۶۰ درصد را پوشش می‌دهد یا خیر؛ که متصور نیستم این تعداد را پوشش دهد. نکته دوم این است که باید ببینیم که عدد تسهیلات بسته پیشنهادی دولت می‌تواند بخش بالای ۵۰ درصد از اجاره بها یا رهن واحد اجاره ای را تامین کند که فکر می کنم این عدد هم تامین کننده مقداری که گفتم نیست یا حداقل ۵۰ درصد این مبلغ نیست. نکته سوم این است که آیا بابت تسهیلاتی که داده می شود سود یا کارمزدی گرفته می شود که مستاجران را بدهکارتر کند یا نه مانند سوبسیدی است که در وضعیت بحرانی به مستاجران داده می شود ولی تا جایی که من اطلاع دارم قرار است به این تسهیلات کارمزد تعلق بگیرد که در اینصورت مستاجران را بدهکارتر هم می کند. نکته بعدی بازپرداخت این تسهیلات بانکی است که باید دید مدت آن طوری است که مستاجر بتواند برای خود برنامه ریزی داشته باشد و در مدت کوتاه نباشد. بروکراسی اداری هم در ارائه این تسهیلات بسیار مهم است،در حال سپری کردن روزهای آخر خرداد هستیم و از نیمه دوم خرداد تا اواخر شهریور ماه پیک اصلی جابجایی است لذا این تسهیلات اگر در این پروسه زمانی به دست مستاجران برسد می‌تواند کارا و موثر باشد و آنها را از بحران نجات دهد و دغدغه هایشان را کمتر کند ولی اگر قرار باشد از مهرماه به بعد به دست شان برسد می شود نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب که کارایی لازم را ندارد. پس در کل ایراداتی هم به بسته پیشنهادی وجود دارد که دولتمردان باید برای ارائه بسته پیشنهادی کوتاه مدت باید به این نکات توجه کنند و آن را در آن بسته لحاظ کنند تا بتوان دغدغه مستاجران را کمی کاهش دهد.»

اعطای مبلغ ثابت عدالت اجتماعی را زیر سوال می برد

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص کف و سقف این تسهیلات بانکی هم اظهار کرد:« من با اعطای یک مبلغ ثابت حتی در خصوص خرید مسکن هم مخالفم چه برسد به اجاره بها. اگر میانگین متوسط قیمت در تهران ۳۶ میلیون تومان باشد اما در شهر دیگری ۲۰ میلیون تومان، عدالت اجتماعی به معنای اخص آن برقرار نمی شود. این تسهیلات باید بیشتر به دهک های ضعیف و متوسط جامعه داده شود البته در قانون اساسی به مسئله تامین مسکن مناسب برای همه مردم اشاره دارد چه دهک های بالا چه پایین ولی قاعدتا اگر تعداد تسهیلات کم باشد و کل مستاجران را پوشش ندهد قاعدتا باید برای مستاجران جنوب شهری و میان شهری اولویت قائل شویم. چرا که دهک های بالانشین که اجاره بهای بیشتری را پرداخت می کنند مبین این است که درآمد بیشتری دارند و از دهک های بالای جامعه هستند گرچه معتقدم دولت باید به این قشر هم تسهیلات بانکی بدهد هرچند جزو دهک های بالا باشند ولی اولویت در صورت محدودیت باید روی دهک های ضعیف و متوسط باشد.»

کد خبر 684159

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha