وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با یک شبکه خبری سعودی به اظهارات ضد ایرانی پرداخت.

سفر پامپئو به امارات

به گزارش همشهری‌آنلاین، «مایک پومپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا مدعی شد که نظام ایران متشکل از «مذهب‌سالارهای شیطانی» است که هدف آنها نابودی آمریکا و اسرائیل است.

وی که با شبکه خبری العربیه سعودی صحبت می‌کرد، از رویکرد دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در زمینه تعامل با کشورهای غرب آسیا انتقاد کرد.

پومپئو در این مصاحبه گفت: «ما می‌دانیم رژیم ایران کیست. آنها مذهب سالارهای شیطانی هستند که قصد نابودی ملت آمریکا و اسرائیل را دارند».

رئیس اسبق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در این مصاحبه با اشاره به رویکرد دولت کنونی آمریکا در مذاکره با ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای، اضافه کرد: «ما نباید با آنها مذاکره کنیم که در ازای وعده‌ای زودگذر برای کُند کردن برنامه غنی‌سازی و برنامه تسلیحاتی، چه میزان پول بدهیم».

وزیر خارجه سابق آمریکا گفت: «ما می‌دانیم که آنها (ایران) نخستین بار درباره تاریخچه برنامه (هسته‌ای) دروغ گفتند. علت اینکه ما چرا با کسانی که درباره برنامه هسته‌ایشان دروغ گفته‌اند مذکره کنیم، فراتر از من است».

وی در پاسخ به قطعنامه‌ای که اخیرا توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران منتشر شده، گفت که این قطعنامه خوب بوده و باید ماه‌ها پیش منتشر می‌شده است.

پومپئو خواستار به کارگیری مکانیزمی شد تا اطمینان حاصل شود که ایران به پایبندی به NPT‌ بازگردد.

وزیر خارجه سابق آمریکا گفت: «NPT معاهده بین‌المللی مهمی بوده که هدف آن جلوگیری از انتشار تسلیحات هسته‌ای و فناوری تسلیحات است تا همکاری برای استفاده مسالمت‌آمیز از انرژی هسته‌ای را به پیش برده و در نهایت به هدف خلع سلاح هسته‌ای کامل دست یابد».

وی اضافه کرد: «این درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیست این در باره NPT است، ‌ توافقنامه‌ای که ایران موافقت کرده که به آن پایبند باشد و آمریکا نیز از آن خارج نشده است».

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در حالی مدعی نقض NPT توسط ایران شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون هیچگونه گزارشی درباره نقض این معاهده توسط ایران منتشر نکرده است.

معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی در سال ۱۹۶۸ امضا شد و در سال ۱۹۷۰ اجرایی شد و در سال ۱۹۹۵ به صورت به صورت نامحدود تمدید شد.

این معاهده بین‌المللی را ۱۹۱ کشور از جمله ۵ کشور دارای تسلیحات هسته‌ای (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) امضا کرده‌اند. رژیم صهیونیستی به عنوان تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در منطقه غرب آسیا، همچنان از امضای این پیمان بین‌المللی خودداری می‌کند. این رژیم بیش از ۱۰۰ کلاهک هسته‌ای در زرادخانه خود داشته و بر اساس گزارش‌ها مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت ۲۰۰ بمب اتمی دیگر را نیز دارد.

کد خبر 683987
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha