امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا روز پنجشنبه در یک سفر مشترک برای نشان دادن حمایتشان از اوکراین وارد کی‌یف شدند.

EU

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز تلویزیون خبری فرانسوی BFM به طور زنده ورود شبانه این رهبران را با قطار به پایتخت اوکراین پخش کرد.

این ملاقات که سازماندهی آن با این سه نفر هفته‌ها وقت برده است، به هدف غلبه بر انتقاداتی که از درون اوکراین درباره پاسخ این کشورها به جنگ با روسیه ابراز می‌شود، انجام می‌گیرد.

رهبران آلمان،فرانسه و ایتالیا برای نشان دادن اتحاد وارد کی‌یف می‌شوند
مکرون، شولتس و دراگی رهبران فرانسه، آلمان و ایتالیا با قطار از لهستان عازم کی‌یف پایتخت اوکراین هستند/AP

قرار است کمیسیون اروپا روز جمعه درباره وضعیت اوکراین به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا توصیه‌ای‌ انجام دهد، اما تا به حال بزرگترین کشورهای اروپایی در این باره مواضعی چندان مشتاقانه نشان نداده‌اند.

مکرون هنگام ورود به کی‌یف گفت: «این لحظه مهمی است. این پیام اتحادی است که ما به اوکراینی‌ها می‌فرستیم.»

مکرون روز چهارشنبه در دیدارش از رومانی گفت که زمان آن فرا رسیده است که اروپا به اوکراین درباره اهداف اتحادیه اروپا اطمینان خاطر دهد.

او بدون اینکه به جزئیاتی اشاره کند، گفت: «ما در نقطه‌ای هستیم که لازم است پیام‌های سیاسی روشنی را بفرستیم، پیام‌هایی از جانب ما به اوکراین و مردمانش در هنگامی در حال مقاومتی تاریخی هستند.»

کی‌یف فرانسه، آلمان و تا حد کمتری ایتالیا را به تاخیر در ابراز حمایت‌شان از اوکراین متهم کرده و گفته آنها در تحویل اسلحه و اولویت دادن به آزادی و امنیت اوکراین در برابر رفاه خودشان به کندی عمل کرده‌اند.

دراگی در پاسخ به همین نگرانی در روز سه‌شنبه گفت گشودن هر چه زودتر مذاکرات صلح مهم است، اما افزود این مذاکرات باید بر اساس «شرایطی که اوکراین قابل‌قبول‌ می‌داند، انجام شوند.»

انتظار می‌رود ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین این سه رهبر اروپایی را به فرستادن میزان بیشتری اسلحه برای کمک به ارتش به شدت زیر فشار این کشور در برابر حمله روسیه ترغیب کند.

اوکراین به خصوص از تاخیر در کمک‌های نظامی آلمان شکایت دارد و آندر ملنیک، سفیر این کشور در برلین در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی آلمانی NTV گفت انتظار داشت شولتس سلاح‌های سنگینی را مدت‌ها قول آن داده شده است، به اوکراین تحویل دهد، اما تا به حال این قول عملی نشده است.

شولتس اتهامات درباره ممانعت درباره حمایت‌های نظامی به شدت مورد نیاز اوکراین را رد کرده و گفته است آلمان یکی از بزرگترین حامیان نظامی و مالی اوکراین است و تعلیم سربازان اوکراینی برای استفاده از سیستم‌های تسلیحاتی پیچیده‌ که به آنها داده می‌شود، مدتی زمان می‌برد.

کد خبر 683766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسلم313 IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
    2 0
    از ترسشون شبانه اونم بی سر صدا واقعا حیف که اوکراین رو شماها حساب کرد