ستاره‌شناسان می‌گویند سیاه‌چاله‌ای دارای رشد سریع با جرمی بالغ بر ۳ میلیارد برابر خورشید در کیهان کشف کرده‌اند.

سیاه‌چاله

به گزارش همشهری آنلاین، به گفته دانشمندان، J۱۱۴۴ درخشان‌ترین اختروش در نه میلیارد سال گذشته تاریخ کیهانی است. این تحقیق تاکنون مورد بازبینی اخترشناسان دیگر قرار نگرفته، اما به صورت پیش‌چاپ منتشر شده است. همچنین به انتشارات انجمن نجوم استرالیا ارسال شده است.

ستاره‌شناسان می‌گویند سیاه چاله‌ای که به نظر می‌رسد سریع‌ترین «در حال رشد در کیهان» محسوب می‌شود، کشف شده است. این سیاه‌چاله در هر ثانیه جرم حدود یک زمین را مصرف می‌کند. در مجموع جرم آن ۳ میلیارد برابر خورشید است. اخترشناسان با کمک تلسکوپ ۱.۳ متری SkyMapper Southern Sky Survey در کونابارابران، نیوساوت ولز، یک اختروش بسیار درخشان و یک جرم نورانی را مشاهده کردند که توسط این سیاه‌چاله بسیار پرجرم نیرو می‌گیرد. این شیء J۱۱۴۴۴۷.۷۷-۴۳۰۸۵۹.۳ یا J۱۱۴۴ (کوتاه) نامگذاری شده است. این نور ۷۰۰۰ برابر بیشتر از نور کل کهکشان راه شیری است.

دکتر کریستوفر اونکن از دانشگاه ملی استرالیا که محقق اصلی این مطالعه است، به گاردین گفت: «نوری که ما از این سیاه‌چاله در حال رشد می‌بینیم، حدود ۷ میلیارد سال است که به سمت ما سفر می‌کند.»

به گفته دانشمندان، J۱۱۴۴ درخشان‌ترین اختروش در نه میلیارد سال گذشته تاریخ کیهانی است. اونکن اضافه کرد: «سیاه‌چاله‌های مشابه دیگری نیز وجود دارند که همه آنها در تاریخ کیهان بسیار زودتر از این هستند؛ جایی که ادغام بین کهکشان‌ها بسیار رایج‌تر بود».