شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

حبیب اسماعیلی *: نمی‌توان نرخ ثابتی بر دستمزد بازیگرها و دیگر عوامل درنظر گرفت.

در وهله اول درخصوص دستمزدها باید یک همکاری و بده‌بستان میان اهالی سینما وجود داشته باشد. امروز همه فیلم‌ها هم از فروش بالایی برخوردار نیستند. اگر قرار باشد تا در همه زمینه‌ها این دستمزدها یک سیر صعودی نابجا پیدا کند لطمه خود را به سینما خواهد زد. در این شرایط ممکن است تهیه‌کنندگان از گردونه فیلمسازی خارج ‌شوند و زمانی که تهیه‌کننده‌ای وجود نداشته‌باشد سینما دچار آسیب می‌شود. البته در این میان هستند فیلم‌هایی که دولت از آنها حمایت می‌کند اما در بدنه اصلی، این سینما خصوصی است.

از سوی دیگر قیمت‌ها و دستمزدهای بالا معمولا شامل یکسری بازیگران خاص و ستاره‌ها می‌شود. این ستاره‌ها هم چون دوره محدودی دارند در این دوران دستمزد بالایی را طلب می‌کنند. در این مقطع نمی‌توان از این بازیگران خواست که دستمزد بالایی نگیرند، زیرا در آن مقطع خاص فلان بازیگر برای تهیه‌کننده‌اش از گیشه خوبی برخوردار است و به همین دلیل همه دوست دارند تا برای بازگشت سرمایه از آن بازیگر خاص استفاده کنند. در این حالت هم آن بازیگر خاص قدرت انتخاب دارد و فیلم و تهیه‌کننده‌ای را انتخاب می‌کند که دستمزد بالاتری را به او می‌دهد.

موضوعی را که شورای عالی تهیه‌کنندگان مطرح کرده است درخصوص بی‌تفاوتی یک ستاره به فیلمی که انتخاب می‌کند است، زیرا او تنها به مبلغی که دریافت می‌کند فکر می‌کند و این اتفاقی است که به صنف و حرفه ما لطمه می‌زند. این حرکت عواقب بعدی را نیز به همراه دارد. در سال‌های مختلف من به‌عنوان تهیه‌کننده با این موضوع برخورد داشته‌ام. اینکه عموم دستمزدها ناگهان یک سیر صعودی کاذب پیدا کند بی‌شک تأثیرش را بر روابط دیگر عوامل سازنده فیلم نیز می‌گذارد. وقتی عنوان می‌شود که فلان بازیگر n میلیون‌ تومان دریافت کرده دیگر بازیگران زمانی که با تهیه‌کننده صحبت دستمزد می‌کنند فکر می‌کنند که به‌دلیل حفظ جایگاه بیرونشان مبالغی بالاتر را پیشنهاد می‌دهند.

این همه باعث سیر صعودی دستمزدها می‌شود. این اتفاق موجب  بی‌انگیزگی در  عوامل فنی و پشت‌صحنه فیلم نیز می‌شود. آنها عنوان می‌کنند که چگونه است که تهیه‌کننده حاضر است فلان میلیون‌تومان به فلان‌بازیگر اصلی یا فرعی که تنها چند ساعت در فیلم بازی می‌کند بدهد اما در مورد عوامل پشت صحنه که از صبح زود تا پاسی از شب مشغول کار هستند اجحاف می‌کند. حتی در برخی از کارهای تلویزیونی شنیده‌ام که برخی از بازیگران برای دریافت پول کاملشان از رفتن مقابل دوربین امتناع می‌کنند تا قسط آخرشان را بگیرند.

پس هیچ‌کس با دستمزد بالا برای یک یا چند ستاره مشکلی ندارد، زیرا یک ستاره عمر کوتاهی دارد و در آن دوره محدودش می‌کوشد تا دستمزد بالاتری را دریافت کند.
البته همان‌گونه که عنوان شد نمی‌توان نرخ ثابتی هم برای دستمزد بازیگران تعیین کرد. اگر قرار باشد دستمزد ثابتی تعیین شود شاهد مبالغی اضافه و زیرمیزی خواهیم بود.

برای حل این مشکل هم باید تفاهم و تسامحی با شورای عالی تهیه‌کنندگان و انجمن بازیگران برقرار شود و حالات تشویق و تنبیه آن در خود صنف انجام گیرد که یا برای بازیگران یک پایه حقوقی تعیین شود و یا در مواردی هم بازیگر در فروش صاحب سهم شود و... . این اتفاق هیچ اشکالی ندارد. اگر بازیگری مدعی است که فلان فیلمش با فروش  بالایی روبه‌رو می‌شود می‌تواند به‌جای حقوق در فروش آن هم سهیم شود. حتی در مواردی می‌تواند به‌عوامل درصدی هم تعلق بگیرد.

* تهیه کننده سینما

کد خبر 68338

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز