بعد از ۲۰ سال از نمایش هویت بورن، سرآغاز فرانچایز جاسوسی بورن با بازی مت دیمون، کارگردان این فیلم به خاطر می‌آورد که برای ساخت این فیلم چطور خود را به آب و آتش زده است.

فیلم هویت بورن مت دیمون

به گزارش همشهری آنلاین، داگ لیمان، آن‌قدر برای اقتباس از کتاب هویت بورن (The Bourne Identity) رابرت لودلوم مشتاق و مصر بود که ناخوانده به یک مراسم عروسی وارد و مخل آن شد و بعدتر، پشت صندلی خلبانی یک هواپیمای ملخی نشست تا خواسته‌اش را محقق کند. 

لیمان که به عنوان کارگردان مستقل تازه‌کار، فیلم ولگردها (Swingers۱۹۹۶) را ساخته بود، هنوز اثر سینمایی بزرگی خلق نکرده بود. او می‌گوید: من سال‌ها پشت درهای بسته ماندم. من حتی بدون دعوت به یک عروسی متعلق به برادران وارنر رفتم. چون حقوق اقتباس از این کتاب متعلق به کمپانی برادران وارنر بود، و من می‌دانستم اگر از ساخت هویت بورن پیش کارگزارم حرف بزنم، چشم‌هایش را می‌بندد و ناله سر می‌دهد.» 

در نهایت، حقوق کتاب به نویسنده‌اش لودلوم بازگشت، بنابراین لیمان برای ملاقات با او راهی محل اقامتش در مونتانا شد. کارگردان، تنهایی یک هواپیمای ملخی کوچک را راند تا به مونتانا برسد. لیمان به یاد می‌آورد: «من به تازگی مجوز پرواز گرفته بودم. ورود من به قدری دراماتیک بود که لودلوم لقب «هالیوود» را به من داد، با اینکه از نیویورک پرواز کرده بودم.» 

لیمان برای اقتباس از کتاب، چراغ سبز گرفت و با شرکت یونیورسال، برای توزیع فیلم قرارداد بست و رفت تا جیسون بورن خود را پیدا کند؛ مامور سیا که حافظه‌اش را از دست داده و به دنبال سرنخ‌هایی از گذشته خود می‌گردد. این نقش به ستاره اکشن هنوز نیازموده آن زمان رسید: مت دیمون. 

از ورود ناخوانده به عروسی کمپانی برادران وارنر تا راندن هواپیمای ملخی | کارگردان هویت بورن چطور برای ساخت فیلم خودش را به آب و آتش زد

مت دیمون تا آن زمان بیشتر به خاطر درام‌های جایزه‌بگیری چون ویل هانتینگ نابغه (Good Will Hunting) و نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan) شناخته می‌شد. لیمان می‌گوید: «در دستان مت، من می‌توانم به بورن گذشته‌ای واقعا تاریک بدهم و تو همچنان جذب پیدا کردن ریشه‌های او در گذشته باشی.»

فیلم‌برداری در اکتبر سال ۲۰۰۰ آغاز شد، اما با بازنویسی و فیلم‌برداری مجدد، ساخت آن به تعویق افتاد و تاریخ اکران فیلم از سپتامبر ۲۰۰۱ تا ژوئن ۲۰۰۲ تعیین شد. هنگامی که سرانجام فیلم هویت بورن در سینماها اکران شد، در باکس آفیس جهانی ۲۱۴ میلیون دلار (۳۴۳.۹ میلیون دلار امروز) فروخت و تحسین منتقدان را برانگیخت. 

نقد و بررسی هالیوود ریپورتر می‌گوید که این فیلم «عمق هیجان آن فیلم‌های تریلر جنگ سرد دهه ۱۹۶۰ به کارگردانی افرادی مانند گای همیلتون و ترنس یانگ» را به خاطر می‌آورد. 

لیمان بعد از آن، کارگردانی آقای و خانم اسمیت (Mr. & Mrs. Smith) با بازی آنجلینا جولی و برد پیت و لبه فردا (Edge of Tomorrow) با بازی تام کروز و امیلی بلانت را برعهده گرفت و در سه فیلم از چهار فیلم بورن که بعدا ساخته شد، به عنوان تهیه کننده فعالیت کرد. این فرانچایز جاسوسی همچنین شامل مجموعه تلویزیونی کوتاه  «Treadstone» است. اما همان‌طور که لیمان اشاره می کند، «اینکه فیلم هویت بورن ساخته شد، اصلا یک معجزه بود.»

منبع: ترجمه از هالیوود ریپورتر. 

کد خبر 683363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha