دو مقام ارشد امنیتی چین و آمریکا بر تداوم گفت‌وگوهای امنیتی صریح میان دو کشور تاکید کردند.

چین و آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از فرانس۲۴، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا با یانگ جیه‌چی، همتای چینی خود در لوکزامبورگ دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند. گفت‌وگوی میان دو مقام امنیتی به مدت ۴ ساعت و نیم طول کشیده است.

بنابر بیانیه کاخ سفید این گفت‌وگوها ضمن آنکه صریح، اساسی و سازنده توصیف شده حول مسائل امنیتی منطقه‌ای و جهانی بوده است. همینطور دو کشور بر سر مسائل کلیدی در روابط میان چین و آمریکا هم گفت‌وگو داشتند. جیک سالیوان بر اهمیت حفظ خطوط باز  ارتباطی میان دو کشور  برای مدیریت رقابت میان دو کشور تاکید داشته است.

در عین حال یک مقام ارشد دولتی در آمریکا که نخواست نامش فاش شود از تداوم مخالفت‌ها و تنش‌ها میان دو کشور بر سر تلاش آمریکا برای انزوای بیشتر روسیه در پی جنگ اوکراین و همینطور قدرت‌نمایی‌های اخیر چین در اطراف تایوان، خبر داده است.

این مقام دولتی اضافه کرد که سالیوان سیاست ایالات متحده مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت چین را تکرار کرده، اما همینطور نگرانی آمریکا را در مورد اقدامات قهری و تهاجمی پکن در سراسر تنگه تایوان را هم ابراز داشته است.

جیک سالیوان با تاکید بر حفظ خطوط ارتباطی گفت: «ما به حفظ این خطوط ارتباطی نه لزوماً بر اساس توافق‌های خاص، بلکه به‌عنوان اطمینان از اینکه هر یک از طرف‌ها مقاصد یکدیگر و اولویت‌های یکدیگر را درک کند، فکر می‌کنیم. این امر برای جلوگیری از سو برداشت در ارتباطات، تفسیر نادرست و کاهش خطرات، حیاتی است.»

روابط چین و آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، وارد مرحله‌ای پرتنش شد. ترامپ در پاسخ به آنچه که او به عنوان سوءاستفاده تجاری چین توصیف کرده بود، با وضع تعرفه‌های سنگین بر عمده کالاهای واراداتی از چین، جنگ تجاری راه انداخت. دولت  بایدن در حال بررسی برداشتن برخی از تعرفه‌ها در جهت تعدیل تورم در داخل آمریکا است. اما در عین حال او برنامه‌های راهبردی نظامی و حتی اقتصادی با متحدان آمریکا در منطقه اقیانوس آرام را به منظور مقابله با چین تقویت کرده است. پیمان آکوس سرآمدترین نمونه از  تلاش‌های  امنیتی آمریکا در این منطقه است. پیمان آکوس میان آمریکا، استرالیا و بریتانیا منعقد شده و طی آن استرالیا به زیردریایی‌های با توان حمل تسلیحات اتمی مجهز شده است.

همنیطور  وزیر دفاع چین گفت که کشورش تا آخرین لحظه برای متوقف کردن هرگونه تلاش  بر سر  مسیر استقلال تایوان جنگ خواهد کرد. این گفته‌های تند وزیر دفاع به دنبال گفته ماه گذشته بایدن در جریان سفر به ژاپن بود که در یک نشست خبری در آنجا  تاکید کرد که ایالات متحده در صورت حمله به تایوان از آن  دفاع خواهد کرد. موضع بایدن یک موضع بی‌سابقه از سیاست چند دهه‌ای واشنگتن مبنی بر «ابهام استراتژیک» آمریکا در قبال تایوان بوده است.

کد خبر 683328

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha